Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این سهم که به نظر می رسد موج ۴ الیوت را به پایان رسانده باشد در یک مسیر صعودی در بازه میان مدت می تواند اهداف جالبی داشته باشد

رویش شکوفه های امید در آخرین هفته

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • کانی غیر فلزی (بخش چهارم)
  • بررسی تکنیکال
    • تولید شیشه رازی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

بررسی بنیادی

  • کانی غیر فلزی (بخش چهارم)

کانی های غیر فلزی عموما شرکت هایی هستند که با اندازه متوسط و کوچک در بازارهای نسبتا راکد و نوسانی مورد توجه هستند. این سهام کوچک که بعضا نقدشوندگی بالایی هم دارند می توانند از محل رونق صنایع بالادستی عموما منتفع شوند. در هفته های اخیر در اسفند ماه سعی شد این سهام در گروه بندی های ویژه ای بررسی شوند. هفته های پیش با صنایع نسوز و تک سهم ها و محصولات انحصاری این گروه همراه بودید، این هفته با آخرین شماره از بولتن هفتگی در سال 95، پرونده این صنعت با بررسی سهام گروه شیشه به پایان خواهد رسید. شرکت های مهم این صنعت عبارتند از :

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) کرازی

کارخانجات تولید شیشه رازی از جمله شرکت های فعال در حوزه تولیدات شیشه و کانی های غیر فلزی ست که در یک بازه حدودا 4 ساله در فواصل قیمتی 250 تا 350 تومان نوسان کرده است. این سهم که به نظر می رسد موج 4 الیوت را به پایان رسانده باشد در یک مسیر صعودی در بازه میان مدت می تواند اهداف جالبی داشته باشد.

از 350 تومان و 380 تومان به عنوان به عنوان دو مقاومت مهم در کوتاه مدت می توان یاد کرد و این در حالی ست که حمایت های مینور 300 و 280 از اهمیت زیادی برای سهم برخوردارند. در صورت عبور از مقاومت 380 تومان می توان مهم ترین هدف قیمتی سهم را حوالی 450 تومان ذکر کرد. این سهم با ریسک نسبتا بالا می تواند مورد توجه سهامداران ریسک پذیر باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

در حاشیه آخرین جلسه هیئت دولت در سال 95 دکتر روحانی در جمع خبرنگاران، گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در روزهای پایانی سال 95 به خاطر الطاف بی‌کرانش می توانیم در خدمت مردم ایران باشیم. امسال سال بسیاری از گشایش ها بود که امیدواریم بتوانیم در سال آینده این راه را در کنار مردم ادامه بدهیم. مردم همواره در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کنار دولت بوده‌اند، باید اختلافات کنار گذاشته شود و روابط و فضای جدیدی گشوده شود، تا سال آینده شاهد انسجام اجتماعی بیشتر باشیم، چرا که با وحدت، همبستگی، اخوت و برادری، می‌توانیم به همه اهداف بلند نظام دست یابیم.

در حوزه سیاست خارجی دور سوم مذاکرات صلح سوریه در آستانه برگزار شد. نشست «آستانه 3» امروز بیانیه‎ای مشترک صادر و در آن اعلام کرد که کشورهای ایران، روسیه و ترکیه بر پاینبدی به تقویت آتش‌بس در سوریه تاکید کردند و یک روز دیگر مذاکرات تمدید شد.

معاون سیاسی دفتر رییس جمهور گفت که به دعوت رسمی ولادیمیرپوتین، سفر رسمی مهم وتاریخی دکترروحانی به روسیه بزودی انجام می شود.

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری احزاب و گروههای بسیاری در تکاپو برای رسیدن به این پست مهم در کشور به نتیجه نهایی برای معرفی کاندیدای مورد نظر خود رسیدند. بر طبق اخبار واصله دبیر کل جبهه تحول‌گرایان ولایی "حمید بقایی" را به عنوان کاندیدای نهایی و قطعی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. همچنین رئیس پیشین سازمان صدا و سیما اعلام کرد که به دعوت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. ستاد مرکزی انتخاباتی حسن روحانی با شریعتمداری، بروجردی، جنتی، نمایندگانی از فراکسیون امید و برخی اعضای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تشکیل شده است. این ستاد تا زمان قانونی تبلیغات هیچ فعالیت تبلیغاتی نخواهد داشت و اعضا، تنها بسترهای لازم برای فعالیت در زمان مقرر را مهیا می‌کنند.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

