Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

جریان کاهشی جدیدی در بازارهای جهانی فولاد از مبدأ چین آغاز شده که از آغاز افت قیمت ها خبر می دهد ولی مشخص نیست که این روند باز هم ادامه خواهد یافت و یا خیر. تصمیمات حزب کمونیست چین با هدف گذاری رشد اقتصادی ۶.۵ درصدی که ٠.٣ درصد از نرخ های فعلی کمتر است در کنار کاهش ظرفیت تولید فولاد خام و البته تلاش برای کاهش کسری بودجه و البته در پیش گرفتن احتمالی سیاست های انقباضی ، مواردی است که نه تنها بر بازارهای جهانی فولاد بلکه بر سایر بازارهای فلزی تأثیر گذاشته تا روندی جدید از افت قیمت ها را رقم بزند...

بازار بارانی!

بورس24 : بارش باران هرچند که در نگاه اول به بازار های کالایی ارتباط چندانی پیدا نمی کند ولی روز سه شنبه شاهد بی رمقی خرید در غالب بازارهای داخلی بودیم تا جایی که می توان نگران نم کشیدن این بازارها شد. عقب نشینی قیمتی در بازار محصولات پتروشیمی و فولادی در روزهای پایانی سال را باید چهره خشنی از روند قیمتی به شمار آورد که رکودی جدید را در این بازار هشدار می دهد. هنوز این امیدواری وجود دارد که هفته آینده شاهد بهبود حجم تقاضا باشیم. در بازارهای جهانی هم شاهد یک فاز افت نرخ هستیم ولی منشخص نیست که این روند کاهشی مقطعی است یا ادامه دارد.

عرضه اولیه نوبت دوم اوراق سلف "تیرآهن۱۴"ذوب آهن منتشر شد

نوبت دوم عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد تیر آهن ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان امروز در بورس کالای ایران گشایش یافت. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، این اوراق به روش "گشایش" تا سقف ۶۰۶۰۶ تن معادل (۶۰۶۰۶۰۰۰ قرارداد) و با قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ ریال در هر قرار داد از طریق شبکه کارگزارن بورس کالا انجام شد.

همچنین معاملات ثانویه این اوراق نیز تا تاریخ ۹۶/۱۲/۱۷ ادامه خواهد داشت و سررسید اوراق نیزیک سال پس از تاریخ عرضه اولیه است.

از سویی دامنه نوسان قیمت در عرضه اولیه ۱% - + خواهد بود و در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، بخشی از اوراق پذیره نویسی نشود، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق باقی‌مانده به قیمت بازار است.

همچنین در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیره نویسی اوراق صورت نگیرد، متعهد پذیره نویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود.

اوراق سلف موازی استاندارد سود بین دوره ای ندارد و در پایان دوره خریدار می‌تواند نسبت به تحویل فیزیکی یا تسویه نقدی با توجه به قیمت دارایی پایه در سررسید و بر اساس قیمت اعمال اختیار فروش تبعی یا اختیار خرید تبعی اقدام کند.

همچنین شرایط بازارگردانی طی دوره معاملاتی به این صورت است که بازارگردان موظف است ضمن عملیات بازارگردانی، تقاضاهای فروش اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را در حداقل قیمت تضمین‌شده شامل اصل مبلغ پرداخت‌شده در روز عرضه عمومی و سود ۲۱% سالانه روزشمار برای هر ورق بر اساس مقررات معاملات اوراق بهادار در بورس کالا خریداری نموده و تقاضاهای خرید اوراق سلف موازی استاندارد موضوع این قرارداد را تا سقف اوراق در اختیار به متقاضیان عرضه کند.

حداکثر حجم قابل عرضه محدود به حجم عرضه اولیه در نظر گرفته شد. اندازه هر قرارداد یک برگ معادل یک تن است.

نقد شوندگی اوراق قبل از سررسید نیز به این شکل خواهد بود که تأمین سرمایه امین بر اساس مدل بازار گردانی تضمین حداقل قیمت، نقد شوندگی اوراق سلف موازی تیرآهن را قبل از سررسید تعهد می‌کند و اوراق سلف را طی دوره معاملاتی با نرخ سود ۲۱ درصد سالانه به‌صورت روزشمار به‌علاوه قیمت پایه اوراق در عرضه اولیه، بازخرید خواهد کرد.

