Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران در باره افق اقتصاد و وضعیت شرکت های بورسی امیدوار و خوشبین بوده اند اما در روزهای اخیر رویدادهای مختلف نشان داده رییس حمهوری در عمل به ..

پشیمانی سرمایه گذاران از اعتماد به وعده های توخالی

هفته گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ، قیمت نفت، ارزش دلار و قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت. روز گذشته تصویب نشدن طرح ترامپ در حوزه خدمات درمانی سبب شد بر شدت نگرانی ها درباره توانایی رییس جمهور برای اجرای وعده های خود افزوده شود. پیشتر برخی کارشناسان به احتمال تعویق اجرای برنامه های مورد نظر ترامپ اشاره کرده بودند. قبل از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری، درباره وضعیت اقتصاد آمریکا در صورت راهیابی او به کاخ سفید نگرانی هایی وجود داشت. اما وعده هایی که ترامپ برای کمک به رونق اقتصاد این کشور داد سبب پیروزی او و رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام شد. در ماه های اخیر همین خوشبینی سبب شد سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند. دو ماه از استقرار ترامپ در کاخ سفید می گذرد و او نتوانسته در مسیر اجرای وعده های خود قدم بردارد. در واقع با آنکه کنگره آمریکا در کنترل هم حزبی های ترامپ است برنامه او مورد قبول تعداد کافی از نمایندگان قرار نگرفت و این یک عامل مهم نگرانی محسوب می شود. ترامپ تلاش هایی برای رونق بخشیدن به اقتصاد کرده اما به نتیجه رسیدن این تلاش ها زمانبر است و ممکن است برخی از برنامه ها هرگز اجرا نشود. این یک ریسک بزرگ است که به زیان سرمایه گذاران در بازارهای مالی و مواد خام منجر خواهد شد. هر چه زمان بیشتر می گذرد تعویق در اجرای برنامه ها بر ناامیدی سرمایه گذاران می افزاید.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.8 درصد و 0.6 درصد افزایش به 51 دلار و 48.1 دلار در هر بشکه رسید. در روزهای اخیر قیمت نفت نوسان های محدود داشته و اندکی کاهش یافته است. واقعیت این است که بسیاری از فعالان بازار نفت معتقدند برنامه کاهش عرضه که طبق آن باید در نیمه نخست سال جاری میلادی 1.8 میلیون بشکه از تولید کاسته شود نمی تواند سبب رشد قیمت ها شود زیرا تولید نفت در برخی دیگر کشورها بویژه آمریکا در حال افزایش است و نیز درباره پایبندی اعضاء اوپک و دیگر کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه حضور دارند تردیدهایی وجود دارد. در روزهای اخیر موضوع تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی مطرح شده است اما مقامات اوپک و وزرای نفت برخی کشورها اعلام کرده اند برای تصمیم گیری در این باره هنوز زود است. هفته گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود به افزایش ذخیره نفت این کشور اشاره کرد. از سوی دیگر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا پیوسته در حال افزایش است و از آنجا که هزینه تولید نفت در میادین شیل کاهش یافته حتی اگر قیمت نفت به زیر 50 دلار در هر بشکه برسد فعالیت در این میادین ادامه پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب فعلا دلیلی برای بالا رفتن قیمت ها وجود ندارد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی کاهش مواجه شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

قیمت طلا حمایت شد

روز گذشته قیمت طلا با 2 دلار کاهش به 1244 دلار در هر اونس رسید. در نظرسنجی این هفته کیتکو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند در هفته پیش رو مانند هفته قبل، قیمت طلا رشد خواهد کرد. کاهش ارزش دلار و ریسک های سیاسی و اقتصادی عواملی هستند که از رشد قیمت طلا حمایت می کنند. روز جمعه در پایان معاملات هفته، قیمت طلا و نقره به ترتیب در سطح 1244 دلار و 17.79 دلار در هر اونس قرار گرفت و قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب در محدوده 966 دلار و 811 دلار نوسان کرد. برخی تحلیلگران معتقدند نگرانی سرمایه گذاران درباره آینده و احتمال بروز ضعف در اقتصاد آمریکا سبب شده جذابیت طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری بیشتر شود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تا روز گذشته 93 دلار در هر اونس رشد کرده و بخشی از کاهش قیمت ها در اواخر سال گذشته میلادی جبران شده است. از این پس، تحولات در اقتصاد آمریکا بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا خواهد داشت. با توجه به اینکه سرمایه گذاران معتقدند تا پایان سال جاری میلادی تنها 2 بار دیگر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود بعید است شاهد رشد قابل ملاحظه ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر باشیم. این عاملی برای رشد قیمت طلا محسوب می شود. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 10 دلار افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس فلز زرد در هفته گذشته نشان داده شده است:

کاهش شاخص های مالی

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا رشد کردند اما میزان افزایش اندک بود. در روزهای اخیر سرمایه گذاران داده های زیادی دریافت نکرده اند و با توجه به ابهام هایی که در باره آینده وجود دارد ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند. روز گذشته برنامه پیشنهاد شده از سوی ترامپ در خصوص بیمه درمانی آمریکا از دستور کار کنگره خارج شد زیرا او نتوانست تعداد کافی از نمایندگان را به تصویب این برنامه متقاعد کند. تحلیلگران معتقدند این رویداد به معنای ضعف ترامپ در اجرای وعده های خود است. اگر تردیدهایی در باره رونق اقتصاد آمریکا پدید آید، شاخص های مالی به میزانی قابل ملاحظه کاهش خواهند یافت.

