Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

جرقه های رشد قیمتی در بازار فولاد متوقف شد هرچند که هنوز هم برخی از محصولات از کارخانه و یا در بازار داخلی با رشد نرخ مورد معامله قرار گرفتند ولی ذات بازار چندان هم جذاب ظاهر نشده است. خوش بینی ها به بهبود تقاضا در روزهای پایانی سال هم آن گونه که انتظار آن وجود داشت محقق نشده و همچنین به نظر می رسد که عقب نشینی بازار از هم اکنون آغاز شده زیرا دیگر نه خریداری در بازار وجود داشته و نه بسیاری از فروشندگان تمایلی به فروش دارند مگر آن که وجه معامله به سرعت تسویه شود. همین رخداد در کنار نزدیکی به پایان هفته به شدت جذابیت معاملات را کاهش می دهد تا جایی که زمان امیدواری به بازارهای فولاد سریع تر از حد به پایان رسید. عقب نشینی محدود بهای شمش ، بی رمقی معاملات و حتی ترک بازار توسط بسیاری از فعالان این صنف و حتی آغاز فصل مسافرت و بستن حساب ها موجب شد تا غروب بازار فولاد سریع تر از انتظار فرابرسد...

ثانیه شماری برای سوت پایان بازار ٩۵

بورس24 :نزدیکی به پایان هفته با غروب بازارهای کالایی همراه است هرچند که از هم اکنون نیز بسیاری از فعالان این عرصه مسافرت و یا خانه تکانی را به ادامه فعالیت ها ترجیح داده تا جایی که به نظر می رسد پایان وقت اضافه بازارهای کالایی نزدیک تر از انتظار بوده و به زودی صوت پایان این بازار نواخته خواهد شد. در بازار فولاد عقب نشینی خریداران آغاز شده ولی هنوز شرایط معاملاتی در بازار محصولات پتروشیمی بهتر از سایر بازارهای کالایی است.

در بازارهای جهانی هرچند که ضعف قیمت ها در بازار نفت هنوز ادامه داشته و ممکن است باز هم ادامه یابد ولی بازارهای فلزی با رشدی محسوس در روز ابتدایی هفته میلادی رو به رو شده که تضادی عمیق را نشان می دهد. به نظر می رسد بازارهای فلزی می توانند لیدر رشد قیمتی جدیدی باشند ولی مشخص نیست که این وضعیت چگونه بوده و تا کجا ادامه می یابد زیرا ضعف بازار نفت و همچنین اما و اگرهای بهای دلار و نرخ بهره رسمی در آمریکا می تواند تغییراتی جدید را در بازار ایجاد کند هرچند که نمی توان از خوش بینی های موجود در بازارهای جهانی چشم پوشی کرد.

گشایش نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران سرگل

معاملات گواهی سپرده کالایی زعفران سرگل با نماد (زعف ۹۶۱۱-۰۲) امروز ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۵، در بورس کالای ایران آغاز شد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس این گزارش، معاملات امروز از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۰:۳۰ مرحله پیش گشایش و از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۵:۳۰ معاملات به صورت پیوسته ادامه داشته است.

همچنین معاملات گواهی سپرده کالای زعفران سرگل، از فردا ۲۴ اسفند ماه ۹۵ معاملات از ساعت ۸:۳۰ الی ۹ به صورت پیش گشایش و از ساعت ۹ الی ۱۵:۳۰ به صورت پیوسته ادامه خواهد داشت.

