Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

قیمت سهام شرکت در ابتدای سال مال مورد گزارش معادل ١٠٠٨ ریال بوده که با فراز و فرودهای متعدد و تجربه نمودن سقف قیمت ١٨٣١ ریال در مرداد ماه، نهایتاً به ١۴۶٢ ریال در پایان آذرماه ١٣٩۵ رسیده است . سهامدارانی که سهام شرکت را در این دوره یکساله نگهداری نموده اند ، با لحاظ نمودن دریافت سود نقدی به میزان ٧٠ ریال، بازدهی به میزان ۵٢ درصد را از قبل سهامداری سهم وصنعت به دست آورده اند . این در شرایطی است که بازدهی شاخص کل در همین دوره زمانی تنها ٣٠ درصد بوده است...

بازدهی ۵٢ درصدی سهام سرمایه گذاری صنعت و معدن در یک سال

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در تاریخ 18 اسفند ماه 1395 در مرکز همایش های کشور با حضور 89 درصدی سهامداران، اعضا هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی تشکیل شد.

گزارش مختصری از مجمع:

در ابتدای این جلسه امیر تقی خان تجریشی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن گزارش هیئت مدیره را قرائت کرد و گفت: در سالی که گذشت اقتصاد جهان دچار تحولات زیادی شد از جمله آن ها می توان به انتخابات آمریکا بر خلاف تصور همگان به عنوان ریاست جمهوری ایالات متحده، افزایش نرخ بهره آمریکا، روند کاهشی رشد تجارت جهانی و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اشاره کرد.

وی بیان داشت: اقتصاد ایران نیز به عنوان یک اقتصاد نفت محور قلمداد می گردد، اقتصاد ما بسیار به حوزه نفت وابسته است و هر تغییری در روند قیمت گذاری نفت و یا میزان صادرات این کالا در زندگی افراد جامعه تاثیر می گذارد، البته این تاثیر دیرتر احساس می شود.

مقایسه بهای تمام شده با ارزش روز پرتفوی بورسی

همانگونه که مشاهده می گردد ارزش روز پرتفوی بورسی بالغ بر 6،148 میلیارد ریال میباشدکه در حدود 41 درصد اضافه ارزش را نسبت به بهای تمام شده پرتفوی بورسی نشان می دهد.

سود عملیاتی

در جدول زیر جمع درآمدهای عملیاتی شرکت در سال مالی مورد گزارش ارائه گردیده است . در این دوره 45 درصد از مجموع درآمد ناخالص ایجاد شده از محل سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام شرکت ها و 30 درصد از محل معاملات سهام حاصل شده است.

همانگونه که مشاهده می شود ، سود هر سهم شرکت در مقایسه با سال قبل روندی افزایشی در پیش گرفته و با 195 درصد افزایش به 408 ریال رسیده است .

خالص ارزش دارایی های شرکت (NAV )

براساس گزارش حسابرسی شده سال مالی قبل، NAV هر سهم شرکت در مقطع 94.9.30 با سرمایه 3،000 میلیارد ریال معادل 2،024ریال بوده که در پایان سال مالی مورد گزارش به مبلغ 2،647 ریال افزایش یافته است.

وضعیت معاملات سهام در بورس

همانگونه که در جدول فوق نیز مشاهده می شود ، وضعیت معاملاتی سهام شرکت در بورس طی سال مالی منتهی به پایان آذر ماه 1395 نسبت به سال گذشته روندی افزایشی داشته به نحوی که تعداد سهام معامله شده شرکت از 300 میلیون سهم در سال قبل به 508 میلیون سهم افزایش یافته است .

رتبه کیفیت افشاء اطلاعات

نقد شوندگی سهام

در سال 1395 معادل 508 میلیون سهم بوده که نزدیک به 17 درصد از کل سهام شرکت است . این حجم از معامله در شرایطی صورت پذیرفته که نزدیک به 91 درصد از سهام شرکت در اختیار سهامداران حقوقی و نهادی قرار داشت.

روند قیمت سهم و بازدهی سهامداران شرکت در بورس

قیمت سهام شرکت در ابتدای سال مال مورد گزارش معادل 1008 ریال بوده که با فراز و فرودهای متعدد و تجربه نمودن سقف قیمت 1831 ریال در مرداد ماه، نهایتاً به 1462 ریال در پایان آذرماه 1395 رسیده است . سهامدارانی که سهام شرکت را در این دوره یکساله نگهداری نموده اند ، با لحاظ نمودن دریافت سود نقدی به میزان 70 ریال، بازدهی به میزان 52 درصد را از قبل سهامداری سهم وصنعت به دست آورده اند . این در شرایطی است که بازدهی شاخص کل در همین دوره زمانی تنها 30 درصد بوده است . در نمودار زیر روند قیمت سهم در سال مالی مورد گزارش اراده گردیده است :

بازدهی پرتفوی شرکت

از دیگر معیار های با اهمیت در ارزیابی عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری باید به بازدهی پرتفوی اشاره نمود . بازدهی حاصل از پرتفوی - که عمده ترین دارایی شرکتهای سرمایه گذاری به حساب می آید- مبین کیفیت بهره گیری از منابع در اختیار آن شرکت می باشد . لذا بازدهی پرتفوی به شرح زیر محاسبه می گردد :

