Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اما نکته مهم در این بین معرفی شرکت به پرداخت و احتمال عرضه آن پیش از تعطیلات نوروزی است! در حالی که پیش تر متولیان بازار وعده داده بودند که در سال جدید دیگر عرضه ای نخواهیم داشت ، اما شنیده می شود ظرف روزهای پایانی سال این سهم عرضه خواهد شد! اگر...

بازار بر سر «دو راهی»

آنچه گذشت...

در پایان معاملات روز یکشنبه شاخص کل بدون تغییر خاص تنها با رشد 13 واحدی در محدوده 76329 واحد به کار خود پایان داد. نمادهای فملی با 50 واحد ، اخابر با 20 واحد و بفجر با 18 واحد  بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. در سمت مقابل بازگشایی فاراک 64 واحد تاثیر منفی به روی شاخص داشت. همچنین وغدیر با 41 و رمپنا با 21 واحد از جمله نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر منفی را به روی شاخص کل داشتند. ارزش معاملات خرد در دو بازار بورس و فرابورس رقمی در حدود 125 میلیارد تومان بود که رمپنا با 7 میلیارد تومان و اپرداز با 6 میلیارد تومان بیشترین ارزش معامله را داشتند.

روز گذشته بورس تهران کار خود را در حالی آغاز کرد که رگه هایی از آب و هوای بهاری را در بازار شاهد بودیم. با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال مهلت برداشت وجه قبل از شروع سال جدید نیز رو به اتمام است (t+3) و عملا امروز این مهلت امروز تمام می شود.

ویژه ترین اتفاق بازار یکشنبه بازگشایی نماد معاملاتی فاراک پس از 4 ماه توقف بود علیرغم داد و ستد 21 میلیون برگه سهم ، بیش از 16 درصد از ارزش قیمت هر سهم کاسته شد. شرکت در پی قرارداد جدیدی بوده اما عدم افشای اثرات این قراردادها موجب ایجاد بی اعتماد بازار شده است.  از دیگر سو توقف طولانی مدت نماد و بازگشایی شب عید (مهلت تسویه اعتبارها) موجب شد تا فشار فروش روی سهم دو چندان شود. محدوده 200 تومان اولین سطح حمایتی معتبر در این نماد است.

در گروه خودرویی شاهد داد و ستد برخی بلوک های دیگر بودیم. سایپا 9.2 درصد از سهام سرمایه گذاری رنا را عرضه کرد که به همان نرخ های پایه 130 تومانی معامله گردید. شایعات مبنی بر اینکه طرف خریدار این بلوک نیز سرمایه گذاری کارکنان سایپا بوده است به طور جد شنیده می شد. روز شنبه نیز عنوان شد کنسرسیوم خریدار بلوک خکاوه، متشکل از 4 شرکت توسعه سرمایه رادین و توسعه گستر برنا (از شرکت های زیرمجموعه سرمایه گذاری رنا) و ستاره سفیران و تجارت الکترونیک خودرو تابان (از گروه سرمایه گذاری کارکنان سایپا) هستند. در همین زمینه یک منبع آگاه با تایید نام خریداران، به بورس پرس گفت: "سهم هریک از اعضای این کنسرسیوم از کل بلوک به طور مساوی معادل 14 درصد در نظر گرفته شده است." این منبع آگاه افزود: "بنابراین با این جابجایی اولا زیان "خکاوه" از صورت های مالی تلفیقی شرکت سایپا حذف می شود و ثانیا با توجه به ترکیب سهامداری جدید در تلفیق هیچ یک از شرکت های سرمایه گذاری رنا و گروه کارکنان سایپا لحاظ نمی شود." با توجه به این اظهارات، تنها می توان این معامله را به نوعی سوء استفاده از استانداردهای حسابداری تلقی کرد که دست آویز دیگری برای حذف زیان تلفیقی و مهندسی مالی برای سایپا دانست.

پیش بینی بازار امروز

امروز دوشنبه 23 اسفند ماه آخرین مهلت تسویه حساب و برداشت وجه در سال جاری است. گروهی بر این باورند که امروز از اواسط بازار با ته کشیدن فروشندگان طرف تقاضا هم تقویت می شود و احتمالا بازار بورس چند روزی نفس می گیرد و از روزهای روکودی فاصله خواهد گرفت. گروه دیگری از فعالان بازار بر این باورند که بازار ریسک تعطیلات چند روزه نوروز را به جان نمی خرد (اعم از اخبار سیاسی – بازارهای جهانی و ...) و اگر هم قرار باشد حرکتی شکل بگیرد این حرکت به سال آینده موکول خواهد شد. اما نکته مهم در این بین معرفی شرکت به پرداخت و احتمال عرضه آن پیش از تعطیلات نوروزی است! در حالی که پیش تر متولیان بازار وعده داده بودند که در سال جدید دیگر عرضه ای نخواهیم داشت ، اما شنیده می شود ظرف روزهای پایانی سال این سهم عرضه خواهد شد! اگر این موضوع صحت داشته باشد با توجه به نیاز عرضه به حجم نسبتا بالای نقدینگی یکبار دیگر بازار دچار چالش خواهد شد. برای بازار امروز به نظر می رسد ته مانده فروشنده ها امروز و در نیمه اول بازار تا حدودی دست به عرضه بزنند اما از نیمه دوم انتظار داریم شرایط کم و بیش بهتر شود و احتمالا شاهد بهبود روند معاملات در کلیت بازار خواهیم بود.

