Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد قیمت ها در روز جاری نشان داد که تقاضا بر عرضه ها برتری یافته که سیگنال مثبتی در این بازار محسوب می شود بنابراین امیدواری به افزایش تحرک در بازار پتروشیمی ها می تواند به انتظار رشد حجم تولید در صنایع پایین دستی منتهی شود که برای کل این صنعت مفید خواهد بود...

وقتی تقاضا به عرضه می چربد / بازار رو به بالاست!؟

آغاز هفته ای با درون مایه امیدواری هایی شکننده

بورس24 :رشد قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی در کنار خودنمایی برخی جرقه های رشد قیمتی در بازار فولاد این امیدواری را تقویت کرده است که هفته پیش رو شرایط بهتری به نسبت هفته های اخیر تجربه شود. رخدادی که با خودنمایی باقی مانده تقاضای مؤثر سال جاری رنگ و بوی حقیقت پیدا کرده و همچنین برخی از امیدواری ها را به این بازار در یک هفته باقی مانده تقویت خواهد کرد.

با توجه به کاهش بهای نفت در هفته گذشته نگرانی ها از ورود بازارهای کالایی جهانی به یک فاز کاهش قیمت وجود داشته ولی در وضعیت فعلی احتمال تسری پیدا کردن کاهش قیمت های جهانی به بازار داخلی بسیار کم است.

بازار پتروشیمی ها

تغییر فاز در بازار محصولات پتروشیمی آغاز شده ولی هنوز قدرت چندانی ندارد. افزایش قیمت پایه برخی از گریدها موجب شد تا در روز ابتدایی هفته جاری شاهد افزایش قیمت ها در بازار آزاد باشیم هرچند که نمی توان این روند افزایشی را چندان هم قدرتمند و ادامه دار برشمرد زیرا حجم معاملات بالای هفته گذشته موجب خواهد شد تا عرضه در بازار آزاد افزایش یابد که سیگنالی در برابر رشد قیمت ها محسوب می شود. این در حالی است که خرید در مچینگ آزاد شده که پتانسیلی مهم برای سفته بازی و واسطه گری محسوب می شود هرچند که باز هم می توان به رشد حجم تقاضا در بازار آزاد در هفته جاری امیدوار بود.

رشد قیمت ها در روز جاری نشان داد که تقاضا بر عرضه ها برتری یافته که سیگنال مثبتی در این بازار محسوب می شود بنابراین امیدواری به افزایش تحرک در بازار پتروشیمی ها می تواند به انتظار رشد حجم تولید در صنایع پایین دستی منتهی شود که برای کل این صنعت مفید خواهد بود.

برخی از مهمترین معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,717

6,746

8000

8900

8000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

6,811

7,387

5000

8190

5000

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,555

7,555

12000

8000

8000

لوب کات سنگین

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

11,128

11,128

8000

2000

2000

قیر PG7010

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

9,726

9,726

1000

1000

1000

قیر 200300

نفت پاسارگاد اراک

نقدی

8,063

8,063

1000

867

867

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,986

1,986

300

780

300

اپوکسی رزین مایع E06 SPL

پتروشیمی خوزستان

نقدی

76,700

84,370

52/8

154

52/8

اپوکسی رزین جامد محلول در زایلین

پتروشیمی خوزستان

نقدی

66,700

68,126

52/8

70/4

52/8

بهبود مجدد حجم معامله پتروشیمی ها

افزایش حجم معاملات را در بازارهای محصولات پتروشیمی شاهد هستیم تا جایی که داد و ستد پلیمرها و ترکیبات شیمیایی در بورس و بازار آزاد افزایش یافته که وضعیت وخیم پیشین را بهبود بخشید. این در حالی است که در روزهای باقی مانده تا پایان سال نمی توان انتظار داشت که تغییری جدی و محسوس در این بازار تجربه شود.

