Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

این بلوک توسط کنسرسیومی متشکل از ۴ شرکت از خانواده سرمایه گذاری رنا خریداری شده است. ورنا سهامدار اصلی شرکت های توسعه سرمایه گذاری رادین، توسعه بازرگانی برنا و توسعه گستر برنا بوده و به همراه این سه شرکت ، اقدام به خرید بلوک مدیریتی "خکاوه" کرده است....

دریای آرام «بورس»

خساپا : مهدی جمالی مدیرعامل سایپا امروز طی مصاحبه ای گفت: با توجه به پارامترها و شرایط جدیدی که در قرارداد همکاری با سیتروئن در نظر گرفتیم فکر می کنم بهترین قرار داد صنعت خودروسازی را بسته ایم. در مدل جدید همکاری با سیتروئن یک شرکت جوینت ونچر تشکیل دادیم و در این همکاری طرف خارجی متعهد شد تا 50 درصد قیمت کارشناسی سایت کاشان را به عنوان آورده به ما پرداخت کند. در قدم بعدی باید در سرمایه گذاری 300 میلیون یورویی بر روی این سایت نیز مشارکت داشته باشند. برخلاف آن چیزی که گفته می شود، کل همکاری با سیتروئن در مورد سایت کاشان، به هیچ عنوان مدل فروش سایت نبوده و تنها یک سرمایه گذاری است که خوشبختانه باعث تعریف و شکل گیری منافع مشترکی میان ما و سیتروئن شد.

خکاوه : بلوک ۵۶.۷ درصدی سایپا دیزل جابجا شد و طی آن کنسرسیوم ۴ شرکتی از خانواده سرمایه گذاری رنا اقدام به خرید آن کردند تا ساپیا به طوری صوری از زیان انباشته خارج شود. بعد از تاخیر در معامله چهارشنبه گذشته بلوک 56.7 درصد سهام سایپا دیزل (به دلیل لزوم رعایت دستورالعمل معاملات عمده و ورود سفارش حداقل قبل از 10 دقیقه پایانی زمان معاملات روزانه) ، امروز این بلوک توسط سایپا عرضه و به همان قیمت 20 تومانی معامله شد. این بلوک شامل یک میلیارد و 494 میلیون و 978 هزار سهم بود که به قیمت پایه هر سهم 20 تومان جابجا شد. این بلوک توسط کنسرسیومی متشکل از 4 شرکت از خانواده سرمایه گذاری رنا خریداری شده است. ورنا سهامدار اصلی شرکت های توسعه سرمایه گذاری رادین، توسعه بازرگانی برنا و توسعه گستر برنا بوده و به همراه این سه شرکت ، اقدام به خرید بلوک مدیریتی "خکاوه" کرده است. در این میان برخی منابع موثق معتقدند این معامله با هدف اصلاح صورت های مالی تلفیقی 95 سایپا و خروج از زیان انباشته انجام شده اما با این حال باید منتظر توضیحات احتمالی مدیران سایپا دراین رابطه بود.

پتروشیمی : علی محمد بساق زاده درباره مهمترین طرح‌های آماده افتتاح صنعت پتروشیمی در سال ۹۶، گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۶ طرح جدید در صنعت پتروشیمی به طور رسمی افتتاح شدند. مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تاکید بر اینکه از ابتدای امسال تاکنون، واحد اسیدسولفوریک پتروشیمی ارومیه، پلی اتیلن سبک و سنگین خطی پتروشیمی مهاباد و لرستان، اوره و آمونیاک پتروشیمی مرودشت شیراز، فاز ۲ پتروشیمی کارون و پتروشیمی تخت جمشید به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار گرفتند، تصریح کرد: در مجموع حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار تن، به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور افزوده شد. این عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه نیمه اول سال آینده هم، دست کم هفت طرح جدید صنعت پتروشیمی آماده بهره برداری و افتتاح رسمی خواهند شد، افزود: بر این اساس، واحد پلی اتیلن سبک پتروشیمی کردستان با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن، فاز سوم پتروشیمی پردیس با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۵۵ هزار تن اوره و آمونیاک و پتروشیمی متانول کاوه با ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون و ۳۶۵ هزار تن راه اندازی خواهند شد. این مقام مسئول، ادامه داد: علاوه بر این، چهار طرح جدید دیگر شامل واحد اتیلن گلایکول پتروشیمی مروارید با ظرفیت تولید سالانه ۵۵۰ هزار تن، واحد پلی استایرن انبساطی پتروشیمی انتخاب با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، پتروشیمی تخت جمشید پارس و فاز دوم پتروشیمی کاویان، با ظرفیت یک میلیون تن اتیلن به بهره برداری رسمی خواهند رسید. هم اکنون ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی و پلیمری ایران به حدود ۶۲ میلیون تن در سال رسیده که پیش بینی می‌شود در صورت تحقق برنامه‌های در دست اجرا، تا پایان برنامه ششم توسعه این ظرفیت به بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال افزایش یابد.

