Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در روز چهارشنبه در بورس کالا شاهد عرضه ۴١ هزار و ١٣۶ تن از انواع تولیدات ذوب آهن یعنی سبد تیرآهن، میلگرد، ناودانی و نبشی بودیم که این حجم در قیمت پایه ١۵٠٠ تومان بر هر کیلوگرم مورد داد و ستد قرار گرفت هرچند که تاریخ تحویل این کالا پایان سال جاری است. در هر حال ذات معامله در بورس کالا مطلب مثبتی ارزیابی می شود هرچند که گستره عرضه ها خود نشان دهنده واقعیت های معاملاتی است که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده است...

میلگرد و آهن جان می گیرند...

بورس24 :هنوز فاز کاهشی در بازارهای داخلی ادامه دارد و رخداد جدیدی در معاملات خودنمایی نکرده هرچند که شاهد افزایش محسوس حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا هستیم. تاکنون انتظار افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال تأثیر چندانی بر روند عمومی قیمت ها نداشته و ندارد. در بازارهای جهانی روند کاهشی جدیدی آغاز شده که در کنار افزایش ارزش دلار و نگرانی از رشد نرخ بهره فدرال رزرو عمیق تر شده است. این روند کاهشی هرچند که در اوایل راه خود قرار دارد ولی می تواند به تغییری جدی در بازارها منتهی شده اما هنوز نمی توان به صراحت در خصوص قدرت و ضعف آن سخن گفت.

عرضه اولیه اوراق سلف "پلی اتیلن سنگین ۷۰۰۰" F پتروشیمی ایلام

عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد پلی اتیلن سنگین ۷۰۰۰F شرکت پتروشیمی ایلام روز گذشته در بورس کالای ایران گشایش یافت. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، بر اساس اطلاعیه منتشر شده در سایت بورس کالای ایران عرضه اولیه اوراق سلف استاندارد پلی اتیلن سنگین ۷۰۰۰Fشرکت پتروشیمی ایلام (سهامی خاص) به روش "گشایش" تا سقف ۲۴،۵۲۹ تن (۲۴۵,۲۹۰۰ قرارداد ۱۰۰ کیلو گرمی) و با قیمت پایه ۴،۰۷۶،۷۰۰ ریال در هر قرارداد، از طریق شبکه کارگزاران بورس کالای ایران در روز چهارشنبه ۱۸ اسفند سال جاری از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۲ انجام خواهد شد و معاملات ثانویه آن از تاریخ ۲۱ اسفند امسال تا ۱۸ اسفند سال ۹۶ادامه خواهد داشت.

همچنین دامنه نوسان قیمت این اوراق در عرضه اولیه مثبت و منفی ۳ درصد خواهد بود. در صورتی که در پایان مدت عرضه، بخشی از اوراق پذیره‌نویسی نگردد، متعهد پذیره‌نویس مکلف به خرید اوراق بهادار باقی مانده به قیمت تعیین شده در بازار است.

در صورتی که در پایان مدت عرضه، هیچ بخشی از پذیره‌نویسی اوراق صورت نگیرد متعهد پذیره‌نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

همچنین قیمت دارایی پایه موضوع قرارداد سلف موازی استاندارد در دوره عرضه بر اساس میانگین آخرین قیمت های پلی اتیلن سنگین فیلم F۷۰۰۰ معامله شده در شرکت بورس کالای ایران است. از آنجایی که عرضه اولیه به روش گشایش بوده و قیمت بازگشایی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می گردد ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه در عرضه اولیه باشد؛ اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت.

بازده اوراق نیز به این صورت است که اگر قیمت دارایی پایه در بورس کالا در سررسید کمتر از ۱/۱۹ برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیه باشد، دارندگان اوراق می‎توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش اوراق به قیمت ۱/۱۹ برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیه به ناشر اقدام کنند. بدین ترتیب بازدهی اوراق سلف طی یک سال معادل ۱۹ درصد خواهد بود.

همچنین درصورتی‌ که قیمت قرارداد دارایی پایه در بورس کالا در سررسید بیشتر از ۱/۲۰ برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیۀ باشد ناشر می‎تواند از اختیار خرید استفاده کرده و نسبت به خرید قرارداد دارایی به قیمت ۱/۲۰ برابر قیمت پایه در عرضۀ اولیه از دارندگان اوراق، اقدام کند. بدین ترتیب حداکثر بازدهی اوراق سلف طی یک سال ۲۰ درصد خواهد بود.

