Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به هر دلیل طی ماه های گذشته حباب هایی در بازارهای مالی و مواد خام ایجاد شده و اکنون ریسک ترکیدن این حباب ها ..

فعالان بازار باید در سرمایه گذاری خود تغییراتی ایجاد کنند

در روزهای اخیر شاخص های مالی در بازارهای بزرگ جهان کاهش یافته اند و این در حالیستکه گزارش های منتشر شده از اقتصادهای یاد شده مثبت بوده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند برای نخستین بار پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد آمریکا نگران هستند زیرا هفته گذشته دونالد ترامپ نتوانست هم حزبی های خود را به تصویب برنامه بیمه و درمان که قرار بود جایگزین برنامه کنونی شود متقاعد کند. این یک نمونه از موانعی است که در برابر تحقق وعده های رییس جمهور جدید آمریکا وجود دارد.

ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سه وعده اصلی داد و بر مبنای همین وعده ها بود که پس از پیروزی او در انتخابات، بازارهای مالی و مواد خام رونقی قابل ملاحظه پیدا کردند.

کاهش مالیات ها، حذف مقررات دست و پاگیر و اختصاص بودجه عظیم به توسعه زیرساخت ها، سه وعده ای بود که سبب شد او در انتخابات پیروز شود. حدود 5 ماه از پیروزی او در انتخابات می گذرد و طی این مدت شاخص های مالی رشدی قابل ملاحظه داشته اند. همچنین قیمت فلزات پایه رشد کرده است.

اما هفته گذشته مشخص شد پیش بینی برخی تحلیلگران درباره اصلاح بازارهای مالی و مواد خام به دلیل هیجانی بودن رونق این بازارها در ماه های اخیر، درست بوده است. البته هنوز شاخص های مالی و قیمت مواد خام نسبت به قبل از پیروزی ترامپ در سطح بالاتری قرار دارد اما اساسا بعید نیست که در ماه های آینده رشد چند ماه اخیر از میان برود.

اقتصاددان های ارشد بانک سرمایه گذاری سیتی گروپ می گویند پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به بروز آشوب در بازارها و شدت پیدا کردن ابهام ها در باره آینده منجر خواهد شد و اقتصاد جهان به سمت رکود حرکت خواهد کرد. علت آن است که برنامه های او مشخص نیست و نیز او توانایی عمل به وعده های خود را ندارد.

قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند که پیروزی ترامپ به کاهش 0.7 درصدی نرخ رشد اقتصاد این کشور منجر خواهد شد. در ماه های اخیر این پیش بینی فراموش شده بود اما رویدادهای هفته های اخیر سبب شده سرمایه گذاران و کارشناسان به تاثیرات منفی برنامه های ترامپ توجه کنند.

بیش از دو ماه از آغاز دوران ریاست جمهوری ترامپ می گذرد و او عملا هیچ دستاوردی نداشته است. البته کسی انتظار ندارد در عرض دو ماه تحولات بزرگ در وضعیت شاخص های اقتصادی مشاهده شود اما موضوعی که اهمیت بالایی دارد این است که رونق بازارها در چند ماه گذشته حاصل پیش بینی افزایش نرخ رشد اقتصادی در آمریکا بوده و اکنون که مشخص شده ترامپ نه تنها نمی تواند معجزه کند بلکه رویه هایی که در پیش گرفته به اقتصاد آمریکا لطمه وارد خواهد کرد، بازارها در معرض شوک قرار گرفته اند.

در واقع اگر پیروزی ترامپ تحول بزرگی در بازارها ایجاد نکرده بود، نگرانی زیادی وجود نداشت. اما به هر دلیل طی ماه های گذشته حباب هایی در بازارهای مالی و مواد خام ایجاد شده و اکنون ریسک ترکیدن این حباب ها افزایش یافته است. در سه ماهه نخست سال جاری میلادی که اکنون در پایان آن هستیم شاخص استاندارد اند پورز و شاخص متوسط صنعتی داوجونز به ترتیب 4.6 درصد و 4 درصد رشد کرده اند.

به تدریج سرمایه گذاران به این نتیجه می رسند که در سال جاری میلادی نرخ مالیات ها در آمریکا کاهش پیدا نخواهد کرد. همچنین منابع مالی مورد نیاز برای اختصاص به توسعه زیرساخت ها به راحتی قابل تامین نیست و حذف مقررات دست و پاگیر با موانعی مواجه است.

البته برخی تحلیلگران معتقدند در روزهای آینده احتمال افزایش قیمت برخی مواد خام و شاخص های مالی وجود دارد زیرا قیمت ها و شاخص ها پایین آمده و برخی سرمایه گذاران تلاش خواهند کرد از فرصت خرید در قیمت های پایین استفاده کنند اما هر گونه خرید سهام بدون توجه به شاخص های بنیادی آن اشتباه است.

در اروپا نیز ریسک های سیاسی سبب شده سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. با آنکه در هلند نتیجه انتخابات از نگرانی ها کاست اما انتخابات در فرانسه و آلمان هنوز انجام نشده و ممکن است نتیجه آن تبعات منفی برای اقتصاد منطقه یورو داشته باشد. موضوع دیگر، آغاز برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپاست که لطماتی به اقتصاد اروپا وارد خواهد کرد.

در آسیا، سرمایه گذاران معتقدند اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است اما نمی توان به اقتصاد این کشور به عنوان موتور رونق اقتصاد جهان اتکا کرد. دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را 6.5 درصد تعیین کرده و قصد دارد در برنامه های اصلاحی را در اولویت قرار دهد.

بدین ترتیب دوران چند ماهه رونق رو به پایان است و سرمایه گذاران باید در برنامه های سرمایه گذاری خود تغییراتی ایجاد کنند در غیراینصورت غافلگیر خواهند شد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24