شرایط عرضه، معامله، انبارداری و تحویل این محصول نیز به این صورت است که هزینه خدمات انبار برای ارزیابی محصول و نمونه گیری به مبلغ ۱۵۰,۰۰۰ ریال به ازای هر کیلوگرم است. که به صورت نقدی به انباردار پرداخت می شود؛ همچنین هزینه ارزیابی محصول برای کالای تحویلی کمتر از ۱ کیلوگرم نیز به مبلغ ۱۵۰,۰۰۰ریال خواهد بود.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده در بورس کالای ایران، انباردار مجاز است به منظور ارزیابی محصول حداکثر تا ۳ گرم از کالا، به ازای هر محموله، را برای آزمون استخراج و تشخیص رنگ های افزودنی، تعیین میزان کروسین، پیکروکروسین، سافرانال، رطوبت و مواد فرار، مواد خارجی مربوط به گیاه و محیط شامل گرد و غبار، ریگ و شن و همچنین خامه همراه با کلاله مورد استفاده قرار دهد و قبض انبار بر اساس وزن خالص(وزن تحویلی منهای مقدار مجاز استفاده شده در فرایند ارزیابی) صادر می شود.

همچنین پس از توزین محموله تحویلی به انبار، لازم است محصول ارزیابی کیفی شود. مدت زمان لازم جهت ارزیابی محصول، ۲۴ساعت پس از زمان دریافت محصول می باشد که در این مدت کالا در قرنطینه انبار باقی می ماند و امکان عودت آن به مالک کالا در زمان قرنطینه وجود ندارد؛ در صورت عدم انطباق با استاندارد مشخص شده، محصول به مالک آن بازگردانده می شود ودر غیر اینصورت قبض انبار صادر می شود؛ در فرایند قرنطینه، آزمایشگاه پس از برداشت محصول به میزان حداکثر تا ۳ گرم به ازای هر محموله، مابقی محصول را در بسته های استاندارد، با حضور تحویل دهنده، پلمپ نموده و رسید آن را تحویل مالک می دهد.

بر اساس این اطلاعیه هزینه انبارداری به میزان ۱ ریال به ازای هر گرم در روز، از ابتدای روز صدور گواهی سپرده کالایی به نام تحویل دهنده، تا پایان روز معامله هر بخش از محصول فروش رفته بر عهده فروشنده است که این هزینه توسط بورس از وجه معامله کسر شده و به حساب انبار واریز می شود، همچنین هزینه انبارداری از ابتدای روز تقویمی پس از روز معامله تا پایان روز تحویل از انبار بر عهده خریدار است که در هنگام تحویل محصول از انبار می بایست به صورت یکجا و نقدی با انباردار تسویه شود.

از طرفی هزینه انبارداری برای جبران خدمات انبار برای توزین، افت وزنی، نگهداری در بسته های مشخص شده توسط بورس و ... بوده و غیر از هزینه تعیین شده، هیچ مبلغ دیگری به انبار/انباردار پرداخت نخواهد شد.

لازم به ذکر است مسئولیت هر گونه افت کمی وکیفی محصول در مدت ارزیابی کالای تحویلی(فرایند آزمایش و قرنطینه) و در طول دوره نگهداری بر عهده انباردار بوده و انباردار ملزم به جبران خسارات احتمالی خواهد بود.

همچنین جهت تحویل گرفتن کالا از انبار لازم است حداقل به میزان ۵۰۰ گرم گواهی سپرده کالایی توسط مالک ارائه گردد و در صورت مالکیت کمتر از این مقدار، لازم است گواهی سپرده لازم تا وزن مذکور توسط فرد متقاضی تحویل از بازار خریداری شود.

بازار پتروشیمی ها

برای سومین روز پیاپی شاهد رشد پراکنده قیمت ها در بازار پلیمری هستیم هرچند که همین رشد قیمتی هم با اما و اگرهایی رو به رو است که شائبه بازارسازی را در ذات خود نهفته دارد. این در حالی است که به صورت های مختلف حجم عرضه در بازار آزاد افزایش یافته ولی احتمال برتری تقاضا بر عرضه ها را می توان در رشد قیمت ها رصد کرد هرچند که باز هم برای پایان سال نمی توان ذهنیت دقیقی نسبت به این بازار داشت زیرا سیگنال های مؤثر بر آن به گونه ای پیچیده و متناقض است که حتی گزارش فعالیت ها نیز با ابهام رو به رو شده بنابراین نمی توان در مورد ترسیم دورنمای قیمتی موضعی قاطه را ابراز کرد.

