Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در دو ماه اخیر یعنی از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون، شاخص دلار در مجموع عملکرد منفی داشته اما اخیرا این روند معکوس شده است. تحلیلگران معتقدند تحولاتی که از این پس در بازارهای ارز رخ می دهد ..

نقش آفرینی دلار در بازارهای مختلف بیشتر می شود

در روزهای اخیر شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر رشد کرده و با توجه به رویدادهایی که در روزهای آینده بر ارزش دلار تاثیر خواهند داشت، انتظار می رود شاخص دلار حمایت شود. تغییرات ارزش دلار با تاثیری که بر قیمت مواد خام و سوددهی شرکت های بورسی می گذارد در رفتار سرمایه گذاران موثر است و بر همین مبنا در ادامه به بررسی شرایط بازار این ارز می پردازیم.

چرا یورو تحت فشار است؟

فردا نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا برگزار می شود و اگرچه پیش بینی شده در این نشست تغییری در سیاست های حمایتی این نهاد ایجاد نخواهد شد اما دیدگاهی که ماریو دراگی، رییس بانک مرکزی اروپا در باره شرایط اقتصاد منطقه یورو ارائه خواهد کرد اهمیت بالایی دارد و بر ارزش یورو و نسبت آن با ارزهای دیگر تاثیر می گذارد.

وضعیت اقتصادی در منطقه یورو در ماه های اخیر امیدبخش بوده اما چالش هایی وجود دارد که سبب نگرانی است. این هفته نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی در مقیاس سالانه و فصلی اعلام شد و ارقام ارائه شده با پیش بینی اقتصاددان ها سازگار بود. همچنین وضعیت اقتصادی در آلمان که بزرگ ترین اقتصاد اروپاست خوب است البته برخی کشورها از جمله ایتالیا و یونان با مشکلات بزرگ دست و پنجه نرم می کنند.

به دو دلیل ارزش یورو تحت فشار قرار دارد: ریسک های سیاسی و نرخ پایین اقتصاد منطقه یورو. در ماه های آینده چند انتخابات در منطقه یورو برگزار می شود (در آلمان، فرانسه، هلند و احتمالا ایتالیا) که نتیجه آن ممکن است تاثیر منفی بر اقتصاد این منطقه داشته باشد.

احزاب مخالف جهانی شدن شانس پیروزی دارند و اگر به قدرت برسند تحولات غیرقابل پیش بینی سبب ابهام شده و از اعتماد شرکت ها و مصرف کنندگان کاسته خواهد شد. در این حالت از نرخ رشد اقتصاد کاسته می شود و این عاملی برای کاهش ارزش یورو است.

از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی در منطقه یورو پایین است و هر ریسک می تواند خطراتی پدید آورد. به همین دلیل است که بانک مرکزی اروپا بر اجرای برنامه های حمایتی تاکید دارد و پیش بینی شده برنامه تزریق نقدینگی به اقتصادهای عضو منطقه یورو تا پایان سال جاری میلادی تمدید خواهد شد. اگر تمدید انجام نشود این برنامه در ماه جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

پوند هم عملکرد مثبت ندارد

ارزش پوند انگلستان نیز به دلیل نگرانی ها در باره تاثیر جدایی این کشور از اتحادیه اروپا تحت فشار قرار دارد. از سوی دیگر بانک مرکزی انگلستان در حال اجرای سیاست های حمایتی است و انتظار می رود این برنامه ادامه یابد.

شاخص دلار رشد می کند؟

اما چرا تحلیلگران عملکرد دلار در هفته های آینده را مثبت پیش بینی کرده اند؟ صرف نظر از فشارهایی که بر ارزش یورو و پوند انگلستان وجود دارد و سبب می شود نسبت آنها به دلار کاهش یابد، دلار مورد حمایت است زیرا از یک سو بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد و از سوی دیگر داده های اقتصادی از آمریکا مثبت هستند.

هفته آینده نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و به احتمال زیاد در این نشست، نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. همچنین گزارش هایی که از بازار کار و بخش های دیگر اقتصاد آمریکا منتشر شده عموما مثبت بوده اند. فردا و روز جمعه دو گزارش از سوی وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در هفته و ماه گذشته میلادی منتشر می شود. مثبت بودن این گزارش ها به رشد ارزش دلار کمک خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص دلار در 12 ماه اخیر نشان داده شده است. همانطور که مشاهده می شود در چهار ماه پایانی سال گذشته میلادی این شاخص رشد کرد زیرا هم داده های اقتصادی مثبت بود و هم سرمایه گذاران معتقد بودند اجرای وعده های دونالد ترامپ به رونق اقتصاد و رشد ارزش دلار منجر خواهد شد.

در دو ماه اخیر یعنی از ابتدای سال جدید میلادی تاکنون، شاخص دلار در مجموع عملکرد منفی داشته و از 103.21 در ابتدای ماه ژانویه به 101.78 رسیده است اما احیرا این روند معکوس شده است. تحلیلگران معتقدند اگر ترامپ بتواند به وعده های خود در خصوص بالا بردن نرخ رشد اقتصاد عمل کند دلار رشد خواهد کرد. اما اگر چنین نشود باید منتظر اصلاح ارزش دلار باشیم. و نکته آخر این که نیابد انتظار داشت ارزش دلار خیلی افزایش یابد زیرا بخشی بزرگ از رشد ارزش این ارز از پیش اتفاق افتاده و عوامل حمایت کننده تااندازه ای می توانند سبب رشد شاخص دلار شوند.

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24