Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به همین دلیل روند رشد شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام در هفته های اخیر متوقف شده و سرمایه گذاران منتظر ..

حالا ریسک های بیشتری رونق بازار را تهدید می کند

روز گذشته فرایند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا رسما آغاز شد و پیش بینی شده این برنامه 2 سال طول خواهد کشید. نخستین تاثیر آغاز برنامه یاد شده، کاهش ارزش پوند در برابر دلار بود. این باور وجود دارد که خروج انگلستان از اتحادیه اروپا تبعات منفی خواهد داشت. این یک عامل ابهام است که حداقل تا دو سال بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. از سوی دیگر، در روزهای اخیر بازارهای مالی تحت تاثیر شکست تلاش های دونالد ترامپ در تغییر برنامه خدمات درمانی باراک اوباما بوده اند. تغییر برنامه یاد شده، یکی از وعده های ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یود و اکنون مشاهده می شود که او نتوانسته به این وعده خود عمل کند. سرمایه گذاران به این موضوع فکر می کنند که احتمالا او در عمل به وعده های دیگر خود نیز ناکام خواهد بود. این احتمال، تاثیر منفی بر بازارهای مالی داشته است.

ابتدای سال جاری میلادی تصور می شد با گذشت زمان ابهام ها درباره آینده کمتر خواهد شد اما اکنون که در پایان سه ماهه نخست سال هستیم، نه تنها چنین نشده بلکه سرمایه گذاران دچار نگرانی های بیشتری شده اند.

به همین دلیل روند رشد شاخص های مالی و قیمت برخی مواد خام در هفته های اخیر متوقف شده و سرمایه گذاران منتظر شفاف شدن شرایط هستند. در مطلب امروز نمودار تغییرات شاخص ها و قیمت ها، در یک ماه اخیر یعنی ماه مارس نشان داده شده تا عملکرد بازارها در ماه جاری که در پایان آن هستیم مشخص شود.

رشد نسبی قیمت ها

امروز پنجشنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.3 درصد و 0.1 درصد کاهش، به 52.3 دلار و 49.4 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت رشد کرد زیرا اعلام شد ذخیره نفت آمریکا هفته قبل کمتر از انتظار رشد کرده است. البته روند افزایش این ذخیره ادامه یافته و به همین دلیل، قیمت این ماده خام همچنان تحت فشار قرار دارد. احتمال تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال، بیشتر شده و برخی تحلیلگران معتقدند این عامل می تواند به رشد قیمت ها کمک کند اما افزایش تولید نفت در آمریکا مانعی بزرگ برای افزایش قیمت ها محسوب می شود. هزینه تولید نفت در میادین شیل در آمریکا به محدوده 40 دلار در هر بشکه کاهش یافته زیرا تولیدکنندگان از فناوری های پیشرفته استفاده می کنند. بدین ترتیب فعالیت این شرکت ها در سطوح کنونی قیمت نفت، سودده است. نکته دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ممکن است میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالا باقی نماند. اگر تلاش هایی که برای بالا بردن قیمت ها انجام می شود نتیجه ندهد احتمال دارد بار دیگر رقابت بر سر کسب سهم بالاتر در بازار آغاز شود و بازنده این رقابت، تولیدکنندگان نفت هستند. کارشناسان می گویند تنها راه افزایش قیمت ها رشد تقاضاست. البته هیچکس انتظار ندارد قیمت نفت به سطوح دو سال قبل بازگردد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال اصلاح قیمت ها

