Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برآورد خود را از تولید روزانه نفت این کشور در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داده است...

انتظار معجزه برای هفته پایانی سال ٩۵ !

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • کانی غیر فلزی (بخش سوم)
  • بررسی تکنیکال
    • حکشتی
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • کانی غیر فلزی (بخش سوم)

کانی های غیر فلزی عموما شرکت هایی هستند که با اندازه متوسط و کوچک در بازارهای نسبتا راکد و نوسانی مورد توجه هستند. این سهام کوچک که بعضا نقدشوندگی بالایی هم دارند می توانند از محل رونق صنایع بالادستی عموما منتفع شوند. در هفته های جاری در اسفند ماه سعی خواهد شد این سهام در گروه بندی های ویژه ای بررسی شوند. هفته های پیش با صنایع نسوز و تک سهم ها همراه بودید، این هفته با چند تک سهم خاص با محصولات انحصاری در این گروه آشنا می شوید و هفته بعد به بررسی صنعت شیشه خواهیم پرداخت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) حکشتی

کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران طی حدود 1 سال اخیر در روندی نزولی حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است و در دو موج نزولی بلند تا نزدیکی 360 الی 350 تومان که حمایت های مهم برای سهم به حساب می آید کاهش قیمت را تجربه نموده است.

همانگونه که مشاهده می شود با فرض اتمام موج C در این محدوده می توان این سهم را بیش از قبل مورد توجه قرار داد. از سوی دیگر حد ضرر 330 تومان برای سهامداران می تواند حائز اهمیت زیادی باشد.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی این هفته در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، این مجلس را استثنایی، بسیار مهم و تأثیرگذار در حال و آینده کشور خواندند و بر ضرورت احساس مسئولیت مسئولان در قبال مردم بویژه در مسائل معیشتی تاکید کردند. حضرت آیت الله خامنه ای به اختلاف نظر و سلایق متفاوت در موضوعات اصلی کشور و امکان وجود استدلال های گوناگون برای صاحبان هریک از دیدگاهها اشاره و خاطرنشان کردند: در چنین مواردی، راه حل، رجوع به مبانی و اصول و محکمات نظام اسلامی است و اگر استدلال مطرح شده با اصول همخوانی داشت، صحیح است و در غیر این صورت، مردود خواهد بود. ایشان با یادآوری اینکه در سال ۹۴ نیز مسئله اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته بود، افزودند: چون آن سال، حرکت مطلوبی در عمل شکل نگرفت، سال ۹۵ را «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردیم. رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته مسئولان دولتی کارهای قابل توجهی در این زمینه انجام داده‌اند اما این، فقط بخشی از کارهای لازم است. ایشان انتقادات شدید اخیر امریکا از انتخابات در ایران را به سخره گرفتند و افزودند: آمریکایی‌ها که با پلیدترین و ضدبشری‌ترین رژیم های منطقه همکاری دوستانه دارند و این افتضاح بزرگ را در انتخابات اخیرشان به راه انداختند، انتخابات ملت ایران را مورد هجوم و انتقاد قرار می‌دهند.

تکاپو برای انتخابات سال آینده از هم اکنون آغاز شده است و اصلاح طلبان و اصوگرایان در دو جناح در برابر هم قرار خواهند گرفت. در این میان رئیس جمهور هم فعالیتهایی در این زمینه داشته است و دیدارهایی بین ایشان و اصلاح طلبان در جهت معرفی اعضا ستاد صورت پذیرفته است. اصولگرایان نیز تا حدودی به جمع بندی هایی برای معرفی کاندیداهای نهایی خود رسیده اند البته آقای احمدی نژاد که قبلا از بی طرفی خود صحبتهایی به میان آورده بود در این روزها بر خلاف گفته هایشان در شبکه های اجتماعی تصاویری را در کنار آقایان مشایی و بقایی منتشر کرده است و البته شفاف سازی های نیز در مورد انتقادات نسبت به دولت خود ارائه کرده است. در حال حاضر با توجه به اتفاقات رخ داده تنها گزینه های اصولگرایان مشخص نشده است و با مشخص شدن این کاندیداها باید منتظر سفرهای استانی و سخنرانی آنها در آینده نزدیک باشیم.