آزادشدن خرید برای کدهای غیرمرتبط بهین یابی جانی تازه در کالبد معاملات در بورس کالا بخشید تا جایی که حجم معامله با ٤٣.٧١ درصد رشد رو به رو شد اگرچه حجم عرضه ها نیز در سطوحی بسیار بالا و حتی ایده آل قرار دارد. این در حالی است که حجم تقاضا تغییر چندانی نداشت که نشان دهنده عقب نشینی محسوس و فراگیر سفته بازی است که از آرامش نسبی در داد و ستدها حکایت می کند. البته در هفته گذشته تنها ٤٧.٨٢ درصد از حجم عرضه ها مورد داد و ستد قرار گرفت.

همان گونه که در هفته گذشته نیز به آن اشاره شد ، قیمت های جهانی در مسیر افت نرخ قرار داشته ولی در روزهای اخیر شاهد کاهش محسوس قیمت نفت خام بودیم که می تواند یک فاز کاهشی جدید را در این بازار آغاز کند. این در حالی است که کف قیمتی ٥٠ دلار برای هر بشکه نفت خام سبک آمریکا شکسته شده و نگرانی ها را عمیق تر جلوه خواهد داد. هرچند که سقوط مجدد بهای نفت خام و رسیدن به قیمت هایی کمتر از ٤٠ دلار با توجه به واقعیت های بازار منطقی نیست ولی همین نرخ ها نیز خود پتانسیل کاهش قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی را محقق ساخته است. قیمت نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنعت پتروشیمی باز هم با کاهش قیمت هایی جدید رو به رو شده تا جایی که بهای ٤٦٠ دلار در هر تن را هم ثبت کرده و البته امکان ادامه کاهش این نرخ نیز وجود دارد. این در حالی است که در برخی از بازارهای جهانی قیمت های بالاتری نیز ثبت شده ولی جهت گیری کلی آن کاهشی است. این شرایط از کاهش بیشتر قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی حکایت دارد.

جهش ٢٥٠ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی موجب شد تا در این گروه کالایی حجم تقاضا ٢٧٥.٦٦ درصد افزایش یابد تا در نهایت ٢٨ هزار و ٦٧٠ تن از انواع ترکیبات شیمیایی مورد داد و ستد قرار گرفت که بیشترین حد در سال جاری است. این بازار تغییر شکل جدی را تجربه می کند.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- کاهش ٩.٢٩ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته و ثبت رقم ١١٢ هزار و ٩٠٨ تن که رقم بسیار بالایی محسوب می شود.

- کاهش ٥.٧٩ درصد حجم تقاضا و متعاقب افت حجم عرضه ها و ثبت تقاضای ٨٩ هزار و ٩٤٩ تن

- افزایش ٤٣.٧١ درصدی حجم معامله پلیمرها که نشان دهنده بازگشت تقاضا به این بازار است و موجب شد تا حجم معاملات به ٥٤ هزار و ٩٩٤ تن افزایش یابد.

- شکسته شدن سقف معاملاتی ٤٠ هزار تن که موجب شد بیشترین حجم معامله با ثبت نزدیک به ٥٤ هزار حد سقف رکود را شکسته و به فاز رونقی جدید وارد شود.

- آزادشدن خرید در مچینگ برای کدهای غیرمرتبط بهین یابی که دلیل اصلی رشد حجم معاملات است.

- ثبت ٠.٧٩ برابری تقاضا در برابر عرضه ها که رقم بسیار پایینی محسوب می شود.

- معامله ٤٧.٨٢ درصدی پلیمرها در بورس کالا که به رغم بهبودی ناچیز به نسبت هفته پیش از آن ، هنوز هم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

- افزایش حجم عرضه پلی پروپیلن های نساجی که موجب شد از یک سو تقاضای واسطه گری و سفته بازی کاهش یافته و از سوی دیگر با افزایش حجم معاملات ، التهاب در این بازار تا حد زیادی فروکش کند.