شنیده ها و انتقادات از عرضه های احتمالی شرکت های پتروشیمی به موازات بورس کالا به کرات شنیده شده و حتی این بار به شبکه های اجتماعی تخصصی نیز سرایت کرده است. به عبارت ساده تر شایعات حکایت از آن دارد که برخی از شرکت های بزرگ پتروشیمی به صورت آزادانه و با حجم بالا محموله های بزرگی را به شرکت های حاضر در مناطق آزاد می فروشند که البته معاف از مالیات بر ارزش افزوده هم هستند بنابراین نظارتی بر قیمت ها وجود نداشته و همین رخداد موجب شده تا چندگانگی و تناقض ها در این بازار افزایش یابد. در هر حال روزهای پایانی سال که نیاز به نقدینگی جدی تر می شود ، این قبیل رخدادها فراگیری بیشتری پیدا می کند اگرچه مشخص نیست که در سال آینده قیمت ها در چه سطوحی باشد بنابراین خرید هم چندان جذاب نخواهد بود زیرا سفته بازی در این زمان با بیم و امیدهای بسیاری رو به رو است.

در بازارهای جهانی شاهد کاهش نزدیک به 10 درصدی قیمت ها به نسبت ابتدای هفته گذشته هستیم که حتی ممکن است افت نرخ ها باز هم ادامه داشته باشد و همین رویکرد در نهایت موجب خواهد شد تا قیمت تمام شده بسیاری از محصولات پتروشیمی در همین ابعاد کاهش یابد. این در حالی است که این حجم از افت نرخ در سال آینده در بازارهای جهانی خودنمایی خواهد کرد که البته بر قیمت های پایه داخلی نیز تأثیرگذار خواهد بود بنابراین خرید در روزهای اخیر به امید فروش در سال آینده ممکن است به جای سود جذاب ، به زیانی هنگفت بدل شده که نگرانی ها را عمیق تر خواهد ساخت. هرچند که ادعای فوق تنها یک احتمال است ولی نمی توان از کنار آن به سادگی گذشت.

برخی از مهمترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی 1102L

پتروشیمی رجال

نقدی

38,856

41,010

420

2457

420

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف (مچینگ)

34,700

34,700

0

440

440

پلی اتیلن سنگین تزریقی HI0500

پتروشیمی بندرامام

نقدی (مچینگ)

39,763

39,763

0

400

400

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی جم

سلف (مچینگ)

42,472

42,472

0

352

352

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی (مچینگ)

41,451

41,451

0

297

297

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف (مچینگ)

34,700

34,700

0

220

220

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,265

36,265

528

198

198

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

نقدی (مچینگ)

37,240

37,240

0

154

154

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

35,176

35,176

770

110

110

پلی اتیلن سنگین بادی 0035

پتروشیمی بندرامام

نقدی (مچینگ)

40,851

40,851

0

60

60

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پتروشیمی جم

نقدی

40,851

40,851

3003

22

22

پلی اتیلن سنگین بادی BL3

پتروشیمی جم

نقدی (مچینگ)

40,851

40,851

0

11

11

۱۳ هزارتن مواد پلیمری معامله شد؛ آرامش پتروشیمی ها در روزهای پایانی سال

امروز حجم عرضه محصولات پلیمری در بورس کالای ایران به ۱۳ هزار و ۱۵۷ تن رسید. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، روز گذشته آخرین عرضه شرکت های پتروشیمی در سال ۹۵ و در تالار بورس کالا انجام شد و امروز نیز برخی از شرکت ها که تمایل به عرضه محصولاتشان داشتند، تعداد محدودی از گریدهای خود را عرضه کردند.

پلی پروپیلن نساجی ۱۱۰۲Lپتروشیمی رجال با حجم عرضه ۴۲۰ تن به میزان ۲۴۵۷ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۸۸۵ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۱۰۱۱ تومان رقم خورد.

