Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اگرچه درباره رشد عرضه سنگ آهن از سوی شرکت های بزرگ معدنی جهان و نیز افزایش ذخیره سنگ آهن در بنادر چین نگرانی هایی وجود دارد اما ..

عملکرد بازار جهانی سنگ آهن تعجب آور است و امیدوارکننده

امروز قیمت سنگ آهن با عیار 62 درصد بار دیگر به بالای 92 دلار در هر تن رسید و این درحالیستکه حجم معاملات در بازار فیزیکی محدود بوده است. قیمت سنگ آهن با عیار 57 درصد نیز در سطح 78.8 دلار قرار گرفته است.

در هفته های اخیر قیمت این ماده خام مورد استفاده در تولید فولاد، زیر 90 دلار در هر تن نوسان کرده و تحلیلگران معتقدند خوشبینی مجدد درباره افزایش مصرف در چین و افزایش قیمت فولاد، دو عامل مهم در افزایش قیمت هاست. روز گذشته قیمت قیمت سنگ آهن داخلی چین با 5.5 درصد افزایش به بالای 100 دلار در هر تن رسیده بود.

انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد چین یک عامل مهم در افزایش قیمت سنگ آهن است زیرا این کشور بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن در جهان است.

دفتر ملی آمار چین در گزارش اخیر خود آورده است، رشد فعالیت های صنعتی که شامل بخش ساخت و ساز نیز می شود در ماه ژانویه و فوریه امسال 6.3 درصد رشد کرده است. (رفم مربوط به رشد فعالیت ها، دو ماهه ارائه شده تا افت و خیز های مربوط به آغاز سال جدید چین از میان برود.)

از سوی دیگر سرمایه گذاری ثابت 8.9 درصد افزایش یافته درحالیکه سال قبل میزان افزایش 8.1 درصد بود. این رشد حاصل افزایش سرمایه گذاری های بخش خصوصی است.

قیمت سنگ آهن که سال گذشته میلادی 85 درصد افزایش یافت امسال تاکنون 16 درصد رشد کرده است. قیمت ها نسبت به پایان سال 2015 یعنی 15 ماه پیش بیش از دو برابر شده است.

میزان تولید فولاد چین برابر کل فولادی است که دیگر کشورهای جهان تولید می کنند و هر تغییر کوچک در صنعت فولاد این کشور تحولاتی بزرگ در قیمت سنگ آهن پدید می آورد.

اگرچه درباره رشد عرضه سنگ آهن از سوی شرکت های بزرگ معدنی جهان و نیز افزایش ذخیره سنگ آهن در بنادر چین نگرانی هایی وجود دارد اما رشد واردات سنگ آهن چین سبب شده قیمت ها حمایت شود.

داده های گمرک چین نشان می دهد در ماه گذشته میلادی، چین 83.5 میلیون تن سنگ آهن وارد کرده است و این میزان 13 درصد بالاتر از رقم مربوط به سال قبل است. کل واردات سنگ آهن چین در ماه های ژانویه و فوریه با 12.6 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به 175.3 میلیون تن رسیده است.

متوسط قیمت سنگ آهن در دو ماه نخست امسال 84.9 دلار بوده است. در دو ماه نخست سال گذشته میلادی متوسط قیمت ها 45 دلار بود. در دسامبر سال 2015 میزان واردات سنگ آهن چین به بالاترین میزان ماهانه یعنی 96.3 میلیون تن رسید اما چون قیمت ها زیر 40 دلار بود ارزش واردات پایین تر از 5 میلیارد دلار محاسبه شد.

اما درباره افق قیمت سنگ آهن چه می توان گفت؟ نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت ها در ماه های آینده کاهش خواهد یافت زیرا پیش بینی شده از مصرف فولاد در چین کاسته شود. دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را حدود 6.5 درصد تعیین کرده که پایین تر از سال قبل است.

از سوی دیگر تولیدکنندگان بزرگ سنگ آهن یعنی شرکت های بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو، ویل اس ای و فورتسکیو بر ظرفیت تولید خود افزوده اند و رشد عرضه به بازار، یک امر حتمی است. اگر همزمان با افزایش عرضه، شاهد کاهش حجم فعالیت ها در بخش ساخت و ساز چین باشیم، قیمت سنگ آهن به محدوده 70 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

اما سرمایه گذاران در بازار سنگ آهن باید به این موضوع توجه کنند که برنامه های حمایتی دولت چین ادامه پیدا خواهد کرد و نیز احتمال بروز اختلال در عرضه از سوی شرکت های بزرگ وجود دارد در نتیجه بعید است افق بازار منفی باشد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سنگ آهن در دو سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24