اوراق سلف موازی استاندارد سود بین دوره‌ای ندارد و عایدی دارندگان اوراق در سررسید به صورت تسویه فیزیکی و یا نقدی با توجه به قیمت کالای پلی اتیلن سنگین فیلم F۷۰۰۰در سررسید و اعمال اختیارات تبعی نصیب شان می گردد.

مدت قرارداد نیز یک سال پس از تاریخ عرضه ی اولیه تعیین شده است.

شرایط معاملات ثانویه

معاملات ثانویه نیز از طریق شبکه کارگزاران مورد تائید سازمان بورس بر اساس ضوابط معاملات بورس کالا حداکثر ۱۰ روز پس از پایان عرضه اولیه انجام خواهد شد.

به این ترتیب شرایط بازار گردانی طی دوره معاملاتی نیز به این صورت است که بازار گردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این امیدنامه را در حداقل قیمت تضمین شده (قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه به علاوه ۱۸/۵ درصد سود سالانه و روزشمار) برای هر برگه بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری کرده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این امیدنامه را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند.

بر اساس این اطلاعیه حداقل سفارش انباشته بازارگردان۱%حجم کل اوراق و حداقل تعهد معاملات روزانه بازار گردان۵% حجم کل اوراق است.

نقد شوندگی اوراق قبل از سررسید به این شکل است که تأمین سرمایه نوین نقد شوندگی اوراق سلف را قبل از سررسید تعهد کرده و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود ۱۸/۵ درصد به صورت سالانه و روزشمار به علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید می کند.

کارمزد خرید و فروش اوراق نیز بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صورت خواهد گرفت.

همچنین امکان تحویل فیزیکی و تسویه نقدی در پایان دوره معاملاتی دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت سی روز ادامه خواهد داشت.

البته عدم ارائه درخواست جهت تحویل فیزیکی کالا، ۱۰ روز پیش از تاریخ سررسید اوراق ،به‌منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود.

همچنین شرایط لازم جهت تحویل کالا نیز به این صورت تعیین شده که بر اساس آن منوط به اعلام آمادگی تحویل از سوی دارندگان قراردادهای سلف موازی استاندارد (به ترتیبی که هیئت‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تعیین و اعلام می‌کند) حداکثر تا پایان ساعت معاملاتی، ۱۰ روز پیش از سررسید اوراق خواهد بود و حداقل تعداد قرارداد جهت تحویل فیزیکی ۱۱۰۰ برگه معادل ۱۱۰تن پلی اتیلن سنگین فیلمF۷۰۰۰ است.

بر اساس عملیات اجرایی تحویل نیزتحویل کالا در سررسید درب کارخانه پتروشیمی ایلام خواهد بود و تمامی شرایط فیزیکی کالا مطابق با شرایط فروش کالا در بورس کالای ایران بر تحویل فیزیکی این قرارداد حاکم است.

در رابطه با خسارت ناشی از عدم تحویل کالا نیز شرکت متعهد به پرداخت جریمه‌ای معادل ۲۵ صدم درصد کالای تسویه نشده به ازای هر روز دیرکرد است.

بازار پتروشیمی ها در فاز جبران

در روز چهارشنبه یعنی زمان سنتی عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا شاهد عرضه 28 هزار و 692 تن از انواع ترکیبات شیمیایی در بورس کالا بودیم که یکی از بیشترین حجم عرضه ها در هفته های اخیر است. در برابر این حجم از عرضه ها ، 24 هزار و 610 تن تقاضا به ثبت رسید که در نهایت 17 هزار و 762 تن آن مورد داد و ستد قرار گرفت. حجم بالای معامله در روز چهارشنبه موجب شد تا حجم معامله هفتگی در این گروه کالایی به 28 هزار و 670 تن برسد که بالاترین حجم معامله هفتگی در یکسال اخیر است.