پلی اتیلن سنگین بادیBL۳پتروشیمی جم هم با حجم ۲۲ تن و با رقم پایه ۴ هزار و ۸۵ تومان خریداری شد. پلی اتیلن ترفتالات نساجیTG۶۴۱پتروشیمی تندگویان با حجم ۱۹۸ تن و قیمت پایه ۳ هزارو ۶۲۶۶ تومان معامله شد.

در همین حال پلی وینیل کلرایدS۶۵، پلی اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ و پلی اتیلن سنگین تزریقی HI۰۵۰۰پتروشیمی بندرامام، پلی اتیلن سنگین فیلمF۷۰۰۰ پتروشیمیمهر، پلی اتیلن سنگین اکستروژنو پلی اتیلن سنگین بادی، پتروشیمی جم و پلی اتیلن ترفتالات بطریBG۷۸۵پتروشیمی تندگویان وارد سیستم مچینگ شدند.

به گفته فعالان بازار، با توجه به قرار داشتن در روزهای پایانی سال و همچنین افزایش عرضه شرکت های پتروشیمی، معاملات با آرامش روبه رو است.

بورس انرژی: معامله بیش از 94 هزار مگاوات ساعت برق در بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (دوشنبه 23 اسفند ماه 95)، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3,342 قرارداد معادل 143,379 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 26 میلیارد 245 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نمادهای میان‌باری، کم‌باری و بارپایه به ترتیب با متوسط قیمت 284,662، 271,618 و 282,390 ریال برمگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بارپایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 96/01/23 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بارپایه روزانه، میان‌باری روزانه و کم‌باری روزانه 95/12/27 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

همچنین امروز در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 2794 قرارداد با ارزشی بالغ بر 6 میلیارد و 645 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت.

در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 32 میلیارد و 890 میلیون ریال بالغ گردید.

بازار فولاد

جرقه های رشد قیمتی در بازار فولاد متوقف شد هرچند که هنوز هم برخی از محصولات از کارخانه و یا در بازار داخلی با رشد نرخ مورد معامله قرار گرفتند ولی ذات بازار چندان هم جذاب ظاهر نشده است. خوش بینی ها به بهبود تقاضا در روزهای پایانی سال هم آن گونه که انتظار آن وجود داشت محقق نشده و همچنین به نظر می رسد که عقب نشینی بازار از هم اکنون آغاز شده زیرا دیگر نه خریداری در بازار وجود داشته و نه بسیاری از فروشندگان تمایلی به فروش دارند مگر آن که وجه معامله به سرعت تسویه شود. همین رخداد در کنار نزدیکی به پایان هفته به شدت جذابیت معاملات را کاهش می دهد تا جایی که زمان امیدواری به بازارهای فولاد سریع تر از حد به پایان رسید. عقب نشینی محدود بهای شمش ، بی رمقی معاملات و حتی ترک بازار توسط بسیاری از فعالان این صنف و حتی آغاز فصل مسافرت و بستن حساب ها موجب شد تا غروب بازار فولاد سریع تر از انتظار فرابرسد.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد برخی از تغییرات صورت گرفته امروز بازار میلگرد را این گونه ذکر کرده است :

تغییرات امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

امروز مطابق با گزارش نرخ باکس بازار بیلت با اندکی کاهش (5 الی 10 تومان) در تعداد معدودی از مبادی و در محدوده نرخ رسمی 1270 تا 1300 تومان اعلام گردید؛ قراضه آهن هم تقریبا همانند روز گذشته با ثبات همراه بوده است.

در بازار ناودانی و نبشی هم امروز بنا بر رصد بازار و گزارش اقنا در اکثر مبادی این حوزه ثبات برقرار بوده و تغییرات قابل توجهی مشاهده نشد.

در بازار غیر رسمی تیرآهن ذوبی اصفهان هم امروز در برخی از مبادی کمی افزایش قیمت در برخی از سایزها به گوش رسید که با توجه به روزهای آخر سال و تعطیلی و محدودیت عرضه در برخی دیگر از مبادی این حوزه؛ تقریبا مسئله ای عادی بوده و دور از انتظار نیست.

