Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این هفته نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگتر از هفته قبل است زیرا انتظار می رود سرمایه گذاران .. تحولاتی که در هفته های اخیر در ..

هفت واقعیت موثر بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف

این هفته نوسان شاخص های مالی و قیمت مواد خام بزرگ تر از هفته قبل است زیرا انتظار می رود سرمایه گذاران به داده هایی که از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نیز سخنرانی برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا واکنش نشان دهند. شرایط کلی بازارهای به این ترتیب است:

1. تا پایان سال جاری میلادی، بانک مرکزی آمریکا دو بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد در نتیجه نباید انتظار داشت ارزش دلار رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد.

2. درباره رونق اقتصاد آمریکا در آینده نزدیک تردیدهای جدی پدید آمده است به همین دلیل تا زمانی که این تردیدها رفع نشود عملکرد بازارهای مالی خیلی مثبت نخواهد بود و ممکن است شاخص ها اصلاح شوند.

3. با آنکه وضعیت اقتصاد چین نگران کننده نیست نباید انتظار داشت مصرف فلزات پایه در این کشور رشدی قابل ملاحظه داشته باشد در نتیجه قیمت این مواد خام در سطوج کنونی باقی می ماند و هر گونه افزایش قیمت ها زودگذر است.

4. قیمت طلا در این شرایط حمایت می شود اما افزایش قیمت ها بزرگ نخواهد بود.

5. رشد قیمت نفت با موانع بزرگ مواجه است و به رغم تلاش هایی که از سوی تولیدکنندگان می شود بعید به نظر می رسد در آینده نزدیک رونقی در بازار این ماده خام مشاهده شود.

6. ریسک های سیاسی در اروپا سبب رفتار احتیاط آمیز سرمایه گذاران خواهد شد.

7. سرمایه گذاران درباره سیاست های اقتصادی و تجاری دونالد ترامپ نگران هستند و همین امر از ریسک پذیری آنها خواهد کاست.

با توجه به آنچه بیان شد، پیش بینی می شود تغییراتی در وضعیت بازارها رخ دهد و روندهایی که در ماه های اخیر وجود داشته امکان ادامه ندارد.

موانع بزرگ بر سر راه رشد قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا بدون تغییر محسوس به ترتیب در سطح 50.8 دلار و 47.9 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته نشست نمایندگان اعضاء اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان در کویت برگزار شد و در آن، شرکت کنندگان توافق کردند درباره تمدید برنامه کاهش عرضه نفت بررسی هایی انجام دهند. این برنامه در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود و طبق آن میزان عرضه نفت از سوی برخی اعضاء اوپک و 11 کشور تولیدکنندگان نفت از جمله روسیه، در مجموع 1.8 میلیون بشکه کاهش می یابد. با توجه به کاهش قیمت نفت در دو هفته اخیر، برخی تحلیلگران می گویند اوپک باید برنامه کاهش عرضه نفت را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کند تا قیمت ها بار دیگر بالا رود. پیش بینی شده تصمیم گیری در این باره دو ماه دیگر انجام شود. قیمت نفت به دلیل افزایش تولید این ماده خام در آمریکا و رشد ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته در مسیر کاهش حرکت کرده و اکنون در سطح 50 دلار قرار دارد. در واقع اجرای برنامه کاهش عرضه نفت نتوانسته به رشد پایدار قیمت ها منجر شود. در هفته های اخیر فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا افزایش یافته و اکنون میزان ذخیره نفت این کشور بسیار بالاست. کاهش قیمت نفت درحالی رخ داده که ارزش دلار افول کرده و اگر دلار حمایت شده بود قطعا کاهش قیمت نفت بیشتر بود. کاهش قیمت نفت به رغم پایبندی به برنامه کاهش عرضه رخ داده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها

امروز قیمت طلا با 13 دلار افزایش به 1257 دلار در هر اونس رسیده است. کاهش ارزش دلار عامل اصلی رشد قیمت طلاست. هفته پیش قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها رشد کرد و پیش بینی شده این هفته نیز بازار عملکرد مثبت خواهد داشت. بعید نیست چنین شود زیرا ارزش دلار تحت تاثیر رویکرد جدید بانک مرکزی آمریکا تحت فشار قرار دارد و وضعیت بازارهای مالی نیز چندان مطلوب نیست. سرمایه گذاران در بازارهای مالی اخیرا در باره توانایی ترامپ برای رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور تردید پیدا کرده اند. به همین دلیل هفته پیش شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند. ترامپ هنوز نتوانسته زمینه را برای اجرای وعده های خود فراهم کند و اگر سرمایه گذاران به این باور برسند که فعلا تحقق وعده های او امکان پذیر نیست بخشی از سرمایه ها از بازارهای مالی خارج خواهد شد. قبلا کارشناسان معتقد بودند در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت طلا رشد خواهد کرد اما اکنون شرایط تغییر کرده و احتمال بالا رفتن قیمت ها در سه ماهه دوم امسال که از چند روز دیگر آغاز می شود وجود دارد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 100 دلار در هر اونس رشد کرده است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته نشان داده شده است:

