Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در دو روز اخیر ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته و شاخص دلار .. اما عامل اصلی کاهش ارزش دلار، محتوای بیانیه پایانی ..

عوامل نوسان های غیرمنتظره در بازار ارز چیست؟

در دو روز اخیر ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته و شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر از 101.7 به نزدیکی 100 رسیده است. ارزش دلار در حالی کاهش یافته که این هفته بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را برای دومین بار در سه ماه اخیر بالا برده و انتظار می رفت این اقدام به رشد ارزش دلار منجر شود. در ادامه به بررسی شرایط بازار دلار، یورو و پوند انگلستان می پردازیم.

در نشست این هفته کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا، نرخ های بهره 0.25 درصد بالا برده شد. قبل از برگزاری نشست، پیش بینی شده بوده این اقدام انجام می شود در نتیجه افزایش نرخ ها غیرمنتظره نبود. بانک مرکزی آمریکا دسامبر سال پیش یعنی سه ماه قبل، نرخ های بهره را برای دومین بار در یک دهه اخیر بالا برد و پیش بینی کرد امسال 3 بار نرخ ها بالا برده می شود. با توجه به گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران انتظار داشتند نرخ های بهره بالا برده شود.

اما عامل اصلی کاهش ارزش دلار، محتوای بیانیه پایانی نشست بود. در این بیانیه آمده بود، روند افزایش نرخ های بهره در سال جاری میلادی تدریجی خواهد بود. سرمایه گذاران انتظار داشتند امسال 4 بار نرخ ها بالا برده شود اما در بیانیه پایانی به سه بار افزایش نرخ ها بهره اشاره شده بود. این عامل فشارهایی بر ارزش دلار وارد کرد.

دومین عامل ضعف دلار، نتیجه انتخابات در هلند بود. در این انتخابات، حزب راست افراطی شکست خورد و برخی نگرانی ها درباره افق اقتصاد منطقه یورو از میان رفت و این عامل سبب تقویت ارزش یورو شد.

البته سرمایه گذاران به دیدگاه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در نشست شورای سیاستگذاری این بانک نیز توجه داشته اند. وی در این نشست که هفته قبل برگزار شد به بهبود شرایط اقتصادی در منطقه یورو و احتمال توقف برنامه های حمایتی اشاره کرد. این عامل سبب افزایش ارزش یورو شد. همچنین دادهای اقتصادی از منطقه یورو در ماه های اخیر مثبت بوده است.

از سوی دیگر، این روزها پوند انگلستان نوسانی محدود داشته و اندکی تقویت شده است. با آنکه ملکه انگلستان با برنامه جدایی این کشور از اتحادیه اروپا موافق کرده و در چند ماه آینده این برنامه آغاز می شود احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور سبب تقویت ارزش پوند شده است.

تحلیلگران معتقدند جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا به اقتصاد این کشور لطمه وارد می کند و این عامل می تواند به کاهش ارزش پوند منجر شود اما همه چیز به فرایند جدایی و مذاکرات دولت انگلستان با اتحادیه اروپا وابسته است.

تحلیلگران می گویند برای مدتی، ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد داشت زیرا بازار تحت تاثیر بیانیه پایانی نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا قرار دارد. همچنین انتخابات در آلمان و فرانسه که فشارهایی بر ارزش یورو وارد می کند چند ماه دیگر برگزار خواهد شد در نتیجه فعلا فشاری از این جهت به یورو وارد نمی شود.

اما در میان مدت، یعنی چند ماه آینده عملکرد دلار مثبت است زیرا هم نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود و هم زمان انتخابات های یاد شده نزدیک می شود و برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا آعاز خواهد شد و این دو عامل به کاهش ارزش یورو و پوند انگلستان منجر می شود.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24