در بازار نیمه تعطیل ورق و حوزه قوطی و پروفیل هم خبری از تغییرات قابل توجه نبود، و بطوریکه در برخی از مبادی مشاهده گردید، ثبات نسبی و معاملات توافقی در این حوزه هم مشهود بود.

در حوزه میلگرد هم امروز شاهد ثبات در بدنه اصلی این بازار بودیم؛ بطوریکه بیش از 90 درصد مبادی این حوزه تغییر قیمت محسوسی نداشتند.

مسئله قابل توجه، باز بودن فروش اکثر مبادی این حوزه ( میلگرد) با وجود نزدیک شدن به آخرین روزهای پایانی سال است که نشان از عدم رضایت کافی از حجم فروش بازار شب عید امسال دارد. تقریبا همه ساله در این بازه زمانی حداقل نیمی از مبادی فروش تعطیل و مشغول حسابرسی بودند.

فولاد هیربد : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد کویر کاشان : کلیه محصولات ثابت

فولاد کیان کاشان : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد سپهر ایرانیان : ثابت

فولاد سیرجان حدید جنوب : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

فولاد آلیاژی یزد : انواع میلگرد ساده : ثابت

مجتمع فولاد نیک صدرای توس : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

فولاد درپادتبریز : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابتی

فولاد کیان ابهر : ثابت

فولاد الماس : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

آریان فولاد : ثابت

فولاد آذر چلیک تبریز : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر) : ثابت

فولاد ابهر : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد روهیناجنوب : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

نورد فولاد یزد : کلیه محصولات ثابت

فولاد آلیاژی یزد : میلگرد A3 ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : ثابت

سیما فولاد جهان : ثابت

فولاد نطنز : انواع کلاف 6.5 ساده : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : 35 تومان افزایش قیمت

فولاد ظفر بناب : با احتساب تخفیفات اندکی افزایش ( کمتر از 5 تومان)

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی فروش : حدود 10 تومان افزایش قیمت.

صنایع پتروشیمی نیازمند رگولاتوری

صنعت پتروشیمی به علت زنجیره ارزش و ارتباط تنگاتنگ واحدهای تولیدی، نیازمند نظام تنظیم قوانین و مقررات است، تا علاوه بر تنظیم بازار، واحدهای مختلف پتروشیمی به صورت متمرکز عمل کنند. به گزارش مارین تایمز عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به آسیب‌های ناشی از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: در شرایط کنونی صادرات محصولات پتروشیمی به راحتی و در یک محیط رقابتی در دسترس نیست.

دکتر سیدحمید حسینی، با اشاره به تکمیل طرح‌های پتروشیمی در سال جاری، گفت:خوشبختانه در سال جاری روند افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ادامه یافت، اگرچه سرعت رشد آن کند بوده است.

وی افزود: صنعت پتروشیمی ایران در بحث طرح‌هایی که از برنامه‌های چهارم و پنجم باقی مانده دچار مشکل است و شرکت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی علاقه‌مند به تکرار این پروژه‌ها (تولید اوره، آمونیاک و متانول) نبوده، بلکه به دنبال عمق بخشیدن به زنجیره تولید پتروشیمی هستند.

به گفته حسینی، تعدادی از واحدها به مباحث عمق بخشیدن و حفظ محیط زیست روی آورده‎اند که بسیار ارزشمند است.

شناسایی آسیب‌های ناشی از خروج محصولات پتروشیمی

این صادرکننده نمونه کشور در سال‌های۷۹ و ۸۱ با انتقاد از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، گفت: آمار ۱۰ ماهه نشان می‌دهد از ٢٠ میلیون تن محصولات پتروشیمی که در بازار داخل و خارج به فروش رسیده، فقط سه و نیم میلیون تن در بورس کالا عرضه شده است. این در حالی است که کارفرمایان صنعت پتروشیمی تلاش می‌کنند همین سه و نیم میلیون تن را هم از بورس خارج کنند، که به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور، منافع ملی و مصرف‌کنندگانی که در زنجیره‌های پایین‌تر صنعت پتروشیمی قرار دارند، نیست.