- کاهش قیمت ها در هفته گذشته در بازار آزاد هرچند که برخی از گریدهای خاص رشد نرخ داشته و البته خودنمایی افزایش پراکنده قیمت ها نیز به پایان هفته منتهی شد.

- اعلام قیمت های پایه در هفته گذشته که به رغم افزایش قیمت بسیاری از پلیمرها ، شرایط کلی به سمت افت نرخ گرایش داشت.

- ثبات نسبی بهای دلار در بازار آزاد در کنار کاهش قیمت جهانی نفت خام در طول هفته گذشته

- عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد موازی پلی اتیلن سنگین F٧٠٠٠ پتروشیمی ایلام

- افزایش معامله در گروه های اصلی پلیمری به استثناء پلی اتیلن ترفتالات بطری ، PVC ، پلی اتیلن سبک خطی و پلی پروپیلن شیمیایی

- افزایش ٢٥٠ درصدی حجم عرضه ترکیبات شیمیایی در بورس کالا که موجب شد این حجم به ٣٩ هزار و ٧٢٠ تن برسد که بالاترین حد در سال جاری محسوب می شود.

- افزایش ٢٧٥ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی متعاقب رشد حجم عرضه ها و ثبت تقاضای ٣٦ هزار و ٥٨٨ تن

- جهش ١٩٤ درصدی رشد معامله ترکیبات شیمیایی و ثبت رکورد ٢٨ هزار و ٦٧٠ تن که بیشترین حد در سال جاری محسوب می شود.

- پایان یافتن زمان ایده آل برای خرید محصولات پتروشیمی که احتمال عقب نشینی حجم خرید را مطرح می کند.

- عدم وجود خوش بینی نسبت به دورنمای بازار در هفته های پیش رو که می تواند نگرانی هایی را در خصوص وضعیت بازار در سال آینده ایجاد کند.

- احتمال ادامه کاهش قیمت ها در بازار آزاد در هفته پیش رو هرچند که باز هم برخی از گریدها از پتانسیل رشد نرخ برخوردار هستند.

بورس انرژی: پرترافیک ترین روز رینگ داخلی بازار فیزیکی طی سال 95

در جریان معاملات روز جاری (شنبه 21 اسفند 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و متانول پتروشیمی زاگرس و شیراز در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت شیراز در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات امروز معادل 6,897 تن و به ارزش قریب به 86 میلیارد و 732 میلیون ریال می‌باشد. از نکات قابل توجه معاملات امروز می‌توان به معامله 5،600 تن متانول در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

در جلسه معاملاتی روز یکشنبه 22 اسفند 95، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل، حلال 402، حلال 404، حلال 410، حلال 404(عمده)، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتای حلال 410 پالایش نفت شیراز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام، برش سنگین، سوخت کوره سبک و نیتروژن مایع پتروشیمی تبریز، آیزوریسایکل، نفتای سبک و سنگین، پروپان، حلال 402، 406 و 410 پالایش نفت تهران و برش سنگین پتروشیمی جم در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد. فردا پرترافیک‌ترین روز رینگ داخلی بازار فیزیکی در سال 95 می‌باشد.