امروز قیمت طلا با 4 دلار کاهش به 1250 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته رشد ارزش دلار سبب شد قیمت طلا خیلی افزایش پیدا نکند. برخی تحلیلگران با اشاره به ریسک هایی که متوجه اقتصاد جهان است و نیز ریسک های سیاسی، پیش بینی کرده اند قیمت طلا در ماه های آینده افزایش خواهد یافت. ابتدای سال گذشته میلادی، سرمایه گذاران معتقد بودند وضعیت اقتصاد جهان بهتر خواهد شد اما با گذشت زمان، مشخص شد این دیدگاه درست نبوده و در نهایت قیمت طلا افزایش پیدا کرد. قبل از آغاز سال جاری میلادی نیز بسیاری از سرمایه گذاران معتقد بودند با اجرای وعده های ترامپ، وضعیت اقتصاد آمریکا بهتر خواهد شد. به همین دلیل، شاهد کاهش قیمت طلا بودیم اما در هفته های اخیر تردیدهایی درباره صحت این باور پدید آمده و قیمت طلا در مسیر رشد حرکت کرده است. در این شرایط پرابهام، پیش بینی افق بازار طلا آسان نیست اما فعلا بر مبنای واقعیت های موجود، افق بازار مثبت به نظر می رسد. عوامل گوناگون از جمله تغییرات ارزش دلار، وضعیت بازارهای مالی، میزان موفقیت ترامپ در اجرای وعده هایش، تحولات سیاسی در اروپا و تقاضای فیزیکی در چین و هند، مهمترین عوامل موثر بر قیمت طلا هستند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس فلز زرد در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران با سوالات بیشتری مواجه شده اند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند و سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری رفتار می کنند. روز گذشته نوسان شاخص های مالی در بورس های آسیایی بزرگ نبود و سرمایه گذاران منتظر گزارش های جدید از اقتصاد چین بودند. فردا داده هایی از بخش تولید کارخانه ای و خدمات این کشور منتشر می شود. ابهام هایی که در ماه های اخیر در باره آینده وجود داشته همچنان وجود دارد. بویژه موضع آمریکا در قبال چین مشخص نیست و نگرانی هایی درباره بروز تنش های اقتصادی و سیاسی وجود دارد. البته چین تلاش کرده از این تنش ها جلوگیری کند اما صبر این کشور حدی دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا تغییرات بزرگی نداشت زیرا از دیروز فرایند دو ساله و رسمی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا آغاز شده و اکثر تحلیلگران معتقدند این امر به اقتصاد اروپا لطمه وارد خواهد کرد. مذاکرات برای مشخص شدن جزییات برنامه جدایی بزودی شروع می شود و ابهام درباره آینده سبب ریسک گریزی سرمایه گذاران اروپایی شده است. از سوی دیگر دو انتخابات مهم در آینده نزدیک در اروپا برگزار می شود و ممکن است نتیجه آنها به گونه ای باشد که بازارهای مالی لطمه ببینند. بدین ترتیب اکنون شرایط بازارهای مالی اروپا شفاف نیست و طبیعی است که تغییرات بزرگی در شاخص ها مشاهده نمی شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند اما عملکرد آنها در هفته های اخیر مثبت نبوده است. بویژه نگرانی سرمایه گذاران در باره احتمال تحقق پیدا نکردن وعده های ترامپ سبب شده ریسک پذیری کاهش یابد. امروز نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام می شود. همچنین وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته مشخص خواهد شد. وضعیت بازار کار در ماه های اخیر پیوسته بهتر شده اما بانک مرکزی آمریکا ترجیح داده به شکل تدریجی نرخ های بهره را بالا ببرد زیرا هنوز مشخص نیست وضعیت اقتصاد این کشور در ماه های آینده به چه شکل خواهد بود. ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وعده های جذاب درباره بالا بردن نرخ رشد اقتصاد داده و اکنون درباره توانایی او برای اجرای این وعده ها تردید پدید آمده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

نوسان محدود قیمت ها در سطوح قبلی

امروز قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافته است. روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت قیمت فلزات پایه کاهش پیدا نکرد و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5900 دلار و 2830 دلار در هر تن قرار گرفت. اگر ارزش دلار همچنان افزایش یابد، قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. امروز نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام می شود و فردا دو گزارش از اقتصاد چین و نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال گذشته منتشر خواهد شد. وضعیت کلی اقتصاد جهان بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد دارد اما شرایط اقتصاد چین عاملی بسیار موثرتر است زیرا این کشور بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است. تحلیلگران معتقدند اگر تغییری بزرگ در مصرف این فلزات در چین رخ ندهد بعید است که قیمت ها در ماه های آینده رشد کند و در سطوح بالاتر از اکنون قرار گیرد. کارشناسان بخش مواد خام در بانک های سرمایه گذاری می گویند ضعف احتمالی در بخش ساخت و ساز چین در ماه های آینده بر قیمت فلزات پایه فشار وارد خواهد کرد. دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را 6.5 درصد تعیین کرده که پایین تر از رقم مربوط به سال قبل است و قصد دارد برنامه اصلاحات مالی را با سرعت بیشتری اجرا کند. بخشی از این برنامه به جلوگیری از تشکیل حباب در بخش مسکن مربوط است. تدابیری در همین زمینه اتخاذ شده تا قیمت ها بیش از حد رشد نکند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاخص دلار استراحت می کند

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان نوسان اندک داشته و سرمایه گذاران در انتظار انتشار گزارش های جدید از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا هستند. روز گذشته ارزش دلار تااندازه ای افزایش یافت و نسبت آن به یورو و دلار رشد کرد. در روزهای اخیر، تاکید برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک سبب شده دلار حمایت شود. از سوی دیگر، پوند انگلستان تحت فشار است زیرا برنامه دو ساله خروج انگلستان از اتحادیه اروپا لطماتی به اقتصاد این کشور وارد می کند. همچنین گزارش بانک مرکزی اروپا درباره تاثیرات منفی برنامه یاد شده بر اقتصاد منطقه یورو موجب شده ارزش یورو کاهش یابد در نتیجه زمینه برای رشد شاخص دلار فراهم شده است. البته کاهش های اخیر شاخص دلار هنوز جبران نشده است. به باور تحلیلگران، ارزش دلار همچنان تحت فشار حاصل از تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در آمریکا قرار دارد. از سوی دیگر اگر دونالد ترامپ نتواند به وعده های خود عمل کند وضعیت اقتصادی آمریکا نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه ممکن است از نرخ رشد آن کاسته شود. هفته پیش، برنامه پیشنهاد شده از سوی ترامپ از دستور کار کنگره خارج شد زیرا تعداد موافقان این برنامه برای تصویب آن کافی نبود. این شکست، فشار قابل ملاحظه ای بر ارزش دلار وارد کرد زیرا این باور را بوجود آورد که ترامپ نمی تواند برنامه های خود را به تصویب کنگره برساند. امروز گزارش هایی از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ایتالیا، منطقه یورو، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24