وی با بیان اینکه اکثر شرکت‌های پتروشیمی‌ از عرضه محصولات خود در بورس کالا امتناع می‌کنند، تصریح کرد: این امر باعث عدم شفافیت در بازار داخلی و صادراتی پتروشیمی شده است به طوری که رقابت براین بازار حاکم نیست.

حسینی با تاکید بر اینکه وضعیت عرضه فراروده‌های نفتی در بورس بهتر از محصولات پتروشیمی است، گفت: بیش از ۵۰ درصد فراورده‌های نفتی در بورس عرضه می‌شود، به طوریکه در ۱۰ ماه گذشته حدود هشت میلیون تن فراورده از جمله وکیوم باتوم، قیر، گازوئیل، حلال و... در بورس عرضه شده است.

صادرات محصولات پتروشیمی در محیط رقابتی انجام نمی‌شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به نارضایتی دست‌اندرکاران صنعت پتروشیمی از فضای ابهام آلود حاکم بر خرید، فروش و توزیع محصولات پتروشیمی، گفت: شرکت‌های فعال در بخش صادرات علاقه‌مند به حضور در بازارهای رقابتی هستند، در حالیکه در شرایط کنونی صادرات محصولات پتروشیمی به راحتی و در یک محیط رقابتی در دسترس نیست.

به گفته وی، در بعضی مواقع قیمت‌هایی که این شرکت‌ها در بازار هند، ترکیه و امارات به فروش می‌رسانند پایین‌تر یا برابر با قیمت‌هایی است که در داخل کشور به‌صورت فوب عرضه می‌شود.

حسینی، خاطر نشان کرد: بر طبق قانون انتظار داریم سال آینده کلیه محصولات پتروشیمی و فراورده نفتی در بورس کالا و انرژی مورد معامله قرار گیرد که در این صورت اعمال سلیقه مدیران و رانت به حداقل می رسد و هزینه‌های بازاریابی و فروش داخلی وخارجی نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: همچنین دسترسی شرکت‌های مدیریت صادرات و واحدهای مصرف کننده داخلی به محصول افزایش می یابد در نهایت سهامداران واحدهای پتروشیمی نیز منتفع خواهند شد. در این صورت رغبت سرمایه‌گذاران داخلی وخارجی به سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش خواهد یافت و اهداف برنامه ششم هم محقق می‌شود.

مکران؛ منطقه ای مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی

عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران، با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران، گفت: منطقه مکران جذابیت‌های لازم برای تبدیل شدن به قطب جدید صنعت پتروشیمی را دارد.

او ادامه داد: منطقه مکران با توجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و واتصال به خط لوله سراسری گاز، مکانی مناسب برای توسعه صنعت پتروشیمی است.

صنایع پتروشیمی، نیازمند رگولاتوری

حسینی، با تاکید بر ضرورت ایجاد نهاد رگولاتوری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی کشور، گفت: صنعت پتروشیمی به علت زنجیره ارزش و ارتباط تنگاتنگ واحدهای تولیدی، نیازمند نظام تنظیم قوانین و مقررات است، تا علاوه بر تنظیم بازار، واحدهای مختلف پتروشیمی به صورت متمرکز عمل کنند.

وی با تاکید بر لزوم کاهش دخالت و تصدی‌گری دولت در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، افزود: وجود نهاد مستقل رگولاتوری در قانون جدید وزارت نفت و در اصل ۴۴ قانون اساسی آمده است.

حسینی ۸۱ با بیان اینکه نهاد رگولاتوری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی پس از جمع‌بندی در شورای رقابت برای تصویب به هیئت دولت ارسال شد، گفت: هیئت وزیران، رگولاتوری در صنعت برق را در جلسه اول تصویب کرد اما رگولاتوری در صنعت نفت به کارشناسی فرستاده شد، تا زوایای مختلف آن بررسی و ارزیابی شود.

وی اظهار امیدورای کرد که رگولاتوری در صنعت نفت در سال ۹۶ به تصویب برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24