سنگ آهن : در گروه معدنی متعاقب کاهش بهای نفت و فلزات بهای سنگ‌آهن نیز اندکی کاهش یافت. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد استرالیا جمعه گذشته 86 دلار و 50 سنت هر تن سی‌اف‌آر چین ثبت شد که ثبات داشت، ولی در مجموع 4 دلار افت قیمت هفتگی را ثبت کرده است. بازار فولاد نیز در چین ضعیف شده و تقاضا کم است اما موجودی بازار بالاست. بیلت در بازار داخلی 6 دلار رشد روزانه داشته، ولی نسبت به جمعه هفته قبل هنوز 9 دلار پایین‌تر بود. برای روزهای آتی روند بازار روشن نیست. از یک طرف پایان زمان محدودیت تولید فولاد در استان هبی به معنای افزایش تقاضای سنگ‌آهن است، ولی از طرفی تجار نگرانند این امر بر قیمت فولاد فشار بیشتری بیاورد چون عرضه بالا می‌رود. در حال حاضر قیمت‌های درخواستی خرید سنگ‌آهن 84 تا 85 دلار هر تن سی اف آر و جو بازار منفی است. ولی شاید به مرور با افزایش خرید‌ها قیمت بالاتر برود.

ذوب : معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن در واکنش به اظهارات مدیرعامل شرکت آریان فولاد که مدعی ضرر ۳۰۰ تومانی ذوب‌آهن بابت هر کیلو تولید شد، گفت: دپو ۶ ماهه مواد اولیه و ضرر ۳۰۰ میلیارد تومانی در تولید به هیچ عنوان صحت ندارد. احسان دشتیانه در گفت‌وگو با «تسنیم»، در مورد اظهار نظر یکی از تولیدکنندگان فولاد مبنی بر ضرر 300 تومانی ذوب‌آهن در هر کیلو تولید، اظهار کرد: اعلام سود و زیان یک شرکت برخلاف قواعد بورس است و این ارقام اصلا صحت ندارد. معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن با بیان اینکه بیشترین زیان تولیدکنندگان فولاد کشور بابت هزینه‌های مالی و بانکی است، افزود: برخلاف مباحث اعلام شده مشکل آنها تامین مواد اولیه نیست. وی با اشاره به اینکه دپو 66 ماهه مواد اولیه هم در ذوب‌آهن صحت ندارد، گفت: میزان تولید سالانه ذوب‌آهن حدود 2 میلیون و 300 هزار تن است که 30 درصد این رقم صادر می‌شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر میزان سود و زیان ذوب‌آهن در سایت کدال درج شده است اما تاکید می‌شود رقم‌های ٢ هزار میلیاردی دپوی مواد اولیه و ضرر 300 میلیارد تومانی در تولید به هیچ عنوان صحت ندارد.