رشد حجم معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا را باید جدی گرفت زیرا نشان می دهد که تقاضا در این گروه کالایی وجود دارد هرچند که کاهش قیمت های پایه در هفته جاری را می توان سیگنال حمایتی مهمی به شمار آورد که از تقویت حجم معاملات حمایت کرده است. از این نکته نیز نمی توان غافل شد که حجم عرضه ها در هفته های اخیر برای محصولات شیمیایی در بورس کالا محدود بوده و رشد عرضه ها راهگشای اصلی در افزایش حجم معاملات است.

در بازار آزاد هنوز جهت گیری کاهشی را می توان چهره غالب این بازار برشمرد هرچند که تقویت حجم معاملات و حتی رشد قیمت برخی از گریدها در بورس کالا نیز نتوانست بر روند کاهشی قیمت ها تأثیرگذار باشد هرچند که هنوز هم شاهد برتری عرضه بر تقاضا هستیم که در کاهش قیمت ها خودنمایی می کند. شاید قیمت های فعلی در هفته آینده بتواند حجم بیشتری از تقاضا را به بازار وارد کرده که به بهبود حجم معاملات و حتی رشد احتمالی قیمت ها منجر شود.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

38,856

42,741

693

6153

693

دی اتیل هگزانول

پتروشیمی شازند

سلف

34,569

36,886

2508

4345

2508

اسید استیک

پتروشیمی فن آوران

نقدی

14,716

16,187

1518

3703

1518

کریستال ملامین

پتروشیمی خراسان

نقدی

47,089

51,797

200

2355

200

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی

44,609

44,609

3504

2184

2184

منومر وینیل استات

پتروشیمی شازند

سلف

28,500

28,571

1100

1705

1100

استایرن منومر

پتروشیمی پارس

نقدی (مچینگ)

44,609

44,609

-

744

744

بنزن

پتروشیمی بندرامام

نقدی (مچینگ)

37,190

37,190

-

700

700

دی اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

25,577

25,577

110

110

88

منو اتیلن گلایکول

پتروشیمی مارون

نقدی

27,942

27,942

110

110

110

بورس انرژی: عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد برق شرکت آرین ماهتاب گستر در نماد "سماه 961"

در جریان معاملات روز چهارشنبه بورس انرژی ایران (چهارشنبه 18 اسفند ماه 95)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد ستاره 961، 10,210 قرارداد با ارزشی بالغ بر 24 میلیارد و 233 میلیون ریال معامله انجام پذیرفت. شایان ذکر است در روز چهارشنبه قراردادهای سلف موازی استاندارد برق شرکت تولیدی آرین ماهتاب گستر در نماد "سماه 961" و به ارزش بیش از 1200 میلیارد ریال انجام پذیرفت.

همچنین روز گذشته بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 9 قرارداد معادل 216 مگاوات ساعت به ارزش بیش از 68 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز چهارشنبه، نمادهای بار پایه با متوسط قیمت 319,000 ریال برمگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی روز گذشته ، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/01/18 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/12/22، 95/12/23 و 95/12/24 در پایان جلسه معاملاتی روز گذشته متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 1224 میلیارد و 294 میلیون ریال بالغ گردید.

شنبه آخرین عرضه متانول پتروشیمی شیراز به حجم 3،000 تن

در جریان معاملات روز چهارشنبه (چهارشنبه 18 اسفند 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای حلال 400، 402، 406 و 410 پالایش نفت اصفهان، قطران ذوب آهن اصفهان، پنتان پالایش نفت کرمانشاه، نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس و پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات روز گذشته معادل 6,577 تن و به ارزش قریب به 112 میلیارد و 180 میلیون ریال می‌باشد. از نکات قابل توجه معاملات روز گذشته می‌توان معامله پروپیلن پالایش نفت شازند و پنتان پالایش نفت کرمانشاه اشاره کرد.

در جلسه معاملاتی روز شنبه 21 اسفند 95، کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و متانول پتروشیمی زاگرس و شیراز در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز بازار فیزیکی عرضه خواهند شد. از نکات مهم عرضه های فردا می‌توان به آخرین عرضه متانول پتروشیمی شیراز به حجم 3،000 تن و متانول پتروشیمی زاگرس به حجم 4،000 تن اشاره نمود.