از طرفی امکان تحویل فیزیکی و تسویه نقدی در پایان دوره معاملاتی به این صورت است که دوره تحویل فیزیکی پس از زمان سررسید اوراق شروع و به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت. عدم ارائه درخواست جهت تحویل فیزیکی، ۱۰ روز پیش از تاریخ سررسید اوراق به‌منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و انجام تسویه نقدی خواهد بود.

قیمت خرید هر قرارداد هم بر اساس دارایی پایه بر مبنای قیمت معاملاتی آن دارایی در بورس کالای ایران تعیین می شود. از آنجای یکه عرضه اولیه به روش گشایش میباشد و قیمت بازگشایی بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میگردد ممکن است قیمت خرید هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه در عرضه اولیه باشد. اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبه قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی, قیمت اعمال اختیار خرید تبعی و همچنین قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه قرار خواهد گرفت.

واحدهای پولی قیمت و ارز مورد تسویه، ریال است. برای تقویت بورس کالای ایران به عنوان مرجع قیمت دارایی، قیمت ریالی دارایی پایه بر مبنای قیمت معاملاتی آن در بورس کالای ایران تعیین شد. قیمت اعمال اختیار فروش تبعی و خرید تبعی به ترتیب ۱۲۲ درصد و ۱۲۳ درصد قیمت عرضه اولیه در سررسید اوراق در نظر گرفته شد. قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه ۲۱ درصد سالانه به صورت روز شمار خواهد بود. در صورتیکه قیمت دارایی پایه در سررسید کمتر از ۱۲۲ درصد قیمت پایه در عرضه اولیه شود، سرمایه گذاران می توانند از اختیار فروش استفاده کرده و نسبت به فروش قرارداد به قیمت ۱۲۲ درصد نسبت به قیمت پایه در عرضه اولیه به شرکت ذوب آهن اصفهان اقدام کنند.

بازار پتروشیمی ها

کاهش قیمت ها در بازار آزاد ادامه داشته و مشخص نیست که این روند تا کجا ادامه دارد. بررسی های میدانی بورس24 در کنار گفتگو با برخی افراد نشان می دهد که در بازار شایعاتی در مورد عرضه مستقیم محصولات پتروشیمی از طرف برخی از شرکت های بزرگ صورت می گیرد که موجب شده قیمت برخی از کالاها حتی از قیمت تمام شده در بورس با احتساب مالیات بر ارزش افزوده نیز کمتر شود. این در حالی است که احتمال دارد کالاهایی که در هفته های پیش خریداری شده و البته با قیمت های تمام شده کمتری مورد معامله قرار می گیرد ، به بازار آزاد وارد شده که موجب افت نرخ شده است. در هر حال مشخص است که عرضه بر تقاضا در بازار آزاد برتری دارد. از سوی دیگر خبرهایی در مورد فعال شدن مجدد کدهای معاف از مالیات نیز شنیده می شود که تمامی این موارد در صورت واقعیت داشتن ، به آشفته بازار فعلی منتهی شده است.

در بورس کالا شرایط متفاوتی تجربه شده که شاید برای اولین بار در سال جاری محقق شده باشد. حجم عرضه ها برای روز سه شنبه ( بدون محاسبه سلف – مچینگ و نقدی – مچینگ ) به بیش از 79 هزار تن رسیده که در برابر تقاضای 36 هزار تنی قرار گرفته که شرایط واقعاً عجیب را ایجاد کرده است. این در حالی است که تنها 25 هزار تن با احتساب مچینگ به ثبت رسیده که نشان می دهد نزدیک به 32 درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفته است. این در حالی است که بخش بزرگی از تقاضا تنها برای خرید گریدهای جذاب به ثبت رسیده که نشان دهنده شرایط دشوار معاملاتی و عقب نشینی فراگیر خریداران است.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی RG1102XL

پتروشیمی رجال

نقدی

38,856

42,741

693

6153

693

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

سلف

43,561

44,572

3000

4700

3000

پلی اتیلن سبک خطی 0209AA

پتروشیمی امیرکبیر

نقدی

43,447

43,498

2200

2376

2200

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

34,700

35,036

1012

2090

1012

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

34,700

34,726

1000

1480

1000

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف (مچینگ)