بازار فولاد

ادامه کاهش قیمت ها در روز ابتدایی هفته جاری تقریباً متوقف شده و حتی شاهد رشد قیمت شمش بودیم اگرچه جرقه هایی از افزایش نرخ نیز در بازار فولاد مشاهده شد. به نظر می رسد تمامی تقاضای پایان سال خود را در هفته پیش رو ظاهر ساخته و امکان بهبود حجم معاملات در روزهای آینده وجود دارد ولی ممکن است با رشد قدرتمند قیمت ها منجر نشود. در هر حال برتری عرضه بر تقاضا واقعیت این روزهای بازار فولاد است که اجازه بهبود محسوس قیمت ها را از معاملات دریغ داشته و ممکن است تقویت نرخ چندانی را شاهد نباشیم. این در حالی است که اگر بازی پیشین با رشد دست ساخته قیمت ها استارت بخورد ممکن است همین حجم انتظاری افزایش نرخ نیز محقق نشده و نگرانی های موجود به سال آینده نیز تسری پیدا کند. به وضوح نمی توان در خصوص دورنمای قیمت ها اظهارنظر قاطعی داشت ولی امکان بهبود بازار در هفته جاری وجود دارد ولی چندان هم عمیق نخواهد بود. بالابودن موجودی انبارها ، نگرانی ها از ادامه وضعیت وخیم و رکود بازار در سال آینده ، ترس از کاهش کیفیت محصولات تا سال آینده و عدم تغییر جدی در بازار ارز مواردی است که در برابر رشد نرخ ها موضع گیری کرده اما باز هم پتانسیل تغییر در ذات بازار البته به صورت مقطعی و موقتی وجود دارد که کد پایانی آن را بایستی در پایان هفته جاری جستجو کرد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

15,400

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

14,600

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

14,600

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 14 آجدار A3

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 16 آجدار A3

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 18 آجدار A3

2,870,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,150,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,480,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

8,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,320,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

در بازار روز شنبه تغییر قیمت چندانی به ثبت نرسید

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد برخی از تغییرات صورت گرفته امروز بازار میلگرد را این گونه ذکر کرده است :

تغییرات امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد نیک صدرای توس : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد روهیناجنوب : سایز 32 آن توام با 10 تومان کاهش قیمت و سایز 16 آن از برخی مبادی ثابت شنیده شد.

سیما فولاد جهان : حدود 5 تومان کاهش قیمت

فولاد معراج کردکوی : ابتدا ثابت؛ مجددا 10 تومان کاهش

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی فروش : توام با کمی کاهش قیمت ( حدود 5 تومان) از برخی مبادی شنیده شد.

قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد آلیاژی یزد : انواع میلگرد ساده : ثابت

فولاد هیربد : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد کویر کاشان : کلیه محصولات ثابت

فولاد پرشین : ثابت

فولاد ایزد خواست جنوب : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد ابهر : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

فولاد الماس : ثابت

فولاد کیان ابهر : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد کیان کاشان : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر) : ثابت

فولاد نیشابور : ثابت

نورد فولاد یزد : کلیه محصولات ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

فولاد نطنز : انواع کلاف 6.5 ساده تولیدی خود را امروز ثابت اعلام کرد.

فولاد سپهرایرانیان : 15 تومان افزایش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 10 تومان افزایش

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 20 تومان افزایش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 5 تومان افزایش قیمت

فولاد آلیاژی ایران ( یزد) : انواع میلگرد A3 توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش توام با 5 الی 10 تومان افزایش قیمت شنیده شد.

فولاد پرند : بطور متوسط توام با هر 15 تومان افزایش قیمت شنیده شد

کژ دار و مریز بازار فولاد

همانطور که انتظار می‌رفت سومین هفته معاملاتی اسفندماه در بازار فولاد کشور کماکان کم رمق و کم جان سپری شد تا امید برای رونق این بازار به سال آینده موکول شود.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته معاملاتی منتهی به ٢٠ اسفندماه اغلب تولید‌کنندگان بخش خصوصی شمش و مقاطع تولیدی خودرا با‌ثبات نرخ یا در برخی موارد با کاهش قیمت به بازار عرضه کردند که این موضوع نشان از تقاضای موجود در بازار به اندازه مصرف و پرهیز خریداران از معامله‌های تناژ سنگین محصولات فولادی به منظور پوشش ریسک افزایش قیمت این مصنوعات در سال آینده بود.

