Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روز گذشته قیمت نفت به شدت کاهش یافت و عامل اصلی این کاهش، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود... انتظار می رود میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالا باقی بماند زیرا اگر در این پایبندی اختلال پدید آید تولیدکنندگان نفت به شدت ..

خوشبینی درباره افق بازار نفت عقلانی است؟

روز گذشته قیمت نفت به شدت کاهش یافت و عامل اصلی این کاهش، گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود. در این گزارش به افزایش 8.2 میلیون بشکه ای ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل اشاره شده بود. پیش بینی شده بود میزان افزایش ذخیره 1.6 میلیون بشکه باشد.

قیمت نفت در پایان معاملات روز گذشته به پایین ترین میزان در سه ماه اخیر رسید زیرا افزایش ذخیره نفت این ایده را مطرح کرد که به رغم تلاش های اوپک و برخی دیگر از کشورها از جمله روسیه برای بالا بردن قیمت ها، مازاد عرضه همچنان وجود خواهد داشت. کاهش فعالیت پالایشگاه ها و افزایش واردات نفت دو عامل رشد شدید ذخیره نفت آمریکا بودند.

سه شنبه نیز موسسه نفت آمریکا در گزارش خود به افزایش 11.6 میلیون بشکه ای ذخیره نفت این کشور اشاره کرده بود و از همان زمان روند کاهش قیمت ها شروع شد. هفته قبل ذخیره نفت آمریکا برای نهمین هفته پی در پی رشد کرده است. این افزایش و پیش بینی بیشتر شدن تولید نفت در آمریکا دو عامل مهم هستند که بر قیمت نفت فشار وارد می کنند.

این هفته آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تولید نفت آمریکا در سال جاری میلادی 330 هزار بشکه بالاتر از سال گذشته خواهد بود و به 9.21 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در گزارش قبلی آژانس بین المللی انرژی، میزان افزایش تولید نفت آمریکا بسیار کمتر ذکر شده بود.

سال گذشته تا ماه نوامبر، یعنی دو ماه مانده به پایان سال، قیمت نفت زیر 50 دلار در هر بشکه نوسان می کرد زیرا نه تنها شرایط اقتصاد جهان خوب نبود بلکه اعضاء اوپک توافقی بر سر رعایت سهمیه تولید نداشتند. طی دو سال اخیر عملا سیستم سهمیه بندی اوپک از میان رفت و اعضاء این سازمان برای کسب سهم بالاتر در بازار نفت با هم رقابت می کردند.

ارزان فروشی با همین هدف انجام می شد و رشد ارزش دلار عاملی دیگر برای فشار بر قیمت ها بود. ابتدای سال گذشته میلادی، قیمت نفت به محدوده 30 دلار در هر بشکه رسید در حالیکه اواسط سال 2014 قیمت ها بالای 110 دلار بود. قیمت پایین نفت سبب شد وضعیت بودجه ای اعضاء اوپک به شدت وخیم شود. به همین دلیل از اواسط سال گذشته تلاش ها برای بالا بردن قیمت ها شروع شد.

در ابتدا سعی شد اعضاء اوپک بر سر تثبیت تولید توافق کنند. این دیدگاه وجود داشت که تثبیت تولید و رشد تقاضا سبب خواهد شد بازار به تعادل برسد و قیمت ها افزایش یابد اما کارشکنی های عربستان باعث شد در نهایت بر سر این موضوع توافق حاصل نشود. سپس تلاش شد برنامه کاهش عرضه اجرا شود.

در نهایت اعضاء اوپک در ماه نوامبر سال پیش یعنی چهار ماه قبل بر سر کاستن از عرضه به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز از ابتدای سال جاری میلادی توافق کردند. برخی تولیدکنندگان نفت که عضو اوپک نیستند از جمله روسیه نیز در این برنامه وارد شدند و قرار شد از ابتدای سال جاری میلادی، به مدت شش ماه، عرضه نفت 1.8 میلیون بشکه کاهش یابد.

در هفته های اخیر میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالای 90 درصد بوده است. وزیر نفت عربستان اعلام کرده از 1.8 میلیون بشکه کاهش توافق شده، 1.5 میلیون بشکه تحقق یافته است. این یک عامل مهم است که سبب بالا باقی ماندن قیمت ها می شود.

در هفته ها و ماه های آینده چند عامل بر قیمت نفت تاثیر می گذارند: میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه، افزایش تولید نفت آمریکا، تقاضای جهانی برای نفت و تغییرات ارزش دلار.

انتظار می رود میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه بالا باقی بماند زیرا اگر در این پایبندی اختلال پدید آید تولیدکنندگان نفت به شدت لطمه خواهند دید. از سوی دیگر انتظار می رود میزان تولید نفت در آمریکا رشد کند و این بزرگ ترین مانع در برابر افزایش قیمت هاست.

آژانس بین المللی انرژی در تازه ترین گزارش خود پیش بینی کرده تقاضای جهان برای نفت امسال 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال قبل خواهد بود. این میزان رشد، چندان چشمگیر نیست و نمی تواند عاملی برای رشد قیمت ها باشد. در نهایت، پیش بینی شده ارزش دلار در ماه های آینده رشد کند زیرا بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد.

همانطور که مشاهده می شود، عوامل مختلفی بر قیمت نفت تاثیر دارند و نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال قیمت ها نمی تواند به بالای 60 دلار برسد.

در زیر نمودار تغییرات هر بشکه نفت برنت در یک سال اخیر نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24