34,700

34,700

0

1298

1298

پلی اتیلن سنگین فیلم F7000

پتروشیمی مهر

نقدی (مچینگ)

41,451

41,451

0

1166

1166

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی بندرامام

سلف (مچینگ)

34,700

34,700

0

924

924

۲۶هزارتن مواد پلیمری معامله شد؛ آرامش در تالار پتروشیمی

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز در تالار پتروشیمی بورس کالای ایران به ۲۶ هزار و ۷۵۱ تن رسید. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه محصولات ۷۹ هزار و ۱۶۲ تن و تقاضای آن هم بالغ بر ۳۵ هزار و ۳۲۶ تن بود.

به این ترتیب معاملات محصولات پلیمری امروز با آرامش دنبال شد و تعدادی زیادی از کالاها وارد سیستم مچینگ شدند. البته پلی اتیلن سنگین اکستروژن پتروشیمی امیرکبیر از کالاهای جذاب امروز بود، به طوری که عرضه ۳ هزارتنی آن با ۴۷۰۰ تن تقاضا روبه رو شد، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۵۶ تومان و میانگین قیمت ۴ هزار و ۴۵۷ تومان رقم خورد.

برخی از گریدهای پی وی سی هم با رقابت مورد معامله قرار گرفتند، گرید ۶۵ پتروشیمی اروند با حجم عرضه ۱۰۱۲ تن ۲۰۹۰ تن تقاضا داشت، قیمت پایه آن ۳ هزار و ۴۷۰ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۳ هزار و ۵۰۳ تومان بود.

گرید ۷۰ پتروشیمی بندرامام با نرخ پایه و با حجم ۸۸ تن معامله شد، گرید ۶۰ این مجتمع هم وارد سیستم مچینگ شد. پی وی سی گرید ۶۵ پتروشیمی غدیر هم با حجم عرضه یک هزارتن به میزان ۱۴۸۰ تن تقاضا داشت و نهایتا با قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت.

در همین حال پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی امیرکبیر با حجم عرضه ۲۲۰۰ تن ۲۳۷۶ تن تقاضا داشت، قیمت پایه این کالا ۴ هزار و ۳۴۴ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزار و ۳۴۹۹ تومان رقم خورد.

همچنین پلی اتیلن سبک خطی ۲۲۵۰۱AAپتروشیمی جم با ۱۰۱۲ تن عرضه ۴۴ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۴ هزار و ۳۴۴ تومان خریداری شد.

در همین حال پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ و پلی اتیلن سنگین بادیBL۳پتروشیمی جم، پلی استایرن انبساطی ۲۰۰ پتروشیمی تبریز، پلی اتیلن سنگین ۰۰۳۵ و پلی اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام و پلی اتیلن ترفتالات بطری گرید ۸۲۱۱و ۷۸۱ پتروشیمی تندگویان وارد سیستم مچینگ شدند.

بورس انرژی: چهارشنبه عرضه پنتان و پروپیلن در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری (سه‌شنبه 17 اسفند 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی شازند و جم، متانول پتروشیمی فن‌آوران، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، آیزوریسایکل، آیزوفید، حلال 402، حلال 404، حلال 404 (عمده)، حلال 410، نفتای سنگین تصفیه نشده و بلندینگ نفتای حلال 410 پالایش نفت شیراز، قطران (عمده) ذوب آهن اصفهان و حلال 410 پالایش نفت آبادان در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت تبریز در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات امروز معادل 5،292 تن و به ارزش قریب به 59 میلیارد و 885 میلیون ریال می‌باشد. از نکات قابل توجه معاملات امروز می‌توان رقابت خریداران برش سنگین پتروشیمی شازند و معامله 3،000 تن قطران ذوب آهن اصفهان اشاره کرد.

در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه 18 اسفند 95، کالاهای حلال 400، 402، 406 و 410 پالایش نفت اصفهان، قطران ذوب آهن اصفهان، پنتان پالایش نفت کرمانشاه، نفتای سبک پالایش نفت بندرعباس و پروپیلن پالایش نفت شازند در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه خواهند شد. از نکات مهم عرضه های فردا می‌توان به عرضه 1000 تن پروپیلن پالایش نفت شازند و 506 تن پنتان پالایش نفت کرمانشاه اشاره نمود.