ریسک پذیری سرمایه گذاران کم است

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. در دو هفته اخیر بر میزان نگرانی سرمایه گذاران آسیایی افزوده شده است. ابهام هایی که در چند ماه اخیر درباره برنامه های رییس جمهور جدید آمریکا وجود داشته از میان نرفته و اخیرا در باره توانایی او برای اجرای وعده هایش تردیدهایی پدید آمده است. سرمایه گذاران آسیایی همچنین درباره بروز تنش های تجاری بین آمریکا و اقتصادهای بزرگ این قاره نگران هستند. کارشناسان معتقدند شاخص های مالی در آسیا برای مدتی از رشد باز خواهند ماند.

اروپا. این هفته چند گزارش مهم از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء بزرگ آن از جمله آلمان منتشر می شود و محتوای این گزارش ها اهمیت بالایی دارد زیرا بانک مرکزی اروپا بر مبنای این داده ها و روند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، در باره سیاست های پولی خود تصمیم گیری خواهد کرد. بانک مرکزی اروپا در سه سال اخیر هر ماه ده ها میلیارد یورو به اقتصاد منطقه یورو تزریق کرده اما به نظر می رسد این برنامه حمایتی به پایان خود نزدیک شده است. ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اعلام کرد وضعیت اقتصادی منطقه یورو رو به بهبود است. برخی تحلیلگران معتقدند این سخن به معنای تمایل بانک مرکزی اروپا به کاهش حمایت هاست.

آمریکا. این هفته چند تن از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و محتوای سخنان آنها بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد داشت. در نشست اخیر این کمیته، نرخ های بهره بالا برده شد اما پیش بینی شد افزایش نرخ ها از این پس تدریجی خواهد بود. بانک مرکزی آمریکا نه مایل است به بازارها شوک وارد شود و نه تمایل دارد سیاست های انبساطی را برای مدتی طولانی ادامه دهد. برخی تحلیلگران می گویند بین جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور اختلاف نظرهای بزرگ بر سر سیاست های پولی بانک مرکزی وجود دارد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

شانس رشد قیمت ها زیاد نیست

امروز قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5730 دلار و 2810 دلار در هر تن قرار دارد. این هفته نوسان قیمت فلزات پایه بیشتر از هفته گذشته خواهد بود زیرا گزارش هایی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر می شود. همچنین نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام می شود و پیش بینی شده نوسان ارزش دلار بیشتر از قبل است. بدین ترتیب، زمینه برای افت و خیز قیمت ها فراهم است البته سرمایه گذاران بر مبنای دیدگاه کلی که در باره وضعیت بازار فلزات پایه دارند رفتار خواهند کرد. سرمایه گذاران معتقدند وضعیت اقتصاد چین که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه است امیدبخش است اما این بدان معنا نیست که مصرف فلزات پایه در این کشور رشدی قابل ملاحظه خواهد داشت. امسال نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین 6.5 درصد تعیین شده که پایین تر از رقم مربوط به سال قبل است. از سوی دیگر، احتمال اتخاذ تدابیری از سوی دولت چین برای مهار قیمت ها در بخش مسکن وجود دارد و اگر این تدابیر اتخاذ شود رشد مصرف فلزات پایه کند خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد شاخص دلار کم است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. در هفته پیش رو برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و گزارش هایی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که انتظار می رود بر ارزش دلار تاثیر بگذارد. شاخص دلار در هفته های اخیر تحت فشار بوده و با توجه به رویکرد بانک مرکزی آمریکا بعید است شاهد رشد قابل ملاحظه این شاخص باشیم. تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو ارزش دلار در برابر یورو کاهش و در برابر پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. البته محتوای داده هایی که از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود بر ارزش دلار و یورو تاثیر خواهد داشت. دیدگاه بانک مرکزی آمریکا این است که نرخ های بهره باید بالا برده شود اما درباره سرعت این افزایش قطعیتی وجود ندارد. در نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ های بهره بالا برده شد و پیش بینی شد تا پایان سال جاری میلادی دو بار دیگر این اقدام انجام می شود. سرمایه گذاران انتظار داشتند سرعت افزایش نرخ ها بیشتر باشد و به همین دلیل پس از انتشار بیانیه پایانی نشست یاد شده، ارزش دلار کاهش پیدا کرد. نکته مهمی که سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند این است که ممکن است تدابیر حمایتی بانک مرکزی اروپا محدود شود. در صورت تحقق این پیش بینی ارزش یورو رشد خواهد کرد اما نگرانی ها در باره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، فشار زیادی بر پوند وارد می کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24