Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون مالی ملی مس گفت: کنسانتره مس ۶۰ درصد قیمت تمام شده کالا را شامل می‌شود. پس نمی‌توان آن را ماده خام نامید زیرا هزینه‌ای که روی کنسانتره مس می‌شود بسیار زیاد است. وی در خصوص عرضه محصولات...

اینجا «بورس تهران» ، خانه ای رو آب...

خبر : علی طیب‌نیا در حاشیه مراسم رونمایی از تالار تخصصی معاملات پسته در جمع خبرنگاران گفت: در دولت فعلی حداقل افزایش در بدهی صورت گرفته و افزایشی که در این بدهی‌ها مشاهده می‌شود عمدتاً به دلیل سودی است که به بدهی‌های قبلی تعلق می‌گیرد؛ این در شرایطی است که وقتی در ابتدای دوره ۱۰۰ واحد بدهی داشته و قرار باشد به آن سودی پرداخت شود، به طور قطع بدهی‌ها افزایش را نشان می‌دهد. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: فرض کنید اگر نرخ سود بدهی که دولت باید بپردازد ۲۰ درصد باشد، آخر دوره بدهی ۱۰۰ تومانی تبدیل به ۱۲۰ تومان خواهد شد و سال بعد هم ۲۰ درصد دیگر اضافه می‌شود؛ بنابراین در دولت یازدهم عمدتاً اصرار داشتیم که کسری بودجه وجود نداشته باشد و یک بودجه متعادل را تنظیم کنیم. وی تصریح کرد: امسال درصدی از اوراق بدهی در بودجه استفاده شد و مجلس نیز اجازه داد در قالب قانون بودجه، از این ابزار استفاده شود. همچنین در اصلاحیه‌ای که دولت به مجلس داد، در تبصره ۳۵ و ۳۶ قانون بودجه ۹۵ نیز انتشار اوراق برای کمک به اقتصاد و اصلاح نظام بانکی مورد موافقت قرار گرفت؛ اما در اصلاحاتی که در مجلس صورت گرفت، عمدتاً تعدیل شد. طیب‌نیا گفت: عمده بدهی که وجود دارد، مربوط به دولت گذشته است، اما طبیعی است که به دلیل اختصاص سود به این بدهی، بخش عمده‌ای از ارقام افزایش داشته است. وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با بیان اینکه دولت یازدهم تلاش کرده بخش عمده‌ای از بدهی‌های خود را با مطالبات تهاتر کند، خاطرنشان کرد: تسویه بدهی‌ها فقط به صورت پرداخت نقدی نیست؛ همانطور که امسال ۸۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سازمان خصوصی‌سازی از افراد طلبکار یا بدهکار دولت تسویه شد. وی ادامه داد: معادل همین رقم نیز در سال جاری از محل درآمدهای مالیاتی تهاتر شده به این معنا که یک شخص حقیقی و حقوقی همزمان از دولت طلبکار است و به دولت هم بدهکار است که ما این دو را با هم تهاتر کردیم. طیب‌نیا افزود: اگر این میزان را در نظر گرفته و از میزان بدهی دولت کسر کنیم، مقدار کسری دولت از اوراقی که تأمین کرده، بیشتر است. وی خاطرنشان کرد: اصل بدهی دولت افزایشی نداشته و کاهش را تجربه می‌کند، ولی طبیعی است که به دلیل سودی که تعلق می‌گیرد، رقم بالا نشان داده شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از پایان قیمت گذاری دولتی نرخ سنگ آهن در کشور خبر داد و گفت:در تلاش هستیم تا با توجه به فاصله قیمت های جهانی سنگ آهن با فروش داخلی، نرخ گذاری این ماده مهم معدنی در کشور اصلاح شود. وی افزود: با توجه به مکانیزم مناسب بورس کالا در کشف قمیت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا به دنبال تمرکز معاملات سنگ آهن در این بازار و شفاف شدن و واقعی شدن قیمت ها هستیم.

