Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در دو هفته اخیر جهت حرکت بازارها عموما تغییر کرده و برخی از سرمایه گذاران دچار زیان های بزرگ شده اند. اگر چه کارشناسان معتقدند کاهش قیمت ها در اکثر موارد طییعی بوده اما ..

احتمال جبران بخشی از زیان های اخیر وجود دارد اما ..

هفته پیش رو تعداد زیادی گزارش از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه، نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار خواهد شد. بسیاری از سرمایه گذاران و تحلیلگران معتقدند در این نشست نرخ های بهره بالا برده می شود اما در این باره قطعیتی وجود ندارد. بدین ترتیب با آنکه اخبار اقتصادی از جهان مثبت بوده اما از ابهام هایی که وجود دارد کاسته نشده است و این عامل می تواند بر عملکرد بازارهای مالی تاثیر منفی بگذارد. هنوز هم بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند رونق در اقتصاد آمریکا و جهان سبب رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام خواهد شد اما به تدریج این سوال برای آنها مطرح می شود که آیا واقعیت ها این باور را تایید می کنند. یکی از واقعیت ها این است که تحقق وعده های ترامپ در خصوص کاهش مالیات ها و اختصاص بودجه عظیم به توسعه زیرساخت ها زمان بر است و شاید تا پایان سال نیز انجام نشود. واقعیت بعدی این است که امسال نرخ رشد اقتصاد چین پایین تر از سال گذشته است و این به معنای محدود شدن رونق بخش مسکن و تولید کارخانه ای این کشور است. همچنین در اروپا سرنوشت انتخابات ها در آلمان، فرانسه و هلند مشخص نیست و معلوم نیست برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا چه تبعاتی در پی دارد. از سوی دیگر با آنکه اکثر اعضا کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا معتقدند نرخ های بهره باید هر چه زودتر بالا برده شود برخی تحلیلگران می گویند وضعیت اقتصادی این کشور برای بالا بردن نرخ ها حتی یک بار در سال جاری میلادی، مناسب نیست. این واقعیت ها و دیدگاه ها به تدریج از رونق بازارهای مختلف خواهد کاست.

احتمال جبران بخشی از کاهش قیمت ها

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.8 درصد و 0.9 درصد کاهش به 51 دلار و 48 دلار در هر بشکه رسیده است. برخی تحلیلگران معتقدند این هفته بخشی از کاهش قیمت نفت در هفته قبل جبران خواهد شد. هفته پیش، افزایش قابل ملاحظه ذخیره نفت آمریکا و پیش بینی رشد تولید نفت در این کشور سبب شد قیمت ها به میزانی قابل ملاحظه کاهش پیدا کند. دبیرکل اوپک و وزیر انرژی روسیه اعلام کرده اند هنوز زود است در باره تمدید برنامه کاهش عرضه نفت تا پایان سال جاری میلادی تصمیم گیری شود. این برنامه در نیمه نخست امسال اجرا می شود و یک عامل رشد قیمت ها در ماه های اخیر همین برنامه بوده است. برخی کارشناسان می گویند اگر برنامه یاد شده تمدید شود قیمت نفت در پایان سال جاری میلادی به 60 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. اما رشد قیمت ها سبب افزایش فعالیت تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا می شود و این به معنای محدود بودن رونق بازار است. طی هفته پیش رو اطلاعاتی در باره وضعیت ذخیره نفت آمریکا ارائه می شود که بر قیمت ها تاثیر خواهد گذاشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی های متناقض در باره عملکرد بازار

امروز قیمت طلا با 2 دلار افزایش به 1206 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نقره در سطح 17.07 دلار در نوسان است و قیمت پلاتین و پالادیوم در محدوده 946 دلار و 753 دلار قرار دارد. این هفته در نظرسنجی کیتکو، سرمایه گذاران و تحلیلگران درباره وضعیت بازار طلا در هفته پیش رو دیدگاه های متناقض داشتند. هفته پیش نیز وضعیت به همین شکل بود و قیمت ها کاهش یافت. کارنشاسان می گویند با توجه به این که تصور می شود این هفته نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود، تا روز چهارشنبه که نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص شود قیمت طلا تحت فشار خواهد بود. اگر نرخ ها بالا برده شود قیمت طلا کاهش می یابد. وضعیت بازارهای مالی نیز بر قیمت طلا موثر است. هر گونه تردید درباره توانایی ترامپ برای بالا بردن نرخ رشد اقتصاد آمریکا سبب رشد قیمت طلا خواهد شد. یک عامل مهم دیگر که سرمایه گذاران در بازار طلا باید به آن توجه کنند تحولات سیاسی در اروپاست. انتخابات ها در آلمان، فرانسه و هلند ممکن است به نتایجی منجر شود که به اقتصاد اروپا لطمه وارد شود. در حال حاضر اکثر نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال نیز مانند سال قبل قیمت طلا رشد خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتیاط ادامه پیدا می کند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی افزایش یافته اند. امروز از آسیا خبری منتشر نمی شود اما فردا سه گزارش مهم از اقتصاد چین در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. در هفته های اخیر، رشد شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا متوقف شده زیرا سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصاد جهان و رفع ابهام ها درباره اوضاع اقتصادی در آمریکا و برنامه های ترامپ هستند. برای سال جاری میلادی، نرخ هدف رشد اقتصادی در چین 6.5 درصد تعیین شده و با آنکه این نرخ از رقم مربوط به سال قبل پایین تر است اما سرمایه گذاران می توانند مطمئن باشند دولت چین برای تحقق این نرخ تلاش خواهد کرد و رشد اقتصاد پایین تر از این رقم نخواهد بود.