بازار فولاد

ادامه کاهش قیمت ها در بازار آزاد در کنار ثبات قیمت های پیشنهادی از سوی برخی از فروشندگان و واحدهای تولیدی را می توان چهره غالب بازار در روز چهارشنبه برشمرد که در نهایت هفته ای ضعیف و نزولی را در این بازار مهم رقم زد هرچند که مشکلات آب و هوایی نیز در ایجاد این وضعیت ضعیف در کنار ضعف نقدینگی و بدبینی به آینده دخیل بود.

به نظر می رسد در بازار فولاد ، بیشتر از همه میلگرد قزوین بر کاهش قیمت ها تأکید و اصرار دارد و همین ویژگی در کنار جایگاه این تولیدکننده در قیمت گذاری بازار آزاد ، به تعمیم کاهش قیمت ها به سایر تولیدکنندگان منتهی شده و در نهایت تمامی بازار با افت قیمت رو به رو می شود. این در حالی است که در روزهای اخیر بسیاری از واحدهای تولیدی و مخصوصاً فروشندگان در بازار آزاد در بابر کاهش قیمت ها موضع گیری کرده که در لیست های فروش با ثبات قیمتی خودنمایی می کند. رقابت منفی هرچند که چهره بازار را تشکیل داده ولی در همین شرایط واقعیت های تقاضا را هم مسکوت می کند زیرا واحدهایی که کاهش قیمت ها را با اصرار اعلام کرده اند قطعاً در فاز جذب مشتری موفق تر عمل خواهند کرد تاگرچه شواهد میدانی نشان می دهد که بخش محدودی از تقاضا با بهبود رو به رو شده که ثبات قیمت ها در بسیاری از مناطق کشور نیز نشان دهنده این وضعیت است. در هر حال نه می توان از بهبود جدی تقاضا سخن گفت و نه می توان هیچ کدام از واحدهای فولادی را به دامپینگ متهم کرد هرچند که بضاعت بازار بیش از این نیست.

به صورت خوش بینانه می توان از امیدواری به بهبود تقاضا در آخرین هفته فعالیت بازار صحبت کرد ولی رمق چندانی برای این بازار باقی نمانده تا بتوان از بهبود معاملات سخن گفت اگرچه هنوز هم بارقه ای از امید را شاید بتوان برای هفته آینده ترسیم کرد.

در روز چهارشنبه در بورس کالا شاهد عرضه 41 هزار و 136 تن از انواع تولیدات ذوب آهن یعنی سبد تیرآهن، میلگرد، ناودانی و نبشی بودیم که این حجم در قیمت پایه 1500 تومان بر هر کیلوگرم مورد داد و ستد قرار گرفت هرچند که تاریخ تحویل این کالا پایان سال جاری است. در هر حال ذات معامله در بورس کالا مطلب مثبتی ارزیابی می شود هرچند که گستره عرضه ها خود نشان دهنده واقعیت های معاملاتی است که در اطلاعیه عرضه به آن اشاره شده است.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

15,400

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

14,600

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

14,600

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 14 آجدار A3

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 16 آجدار A3

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 18 آجدار A3

2,870,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,150,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,480,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

8,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,320,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد برخی از تغییرات صورت گرفته روز گذشته بازار میلگرد را این گونه ذکر کرده است :

تغییرات روز گذشته بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد قزوین و پارس آرمان : حدود 10 تومان کاهش قیمت

فولاد سیرجان حدید جنوب : 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گلستان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد پرند : حدود میانگین 30 تومان کاهش قیمت؛ مجددا 30 تومان کاهش قیمت

فولاد آریا ذوب : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : برخی اقلام 5 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : برخی اقلام 5 تا 15 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 5 تومان کاهش قیمت ( افزایش تخفیف)

فولاد کیان کاشان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد شمس سپهر : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد خرمدشت : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : محصولات A3 حدود 30 تومان کاهش قیمت

فولاد الماس : برخی مبادی غیر رسمی فروش : 5 تومان کاهش

فولاد کیان ابهر : برخی مبادی غیر رسمی فروش : 5 تومان کاهش

فولاد البرز غرب ( البرز تاکستان) : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد روهیناجنوب : برخی اقلام 20 تومان کاهش قیمت

فولاد کویر کاشان : کلیه محصولات ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

فولاد هیربد : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب ( شاهین بناب) : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد آجدار توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : ثابت

نیک صدرای توس : ثابت

مجتمع نورد فولاد گیلان ( حسن رود) : ثابت

مجتمع فولاد امیرآباد : 6.5 تا 10 ساده کلاف توسط برخی از مبادی فروش : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

نورد فولاد یزد : کلیه محصولات ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد بافق یزد : برخی از نمایندگان رسمی فروش : ثابت

فولاد ابر کوه : ثابت

فولاد نطنز : انواع کلاف 6.5 ساده توسط برخی از مبادی فروش از خط کارخانه روز گذشته ثابت شنیده شد.

