Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت نفت به رغم رشدهای زودگذر، کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان و نیز پیش بینی رشد تقاضای جهانی، تحت ..

چند واقعیت تلخ درباره افق بازار نفت و تولیدکنندگان

قیمت نفت همچنان در مسیر کاهش در حرکت است و روز گذشته با آنکه ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر کاهش پیدا کرد، قیمت نفت حمایت نشد. یکی از مهمترین عوامل ضعف بازار نفت، پیش بینی افزایش تولید این ماده خام در آمریکاست و برخی دیگر از کشورهاست اما عوامل مختلف در این زمینه موثر هستند.

قیمت نفت به رغم رشدهای زودگذر، کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان و نیز پیش بینی رشد تقاضای جهانی، تحت فشار باقی مانده و نهادهای تحلیلگر معتقدند شرایط بازار برای مدتی طولانی به همین شکل خواهد بود.

توافق بر سر کاهش عرضه نفت که حدود چهار ماه پیش حاصل شد تاثیری اندک بر بازار داشته و تردیدهایی در باره رعایت نشدن این توافق وجود دارد. در گزارش ها ذکر شده که میزان پایبندی به این برنامه بالای 90 درصد بوده است اما تنها دو یا سه کشور به سهمیه خود که در برنامه یاد شده تعیین شده است بطور کامل پایبند بوده اند. برای مثال، امارات، کویت، ونزوئلا و الجزایر بین 50 درصد تا 60 درصد به این سهمیه ها عمل کرده اند.

بدین ترتیب میزان پایین پایبندی عاملی مهم برای فشار بر قیمت هاست. از سوی دیگر میزان تولید کشورهایی که در برنامه کاهش عرضه حضور ندارند در حال افزایش است. بنابر اعلام آژانس بین المللی انرژی، عراق تا سال 2022 میلادی تولید نفت خود را به 5.4 میلیون بشکه در روز خواهد رساند.

همچنین تولید نفت آمریکا سریع تر از میزانی که پیش بینی شده بود در حال افزایش است. قبلا تصور می شد تولید نفت شیل در این کشور پس از افزایش قیمت ها به 65 دلار، رشد خواهد کرد اما در ماه های اخیر بطور پیوسته بر تولید این نوع نفت در آمریکا افزوده شده و این روند افزایش ادامه پیدا خواهد کرد.

اکنون به دلیل فناوری های پیشرفته، هزینه تولید هر بشکه نفت شیل بین 30 دلار تا 40 دلار است. در واقع افزایش کارایی و بهره گیری از فناوری های پیشرفته به شرکت های نفتی فعال در میادین یاد شده اجاره می دهد در قیمت های بسیار پایین تر از سطوح کنونی به فعالیت بپردازند. آژانس بین المللی انرژی معتقد است حداقل تا پایان سال آینده میلادی تولید نفت آمریکا افزایش خواهد یافت.

به رغم اجرای برنامه کاهش عرضه نفت، ذخیره این ماده خام در بالاترین میزان خود قرار دارد. در حال حاضر این ذخیره 287 میلیون بشکه بالاتر از متوسط پنج ساله است. ذخیره نفت آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشته و آمارهای هفتگی نشان می دهد این ذخیره اکنون در محدوده 530 میلیون بشکه است.

نکته دیگر این است که بسیاری از تحلیلگران معتقدند کاهش سرمایه گذاری در اکتشاف و استخراج طی سال های اخیر سبب رشد قابل ملاحظه قیمت ها در سال های آینده می شود در حالیکه افزایش سرمایه گذاری ها در بخش نفت و گاز در سال های 2003 تا 2013 حاصل حباب نرخ های پایین بهره و پیش بینی افزایش تقاضا بوده و نه رشد تقاضا. میزان سرمایه گذاری ها طی یک دهه مازاد عرضه، سالانه هزار میلیارد دلار بوده و سبب شده بازار با مازاد ساختاری عرضه مواجه شود.

نهادهای تحلیلگر عادت دارند بین نرخ رشد اقتصاد جهان و میزان تقاضا برای نفت رابطه مستقیم برقرار کنند اما در سال های اخیر، افزایش کارایی، پیشرفت فناوری و استفاده از انرژی های جایگزین سبب شده این همبستگی از میان برود.

رشد ارزش دلار و خودکفایی آمریکا در حوزه انرژی طی سه سال آینده عوامل دیگر فشار بر قیمت نفت هستند.

با توجه به واقعیت هایی که بیان شد نباید انتظار داشت قیمت نفت در کوتاه مدت یا بلندمدت رشد قابل ملاحظه ای داشته باشد. تحلیلگران معتقدند اعضاء اوپک و دیگر تولیدکنندگان نفت باید بر کارایی و بهره وری اقتصاد خود و صنعت نفت بیافزایند. کاهش عرضه به تنهایی نمی تواند به رشد قیمت ها کمک کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در سه سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24