عملکرد اقتصادی ایران در حالی با رشد مناسبی در یکسال اخیر روبرو شد که بیشتر این رشد به واسطه رفع تحریمهای نفتی و عملکرد مناسب وزارت نفت در زمینه تولید و صادرات این محصول بدست آمد. در همین زمینه وزارت نفت در سالی که گذشت توانست تولید نفت را افزایش دهد و بازارهایی که در زمان تحریم از دست داده بود را مجددا احیاء کند. این وزارت همچنین در زمینه اتمام فازهای پارس جنوبی با وجود نبود سرمایه گذاری خارجی توانست پیشرفت مناسبی را داشته باشد و در روزهای اخیر شاهد عملیات نصب آخرین سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی هستیم تا بزودی برداشت ایران از پارس جنوبی از کشور قطر پیشی بگیرد. این روند می تواند صادرات گاز در ماههای آینده که قرار است به عراق و عمان صورت گیرد را بدون مشکل پیش ببرد و عایدات ارزی کشور را افزایش بدهد. این عایدی با شرایط حاضر در صورت بهره برداری از تمام فازها میتواند سود 10 تا 12 میلیارد دلاری برای کشور به همراه داشته باشد که باعث متنوع شدن سبد ارزی کشور می شود. همچنین بهره برداری از این فازها فضا را برای استفاده از ظرفیت کامل پتروشیمی ها فراهم می کند و قطعی خوراک پتروشیمی ها را شاهد نخواهیم بود.

در یک هفته اخیر شاهد نامه سرگشاده 40 پژوهشگر اقتصادی به رئیس جمهور در مورد وضعیت اقتصاد کشور بودیم که نسبت به اوضاع وخیم اقتصادی هشدار دادند. در همین باره سعید لیلاز تحلیلگر مسایل سیاسی و اقتصادی این نامه را سیاسی دانست و گفت: نویسندگان این نامه می بایست در سال 90 نسبت به سیاست ها و اوضاع وخیم اقتصادی کشور هشدار می دادند. این اقتصاددان درباره برخی موارد مطرح شده در این نامه گفت: یکی از دروغ هایی که بسیار هم گفته می شود، این است که ایران جولانگاه محصولات خارجی شده در حالی که میزان واردات امسال 20 میلیارد دلار کمتر از سال 1390 است. این اقتصاددان افزود: امسال حجم تولید ناخالص داخلی یک رکورد تاریخی زد و از رشد سال 1390 نیز عبور کرد یعنی اینکه تمام خسارت های ناشی از سقوط اقتصاد ایران در سال های 90 و 91 را جبران کردیم در حالی که قیمت نفت خام بسیار کمتر از آن سالها است. لیلاز یادآور شد: درآمدهای نفتی کشور در سال جاری با وجود آنکه اوج صادرات را تجربه کرد، کمتر از نصف عملکرد سال 1390 است و حتی درآمد نفتی ایران حدود 20 میلیارد دلار از بدترین سال تحریم پایین تر است. وی افزایش تولید ثروت در کشور در سال جاری را از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم برشمرد و اظهار داشت: اینکه چه چیز باعث شده این دوستان نگران باشند در حالی که آمار و اطلاعات از بهبود اوضاع اقتصادی خبر می دهد، پرسشی اساسی است.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

با تهیه پیش نویس اولیه مصادیق، در جلسات متعددی با حضور نمایندگان واحدهای نظارت بر بازار سازمان، بورس‌ها و فرابورس، متن اولیه در قالب 24 مصداق در دو حوزه دستکاری مبتنی بر معاملات و مبتنی بر اطلاعات شناسایی و تنظیم شد. در همین باره مسوول گروه مشاوران حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: با تصویب نهایی این مصوبه، شناسایی رفتارهای مجرمانه دستکاری، تعقیب مرتکبان از دو بعد انضباطی و کیفری و رسیدگی و صدور حکم در مراجع انضباطی و قضایی تسهیل خواهد شد.

در همین ارتباط و در پی اقدامات جدی سازمان بورس برای جلوگیری از بی انظباطی ها مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، از صدور رای قطعی مراجع قضایی علیه دو کارگزاری متخلف خبر داد که پیش از این در بازار سرمایه فعال بودند. وی همچنین گفت: اخیرا گزارش هایی دریافت کرده ایم که کانالهای تلگرامی از طریق عضوگیری مشاوره سرمایه گذاری می دهند، سیگنال فروشی می کنند، پیشنهاد سهم می دهند و با ارائه شماره کارت از مردم پول دریافت می کنند. به گفته شیری زاده، این کانالها همچنین از اطلاعاتی که در فضای بازار سرمایه هست سوء استفاده و از طریق کانال تلگرام پخش می کردند. شیری زاده اظهار داشت: بر اساس قانون اوراق بهادار، مشاوران سرمایه گذاری یا سبدگردان نیز حتما باید از سازمان بورس و اوراق بهادارمجوز بگیرند وتنها کسانی می توانند در این فضا این خدمات را ارایه کنند که شرکت ثبت کرده باشند وصلاحیت علمی و مالی آنها احراز شده باشد.

