Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در واقع بخشی از کاهش قیمت ها و شاخص ها که دو هفته پیش رخ داد جبران شد اما عوامل نگرانی سرمایه گذاران از میان نرفته است. با آنکه ..

بسیاری از سرمایه گذاران هنوز در زیان هستند

هفته پیش مهمترین رویداد موثر بر بازار ارز و طلا، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بود. در این نشست، نرخ بهره 0.25 درصد بالا برده شد و انتظار می رفت این اقدام به رشد ارزش دلار منجر شود اما تاکید بانک مرکزی بر تدریجی بودن برنامه افزایش نرخ های بهره سبب شد ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یابد و قیمت طلا رشد کند. بدین ترتیب شاخص دلار افول کرد و قیمت فلز زرد بیش از دو درصد بالا رفت. هفته گذشته قیمت فلزات پایه نیز افزایش یافت و شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ رشد کردند اما قیمت نفت تغییر بزرگی نداشت. در واقع بخشی از کاهش قیمت ها و شاخص ها که دو هفته پیش رخ داد جبران شد اما عوامل نگرانی سرمایه گذاران از میان نرفته است. با آنکه در انتخابات هلند حزب راست گرای افراطی شکست خورد اما انتخابات در فرانسه و آلمان در آینده نزدیک برگزار می شود و احتمال دارد در این انتخابات ها احزابی به پیروزی برسند که با رویه های کنونی اقتصادی و سیاسی مخالف باشند و اقداماتی انجام دهند که سبب کاهش رونق اقتصاد شود. از سوی دیگر ابهام های متعددی درباره افق روابط اقتصادی آمریکا با چین و اروپا وجود دارد که از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته است. در هفته پیش رو، گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نخواهد شد در نتیجه انتظار می رود تحولات در بازارهای مختلف اندک باشد. سرمایه گذاران این روزها بر مبنای باور به بهبود شرایط اقتصادی در چین و آمریکا، افزایش تدریجی نرخ های بهره در آمریکا و تداوم حمایت های بانک های مرکزی از رونق اقتصادی رفتار می کنند.

بازار نفت تحت فشار قرار دارد

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا نوسانی اندک داشت و قیمت ها به ترتیب در سطح 51.7 دلار و 48.7 دلار در هر بشکه قرار گرفت. هفته پیش عملکرد بازار نفت اندکی مثبت بود و عامل اصلی پایین باقی ماندن قیمت ها، پیش بینی افزایش تولید و ذخیره نفت در آمریکاست. در واقع فشار حاصل از این عامل سبب شده قیمت نفت به سطوح قبل از آغاز برنامه کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان بازگردد. ثبات در قیمت نفت طی هفته گذشته، به رغم افول ارزش دلار رخ داد و این امر نشان می دهد فشار زیادی بر قیمت ها وجود دارد. برنامه کاهش عرضه در نیمه نخست سال جاری اجرا می شود و طبق آن، 1.8 میلیون بشکه در روز از تولید نفت کاسته می شود. میزان پایبندی اعضاء اوپک به این برنامه بالای 90 درصد بوده و برخی منابع اعلام کرده اند میزان پایبندی تولیدکنندگان غیرعضو حدود 65 درصد بوده است. کارشناسان می گویند، اگر قیمت نفت کاهش یابد، از میزان پایبندی اعضاء اوپک نیز کاسته خواهد شد و آنها تلاش خواهند کرد برای کسب سهم بالاتر در بازار رقابت کنند. و حاصل این رقابت کاهش قیمت ها خواهد بود. در هفته های آینده تغییرات ارزش دلار و میزان ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته بویژه آمریکا بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت خواهد داشت. در حال حاضر میزان ذخیره نفت در این اقتصادها در بالاترین میزان قرار دارد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کمتر از یک دلار رشد کردند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی ادامه رشد قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا با 3 دلار افزایش به 1229 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز با اندکی افزایش به ترتیب در سطح 17.4 دلار، 965 دلار و 778 دلار قرار گرفت. بازار فلزات گرانبها در هفته ای که گذشت، عملکرد مثبت داشت و قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار، رشد کرد. این هفته داده های مختلفی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود که بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم تحلیلگران و هم سرمایه گذاران پیش بینی کردند روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا خواهد کرد. تاکید بانک مرکزی آمریکا بر تدریجی بودن اجرای برنامه افزایش نرخ های بهره سبب شده طلا جذابیت پیدا کند. البته کاهش قیمت دو هفته پیش هنوز جبران نشده است. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 77 دلار در هر اونس افزایش یافته و تحلیلگران پیش بینی کرده اند در سال جاری قیمت طلا مانند سال قبل افزایش خواهد یافت. از دید این کارشناسان، ریسک هایی که در حوزه های سیاسی و اقتصادی وجود دارد عامل رشد قیمت طلاست. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا دو درصد رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