اروپا. در هفته پیش رو، گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ اروپایی منتشر می شود اما توجه سرمایه گذاران تااندازه زیادی متوجه نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکاست. روز چهارشنبه نتیجه این نشست مشخص می شود اما در زمان انتشار بیانیه پایانی، بازارهای اروپایی تعطیل هستند بنابراین نتیجه نشست در روز پنجشنبه بر بازارهای اروپایی مشاهده خواهد شد. این هفته بازارهای مالی اروپا همچنین تحت تاثیر دیدگاه خوشبینانه ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا درباره وضعیت اقتصاد منطقه یورو هستند. هفته پیش او گفت اوضاع رو به بهبود است و اضطراری برای اجرای برنامه های حمایتی وجود ندارد.

آمریکا. این هفته مهمترین عامل موثر بر بازار مالی آمریکا، نشست بانک مرکزی این کشور برای تصمیم گیری درباره نرخ های بهره است. افزایش احتمالی نرخ های بهره در این نشست و عملی نشدن وعده های ترامپ در خصوص بالا بردن نرخ رشد اقتصاد آمریکا دو عامل ریسک گریزی سرمایه گذاران است. اخبار اخیر از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و انتظار می رود در آینده نیز وضعیت مثبت باشد. نکته مهم این است که تنش های داحلی در آمریکا بین ترامپ و برخی نهادها در حال افزایش است. همچنین مشخص نیست چه وقت او می تواند به وعده خود در خصوص کاهش مالیات ها عمل کند.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتمال تداوم اصلاح قیمت ها

امروز قیمت فلزات پایه رشد کرده و متوسط میزان افزایش قیمت ها یک درصد است. قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5760 دلار و 2725 دلار در هر تن قرار دارد. برخی تحلیلگران معتقدند فاز اصلاح در قیمت فلزات پایه برای مدتی ادامه پیدا خواهد کرد زیرا رشد قیمت ها در چهار ماه اخیر زیاد بوده و اکنون دلیل بنیادی بزرگی برای حفظ شدن قیمت ها در سطوج کنونی وجود ندارد. از دید این عده، رشد اخیر قیمت ها حاصل هیجان و خوشبینی سرمایه گذاران بوده و اکنون که واقعیت های بازار مورد توجه قرار گرفته طبیعی است که قیمت ها کاهش می یابد. اما برخی تحلیلگران معتقدند اصلاح قیمت ها پایان یافته و با توجه به آنکه وضعیت اقتصاد جهان در سال جاری میلادی بهتر از سال گذشته است قیمت ها در سطوح کنونی باقی خواهند ماند. اختلال در عرضه یکی از ویژگی های همیشگی بازار است که سبب رشد موقت قیمت ها می شود. در هفته های اخیر یک عامل افزایش قیمت مس به سطح 6200 دلار همین امر بود. این هفته تغییرات ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر صعودی پیش بینی شده است در نتیجه انتظار می رود قیمت فلزات پایه تحت فشار قرار گیرد البته برخی داده ها از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که اگر مثبت باشد بازار حمایت می شود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

پیش بینی رشد نسبی شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان اندکی کاهش یافته است. از فردا هر روز گزارش هایی از اقتصادهای بزرگ منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و بر همین مبنا تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران با دریافت گزارش های این هفته می توانند با دیدگاه بهتری در باره رفتار خود در بازار تصمیم گیری کنند. البته مشخص نیودن نتیجه نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سبب خواهد شد تا روز چهارشنبه نوسان در ارزش ارزهای معتبر بزرگ نباشد. در نظرسنجی از تحلیلگران پیش بینی شده این هفته عملکرد دلار مثبت خواهد بود. آنها معتقدند نرخ های بهره در نشست این هفته کمیته سیاستگذاری بالا برده می شود و ارزش دلار افزایش خواهد یافت. البته در نشست هفته پیش شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا نسبت به بهتر شدن شرایط اقتصادی منطقه یورو ابراز خوشبینی کرد و گفت برنامه های حمایتی محدود خواهد شد. این سخنان به رشد ارزش یورو منجر شد. این هفته داده های اقتصادی از منطقه یورو مشخص خواهد کرد دراگی تا چه حد درست گفته است و اگر محتوای این گزارش ها مثبت باشد یورو حمایت می شود. بنابراین حتی اگر نرخ های بهره در آمریکا بالا برده شود نسبت یورو به دلار خیلی کاهش نخواهد یافت. در ماه های اخیر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشد کرده است و پیش بینی شده این روند به شکل تدریجی ادامه پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24