Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

امروز روند کاهش قیمت .. موضع گیری های خصمانه دونالد ترامپ در قبال شرکای تجاری خود در آسیا و اروپا، تاکید بانک مرکزی آمریکا بر ..

چند واقعیت که سرمایه گذاران باید آنها را بپذیرند

در هفته های اخیر، برخی رویدادهای مهم بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر گذاشته اند و به نظر می رسد این تاثیر پایدار باشد: موضع گیری های خصمانه دونالد ترامپ در قبال شرکای تجاری خود در آسیا و اروپا، تاکید بانک مرکزی آمریکا بر تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در این کشور، تحت فشار بودن قیمت نفت و نرخ پایین تر برای رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی، برخی از مهمترین عوامل موثر بر بازارهای مختلف بوده اند که در ماه های آینده نیز ادامه پیدا خواهند کرد. در یکی دو هفته اخیر برخی تحلیلگران به یک احتمال نگران کننده اشاره کرده اند: اگر به هر دلیل، خوشبینی سرمایه گذاران به افق اقتصاد آمریکا کاهش یابد یا ترامپ نتواند به وعده های خود درباره رونق در اقتصاد این کشور عمل کند بازارهای مختلف بویژه بازارهای مالی دچار بحران خواهند شد زیرا در چهار ماه گذشته بخشی بزرگ از رشد شاخص ها و قیمت ها حاصل امیدواری سرمایه گذاران به وعده های ترامپ بوده است. از پیش برخی تردیدها در این زمینه مشاهده شده و به همین دلیل رشد شاخص های مالی در برخی بازارها متوقف شده است.

این هفته تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و محتوای سخنان آنها در کنار داده هایی که از بخش های تولید کارخانه ای، بازار کار و بخش مسکن این کشور منتشر می شود بر بازارها تاثیر خواهد گذاشت. این هفته از اقتصاد انگلستان، منطقه یورو و برخی اعضاء آن هم خبرهایی منتشر می شود.

باز هم کاهش قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.7 درصد و یک درصد کاهش به 51.4 دلار و 48.3 دلار در هر بشکه رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند اوپک بزودی تدابیری برای بالا بردن قیمت نفت اتخاذ خواهد کرد. پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا و رشد ذخیره نفت در این کشور سبب شده برنامه کاهش عرضه نفت عملا بی تاثیر شود. برخی اعضاء اوپک و 11 تولیدکننده نفت غیرعضو این سازمان از ابتدای سال جاری میلادی از عرضه نفت خود کاسته اند و این برنامه در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا خواهد شد. البته میزان پایبندی به این برنامه 100 درصد نبوده اما از عرضه نفت به بازار کاسته شده است. حال با توجه به پیش بینی افزایش تولید نفت در آمریکا در سال جاری و کاهش قیمت ها، لازم به نظر می رسد اقداماتی برای بالا بردن قیمت ها انجام شود. برخی تحلیلگران معتقدند اوپک برنامه کاهش عرضه را که قرار است در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا شود، تا پایان سال تمدید خواهد کرد. این اقدام می تواند به رشد محدود قیمت نفت کمک کند اما نباید انتظار داشت رونق قابل ملاحظه در بازار پدید آید. رشد کند مصرف جهانی نفت، افزایش تولید نفت در آمریکا و رشد ارزش دلار برخی از موانع افزایش قیمت نفت هستند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

رشد اندک قیمت فلزات گرانبها

امروز قیمت طلا اندکی افزایش یافته و در سطح 1234 دلار در هر اونس در نوسان است. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز افزایش یافته اما سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند. هفته قبل، بخشی از کاهش قیمت طلا در روزهای پیش از آن جبران شد اما اگر ارزش دلار رشد کند فشار بر قیمت طلا افزایش خواهد یافت. در 80 روزی که از آغاز سال جدید میلادی گذشته قیمت طلا نوسان های بزرگ داشته و در مجموع افزایش یافته است. این هفته تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد و اگر آنها در سخنان خود بار دیگر بر ضرورت افزایش نرخ های بهره تاکید کنند ارزش دلار در مسیر رشد حرکت خواهد کرد. هفته گذشته صرفا به این دلیل که سرمایه گذاران انتظار داشتند بانک مرکزی آمریکا اعلام کند امسال 4 بار نرخ های بهره را بالا خواهد برد اما چنین نشد، شاهد کاهش ارزش دلار و رشد قیمت طلا بودیم. این عامل حمایتی برای قیمت طلا به تدریج ضعیف خواهد شد. بازار طلا همچنین تحت تاثیر وضعیت بازارهای مالی قرار دارد. اخبار امیدوار کننده از اقتصاد جهان به رونق بازارهای مالی و کاهش قیمت طلا منجر می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پالادیوم در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران با احتیاط رفتار می کنند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسان محدودی داشته و سرمایه گذاران بر نتایج نشست گروه 20 تمرکز کرده اند. با توجه به اینکه در هفته پیش رو خبری از اقتصاد چین منتشر نمی شود انتظار می رود سرمایه گذاران در قاره آسیا عموما بر داده های اقتصادی از منطقه یورو و آمریکا تمرکز کنند. تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در آمریکا خبری مثبت است اما ریسک آغاز جنگ تجاری بین چین و آمریکا سبب احتیاط سرمایه گذاران می شود. در دو ماه اخیر که دونالد ترامپ در کاخ سفید مستقر شده نگرانی سرمایه گذاران افزایش یافته و هنوز بطور شفاف مشخص نیست روابط تجاری آمریکا و چین به چه شکل خواهد بود.