در آخرین روز از هفته ای که سپری کردیم هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه کنگره آمریکا به رونمایی از تحریم های جدید علیه ایران به خاطر آزمایش های مکرر موشکی نزدیک شده اند. سناتور کورکر در بیانیه ای نوشت پس از آنکه ایران دو آزمایش موشکی دیگر در پایان هفته انجام داد ما به یک توافق رسیدیم. این نخستین اقدام کنگره علیه ایران از زمان تمدید قانون تحریم های ایران در ماه دسامبر است. کورکر نوشت:‌ این آزمایش های تحریک آمیز تازه ترین نمونه از اقدامات خطرناک ایران هستند که مستلزم پاسخی هماهنگ و چندجانبه از سوی آمریکاست. دولت تلاش برای مقابله را به شیوه مناسب آغاز کرده است و من امیدوارم بتوانم با آنها کار کنم و یک قانون با حمایت دو حزب را آماده کنیم تا مانع رفتار تهدید آمیز ایران در همه جبهه ها شویم.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

کاهش قیمت نفت، کاهش تولید به دلیل تحریم ها، کاهش درآمدهای ارزی و رشد منفی 7 درصدی اقتصاد از جمله مهمترین مشکلات روزهای ابتدایی سر کار آمدن دولت یازدهم بود که کشور را در بدترین شرایط اقتصادی خود پس از چندین دهه اخیر قرار داده بود و دور شدن از این شرایط و رفتن به سمت رونق را نیاز به برنامه ریزی خاصی با توجه به تورم 40 درصدی آن روزها قرار داده بود. برای دستیابی به این مهم دولت راهکارهایی از جمله برداشته شدن تحریم ها و انقباظی کردن بودجه را در دستور کار خود قرار داد و پس از یکسال موفق شد علیرغم برداشته نشدن تحریم ها رشد اقتصادی منفی را به کمی بیشتر از صفر درصد برساند این مهم در ادامه و همزمان با اینکه قیمت نفت هم به کمترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده بود حفظ شد تا اینکه کمتر از یکسال پس از رسیدن به توافق برجام و در 9 ماهه سال 95 رشد اقتصادی با وجود برداشته شدن تحریمهای نیمه و نصفه به مثبت 7.2 درصد رسید و بسیاری از کشورها را برای سرمایه گذاری مجدد خارجی و بازگشایی فاینانس ترغیب کرد. از مواردی که باعث رشد اقتصادی به این میزان شد رشد صادرات نفت به میزان 70 درصد، رشد حدود 6 درصدی بخش کشاورزی، رشد 25 درصدی بخش تولید خودرو، رشد 8 درصدی بخش پتروشیمی رشد مثبت حدود 1.1 درصدی بخش خدمات در مقابل رشد منفی 15 درصدی بخش ساختمان اعلام شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اقدام دادگاه آمریکایی درباره مصادره دارایی بانک مرکزی در لوکزامبورگ مخالف همه حقوق بین المللی است و از همه ظرفیت ها برای دفاع از حق خود استفاده می کند. وی گفت: از سال ۲۰۰۷ در پی قوانینی که در اروپا تصویب شد این شرکت لوکزامبورگی به ایران اعلام کرد که با توجه به شرایط جدید نمی توانید امنیت این دارایی ها را تضمین کند و توصیه کرد که این دارایی ها به ایران منتقل شود. طیب نیا افزود: از پاییز سال ۸۶ شرکت لوکزامبورگی این اخطار را داد و تا خرداد ۸۷ شش ماه فرصت داشتیم که این کار را انجام دهیم اما انجام نشد و گفته می شد که شرایط برای فروش و سودآوری این اوراق مناسب نیست اما این امکان وجود داشت که این دارایی ها را منتقل کنیم که تا میزان ۲۲۰ میلیون دلار انجام شد. طیب نیا درباره ساماندهی طرح توزیع سهام عدالت هم گفت : در حال حاضر دو دهک کم درآمد جامعه مالک همه این سهام هستند که ارزش دفتری آن یک میلیون تومان و ارزش بازاری آن حدود دو میلیون تومان است. وی گفت: اما چهار دهک بقیه متناسب با پولی که از محل سود این سهام برای تسویه ارزش دفتری سهام عدالت پرداخت کرده اند ، صاحب آن هستند که در حال حاضر به حدود ۵۰۰ هزار تومان می رسد و سود این سهام تا سال ۱۳۹۵ بابت همین پول سهام واریز شده است. طیب نیا افزود: طبق قانون دولت می توانست بخشی از سهام را که پول آن پرداخت نشده است به حاکمیت خود دربیاورد اما در شورای عالی سیاست اصل ۴۴ تصمیم گیری شد که فرصت دیگری به این افراد داده شود که اگر تا شهریور سال آینده پول بقیه ارزش دفتری این سهام یعنی ۵۰۰ هزار تومان را به ازای هر نفر پرداخت کنند مالک همه سهام خواهند شد و دولت به هیچ وجه به دنبال تبلیغات و سیاسی کاری نیست و هدف ما این است که به شهروندان کمک کنیم تا این طرح به سرانجام برسد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