خبر : محمدرضا پورابراهیمی در مراسم رونمایی از تالار معاملاتی پسته گفت: یکی از دغدغه های کشاورزی تامین مالی خرید و فروش است که در مورد محصول پسته موضوع متفاوت است، به نحوی که صادرات نیز باید مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که تعیین قیمتی که بتواند شرایط را در بازار جهانی مورد رقابت قرار دهد بسیار مهم است.   رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزو: معاملات نقدی پسته به زودی آغاز خواهد شد و در کنار آن ابزارهای مالی می تواند در راستای توانمندی اقتصاد کشاورزی باشد.   وی رقیب اصلی ایران در حوزه پسته را امریکا دانست و گفت: کیفیت پسته ایرانی بسیار بالا است اما ما هم باید سطح زیرکشت و میزان بهره وری برداشت را افزایش دهیم. در عین حال امیدواریم سال آینده تولید افزایش یابد. وی تصریح کرد: خوشحالیم در بازار سرمایه ایران، عمق بازار در حال افزایش است و ما در برنامه ششم توسعه، توجه ویژه به بازار سرمایه صورت داده ایم و امروز خوشحالیم در مواد و احکام زیادی حوزه عمل بازار سرمایه را بسیار گسترش داده ایم.   وی افزود: در طول یکسال گذشته ۱۴ شرکت بین المللی در حال همکاری با بورس انرژی هستند اما ما از وزارت نفت خواسته ایم بورس نفت را راه اندازی کنیم. پورابراهیمی گفت: ظرفیتهای برنامه ششم به خوبی می تواند رونق بازار سرمایه را به دنبال داشته باشد. همچنین در حوزه بازار سرمایه بازار بدهی است که باید تامین مالی بخش خصوصی را انجام دهد ولی ۹۰درصد تامین مالی تاکنون در حوزه بخش دولتی بوده است که باید بر روی آن نظارت باشد. وی با اشاره به مصوبات شورای پول و اعتبار گفت: امروز شاهد عدم انضباط در بازار بدهی هستیم و تامین مالی در نرخ ٢٥ درصدی بازار بدهی، مصوبات شورای پول و اعتبار را زیر سوال می برد.

خساپا : مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا امروز در حاشیه برگزاری مراسم رونمایی از خودوری سایپا از معرفی سالانه یک محصول جدید به بازار خبر داد و توسعه محصولات تولیدی را هدف جدی سایپا برشمرد. مهدی جمالی در مراسم رونمایی از خودروی "کوییک" که با حضور رئیس مجلس، وزیر صنعت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی ازمسئولان در شرکت سایپا برگزار شد، با بیان اینکه شرکت سایپا سال گذشته در آستانه ورشکستگی بوده، تصریح کرد: وقتی مدیریت جدید گروه خودروسازی سایپا را تحویل گرفت، این شرکت زیان ده بود و چهار هزار میلیارد ریال زیان انباشته داشت اما سال گذشته با تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه شرکت را افزایش دادیم و ترازنامه شرکت تغییر کرد. وی افزود: زمانی در سایپا ۱۶ میلیارد تومان انصراف فروش داشتیم اما با همکاری قطعه سازان و همکاران سایپا این شرایط بحرانی را مدیریت کردیم و طی یک سال گذشته هشت درصد از سهم بازار خود را افزایش دادیم. جمالی با اشاره به انتظارات مردم از خودروسازان، بیان کرد: بیشترین بودجه تحقیق به مرکز تحقیقات سایپا تخصیص داده شده و خودروی "کوییک" حاصل تلاش همین مرکز است. این خودرو در محدوده قیمتی ٣٠ تا ٣٥ میلیون تومان به بازار عرضه می شود و اولین خودرو اتومات تولید داخلی ارزان و اقتصادی در ایران است. وی همچنین تصریح کرد: بنده به عنوان مدیر عامل گروه سایپا قول می دهم که هر سال یک خودرو جدید به بازار عرضه کنیم. مدیر عامل گروه سایپا در خاتمه به انعقاد قرارداد همکاری مشترک میان این مجموعه و شرکت سیتروین اشاره کرد و گفت: این قرارداد یکی از بهترین قراردادهای گروه خودرو سازی سایپا به شمار می رود و شرکت سیتروئن پذیرفته تا ٥٠ درصد از سهام شرکت سایپان کاشان را خریداری کند. همچنین این شرکت متعهد شده تا ٣٠ درصد از محصولات تولیدی شرکت سایپا کاشان را در نت ورک سیتروئن قرار دهد.

