Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز قیمت طلا و چهار فلز گرانبهای دیگر .. اما واقعیت این است که رشد اخیر قیمت ها حاصل پنج عامل یعنی تاکید بانک مرکزی آمریکا بر تدریجی ..

سرمایه گذاران باید مراقب تحولات در یک بازار رقیب باشند

قیمت طلا پس از نشست هفته گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا رشد کرده و امروز به محدوده 1235 دلار در هر اونس رسیده است. میزان رشد قیمت ها در سال جاری میلادی بیش از 80 دلار است و اکنون برخی تحلیلگران معتقدند روند رشد قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد.

اما واقعیت این است که رشد اخیر قیمت ها حاصل پنج عامل یعنی تاکید بانک مرکزی آمریکا بر تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره، کاهش ارزش دلار، وجود برخی ریسک های سیاسی، تردید درباره تحقق وعده های دونالد ترامپ در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا و پیش بینی افزایش تقاضای فیزیکی برای طلاست.

هفته پیش با آنکه بانک مرکزی آمریکا در نشست خود نرخ های بهره را بالا برد اما در بیانیه پایانی نشست بار دیگر تاکید شد که امسال 3 بار نرخ های بهره بالا برده می شود. این درحالیستکه انتظار می رفت بانک مرکزی بر چهار بار افزایش نرخ ها تاکید کند. این عامل سبب کاهش ارزش دلار شد و روند کاهش در روزهای اخیر ادامه یافته است.

مدیران برخی صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلا معتقدند تا اواسط سال جاری میلادی قیمت طلا به 1300 دلار در هر اونس افزایش خواهد یافت اما در پایان سال، قیمت ها به سطوح کنونی باز خواهد گشت. علت آن است که طی سه ماه آینده نه تنها نرخ های بهره در آمریکا بالا برده نمی شود بلکه نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ رشد می کند و این دو عامل به رشد قیمت فلز زرد کمک خواهد کرد.

بانک سوییس یو بی اس در تحقیقی اعلام کرد جذابیت طلا در سال جاری میلادی تاکنون بالا بوده اما این جذابیت شکننده است. یکی از عوامل رشد قیمت طلا در دو هفته اخیر که می تواند در ماه های آینده نیز سبب رشد قیمت ها شود ابهام های سیاسی در اروپاست. در این قاره چند انتخابات در پیش است و اگر احزاب مخالف جهانی سازی در این انتخابات ها به پیروزی برسند طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری جذاب تر خواهد شد.

و عامل دیگری که می تواند به رشد قیمت ها کمک کند رشد تقاضای فیزیکی برای طلا در چین و هند است. این دو کشور بزرگ ترین مصرف کنندگان طلا در جهان هستند و برخی نشانه ها از افزایش تقاضا برای طلا در آنها نمایان شده است.

بانک مریل لینچ در گزارش اخیر خود پیش بینی کرده قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی به 1400 دلار در هر اونس خواهد رسید.

این هفته برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و اگر آنها در سخنان خود بر لزوم افزایش زودهنگام نرخ های بهره تاکید کنند قیمت طلا برای مدتی تحت فشار قرار خواهد گرفت. اعضاء کمیته یاد شده با افزایش نرخ های بهره در اولین فرصت موافق هستند و پایین باقی ماندن نرخ ها برای مدتی طولانی را به زیان اقتصاد آمریکا می دانند.

موضوع مهم این است که سرمایه گذاران در بازارهای مالی باید مراقب تحولات در بازار طلا که بازار رقیب برای بازارهای مالی است باشند. اگر به هر دلیل طلا در مرکز توجه سرمایه گذاران قرار گیرد از رونق بازارهای مالی کاسته خواهد شد.

اکنون قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم به ترتیب در سطح 17.56 دلار، 976 دلار و 790 دلار در هر اونس قرار گرفته است.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24