همزمان در بورس کالای ایران نیز تنها عرضه‌کننده رینگ فولادی شرکت ذوب‌آهن اصفهان بود که ٣٥٢٥ تن مقاطع ساختمانی با محوریت انواع سبد میلگرد را در قالب قراردهای سلف به تابلو آورد و حجم معامله با ثبت دادوستدهای خارج از بورس فولاد مبارکه رقم ١٢١ هزار و ٣٠٣ تن به ثبت رسید.

بنا بر آمار موجود در سایت بورس کالای ایران در ١١ ماه سال جاری در این بازار میزان تقاضای محصولات فولادی در مجموع با ٢٦ درصد رشد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده و به بیش از ٧ میلیون تن رسیده است. حجم معاملات نیز در این بازه زمانی ١٥ درصد رشد کرده و به ٦ میلیون و ٤٠٠ هزار تن رسیده است که رشد قیمتی حدود ٣٧ درصد را از خود نشان می‌دهد. این موضوع در حالی است که حجم عرضه‌ها کاهش ٢٦ درصدی را در مقایسه با سال ٩٤ تجربه کرده و این موضوع حاکی از آن است رشد قیمتی که در برهه‌های مختلف بازار شاهد آن بودیم ناشی از کاهش حجم عرضه و در مقابل واکنش متقاضیان نسبت به آن بوده است. اگرچه بازار سمی فولاد در سال جاری آمارهای قابل قبول‌تری را از خود بر جای گذاشته اما این آمارها بیشتر تابع تحرکات بازار بوده و بخش واقعی اقتصاد نقش پررنگی در این تحرکات نداشته است به‌طوری‌که بارها شاهد حاکمیت بازارسازی بر بازار فولاد و تعیین قیمت‌ها با مکانیزم‌های غیربازاری بودیم که همه این عوامل رونق واقعی را در بازار با تردید روبه‌رو می‌کند.

در این میان با در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در چند ماه آینده چند سناریو نیز برای این بازار می‌توان متصور بود که کماکان موجب می‌شود انتظار برای تحرک واقعی این بازار که از تقاضای واقعی نشات می‌گیرد به فصل تابستان و پس از تعیین تکلیف بزرگترین رویداد سیاسی کشور موکول ‌شود.

به هر ترتیب آنچه باید به آن توجه داشت این موضوع است که رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های زمان تحریم‌های هسته‌ای و گشایش‌های سیاسی و اقتصادی حاصل از آن برای نشان دادن بازخورد واقعی خود روی بازارهای کالایی همچون فولاد، سیمان، کاشی و سرامیک و ... -که مهمترین منبع محرک آنها صنعت ساختمان‌سازی است- به زمان نیاز دارد. در حال حاضر شاهد رشد اقتصادی کشور نسبت به زمان تحریم و البته بهبود نسبی در وضعیت صادرات فولاد هستیم اما برای آنکه تقاضای واقعی مانند شرایط رونق وارد این بازار شود نیاز به تکان ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی در کشور است.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پایان قیمت‌گذاری دولتی نرخ سنگ‌آهن در کشور اعلام کرد: با توجه به مکانیزم مناسب بورس کالا در کشف قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا به‌دنبال تمرکز معاملات سنگ‌آهن در این بازار و شفاف شدن و واقعی شدن قیمت‌ها هستیم.

لازم به ذکر است قیمت سنگ‌آهن و فرآورده‌های آن در حالی در جهان قیمت‌های ٩٠دلاری را نیز پشت سر گذاشته است که این ماده با اهمیت معدنی در کشور به‌دلیل قیمت‌گذاری دولتی به‌صورت یارانه‌ای و با قیمت ٤٠ دلار در هر تن به فولادسازان فروخته می‌شود. این شرایط سبب شده تا تولیدکنندگان صنعت سنگ‌آهن در مذاکراتی فشرده با وزارت صنعت، معدن و تجارت پایان قیمت‌گذاری دولتی را دنبال کنند و در نهایت این مذاکرات تا به اینجای کار به کشف قیمت واقعی این محصول در بورس کالای ایران برای نزدیک شدن به قیمت‌های جهانی منتهی شده است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