اروپا. این هفته برخی خبرهای مهم از اقتصاد منطقه یورو و تعدادی از اعضاء آن منتشر می شود اما تاثیر این خبرها کمتر از نشست هفته گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا خواهد بود. سرمایه گذاران اروپایی از تدریجی بودن برنامه افزایش نرخ های بهره خوشحال هستند اما ادعاهای ترامپ درباره رفتار آلمان و روابط تجاری آمریکا با اروپا، سبب احتیاط سرمایه گذاران خواهد شد. در هفته های اخیر برخی موضوعات تنش زا در روابط آمریکا و اروپا پدید آمده و بعید است در آینده نزدیک نگرانی ها رفع شود. در روزهای آینده تعدادی گزارش از بخش های مختلف اقتصاد انگلستان منتشر می شود.

آمریکا. در ماه های اخیر شاخص های مالی در بازار آمریکا رشد کرده اند و این رشد حاصل خوشبینی سرمایه گذاران درباره افق اقتصاد آمریکا بوده است. وعده هایی که ترامپ در دوران تبلیغات انتخاباتی داده بسیار وسوسه انگیز بوده اما تحلیلگران معتقدند بخشی از رشد شاخص های مالی حباب است و حتی اگر وعده های ترامپ اجرا شود رونق قابل ملاحظه بازار مالی آمریکا توجیه پذیر نیست. به همین دلیل این گروه از تحلیلگران می گویند شاخص های مالی اصلاح خواهند شد. بویژه اگر ترامپ نتواند به وعده های خود عمل کند وضعیت بازارها نگران کننده می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در هفته اخیر نشان داده شده است:

اصلاح قیمت ها حتمی است

امروز قیمت فلزات پایه کاهش یافته و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5900 دلار و 2860 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت فلزات پایه در روزهای اخیر اندکی رشد کرده اما رسیدن آن به ارقام چند هفته پیش دور از ذهن است زیرا فعلا دلیلی برای این میزان افزایش وجود ندارد. اگر آنطور که پیش بینی شده ارزش دلار این هفته کاهش یابد قیمت این فلزات در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد. در چهار ماه اخیر قیمت فلزات پایه به دلیل پیش بینی افزایش تقاضا و بروز برخی اختلال ها در عرضه، رشدی قابل ملاحظه داشته اما اکثر تحلیلگران معتقدند قیمت ها اصلاح خواهد شد. طی هفته ها و ماه های آینده روابط چین و آمریکا بر بازار فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. رهبران چین تاکید کرده اند که مایل نیستند جنگ تجاری با آمریکا آغاز شود. مهم می دانند که بهتر است چنین جنگی آغاز نشود زیرا به اقتصاد هر دو کشور که مصرف کنندگان بزرگ فلزات پایه هستند لطمه وارد خواهد شد. اما ترامپ معتقد است رویه های تجاری آمریکا و چین به زیان اقتصاد آمریکاست و باید تغییر کند.

از سوی دیگر اگر به هر دلیل، دولت چین نتواند برنامه های اصلاحی خود را اجرا کند ریسک کاهش نرخ رشد اقتصاد و از میان رفتن ثبات، اقتصاد این کشور را تهدید خواهد کرد. چین بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است و آمریکا با فاصله بسیار زیاد از این کشور، در دومین جایگاه قرار دارد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار توان رشد ندارد

امروز ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافته اما در برابر پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته است. نشست هفته گذشته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا تاثیر منفی بر ارزش دلار داشت و این درحالی است که انتظار می رفت با افزایش نرخ های بهره، شاخص دلار رشد کند. کاهش ارزش دلار سبب شده تحلیلگران نتوانند با دقت درباره افق ارزش این ارز اظهار نظر کنند. در نظرسنجی ها پیش بینی شده ارزش دلار این هفته تغییر محسوسی نخواهد داشت اما کارشناسان می گویند برای مدتی، دلار تحت فشار قرار خواهد داشت. عامل اصلی این فشار، تاکید بانک مرکزی آمریکا بر تدریجی بودن افزایش نرخ های بهره در آمریکاست. این هفته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نمی شود و انتظار می رود نوسان در ارزش ارزهای معتبر کمتر باشد البته برخی داده های اقتصادی از آمریکا، از جمله وضعیت سفارش کالاهای بادوام و وضعیت بازار کار در هفته قبل، بر ارزش دلار تاثیری بزرگ دارند. امروز گزارش مهمی از اقتصاد آمریکا منتشر نمی شود اما یکی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهد کرد. اعضاء این کمیته همواره بر صرورت افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرده اند اما در بیانیه پایانی نشست هفته پیش اعلام شد امسال 3 بار نرخ ها بالا برده خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند بانک مرکزی آمریکا مایل نیست شوک به بازارها وارد کند در نتیجه روند محدود کردن سیاست های حمایتی پولی تدریجی خواهد بود.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24