Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

برخی تحلیل گران می گویند افزایش تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی، احتمال کاهش پایبندی به برنامه محدود کردن عرضه، رشد ارزش ..

رشد محدود قیمت نفت مقدمه رونق بازار است؟

قیمت نفت در روزهای اخیر در مجموع کاهش یافته و در حال حاضر در پایین ترین میزان در سه ماه اخیر قرار دارد. روز سه شنبه اوپک در گزارش جدید خود به افزایش ذخائر نفت جهان و افزایش غیرمنتظره تولید نفت عربستان در ماه گذشته میلادی اشاره کرد. این دو عامل در کنار رشد ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر سبب شده بازار نفت در شرایط نامطلوب قرار گیرد.

کاهش قیمت ها به سطوح قبل از توافق بر سر کاهش عرضه، برای سرمایه گذاران در این بازار نگران کننده است و حال سوال اصلی این است که آیا وضعیت بازار تغییر خواهد کرد یا به همین شکل باقی خواهد ماند.

قیمت نفت در 11 ماه نخست سال قبل یعنی تا پیش از توافق اعضاء اوپک بر سر کاستن از عرضه نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی، بین 45 دلار تا 50 دلار در هر بشکه نوسان می کرد. در پایان ماه نوامبر که خبر توافق منتشر شد و برخی کشورهای تولیدکننده نفت از جمله روسیه اعلام کردند با برنامه کاهش عرضه همراهی خواهند کرد قیمت نفت 5 دلار رشد کرد.

قیمت ها تا یک هفته قبل، در محدوده 55 دلار در هر بشکه نوسان می کرد اما در روزهای اخیر برخی عوامل سبب شده قیمت نفت بار دیگر تحت فشار قرار گیرد.

برخی تحلیل گران می گویند افزایش تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی، احتمال کاهش پایبندی به برنامه محدود کردن عرضه، رشد ارزش دلار و میزان بالای ذخیره نفت در اقتصادهای توسعه یافته چهار عاملی هستند که سبب کاهش قیمت نفت شده اند و از آنجا که این عوامل زودگذر نیستند نباید انتظار داشت بازار نفت رونق پیدا کند.

امسال تولید نفت آمریکا 330 هزار بشکه بالاتر از سال گذشته میلادی خواهد بود و سال آینده نیز بر تولید نفت این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده نفت در جهان است افزوده خواهد شد.

از سوی دیگر، احتمال دارد همزمان با کاهش قیمت نفت، از میزان پایبندی تولیدکنندگان به برنامه کاهش عرضه کاسته شود. عربستان به اوپک اعلام کرده ماه قبل تولید نفت این کشور 10.01 میلیون بشکه در روز بوده است. وزیر نفت عربستان در هفته های اخیر بارها تاکید کرده به برنامه کاهش عرضه پایبند خواهد بود.

رشد ارزش دلار یک عامل فشار بر قیمت نفت است و اگر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شود، شاهد افزایش ارزش دلار خواهیم بود. روز گذشته بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا برد و پیش بینی شده در سال جاری میلادی دو بار دیگر نرخ ها بالا برده خواهد شد.

همچنین افزایش ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ نشان می دهد کاهش عرضه اوپک نتوانسته تاثیر مورد نظر را داشته باشد. در گزارش اوپک آمده است، در ماه ژانویه ذخیره نفت اقتصادهای صنعتی 278 میلیون بشکه بالاتر از متوسط 5 ساله آن بوده و تولید نفت شیل در آمریکا و میزان تولید برخی اعضا اوپک افزایش یافته است.

بدین ترتیب شرایط برای رشد قیمت نفت فراهم نیست. روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا تغییرات ذخیره نفت این کشور در هفته قبل را اعلام کرد. در این گزارش به کاهش 237 هزار بشکه ای این ذخیره اشاره شده بود. پیش بینی شده بود ذخیره نفت 3.2 میلیون بشکه افزایش یافته است. کاهش ذخیره یک عامل رشد قیمت نفت در روز پنجشنبه بود.

قبلا تصور می شد با اجرای برنامه کاهش عرضه نفت، بازار اواسط سال جاری میلادی به تعادل می رسد و قیمت ها به سمت 60 دلار حرکت خواهد کرد اما اکنون این تصور از میان رفته زیرا بر تولیدنفت آمریکا افزوده شده است. برخی کارشناسان بازار نفت می گویند در صورتیکه برنامه کاهش عرضه تا پایان سال جاری تمدید شود احتمال دارد قیمت ها افزایش یابد اما به میزان بسیار محدود.

روز پنجشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار و افول ذخیره نفت آمریکا به ترتیب با 2 درصد و 2.7 درصد افزایش به 52 دلار و 49 دلار در هر بشکه رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24