سامانه سهام عدالت از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد و از این پس اعطای سود به مشمولین سهام عدالت صورت خواهد گرفت. وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از ساماندهی طرح سهام عدالت که صبح امروز در سالن اجلاس سران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و جمعی از اعضای شورای اصل 44 قانون اساسی و نمایندگان مجلس برگزار شد، اظهار داشت: امسال سال اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل است و یکی از ویژگی‌های مهم اقتصاد مقاومتی مردمی بودن و عدالت محور بودن آن است. وزیر اقتصاد با بیان اینکه تعداد مشمولین سهام عدالت امروز به بیش از 49 میلیون نفر می‌رسد، افزود:با اقداماتی که صورت گرفت این امکان فراهم شده تا از سال آینده سود سهام مشمولان به حساب آنها واریز شود. سال 94 سال پایان دوره 10 ساله سهام عدالت است که باید طی آن سود سهام 60 شرکت موجود در سبد سهام عدالت به خزانه دولت واریز می‌شد

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه برای جلوگیری از اختلال در اقتصاد کشور گفت: سیاست های مالی نباید در سیاست های پولی و ارزی تأثیر بگذارد بنابراین مجلس شورای اسلامی تلاش کرده است در تصویب بودجه این موضوع رعایت شود. وی در مورد اوراق منتشره دولت گفت: تلاش شده است اوراقی که دولت منتشر می کند بازار سرمایه را تخریب نکند و بر نرخ سود تسهیلات بانکی تأثیر نگذارد و این نرخ کاهش یابد؛ در بودجه سال آینده رشد اقتصادی پنج درصد پیش بینی شده است البته نفت و گاز و بخش کشاورزی رشد خود را کرده اند و برای تحقق رشد اقتصادی پنج درصد، بخش مسکن و صنعت باید رونق بگیرد.

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ با توجه به افزایش شاخص دلار نسبت به دیگر ارزها در بازارهای جهانی و همچنین بالا رفتن احتمالات از افزایش نرخ بهره آمریکا باید منتظر اصلاح قیمتی برای کامودیتی ها و محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی باشیم. این موضوع از روند صعودی این گروه در هفته های اخیر جلوگیری کرده است و آنها را در مسیر متعادل همراه با روند اصلاحی قرار داده است.