سنگ‌آهن در بنادر چین روز پنج‌شنبه برای روز ششم شاهد افت قیمت بود که به این ترتیب در مجموع ٥.٦ یا ٦ درصد ارزان شده است. در این میان اما موجودی میلگرد در انبارهای چین روند کاهشی به خود گرفته و از پیک سه سال گذشته (٨.٣٩٧٧ میلون تن) در حال فاصله‌گیری است که نشان از رشد تقاضا دارد و انتظار کاهش قیمت در کوتاه‌مدت با توجه به پیک مصرف فولاد چین در ماه مارس بعید است.

در این میان یک هفته اخیر قیمت مقاطع صادراتی سی آی اس بالا رفته که بیشتر به دلیل کاهش عرضه آن است. به گزارش متال بولتن محدودیت عرضه کارخانه‌های اوکراینی ادامه دارد و بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته است. مفتول سی آی اس درروزهای گذشته در ٤٤٥ تا ٤٥٠ دلار در هر تن فوب معامله شده است. در جنوب شرق آسیا نیز خریداران به دنبال ٤٣٠ تا ٤٣٥ دلار در هر تن فوب بودند که مورد قبول عرضه کننده‌ها نیست. آخرین قیمت‌های پیشنهادی به ٤٧٠ تا ٤٨٠ دلار رسیده است. میلگرد اوکراین نیز اخیرا ٤٤٠ تا ٤٥٠ دلار هر تن فوب شده است. محصول بلاروس نیز ٤٣٠ دلار هر تن فوب می باشد.

انعقاد ۸۴ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا

حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب روی ارقام ۸۴ هزار و ۵۵۶ قرارداد و ارزش ۱۱ هزار و ۱۰۰میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به دو هفته ماقبل رشد ۶۷ درصدی را تجربه کرد، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۵۰ هزار و ۶۰۰ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، دلار در ۵ روز ابتدایی هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت و حتی با نزول از مرز ۳هزار و ۷۵۰ تومان تا قیمت ۳ هزار و ۷۲۰ تومان پایین رفت. شنبه گذشته، شاخص بازار ارز با افت محدود ۵ تومانی به قیمت ۳ هزار و ۷۸۰ تومان رسید. با این حال، در ادامه هفته روند افت دلار شدت گرفت؛ به‌طوری‌که این ارز پس از کاهش‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۶ تومانی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، در پنجمین روز هفته، ۲۳ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ هزار و ۷۲۰ تومان رسید. این در حالی است که روز پنجشبه با رشد قیمت رو به رو شد. همچنین اونس نیز طی هفته مذکور ۵/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داد، اما با این حال سکه به روند نزولی اونس بی اعتنایی کرد و بیشتر تحت تاثیر نوسانات دلار قرار می گرفت و سعی در نگهداری محدوده قیمتی خود داشت.

بر این اساس طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال ۹۶ یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۷۳هزار و ۱۶۳ قرارداد را به ارزش ۹هزار و ۶۷۲میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت؛ در این سررسید ۶ هزار و ۷۳۸ قرارداد به ارزش ۸۶۰ میلیارد ریال منعقد شد . قرارداد تحویل اردیبهشت سال آتی نیز با ثبت دو هزار و ۱۲۹ قرارداد به ارزش ۲۵۹ میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله ترین سررسید بازار آتی قرار گرفت. همچنین قرارداد تحویل اسفند امسال با یک هزار و ۶۸۷ قرارداد به ارزش ۱۰۴ میلیارد ریال در مکان چهارم معاملات قرار گرفت. در پایان نیز سررسید تیر ۹۶ با ۸۳۹ قرارداد به ارزش ۱۰۴ میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفت.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (پنجشنبه) بیانگر آن است که در مجموع۲۳هزار و۲۷۵قرارداد منعقد شده است. براساس آمار معاملات، سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و۱۹۴هزار تومان، افزایش ۰/۲۳درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان رشد۰/۲۲ درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و ۲۳۷ هزار تومان به فروش رسید و با افزایش ۰/۱۳درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۲۶۷ هزار تومان معامله و رشد ۰/۲۴ درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۳۰۳ هزار تومان معامله شد و افزایش ۰/۱ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار نقدی نیز طی روز پنج‌شنبه همسو با افزایش قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر رشد قرار گرفت و با ۷ هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و ۱۹۳ هزار تومان رسید.