رشد نسبی شاخص های مالی

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا نوسانی اندک داشتند و کاهش ارزش دلار سبب شد فشارهایی بر قیمت برخی سهام آسیایی وارد شود. گزارش های مثبت از اقتصاد چین سبب شده امید سرمایه گذاران آسیایی به افق اقتصاد بیشتر شود البته این به معنای از میان رفتن نگرانی ها نیست. این هفته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نمی شود و سرمایه گذاران بر مبنای داده های قبلی و نیز گزارش هایی که از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر خواهد شد رفتار خواهند کرد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی رشد کردند. پیروزی حزب حاکم در انتخابات هلند از نگرانی سرمایه گذاران اروپایی کاسته و گزارش های مثبت از اقتصاد منطقه یورو سبب شد آنها ریسک بالاتری بپذیرند. این هفته وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای در منطقه یورو و برخی اقتصادهای عضو این منطقه اعلام می شود. روز گذشته آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان با دونالد ترامپ دیدار کرد و برخی منابع اعلام کرده اند گفتگوها به رفع اختلاف نظرها منجر نشده است. ترامپ معتقد است آلمان در ارزش یورو دست می برد تا ارزش آن در برابر دلار پایین باقی بماند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی کاهش یافتند. هفته پیش، گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و این هفته وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای این کشور در ماه جاری میلادی مشخص خواهد شد. همچنین چند خبر از بخش مسکن منتشر می شود. بانک مرکزی آمریکا معتقد است روند بهبود شرایط اقتصادی در این کشور ادامه پیدا کرده و قصد دارد برنامه افزایش نرخ های بهره را ادامه دهد. هفته پیش نرخ های بهره در آمریکا برای سومین بار در یک دهه اخیر بالا برده شد. در هفته ای که گذشت، شاخص متوسط صنعتی داوجونز با اندکی رشد در سطح 20914 واحد قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در هفته اخیر نشان داده شده است:

افزایش هفتگی قیمت ها

روز گذشته قیمت فلزات پایه اندکی کاهش یافت. گزارش های مثبت از اقتصاد چین و کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای دیگر سبب شده در روزهای اخیر قیمت فلزات پایه رشد کند البته میزان افزایش قیمت ها اندک بوده و همانطور که کارشناسان پیش بینی کرده بودند فقدان محرک قدرتمند برای حمایت از بازار سبب شده سطح قیمت ها پایین تر از چند هفته قبل باقی بماند. در هفته پیش رو گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا و منطقه یورو منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد. اگر در روزهای آینده ارزش دلار رشد کند قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار خواهد گرفت. این هفته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نمی شود و پیش بینی شده نوسان قیمت ها در بازار فلزات پایه اندک باشد. روز جمعه در پایان معاملات، قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5940 دلار و 2870 دلار در هر تن قرار گرفت. قیمت آلومینیوم و سرب نیز در محدوده 1900 دلار و 2280 دلار نوسان کرد. در هفته ای که گذشت، قیمت مس 150 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن مس در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد شاخص دلار

روز جمعه ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان نوسانی اندک داشت. هفته پیش، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا بیشترین تاثیر را بر ارزش دلار داشت و سبب کاهش ارزش این ارز شد. با آنکه در این نشست، نرخ های بهره بالا برده شد اما سرمایه گذاران انتظار داشتند در بیانیه پایانی، بر افزایش سریع تر نرخ های بهره در ماه های آینده تاکید شود اما چنین نشد. بر مبنای آنچه در این بیانیه آمده بود، انتظار می رود تا پایان سال جاری میلادی 2 بار دیگر نرخ ها بالا برده شود. همچنین پیش بینی شده در سال آینده میلادی سه بار نرخ ها بالا برده شود. رویکرد تدریجی به افزایش نرخ های بهره سبب شد فشارهایی بر ارزش دلار وارد شود و شاخص دلار افول کند. از سوی دیگر در انتخابات هلند، حزب راست افراطی شسکت خورد و این عامل به رشد ارزش یورو کمک کرد. تحلیلگران پیش بینی کرده اند در هفته پیش رو، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش خواهد یافت. البته سرمایه گذاران به داده های اقتصادی نیز توجه نشان خواهند داد. مثبت بودن اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا سبب رشد ارزش دلار می شود. همچنین انتظار می رود تاثیر نشست هفته پیش کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا کمتر شود. در هفته پیش رو، گزارش های متعددی از شاخص های اقتصادی انگلستان منتشر خواهد شد و احتمالا نوسان ارزش پوند بزرگ خواهد بود. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو کاهش یافت و شاخص دلار از 101.3 به 101 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24