بازار فولاد

ادامه کاهش قیمت ها زیرباران اواخر زمستان رمقی برای بازار فولاد باقی نگذاشته تا جایی که نه می توان امیدواری خاصی به بازار تزریق کرد و نه می توان شجاعانه از احتمال تغییر فاز قیمت ها سخن گرفت اگرچه هنوز هم برخی به بهبود بازار در هفته آینده امیدوار هستند. به نظر می رسد شرایط کلی فروش در این بازار بسیار وخیم است و کاهش قیمت ها حتی از مبادی موجب شده تا خریداران هم تمایلی به خرید نداشته باشند اگرچه این بار باید رقابت منفی را باز هم متهم ردیف اول افت قیمت ها لقب داد. بارش باران ، سخت گیری های بانکی و تلاش اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت مطالبات و نقد کردن دارایی ها در روزهای پایانی سال در کنار نیاز واحدهای صنعتی به فروش برای پرداخت دستمزد و پاداش پایان سال که هم اکنون نیز به تعویق افتاده است ، فضایی برای رشد قیمت ها ایجاد نکرده و شاید راهی جز تلاش برای فروش برای واحدهای صنعتی را نگذاشته است. این شرایط تراژدی بازار فولاد است که احتمالاً تا هفته آینده ادامه داشته هرچند که تمام امیدواری ها به هفته آینده بازگشته تا شاید حجم معاملات افزایش یابد.

این موارد در حالی است که جریان کاهشی جدیدی در بازارهای جهانی فولاد از مبدأ چین آغاز شده که از آغاز افت قیمت ها خبر می دهد ولی مشخص نیست که این روند باز هم ادامه خواهد یافت و یا خیر. تصمیمات حزب کمونیست چین با هدف گذاری رشد اقتصادی 6.5 درصدی که 0.3 درصد از نرخ های فعلی کمتر است در کنار کاهش ظرفیت تولید فولاد خام و البته تلاش برای کاهش کسری بودجه و البته در پیش گرفتن احتمالی سیاست های انقباضی ، مواردی است که نه تنها بر بازارهای جهانی فولاد بلکه بر سایر بازارهای فلزی تأثیر گذاشته تا روندی جدید از افت قیمت ها را رقم بزند.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

15,400

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

14,600

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

14,600

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 14 آجدار A3

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 16 آجدار A3

15,300

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 18 آجدار A3

2,870,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,150,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,480,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

8,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,320,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد برخی از تغییرات صورت گرفته امروز بازار میلگرد را این گونه ذکر کرده است :

فولاد قزوین و پارس آرمان : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش برخی اقلام 20 تومان کاهش قیمت

فولاد پرند : 20 تومان کاهش قیمت

آریا ذوب : برخی مبادی غیر رسمی فروش حدود 20 الی 25 تومان کاهش قیمت نسبت به یکشنبه ( دوروز پیش)

فولاد کیان کاشان : 15 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : 15 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : نسبت به آخر وقت دیروز : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد آناهیتا گیلان : 10 تومان کاهش قیمت

پرشین فولاد : 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ایوان : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد ظفر بناب : 8 تومان کاهش قیمت ( با احتساب تخفیفات)

فولاد شمس سپهر : 50 تومان کاهش قیمت نسبت به آخرین اعلام رسمی ( یک هفته پیش)

فولاد معراج کردکوی : 10 تومان کاهش قیمت؛ یکی دیگر از مبادی رسمی فروش مجددا 20 تومان کاهش قیمت. در جمع 30 تومان کاهش قیمت امروز

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد نیک صدرای توس : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد خرمدشت : 2 تا 20 تومان برخی مبادی کاهش قیمت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 10 الی 15 تومان کاهش قیمت

فولاد الماس : برخی مبادی غیر رسمی : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان ابهر : برخی مبادی غیر رسمی فروش : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد درپاد تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

پولاد نورد شیراز : 10 تومان کاهش قیمت

تغییرات فولاد کویر کاشان از دو روز پیش :

میلگرد A3 آجدار شاخه : حدود 40 تا 50 تومان کاهش

میلگرد A2 آجدار شاخه : 20 تا 40 تومان کاهش

میلگرد A4 آجدار : 20 تا 60 تومان کاهش میلگرد ساده شاخه : 30 تومان کاهش

میلگرد کلاف ساده : 40 تا 80 تومان کاهش

میلگرد کلاف آجدار : 20 تومان کاهش

سیما فولاد جهان : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 10 الی 20 تومان کاهش قیمت

فولاد ابرکوه : سایز 10 حدود 20 تومان کاهش و بقیه ثابت از یکی از نمایندگان رسمی فروش شنیده شد.