۲۲۳۳ قرارداد آپشن سکه در بورس کالا منعقد شد

هفته گذشته در جریان قراردادهای اختیار معامله سکه طلا در بورس کالای ایران در مجموع دو هزار و ۲۳۳ قرارداد منعقد شد که نسبت به معاملات دو هفته ما قبل رشد ۱۴ درصدی داشته است.

نگاهی به جزییات این معاملات نشان می دهد که مجموعه قراردادهای دو سررسید اسفند و تیر در روز شنبه ۲۹۹ قرارداد، یکشنبه ۲۸۹ قرارداد، دوشنبه ۲۰۶ قرارداد، سه شنبه ۴۰۱ قرارداد، چهارشنبه ۸۰۵ قرارداد و در نهایت روز پنجشنبه ۲۳۳ اختیار خرید و فروش سکه در بورس کالا منعقد شد.

براساس این گزارش، در ادامه مروری داریم بر مختصات قرارداد اختیار معامله سکه طلا که از روز ۲۴ آذر ماه در بورس کالا راه اندازی شد.

در ایران تنها طلای استاندارد مورد تائید مراجع قانونی و فعالان بازار، سکه طلا اعم از امامی و بهار آزادی است که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود. متاسفانه هیچ گونه طلای استاندارد دیگری در کشور از قبیل انواع شمش های طلا که در سایر کشورهای جهان مرسوم است در کشور ما وجود ندارد.

به همین دلیل دارایی پایه قرارداد اختیار معامله طلا، تمام سکه طلای امامی ضرب شده توسط بانک مرکزی است. به دلیل اینکه آخرین سال ضرب سکه توسط بانک مرکزی و همچنین بیشترین حجم سکه ضرب شده و وارد شده به بازار توسط این بانک همین نوع سکه است، دارایی پایه قرارداد اختیار معامله تمام سکه امامی ضرب سال ۸۶ در نظر گرفته شده است. البته دارایی پایه قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالای ایران نیز همین سکه بوده که دلیل دیگری برای انتخاب این نوع سکه است.

تمامی معاملات بر اساس همین سکه قیمت گذاری می شود، بطوریکه قیمت سایر سکه های طلا از قبیل بهار آزادی و غیره بر اساس قیمت سکه امامی ضرب ۸۶ تعیین می شود.

بازار نقدی تمام سکه امامی بیشترین حجم معاملات را در بین انواع سکه از قبیل نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی داراست. همچنین نوسان قیمت سکه امامی (تمام سکه) بیشتر از سایر انواع سکه است. همین موضوع باعث می شود حباب قیمتی سکه تمام امامی نسبت به نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به مراتب کمتر باشد. بنابراین سکه تمام جذابیت بیشتری برای فعالان بازار دارد.

در معاملات آنلاین سکه چه گذشت؟

هفته اخیر در مجموع ۲۶ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش ۳۱۲ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. هفته گذشته ۲۶ سکه در ۱۵ نوبت مورد معامله قرار گرفت که بررسی ها نشان می دهد که از بین پنج روز معاملاتی، قیمت ها در سه روز نزولی و طی دو روز نیز صعودی بوده است. بیشترین حجم معاملات در روز چهارشنبه با انعقاد ۱۰ سکه طلا به ارزش ۱۲۰ میلیون ریال اختصاص داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24