خساپا : سیروس شجاعی برجویی معاون مالی اقتصادی گروه سایپا در گفت و گو با سایپا نیوز گفت: گروه خودروسازی سایپا بعنوان یک شرکت بورسی، همیشه منافع سهامداران خرد را لحاظ می نماید. وی ضمن اشاره به اصلاح ساختار مالی، افزایش تولید و در نتیجه افزایش سود افزود: پیش بینی می کنیم سال 96 سال افزایش سودآوری برای صنعت خودرو علی الخصوص گروه سایپا باشد . وی با ذکر این نکته که ملاحظات لازم در جهت تقویت بازار سهام و جلوگیری از انتقال منابع بازار سهام به اوراق لحاظ خواهد شد، در خصوص انتشار اوراق شرکت های بورسی گفت : این اوراق آسیب زا نیست و به بازار بورس کمک می نماید. شجاعی برجویی در خصوص افزایش سرمایه شرکت پارس خودرو گفت: سعی شده افزایش سرمایه از طریق پوشش مطالبات این شرکت با شرکت سایپا صورت گیرد و منابع نقد در خدمت تولید قرار گیرد و در همین راستا انتشار اوراق جدید نیز آماده شده بود. اما با توجه به عدم موافقت بورس با افزایش سرمایه از محل پوشش مطالبات نسبت به خرید حق تقدم در قیمت 60 ریال اقدام شد.  معاون مالی اقتصادی گروه سایپا در خصوص حق تقدم سهام شرکت پارس خودرو، ضمن تاکید بر این که مدیریت ارشد گروه سایپا همیشه منافع ملی و منافع سهامداران را لحاظ می نماید گفت: با توجه به اینکه سهام حق تقدم شرکت پارس خودرو به مبلغ 1ریال عرضه شده بود، ولیکن بنا به دستور دکتر جمالی مدیر عامل گروه، به قیمت 60 ریال در جهت حمایت از سهامداران خرد و با توجه به ارزندگی سهام پارس خودرو خرید انجام شد که این موضوع حائز اهمیت است. شجاعی برجویی در خصوص آخرین وضعیت انتقال سهام شرکت سایپا کاشان به سیتروئن اظهار داشت: دو پیش شرط لازم خروج سایپا کاشان از فرابورس و تبدیل شدن از سهامی عام به خاص انجام و قطعی شد. و در حال حاضر در مرحله ثبت و طی مراحل نهایی است.

سنگ آهن : علی طیب‌نیا در خصوص آخرین تلاشها برای حمایت از صنایع استراتژیک بورس گفت: در تلاش هستیم تا با توجه به فاصله قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن با فروش داخلی، نرخ‌گذاری این ماده مهم معدنی در کشور اصلاح شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به پایان قیمت‌گذاری دولتی نرخ سنگ‌آهن در کشور افزود: با توجه به مکانیزم مناسب بورس کالا در کشف قیمت محصولات بر اساس عرضه و تقاضا به‌دنبال تمرکز معاملات سنگ‌آهن در این بازار و شفاف شدن و واقعی شدن قیمتها هستیم. گفتنی است، قیمت سنگ‌آهن و فرآورده‌های آن در حالی در جهان قیمت‌های 90دلاری را پشت سر گذاشته که این ماده بااهمیت معدنی در کشور به‌دلیل قیمت‌گذاری دولتی به‌صورت یارانه‌ای و با قیمت 40 دلار در هر تن به فولادسازان فروخته می‌شود.

این شرایط سبب شده تا تولیدکنندگان صنعت سنگ‌آهن در مذاکراتی فشرده با وزارت صنعت، معدن و تجارت پایان قیمت‌گذاری دولتی را دنبال کنند و در نهایت این مذاکرات تا به اینجای کار به کشف قیمت واقعی این محصول در بورس کالای ایران برای نزدیک شدن به قیمت‌های جهانی منتهی شده است.