حواشی بازار

*عارف اعلام کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال ٩٦ اصلاح‌طلبان از حسن روحانی حمایت می‌کنند. به گزارش انتخاب، محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی انتخاباتی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان از حمایت این شورا از کاندیداتوری حسن روحانی خبر داد.

*یک روزنامه نگار سعودی فاش کرد پادشاه عربستان طی نامه ای محرمانه به رئیس جمهور مصر، قاهره را تهدید کرده که از ایران فاصله بگیرد. به گزارش وبگاه وطن، صالح فهید، تحلیلگر، نویسنده و روزنامه نگار سعودی مدعی شد پادشاه این کشور نامه محرمانه‌ ای به رئیس جمهور مصر فرستاده و از وی خواسته از ایران فاصله بگیرد.فهید در صفحه توئیتر خود نوشت: عربستان در این نامه السیسی را تهدید به قطع کمک‌های کشورهای عربی خلیج فارس کرده است. فهید با افشای مضمون نامه در توئیتر نوشت: مفاد نامه‌ عربستان به السیسی: تا زمانی که حول محور "ایران، روسیه و سوریه" می ‌چرخی، از کشورهای عربی خلیج فارس انتظار کمک نداشته باش.

در همین راستا، برخی منابع آگاه گفتند عربستان سعودی در حال حاضر قصد دارد با هدایت سایر کشورهای عربی خلیج فارس به سمت خود، حمایت‌های این کشورها از مصر را متوقف کند.این منابع با اشاره به اینکه قاهره در تنگنای بزرگی قرار گرفته، از تلاش مصر برای بازگرداندن روابط به قبل از رکود فعلی خبر دادند.این منابع افزودند: عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب طی این مدت تلاش کرده جو متشنج ایجاد شده بین قاهره و ریاض را آرام کند، ولی عربستان مخالفت کرده است.منابع مذکور این نکته را نیز متذکر شدند که ریاض در پاسخ به تلاش‌های عمرو موسی، به وی گفته است عربستان قصد دارد با دخالت در پایتخت‌های عربی خلیج فارس، ارائه هرگونه کمک و حمایت به دولت حاکم مصر را متوقف کند؛ مگر آنکه مصر از موضع خود در قبال سوریه و یمن عقب نشینی کند و دو جزیره "تیران و صنافیر" را در اختیار عربستان بگذارد.روابط قاهره و ریاض به دنبال ممانعت مصر از محکوم کردن دولت سوریه به انجام جنایات جنگی در شرق حلب با عربستان تیره شد.ریاض پس از این اقدام قاهره، صادرات نفت خود به مصر را متوقف کرد و دولت السیسی مجبور شد برای تأمین نفت خود با عراق وارد مذاکره خرید نفت شود.

*آخرین وضعیت مالی و عملیاتی شرکت به پرداخت ملت برای سرمایه گذاران تشریح شد تا به گفته مدیران، این زیرمجموعه بانک ملت طی دو سه روز آینده ، با عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام وارد بورس شود. در پی درج نماد هفته گذشته شرکت به پرداخت ملت در بازار دوم معاملات بورس تهران، عصر دیروز مدیران بانک ملت ، گروه مالی ملت و هیات مدیره "پرداخت" ، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت را اعلام کردند و به سئوالات پاسخ دادند. در این جلسه ، بعد از اعلام نکاتی توسط مدیرعامل بانک ملت، قائم مقام این بانک ویژگی ها و مختصات "پرداخت" را تشریح کرد .مدیرعامل شرکت هم با بیان وضعیت صنعت در جهان و جایگاه شرکت در ایران، اقدامات انجام شده و برنامه های آینده را تبیین کرد. در بخش پاسخ به سئوالات سهامداران، غلامرضا زال پور مدیرعامل گروه مالی ملت درباره زمان عرضه 10 درصد سهام به پرداخت ملت گفت: طبق هماهنگی های صورت گرفته با شرکت بورس، ارسال اطلاعات در کدال و اطلاعیه عرضه در حال تهیه است و این عرضه در هفته جاری (دوشنبه تا چهارشنبه) انجام خواهد شد. وی گفت: با در نظر گرفتن نسبت P/E گروه و همچنین پیش بینی سود 260 میلیارد تومانی 96 و سود تقسیمی 120 میلیارد تومانی شرکت، به نظر می رسد P/E حدود 7 مرتبه ایی مناسب باشد. تلاش می شود تا سهامداران در برابر خرید سهام شرکت، سود مناسبی را به دست آورند. به گفته زال پور تنها 10 درصد سهام عرضه اولیه می شود و سال آینده با تصمیم سهامدار عمده، واگذاری بلوکی در دستور کار قرار خواهد گرفت. همچنین رستم شاه گشتاسبی مدیرعامل "پراخت" با اعلام اینکه در سال آینده قراردادهای تازه ایی با برخی بانک ها بسته خواهد شد، اعلام کرد: کشف قیمت سهام مناسب خواهد بود تا به سهامداران عیدی داده شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24