Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازار مسکن مطابق یک بررسی کارشناسی و بر مبنای نشانگرهای درونی، نیمه سال آینده بصورت کامل وارد فاز رونق می شود.

زمان مورد انتظار برای خروج کامل از رکود مسکن

بورس24 ؛ نتایج یک بررسی نشان می دهد: در حال حاضر دو پارامتر درون بازار، فاصله گرفتن از عمق رکود سال 94 را تایید می کند اما وضعیت فعلی هنوز به معنای رونق نیست. با این حال، پیش بینی می شود: ساخت و ساز و معاملات خرید مسکن حداکثر تا نیمه سال آینده در فاز رونق قرار بگیرد.

مهدی سلطان محمدی، کارشناس و تحلیلگر اقتصادی درباره این پیش بینی اعلام کرد: در سال 95 تدام رکود در بازار مسکن را شاهد بودیم به گونه ای که مسکن در رشد ناخالص داخلی اثری نداشته و بر خلاف بخش خدمات، کشاورزی، صنعت و نفت که رشد مثبتی را ثبت کردند مسکن منفی بوده و رکود در طرف عرضه تداوم داشته است. بخش مسکن نه تنها در سال جاری که از سال 91 تا کنون همواره کوچک شده و رشد ارزش افزوده در این بخش، منفی بوده است. این پارامتر بیانگر رکود مسکن بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه، رکود مسکن اثر مستقیم و هم جهت بر سایر بخش ها از جمله بخش صنعت و تولیدات مرتبط با ساختمان دارد، افزود: تولید مصالح ساختمانی نیز در سال جاری کاهش داشته و از میزان ساختمان های در دست احداث نیز کاسته شده است به همین جهت می توان به طور قطع گفت وضعیت سمت عرضه مسکن مناسب نبوده است. اما در سمت تقاضا اندکی اوضاع بهتر بوده به گونه ای که حجم معاملات در تهران و شهرهای دیگر اندکی افزایش داشته است؛ از نظر ثبات قیمتی نیز اندکی افزایش وجود داشته اما به نرخ تورم نرسیده است، در کل باید گفت قیمت واقعی مسکن رشد منفی داشته و تنها قیمت اسمی اندکی افزایشی بوده است اما نه به اندازه ای که بگوییم بازار مسکن سال خوبی را پشت سر گذاشته است.

امسال اگر چه قیمت اسمی مسکن کمتر از 9 درصد افزایش پیدا کرد اما قیمت واقعی مسکن - تغییرات قیمت اسمی در مقایسه با تورم - حدود 3 تا 5 درصد کاهش پیدا کرد. علت این رشد منفی قیمت واقعی، به تخلیه حباب سال 92 و رکود معاملات برمی گردد.

سلطان محمدی افزود: انتظار می رود بازار مسکن در سال آینده آرام آرام از رکود خارج شود چرا که امسال نشانه های خروج از رکود در بازار مسکن نمایان شده و می توان گفت نیمه دوم سال 96 زمان خروج مسکن از رکود است.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه دو نشانه در مورد خروج از رکود نمایان شده است گفت: اول اینکه حجم معاملات افزایش داشته و به بالاتر از سال 94 رسیده است و دوم اینکه حجم سرمایه گذاری در بانک مسکن برای مسکن یکم افزایش داشته که نشان از تحریک تقاضا در حوزه مسکن دارد و تقاضا را برای نیمه دوم سال 96 وارد بازار می کند.

در تهران حجم معاملات خرید آپارتمان 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است که نزدیک به 60 درصد معاملات کاملاً توسط خانه اولی ها و به شکل خرید آپارتمان های کم متراژ انجام شده است. این رشد معاملات چون که خاصیت سفته بازی نداشته، اثر تحریک آمیز بر قیمت ها نداشته است.

سال آینده مطابق آنچه در صندوق پس انداز یکم طی یکسال اخیر اتفاق افتاده، حجم خرید آپارتمان توسط خانه اولی ها افزایش پیدا می کند. بیش از 160 هزار خانه اولی تا کنون در صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام و افتتاح حساب انجام داده اند که از سال آینده ماهانه حداقل 3 هزار نفر از این افراد برای خرید واحد مسکونی در شهرهای کشور، با در دست داشتن تسهیلات یکم، وارد بازار معاملات آپارتمان می شوند. به همین جهت می توان امیدوار بود بهبود در عرضه به همراه تقویت تقاضا بازار مسکن را از رکود خارج کند.

مهدی سلطان محمدی تصریح کرد: در مجموع علائم بازار نشان می دهد سال آینده در عرضه و تقاضا بهتر از سال 95 خواهد بود و حتی ممکن است به افزایش تعداد پروانه ساخت نیز منجر بشود. وی افزود: بررسی همه جوانب حکایت از آن دارد که در سال آینده رونق نسبی و آرام را شاهد خواهیم بود.

بر اساس این گزارش، سایر کارشناسان اقتصاد مسکن نیز در برآوردهای خود، سال 96 را سال رونق مسکن عنوان می کنند.

برای امسال، پیش بینی شده بود معاملات از رکود خارج می شود و ساخت و ساز با تاخیر چند فصلی، مسیر رو به جلوی بازار معاملات را طی خواهد کرد.

در حال حاضر که سال 95 رو به پایان است، فقط بخشی از پیش بینی ها درباره معاملات خرید آپارتمان تحقق پیدا کرد. در این قالب، هم اکنون می توان ورود بازار خرید و فروش آپارتمان به فاز پیش رونق را به معنای تحقق بخشی از پیش بینی ها عنوان کرد.

اما مطابق برآوردهای قبلی، ساخت و ساز هنوز از رکود خارج نشده است.

البته یک علامت از بازار تسهیلات مسکن حکایت از خروج ساخت و ساز از رکود از مسیری متفاوت از دوره های قبل حکایت دارد.

ساخت و ساز در دوره های گذشته همواره از مسیر ساخت و سازهای جدید، از رکود خارج می شد اما در حال حاضر این بازار با تمرکز بر پروژه های نیمه کاره، در حال رفتن به فاز رونق است.

طی 11 ماه اول امسال، حجم پرداخت تسهیلات ساخت مسکن 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش پیدا کرد. این تسهیلات از نوع وام های بدون سپرده و بالای 100 میلیون تومان هستند که چون، به پروژه های نیمه کاره نیز تعلق می گیرد باعث شد سازنده ها با دریافت آن، نسبت به تکمیل و فروش سریع ساختمان های مسکونی برای نفع بردن از رشد نسبی معاملات شب عید، بهره ببرند.

برای سال آینده پیش بینی می شود، تسهیلات ساخت و خرید مسکن بتواند به موتور محرک بازار مسکن برای سیر به فاز رونق، تبدیل شود.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24