Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز گذشته قیمت طلا به مرز ١٢٠٠ دلار در هر اونس کاهش یافت. از دید تحلیلگران بانک مریل لینچ، احتمال دارد تا چند روز آینده قیمت طلا تحت فشار قرار داشته باشد زیرا سرمایه گذاران معتقدند در ..

دیدگاه بانک مریل لینچ درباره افق بازار طلا چیست؟

قیمت طلا در دو هفته اخیر در مسیر کاهش حرکت کرده و اکنون در پایین ترین میزان در یک ماه اخیر قرار دارد. روز گذشته قیمت هر اونس فلز زرد با 8 دلار کاهش به محدوده 1200 دلار رسید و اکنون با توجه به نوسان هایی شدیدی که در بازار این فلز مشاهده شده دیدگاه های مختلفی در باره افق قیمت ها مطرح شده است. در ادامه به دیدگاه بانک مریل لینچ اشاره می کنیم.

در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی یعنی از زمان اعلام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا پایان سال گذشته، قیمت طلا به شدت کاهش یافت زیرا بازارهای مالی رونق پیدا کرده بود و سرمایه گذاران تصور می کردند با اجرای وعده های رییس جمهور جدید آمریکا، دلیلی برای سرمایه گذاری در بازار طلا وجود ندارد.

ترامپ وعده داده بود از مالیات شرکت ها می کاهد، هزار میلیارد دلار صرف توسعه زیرساخت ها می کند و مقررات دست و پاگیر را حذف خواهد کرد. برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقد بودند بهبود شرایط اقتصادی سبب می شود بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد در نتیجه از جذابیت طلا کاسته شد.

اما از ابتدای سال جاری میلادی تا دو هفته پیش، قیمت طلا رشد کرد و میزان افزایش آن نسبت به ابتدای سال به بیش از 100 دلار رسید. عامل اصلی رشد قیمت طلا، نگرانی ها در باره برخی موضوعات سیاسی و نیز ابهام درباره برنامه های وعده داده شده از سوی ترامپ بود.

واقعیت این است که در ماه های آینده، چندین انتخابات در اروپا برگزار می شود و مشخص نبودن نتیجه آنها سبب شده سرمایه گذاران به سمت طلا حرکت کنند. این عامل همچنان بر قیمت طلا تاثیر دارد اما اکنون که در آستانه برگزاری نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستیم، پیش بینی افزایش نرخ های بهره سبب شده طلا جذابیت خود را از دست بدهد.

در دو هفته اخیر سخنان جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا و برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی سبب شده احتمال افزایش نرخ های بهره بیشتر شود. افزایش نرخ های بهره سبب رشد ارزش دلار و افزایش هزینه فرصت نگهداری طلا می شود و از جذابیت طلا می کاهد.

از سوی دیگر، مادام که سرمایه گذاران در بازارهای مالی معتقدند افق اقتصادی مثبت است در بازار حضوری فعال دارند و این عامل سبب می شود سرمایه ها از بازارهای موازی از جمله طلا خارج شود.

در این میان بانک مریل لینچ در گزارش جدید خود آورده است با آنکه قیمت طلا در دو هفته اخیر کاهش یافته اما افق بازار این فلز در سال جاری میلادی مثبت است و پیش بینی می شود قیمت هر اونس فلز زرد در پایان سال جاری به 1400 دلار برسد.

از دید تحلیلگران این بانک، رشد نرخ تورم در اقتصادهای بزرگ و وجود برخی ابهام ها و نگرانی های سیاسی و اقتصادی سبب جذابیت طلا خواهد شد.

اجرای سیاست های حمایتی از سوی بانک های مرکزی بزرگ سبب شده نرخ تورم در مسیر رشد قرار گیرد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر طی ماه های آینده ریسک های سیاسی در اروپا سبب جذابیت طلا خواهد شد و نیز بعید است ترامپ بتواند در آینده نزدیک به وعده های خود در باره رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا عمل کند. هر گونه تعویق در اجرای برنامه های وعده داده شده از سوی ترامپ بر رونق بازار طلا می افزاید.

از دید تحلیلگران بانک مریل لینچ، احتمال دارد تا چند روز آینده قیمت طلا تحت فشار قرار داشته باشد زیرا سرمایه گذاران معتقدند در نشست بانک مرکزی نرخ های بهره بالا برده می شود اما فشار بر قیمت طلا ادامه پیدا نخواهد کرد.

سال گذشته میلادی قیمت طلا پس از سه سال کاهس، رشد کرد و به باور تحلیلگران مریل لینچ، امسال نیز قیمت ها افزایش پیدا می کند.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس فلز زرد در شش ماه اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24