در معاملات این گروه این هفته پارسیان باز هم به روند فروش سهام خود در پتروشیمی زاگرس ادامه داد که البته ارزندگی نماد باعث کاهش قیمت آن نشده است. همچنین اوره سازها از جمله شیراز و شپدیس به علت کاهش قیمت اوره در بازارهای جهانی با افت قیمت روبرو شدند. شپلی در این گروه بعد از حدود یکسال با افت حدود 10 درصدی به تابلو معاملات بازگشت.

در خودروسازی؛ نماگر این گروه در حالی در انتهای هفته با کاهش 150 واحدی مواجه شد که مهمترین اتفاق در شکل گرفتن این مسیر، مصوبه ابتدای هفته سازمان بورس در مورد رعایت سقف اعتبار کارگزاری ها بود که باعث افزایش عرضه ها از سوی برخی کارگزاران و پس گرفتن اعتبار داده شده از سوی آنها به مشتریان شد. این اتفاق در کنار رخ دادن موضوعاتی به مانند انتهای سال و تسویه اعتباری ها و نیاز به نقدینگی حقوقیها و برخی حقیقی ها خود از عوامل فشار عرضه بر تقاضا شد.

در این گروه سایپا با واگذاری بلوک 567 درصدی خود در روز چهارشنبه می رفت که هفته ای متفاوت را برای خود رقم بزند که این اتفاق به علت تاخیر در اقدام مشتری به روز شنبه موکول شد. سایپا همچنین خبر از واگذاری بلوک 9.2 درصدی ورنا به قیمت 130 تومان در تاریخ 22 اسفند داد. آگهی فروش33 درصدی شرکت تجارت ستاره ایرانیان نماینده انحصاری بنز توسط خاور به ارزش کل 98 میلیارد تومان منتشر شد. خاور در حال حاضر اوضاع مناسبی ندارد و با فروش این بلوک شاید بتواند بخشی از وضعیت آشفته خود را بهبود ببخشد.

در فلزات اساسی؛ این گروه نیز به مانند پتروشیمی ها با توجه به زمزمه هایی از افزایش نرخ بهره و رشد یافتن شاخص دلار با کاهش قیمت در کامودیتی ها مواجه شده اند و همین امر عرضه ها در این گروه را با افزایش روبرو کرد. این مهم به گونه ای بود که فلز مس با کاهش 400 دلاری از 6100 دلار به 5700 دلار برای هر تن رسید که نشان داد همچنان با توجه به مشخص شدن نرخ بهره برای هفته آینده روند افزایشی را نباید انتظار داشته باشیم و فشارها بر روی این گروه قرار خواهد داشت.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ این گروه علیرغم گزارشات مناسب خود بازگشایی خوبی را تجربه نکردند این مهم از بازگشایی شتران با 20 درصد مثبت و بعد از آن صف فروش شدن این نماد کلید خورد و باعث شد تا بقیه نمادها نیز که در روز انتهای هفته باز شدند با روند متعادل روبرو بشوند. البته فشار فروش با توجه به مصوبه های مختلف سازمان و نزدیک شدن به انتهای سال تاثیر زیادی بر این گروه نیز داشت.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا برآورد خود را از تولید روزانه نفت این کشور در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ هزار بشکه افزایش داده است. این سازمان همچنین در بخشی از گزارش خود به رشد ۱۰۰ هزار بشکه‌ای حجم ذخایر نفتی در سال جاری اشاره می‌کند، در حالی که اوپک همواره هدف از کاهش سطح تولیداتش کاهش موجودی انبارهای نفتی عنوان کرده بود.

بانک و بیمه؛ نمادهای این گروه به خصوص تجارت و ملت با حمایت نکردن حقوقی ها با کاهش قیمت روبرو شدند و در صدر آنها نیز وبملت و وتجارت قرار داشتند. در این گروه به طور کلی وضعیت عملکردی بانکها با مشکلات عدیده ای مواجه است و انتظار تغییرات خاصی را از آنها نداریم تنها روزنه امید در مورد این گروه فروش داراییها و یاتسویه بدهیهای دولت با بانک ها می باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24