گروه روی : با انعقاد قراردادی رسمی در مراسمی با حضور وزیر صنعت ، معدن و تجارت سرمایه گذاری در بخش معدن و کارخانه های سرب و روی مهدی آباد به کنسرسیومی ایرانی واگذار شد. مهدی کرباسیان رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در مراسم امضای این قرارداد گفت : معدن سرب و روی مهدی آباد یکی از کارهای بر زمین مانده دولت یازدهم بود که با امضای این قرارداد با کنسرسیومی متشکل از بخش خصوصی تعیین وضعیت شد. مهدی کرباسیان با اشاره به ذخیره قطعی 154 میلیون تنی معدن سرب و روی مهدی آباد افزود : 88 میلیون تن از ذخایر قطعی این معدن سولفور و 66 میلیون تن دیگر اکسیده است که با عملیات اکتشافی دقیق پیش بینی می شود ذخایر این معدن به 700 میلیون تن برسد. وی گفت : باتوجه به مجوزهای لازم زیست محیطی و نیز ایجاد زیرساخت های لازم ، کنسرسیوم فعالیت خود را با امضای قرارداد آغاز می کند. کرباسیان افزود : برای ایجاد کارخانه 800 هزارتنی کنسانتره روی و کارخانه 80 هزارتنی سرب و نقره ؛ یک میلیارد دلار سرمایه گذ اری پیش بینی شده است که با نهایی شدن آن 1000 نفر مستقیم و 3 تا 5 هزار نفر به طور غیرمستقیم در بخش معدن و صنایع معدنی مهدی آباد مشغول بکار خواهند شد. وی گفت : معدن سرب و روی مهدی آباد در 115 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد از بزرگترین معادن سرب و روی دنیاست که برای بهره برداری آن در قالب کنسرسیوم ؛ 4 سال زمان پیش بینی شده است. کرباسیان افزود : با توجه به در حال پایان بودن ذخایر سرب و روی معدن انگوران و نگرانی هایی که برای تامین 400 هزارتن کنسانتره مورد نیاز صنایع سرب و روی وجود داشت ، اجرایی شدن این قرارداد بسیار تعیین کننده است. به موجب این قرارداد تمام مراحل اکتشاف ، استخراج ، تولید و فرآوری معدن سرب و روی مهدی آباد به انجمن سرب و روی ایران ، اتحادیه سرب و روی همچنین شرکتهای مبین ، آریا جنوب ، کاهن ربا و مس کنی از شرکت های صاحب نام در حوزه معدن و صنایع سرب و روی کشور در قالب کنسرسیوم واگذ ار شد.

به پرداخت : در گروه انفورماتیک دیروز عصر معامله‌گران شاهد معارفه شرکت «به پرداخت» بودند این شرکت که سهم قابل ملاحظه‌ای در پرداخت‌های الکترونیکی کشور دارد در انتظار عرضه اولیه است. براساس تراکنش‌های خرید سال 2015 شرکت به پرداخت ملت به‌عنوان برترین شرکت ایرانی در این فهرست و تنها شرکت ایرانی حاضر در بین 25 شرکت برتر دنیا معرفی شده است. همچنین شرکت به پرداخت ملت با دارا بودن حدود 900 هزار دستگاه پایانه فروشگاهی و همچنین نزدیک به 1000 پایانه پرداخت اینترنتی به‌عنوان برترین شرکت ایرانی نیلسون ریپورت انتخاب شده است. انتظار نمی‌رود با توجه به توقف عرضه‌های اولیه تا پایان سال جاری این شرکت راهی تابلوی بورس شود.

والبر : مدیرعامل سرمایه‌گذاری‌ البرز با تحلیلی از آینده صنعت دارو در سال آینده، آخرین وضعیت پروژه‌های مهم این شرکت بورسی را اعلام کرد و از برنامه فروش زمین رشت و سهام مدیریتی یک شرکت خبر داد. محمد رضوانی فر درباره وضعیت کنونی و آینده صنعت دارو و مهم‌ترین چالش‌ها و مزیت‌های آن در سال آینده به خبرنگاران گفت: واقعیت این است که صنعت دارو مانند دیگر صنایع بورسی، سال سختی را پشت سر گذاشت و متاثر از متغیرهایی چون نبود افزایش قیمت‌ها، سخت شدن شرایط نقدینگی، مطالبات از دولت، عدم کاهش نرخ سود بانکی به رغم کاهش تورم، قیمت نهاده‌ها و... بود. وی ادامه داد: با جود این چالش ها، برنامه‌های هلدینگ دارویی البرز شامل بازسازی خطوط تولید زیرمجموعه ها، مشارکت با بخش خصوصی، تاکید بر صادرات، عرضه محصولات جدید، اخذ GMP وزارت بهداشت (فرآیندها و عملیات‌های مورد نیاز برای تولید دارو) و... موجب تحقق برنامه‌های از پیش تعیین شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24