فولاد : دیرعامل شرکت فولاد مبارکه از کاهش صادرات برای تأمین نیاز بازار داخلی تا حدود ۳۰۰ هزار تن خبر داد. سبحانی با اشاره به آمار تولید فولاد در سال جاری گفت: تاکنون حدود پنج میلیون و ۷۵۰ هزار تن فولاد در واحدهای فولادی سبا، هرمزگان و مبارکه تولید شده است و تقریباً همه ورق‌های مورد نیاز صنایع مختلف داخلی با استانداردهای مختلف به جز ورق ضد زنگ با سرمایه‌گذاری‌ که انجام شده است، تولید می‌شود. وی گفت امسال صادرات را به ۱.۵ میلیون تن رساندیم و توانستیم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر نیاز به بازار داخلی را تأمین کنیم.

فملی : معاون مالی ملی مس گفت: کنسانتره مس ۶۰ درصد قیمت تمام شده کالا را شامل می‌شود. پس نمی‌توان آن را ماده خام نامید زیرا هزینه‌ای که روی کنسانتره مس می‌شود بسیار زیاد است. وی در خصوص عرضه محصولات شرکت گفت: عرضه‌نکردن کاتد شرکت به مدت ۲ هفته در بورس، ناشی از مشکلاتی همچون بدهکار بودن ۶۰۰۰ تن کاتد و ۱۳۵۰ تن مفتول از سوی شرکت به انبار بورس بود که دلیل اصلی آن نیز به تعویض کوره ذوب مس از ریورب به فلش بازمی‌گردد.  در این زمینه مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران به گفت: ما پیش‌تر درباره این موضوع اعلام کرده‌ایم که کنسانتره، ماده خام نبوده و ۹۰درصد ارزش افزوده صنعت مس را به همراه دارد، در نتیجه نمی‌توان آن را ماده خام دانست. احمد مرادعلیزاده، اظهار کرد: از سویی دیگر کنسانتره‌ای که درحال‌حاضر صادر می‌شود، مازاد بر نیاز داخل است. نیاز کشور با توجه به رونقی که ایجاد شده است حدود ۱۴۰تا ۱۵۰هزار تن کاتد که حدود ۶۰۰هزار تن کنسانتره مورد نیاز این کاغذ است. باقی‌مانده آن که حدود ۱میلیون و ۱۰۰هزار تن است مازاد نیاز داخل کشور است. به گفته وی، با شروع به‌کار واحدهای ذوب، این میزان مازاد کنسانتره دیگر صادر نخواهد شد، در نتیجه صادرات کنسانتره مقطعی است و حداکثر تا ۲ سال آینده ادامه خواهد داشت.

شپدیس : شرکت پتروشیمی پردیس پیشنهاد افزایش سرمایه 6 هزار میلیارد ریالی، معادل 100 درصد را به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد. شرکت پتروشیمی پردیس اعلام کرده است برنامه افزایش سرمایه از مبلغ 6 هزار میلیارد ریال به 12 هزار میلیارد ریال دارد. بر‌اساس این گزارش، افزایش سرمایه «شپدیس» از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت که در تاریخ 7 اسفند 95 به تصویب هیات‌مدیره رسیده و برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده، خواهد بود. بدیهی است انجام افزایش سرمایه یاد‌شده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم خواهد شد.

وصنعت : امیر تقی‌خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن گفت : شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن به منظور توسعه فعالیت‌های خود برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی از مبلغ 3،000 میلیارد ریال به 6،000 میلیارد ریال را در دست پیگیری دارد و اطلاعات افزایش سرمایه مذکور را در سایت کدال نیز منتشر کرده و منتظر کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است. شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن علاوه‌بر فعالیت های اصلی، متناسب با اساسنامه و در راستای ایفای نقش مؤثر در بازار اولیه، در ماه‌های گذشته برای مشارکت در فعالیت‌های جدیدی همچون تعهد پذیره‌نویسی، بازارگردانی اوراق بهادار و تأسیس صندوق‌های بازارگردانی و جسورانه برنامه‌ریزی کرده که امید است سودآوری این عملیات در سال مالی آینده نمایان شود.

لاستیک : سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران می گوید : تا این لحظه نتوانستیم تاییده سازمان حمایت از مصرف کنندگان را برای افزایش قیمت دریافت کنیم. وی گفت در جریان افزایش قیمت ارز و نرخ مواد اولیه تولید و تحمیل هزینه بر تولیدکنندگان ، پیشنهاد افزایش قیمت به سازمان حمایت ارائه شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24