"بازار مشتقه ارزی" فضای سرمایه گذاری در ایران را امن می کند

یکی از نیازهای اساسی و مبرم شرکت های تولیدی و بنگاه های اقتصادی، ابزاری به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است که این روزها نبود این ابزار احساس می شود.

علی قاسمی، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطلب فوق به«پایگاه خبری بورس کالای ایران»گفت: نوسان نرخ ارز برای تجار و صنعتگران را امری چالش برانگیز عنوان کرد و اظهار داشت: افت و خیز غیر منطقی نرخ ارز، عملکرد کارآمد بازار پول، سرمایه و همچنین سیاست‌گذاری پولی و ارزی را به صورت منفی تحت تاثیر قرار داده است بر همین اساس، نیاز به تشکیل این بازار وجود دارد و تعلل در آن مانع از پیشرفت صنایع وابسته به ارز خواهد بود.

به گفته وی در حقیقت تمام پروژها نفتی، گازی، پتروشیمی و معدنی از لحاظ کارشناسی بیش از ۶۵ درصد نیاز ارزی دارند و از آنجا که آن ها چندان با مطالبات ریالی سر و کار ندارند، در صورت استفاده، مجددا برای تبدیل آن به ارز متحمل بار مالی خواهند شد و از آن مهم تر با مشکلات متعددی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز مواجه می شوند. پس در این صورت باید استفاده یکسری از تسهیلات ارزی بانک ها را مد نظر قرار دهند، البته صندوق توسعه ملی به عنوان منابع ارزی نیز وجود دارد ولی منابع ارزی که ما باید به آن ورود پیدا کنیم بحث انتشار اوراق ارزی، صکوک ارزی و مشتقات ارزی است.

قاسمی آموزش و آشنایی فعالان را برای شناخت بهتر بازار مشتقه ارزی امری ضروری دانست و عنوان کرد: مهمترین اقدام در مرحله اول این است که شرکت های ما آموزش های لازم را در این زمینه ببینند و با نحوه معاملات آشنایی پیدا کنند و این که مطلع شوند چطور می توانند از ابزار مشتقه ارزی برای تامین مالی استفاده کنند تا به وسیله آن راه برون رفت از مشکلات و رکود را پیدا کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا با توجه به تجربیات معاملات آتی سکه توانایی راه‌اندازی بازار مشتقه ارزی را نیز دارد یا خیر؟ گفت: تجربه بورس کالا در راه‌اندازی بازار آتی سکه طی سال های اخیر تجربه موفقی بوده و بین این دو بازار از لحاظ فکری و قیمتی همبستگی وجود دارد و همچنین در خصوص تلاطم‌های قیمتی در این دو بازار مشابهت‌های زیادی دیده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که سرمایه گذاران خارجی چگونه بازاری را مناسب سرمایه گذاری می دانند گفت: جذب سرمایه‌گذاران خارجی به زیرساخت‌های مختلفی نیاز دارد، چرا که آن ها نیازمند فضای امن برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز هستند، لذا باید بازاری مطابق با استانداردهای جهانی و بین‌المللی راه‌اندازی کنیم تا بتوانیم موجب کسب اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی شویم.

وی در پایان ادامه داد:البته انگیزه دیگری نیز برای آن ها وجود دارد، چرا که در خارج کشور برای سپرده های بانکی نرخ سود بالایی به آنها پرداخت نمی شود، اما نرخ بهره های مناسب در داخل موجب می شود تا در صورت رفع نگرانی از نوسانات ارزی ترجیح دهند به بازار ما ورود پیدا کنند و با توجه به این که دارای مزیت نسبی در حوزه انرژی هستیم در نتیجه جوابگوی بازده سرمایه گذاری نیز خواهیم بود و فقط یک متولی نیاز دارد که این ارتباط را برقرار کند که به نظر می رسد بورس کالای ایران دارای این توانایی هست.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24