در فرمول فوق مبلغ مربوط به P1 که همان ارزش بازار ابتدای دوره پرتفوی می باشد معادل 4377 میلیارد ریال بوده که در پایان سال مالی به 6148 میلیارد ریال افزایش یافته است . همچنین در این دوره از قبل سهامداری شرکت های موجود

در پرتفوی ، انتفاع دیگری که همان سود تقسیمی شرکتهاست به میزان 554 میلیارد ریال به دست آمده که به شرح زیر در محاسبات لحاظ می‌گردد :

همانگونه که ملاحظه می گردد ، بازدهی به دست آمده در پرتفوی شرکت معادل 53 درصد بوده که این بازدهی به میزان 23 درصد بالاتر از بازدهی به دست آمده در کل بازار طی دوره مورد گزارش می باشد .

برنامه های آتی:

تا کنون تمرکز فعالیت شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن بر اساس موضوع اصلی فعالیت مندرج در اساسنامه شرکت تعریف شده و به خرید و فروش سهام در بازار ثانویه بورس اختصاص داشته است. در نتیجه شرکت در حوزه خدمات مرتبط با موضوع فرعی فعالیت خود- از قبیل تاسیس انواع صندوق های سرمایه گذاری، مشارکت در پذیره نویسی اوراق بهادار و بازرگانی آن ها، ضمانت اصل و سود اوراق بهادر- که مرتبط با توسعه بازار اولیه است نقشی نداشته است. این در حالی است که در راستای اجرایی نمودن اهداف توسعه ای بانک صنعت و معدن و با عنایت به حجم تقاضای موجود در بازار اولیه برای انواع خدمات مالی، بسط خدمات در بازار سرمایه یکی از اولویت ها بشمار می رود.

حضور شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در توسعه و نوآوری ارائه خدمات مالی و اجرایی نمودن وظایف توسعه ای مرتبط با بازار سرمایه به دلایل ذیل حایز اهمیت است:

  1. توجه به برنامه های دولت و بنگاه های بزرگ موید حجم روزافزون تقاضای تامین مالی از طریق بازار سرمایه و انتشار انواع اوراق بدهی و سرمایه ای است. به طور مثال پیش بینی می شود سهم تامین مالی مورد نیاز از بازار سرمایه در پایان دوره 5 ساله برنامه ششم به رقم 240 هزار میلیارد تومان بالغ گردد. به علاوه بنا به قانون بودجه سال 1395، بیش از 40 هزار میلیارد تومان از تجهیز منابع مورد نیاز دولت از طریق بازار سرمایه انجام می گردد و همین روند در بودجه سال 96 نیز تکرار خواهد شد.
  2. بخش های نفت و گاز و صنعت و معدن کشور ظرفیت های توسعه زیادی دارند اما به دلیل تنگنای موجود در بازار پولی و عمق نا کافی بازار سرمایه، با رشد مطلوب فاصله داشته و به اهداف خود دست نیافته است. با توجه به فعالیت سهامداران شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در بخش های نفت و گاز و صنعت و معدن، امکان بهره مندی از فرصت های موجود در بازار اولیه برای شرکت سرمایه گذاری بیش از پیش فراهم می باشد.
  3. درآمد زایی شرکت های سرمایه گذاری به نوعی متاثر از سیکل های تجاری موجود در بازار بوده و در صورتی که شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن خدمات خود را به سرمایه گذاری در بازار ثانویه منحصر نماید، سودآوری شرکت در دوره های رکود دچار چالش می شود. در نتیجه در صورتی که بخشی از درآمدزایی شرکت به بازار اولیه سوق پیدا کند نوسانات سود سهام شرکت کاهش خواهد یافت. این مهم زمانی دوچندان اهمیت پیدا می کند که سودآوری شرکت های تامین سرمایه که در حوزه بازار اولیه نقش محوری دارند مورد ارزیابی قرار گیرند.

در ادامه رئوس برنامه های شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در جهت توسعه خدمات مالی مورد اشاره قرار می گیرند:

  1. افزایش سرمایه 2- پذیرش سمت در صندوق های سرمایه گذاری 3- مشارکت در تامین مالی بازارگردانی اوراق بهادر 4- مشارکت در تعهد پذیره نویسی اوراق بهادر 5- تضمین نقدشوندگی اصل یا حداقل سود اوراق بهادر 6- ارائه خدمات از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت های خدمات داخلی

همچنین در انتهای این جلسه تصمیمات زیر به تایید مجمع رسید:

  1. تصویب توسط مجمع برای صورت های مالی و یادداشت های پیوست آن
  2. معاملات ماده 129 مورد تنفیذ قرار گرفت
  3. تصویب تقسیم سود نقدی به میزان 250 ریال خالص
  4. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب گردید.
  5. سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس شرکت برای سال مالی بعد انتخاب شد.

گزیده اطلاعات (شرکت اصلی)

اقلام صورت سود و زیان شرکت

منبع خبر: به سفارش شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24