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد در بازار غیر رسمی : حدود 5 تومان کاهش قیمت توسط برخی از مبادی

آریان فولاد : برخی مبادی غیر رسمی فروش : اندکی کاهش ( حدود 5 تومان یا کمی کمتر)

فولاد آلیاژی یزد : انواع میلگرد A3 توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش توام با 25 الی 30 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

ذوب آهن اصفهان : یکی از نمایندگان رسمی فروش : انواع میلگرد : ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد سیرجان حدید جنوب : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

فولاد هیربد : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

مجتمع فولاد امیرآباد : 6.5 تا 10 ساده کلاف توسط برخی از مبادی فروش : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : ثابت

فولاد البرز غرب ( البرز تاکستان ) : ثابت

نورد فولاد یزد : کلیه محصولات : ثابت

فولاد روهیناجنوب : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

انواع کلاف 6.5 ساده و کلاف 10 آجدار از یکی از نمایندگان رسمی فروش فولاد نطنز امروز ثابت شنیده شد.

صدر فولاد لرستان : ثابت

کشاورزان را از مزایای استفاده گواهی سپرده زعفران آگاه کنیم

آموزش و آگاهی از نحوه معاملات زعفران و مزایای گواهی سپرده کالایی به کشاورزان می تواند موجب رونق تالار کشاورزی در بورس کالا شود.

به گزارش ایسنا؛ یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عملکرد مثبت بورس کالای ایران در زمینه راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران گفت: تاکنون ۷ کیلوگرم زعفران در قالب گواهی سپرده معامله شده است که به نظر می رسد با آموزش بیشتر در رابطه با نحوه معاملات و آگاهی از مزایای آن به کشاورزان می توانیم شاهد معاملات بیشتری باشیم، چرا که با توجه به جوان بودن معاملات سپرده کالایی هنوز کشاورزان اطلاع دقیقی از مزایای آن ندارند.

حمیده صادقی در ادامه به مزایای معاملات زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از جمله مزایای ورود زعفران به بورس کالا حذف واسطه‌ها، فروش نقدی، امکان خرید و فروش مستمر و متعدد بدون جابجایی، استفاده از قبض انبار به عنوان وثیقه تسهیلات بانکی،‌ جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، نگهداری زعفران در شرایط استاندارد با هزینه پایین و ارتقاء برند زعفران ایرانی در سطح کشور و جهان و همچنین امکان حضور مستقیم خریداران بین المللی در این معاملات است.

این کارشناس مسایل بورس در خصوص بروز برخی انتقادات نسبت به راه‌اندازی این امکان برای فروش زعفران گفت: علت مانع‌تراشی برخی صادرکنندگان از دست دادن سهم بازار توسط آن‌ها بوده است.

صادقی در خصوص منافع این سبک معامله در قالب بورس کالا اضافه کرد: از جمله منافع معاملات بورس کالا برای کاربران و مصرف‌کنندگان عادی، اعطای قبض انبار به معاله گران و تهیه زعفران به قیمت مورد نظر کشاورز در بورس کالا بوده که باعث جلوگیری از نوسان قیمتی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به این مسایل اقداماتی در جهت فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی بیشتر برای شکل‌دهی ذهنیت مثبت در مردم و کشاورزان صورت گرفته است که این اقدامات اعتمادسازی بیشتر را در پی خواهد داشت.

این کارشناس در پایان افزود: همچنین گفت‌وگو با کشاورزان و اتحادیه‌های روستایی درکنار برگزاری همایش‌ها از دیگر اقداماتی است که برای فرهنگ‌سازی بیشتر در این حوزه می تواند مفید باشد که در صورت اقدام قطعا بازیگران بیشتری به این بخش ورود خواهند کرد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24