اروپا. روز جمعه شاخص های مالی در بازارهای بزرگ اروپا نوسانی محدود داشتند. در ساعاتی که بازارهای اروپایی فعالیت می کردند هنوز مشخص نبود کنگره به برنامه ارائه شده از سوی ترامپ در بخش درمان، رای مثبت خواهد داد یا نه. از سوی دیگر در هفته پیش رو گزارش های متعددی از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود و به نظر می رسد سرمایه گذاران مایل بودند با احتیاط رفتار کنند. در هفته های اخیر ریسک های سیاسی نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارند و این عامل در چند ماه آینده ادامه خواهد داشت.

آمریکا. روز گذشته شاخص ها در بازار مالی آمریکا کاهش یافتند. در روزهای اخیر نشانه هایی از ناتوانی دولت آمریکا در اجرای برنامه های مورد نظر خود پدیدار شده است. اگر ترامپ نتواند به وعده هایی که در دوران تبلیغات انتخاباتی داده عمل کند وضعیت بازار مالی این کشور دگرگون می شود و شاخص های به شدت کاهش پیدا خواهند کرد. در چهار ماه اخیر، بخشی بزرگ از رشد شاخص های بورس آمریکا حاصل خوشبینی سرمایه گذاران درباره تاثیرات اجرای وعده های ترامپ بوده است. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا حدود 35 واحد کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

بازار در وضعیت نگران کننده قرار می گیرد

روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت روی و سرب به ترتیب در سطح 2810 دلار و 2350 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت نیکل و آلومینیوم نیز به ترتیب در محدوده 9850 دلار و 1930 دلار نوسان کرد. هفته گذشته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نشد اما این هفته دو گزارش از وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای این کشور در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. سرمایه گذاران معتقدند اوضاع اقتصاد چین رو به ثبات است اما این به معنای افزایش تقاضا برای فلزات پایه نیست. امسال اقتصاد چین در محدوده 6.5 درصد رشد می کند و اگر بخش ساخت و ساز رونق کمتری داشته باشد فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد خواهد شد. این هفته نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس سالانه و فصلی منتشر می شود. داده های این گزارش اهمیت بالایی دارد زیرا وضعیت کلی اقتصاد آمریکا را مشخص خواهد کرد البته فعالان بازار می دانند که تاثیر وضعیت اقتصاد آمریکا بر بازار فلزات پایه بزرگ نیست بویژه اکنون که در باره توانایی ترامپ برای اجرای وعده های خود تردیدهایی پدید آمده، حتی اگر نرخ رشد اقتصاد امیدبخش باشد بعید است قیمت فلزات پایه حمایت شود. البته اگر ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کاهش یابد قیمت فلزات پایه رشد خواهد کرد. در مجموع، تحلیلگران معتقدند قیمت فلزات پایه طی ماه های آینده نمی تواند خیلی رشد کند مگر آنکه تغییری بزرگ در سیاست های حمایتی دولت چین مشاهده شود. نکته دیگر، احتمال بروز تنش های تجاری بین چین و آمریکاست که بر قیمت فلزات پایه فشار وارد خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، قیمت مس حدود 2 درصد کاهش یافت و در پایان معاملات روز گذشته به محدوده 5800 دلار در هر تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

نوسان شاخص دلار بیشتر می شود

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان نوسانی محدود داشت. هفته گذشته شاخص دلار از بالای 100 به زیر این رقم رسید. انتشار برخی گزارش های منفی از اقتصاد آمریکا و تردیدهایی که درباره توانایی ترامپ برای عمل به وعده هایش بوجود آمده سبب شد ارزش دلار در برابر دیگر ارزهای معتبر کاهش یابد. هفته گذشته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نشد اما گزارش مربوط به وضعیت بخش مسکن آمریکا منفی بود. از سوی دیگر، سرمایه گذاران در بازارهای ارز همچنان تحت تاثیر نشست دو هفته پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستند. در این نشست، نرخ های بهره بالا برده شد اما در بیانیه پایانی پیش بینی شد در سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ های بهره بالا برده می شود درحالیکه انتظار می رفت 3 بار این اقدام انجام شود. در واقع مجموعه ای از عوامل سبب شده دلار تحت فشار قرار گیرد. در هفته پیش رو برخلاف هفته قبل، گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر بزرگ تر باشد. این هفته مانند هفته قبل چند تن از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و انتظار می رود آنها در سخنان خود بر ضرورت افزایش زودهنگام نرخ های بهره تاکید کنند. در این حالت دلار حمایت خواهد شد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24