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ در گروه شیمیایی این روزها متانول سازان شرایط بهتری نسبت به دیگر شرکتهای گروه دارند و در بین آنها نیز زاگرس نسبت به دیگر نمادها با تقاضای بیشتری روبرو است. در این نماد پایین فرض شدن نرخ متانول (290 دلار) در بودجه شرکت در مقابل نرخ فروش واقعی(350 دلار)، این شرکت را از نمادهای با ارزش بازار کرده است، به گونه ای که تمام عرضه های حقوقی ها با تقاضا از سوی خریداران روبرو می شود. دیگر نمادهای متانول ساز نیز با توجه به محتاطانه بودن مفروضاتشان در صورت ثبات قیمتی متانول روزهای خوبی را پیش روی خود خواهند داشت.

در کنار متانول سازها تولیدکنندگان اوره که تا همین چند وقت پیش در محدوده قیمتی 270 دلار معامله می شدند اینروزها با کاهش قیمت به 230 دلار رسیده اند و همین امر باعث عرضه بیشتر در مقابل تقاضا در نمادهای آنها شده است.

در خودروسازی؛ آخرین روزهای سال برای گروه خودروسازی آنطور که باید و شاید به پایان نرسید و علیرغم اینکه بسیاری از سهامداران امیدوار بودند با عرضه چند بلوک در این روزها از سوی شرکتهای خودروساز شرایط خوبی را حداقل در پایان سال شاهد باشند این اتفاق نیفتاد و بسیاری از سهامداران این گروه، سال 95 را با زیان به پایان رساندند. این امر در حالی اتفاق افتاد که خودروسازان شرایط رو به رشدی را از لحاظ تولید نسبت به سال گذشته تجربه کردند و با فروش چند بلوک (هر چند به صورت صوری و در جهت اصلاح ترازنامه شرکت، زیان انباشته را کاهش دادند) شرایط متفاوت تری نست به سال قبل داشتند.

از این گروه خبر می رسد که مرکز پژوهشهای اسلامی مجلس عنوان نمود رشد تولید در این گروه در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. این خبر در حالی واصل شد که شرکت سیتروئن نیز سهم خود از قرارداد مشترک با سایپا را در این هفته واریز نمود.

در فلزات اساسی؛ در حالی که نمادهای این گروه در حالت متعادل و با معاملات منفی اکثرا روبرو بودند کامودیتی ها در بازارهای جهانی در انتهای هفته به نسبت هفته قبل وضعیت مناسبتری را پشت سر گذراندند این اتفاق در حالی رخ داد که امیدها به رشد اقتصادی چین مجدد افزایش یافته است. این امر به گونه ای رخ داد که تولید کنندگان سنگ آهن خام با اعلام رشد اقتصادی چین از فروش کالای خود سر باز زدند و همین عامل باعث بالا رفتن قیمت سنگ آهن شد. در بین کامودیتی ها اما آلومینوم شرایط ویژه ای را در حال سپری کردن است و بسیاری از اتفاقات و آمارهای رسمی شرایط مناسبی را در جهت جهش قیمتی این فلز قرار داده است، در واقع انبارهای LME به شدت کاهش یافته است و کشور چین در جهت کاهش آلودگی هوا طرح کم کردن 30 درصد از ظرفیت تولید این فلز را در دستور کار خود قرار داده است. اما در حال حاضر مهمترین ابهامی که باعث عدم افزایش قیمت قیمت کامودیتی ها شده است نرخ بهره آمریکا می باشد که در روزهای آینده اعلام خواهد شد و بسیاری از سرمایه گذاران ترس از بالا رفتن آنرا عامل مهمی در افزایش نیافتن این روزهای قیمت کامودیتی ها می دانند.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ ؛ نمادهای گروه برعکس شرایط این روزهای بازار نفت روند تقریبا مثبتی را تجربه کردند که در راس آنها شبریز و شراز قرار داشتند. در این گروه قیمت نفت در بازارهای جهانی به علت برخی آمارهای صادر شده مبنی بر افزایش ذخیره انبارها در آمریکا به زیر 50 دلار رسید.

رایانه؛ در این گروه شاهد معارفه به پرداخت ملت بودیم که تاریخی برای عرضه اولیه آن مشخص نشده است. خبرهای این عرضه اولیه باعث رشد 10 درصدی قیمت آپ شد.

پیشاپیش تیم بولتن 24 فرارسیدن عید نوروز را به شما تبریک عرض می نماید، به امید دیدار در سال 96

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24