Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در ماه های اخیر بازارهای مختلف رونق داشته اند و اگر قرار باشد این روند ادامه یابد باید محرک های جدید و واقعی نمایان شود. برخی تحلیلگران کاهش برنامه های حمایتی دولت ..

چرا هر کس به شکلی از این بازار دلزده شده است؟

روز گذشته وضعیت بازارهای مالی و بازار مواد خام چندان خوب نیود و شاهد بودیم که قیمت فلزات پایه، طلا، نفت و شاخص های مالی در بورس های بزرگ کاهش یافتند. این کاهش، هم حاصل رویکرد انتظار در سرمایه گذاران است و هم حاصل نگرانی هایی که در باره آینده وجود دارد. این هفته داده های متنوعی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و نیز شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشست خواهد داشت. از سوی دیگر هفته آینده نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار می شود و احتمال داده شده در این نشست نرخ های بهره بالا برده خواهد شد. بدین ترتیب منطقی به نظر می رسد که سرمایه گذاران با احتیاط رفتار کنند. نکته مهم دیگر این است که در ماه های اخیر بازارهای مختلف رونق داشته اند و اگر قرار باشد این روند ادامه یابد باید محرک های جدید و واقعی نمایان شود. برخی تحلیلگران کاهش برنامه های حمایتی دولت چین و به تعویق افتادن اجرای وعده های ترامپ در خصوص کاهش مالیات ها و توسعه زیرساخت ها را دو دلیل کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران می دانند و معتقدند شاخص های مالی و قیمت مواد خام در آستانه اصلاح قرار دارند. همچنین هنوز مشخص نیست دولت جدید آمریکا مایل است چه رویه ای در تعاملات اقتصادی و تجاری خود با چین و اروپا داشته باشد. مجموع این عوامل سبب شده از تب و تاب بازارهای مختلف کاسته شود و سرمایه گذاران دچار دلزدگی شوند.

بازار کسل کننده شده است

امروز سه شنبه، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب در سطح 55.9 دلار و 53.1 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته مانند هفته های اخیر، قیمت نفت تغییرات بزرگی نداشت و فعالان بازار ترجیح دادند با احتیاط رفتار کنند. تغییر بزرگی در عوامل موثر بر قیمت ها ایجاد نشده است. روز گذشته دبیرکل اوپک اعلام کرد این نهاد به برنامه کاهش عرضه پایبند است و هنوز برای تصمیم گیری در باره تمدید مدت اجرای برنامه زود است. برنامه کاهش عرضه نفت در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود و طبق آن 1.8 میلیون بشکه از عرضه نفت برخی اعضاء اوپک و تعدادی از تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان از جمله روسیه کاسته می شود. میزان پایبندی به این برنامه در ماه ژانویه بالای 90 درصد بوده است. آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده امسال تقاضای جهانی برای نفت 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این افزایش در کنار کاهش عرضه نفت سبب به تعادل رسیدن عرضه و تقاضا در ماه های آینده خواهد شد اما پیش بینی شده بر تولید نفت آمریکا افزوده خواهد شد. و این مانعی در برابر رشد قیمت هاست. در هفته های اخیر نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری میلادی بین 55 دلار تا 60 دلار خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها اصلاح می شود

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1226 دلار در هر اونس قرار دارد. روز گذشته قیمت طلا تا اواخر ساعات معاملات نوسان بزرگی نداشت اما در نهایت با 9 دلار کاهش به 1226 دلار در هر اونس رسید. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز روز گذشته کاهش یافت. رشد ارزش دلار به دلیل پیش بینی افزایش نرخ های بهره در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا یک دلیل کاهش قیمت طلاست. روز گذشته با آنکه شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی و آمریکا کاهش یافتند طلا جذابیت پیدا نکرد و برخی تحلیلگران معتقدند عده ای از سرمایه گذاران در بازار طلا برای شناسایی سود اقدام به فروش کرده اند و برخی نیز منتظر هستند تا داده های جدید از اقتصاد آمریکا منتشر شود و مشخص شود آیا نرخ های بهره هفته آینده بالا برده می شود یا نه. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 75 دلار در هر اونس افزایش یافته است. عامل اصلی این رشد، پیش بینی به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به دلیل سیاست های اقتصادی ترامپ بوده است. هر چه ریسک ها بیشتر شود طلا جذابیت بیشتری پیدا می کند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

انتظار همراه با نگرانی

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی افزایش یافته است. روز گذشته نوسان شاخص های مالی در این قاره بزرگ نبود و انتظار می رود امروز نیز وضعیت به همین شکل باشد زیرا سرمایه گذاران منتظر گزارش هایی هستند که فردا و روز پنجشنبه از اقتصاد چین منتشر خواهد شد. روز گذشته خبر شلیک چهار موشک بالستیک از سوی کره شمالی به سمت آبهای اطراف ژاپن سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شد. تنش های ژئوپولیتیک یک عامل کاهش رونق بازارهای مالی آسیاست. همچنین هنوز مشخص نیست رویه تجاری آمریکا با قاره آسیا بویژه چین به چه شکل است. امروز نرخ رشد اقتصاد ژاپن در سه ماهه کنونی اعلام خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های اروپایی کاهش یافتند. امروز خبرهایی از اقتصاد آلمان و منطقه یورو منتشر می شود و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بزرگ تر باشد. دیدگاه کلی سرمایه گذاران این است که وضعیت اقتصادی در اروپا نگران کننده نیست اما اگر اقدامات اشتباه انجام شود وضعیت ممکن است بد شود. موضع گیری های رییس جمهور جدید آمریکا در قبال مناسبات تجاری با اروپا و نیز انتخابات هایی که در ماه های آینده در اروپا برگزار می شود سبب نگرانی سرمایه گذاران شده است. روز گذشته شاخص اعتماد مصرف کنندگان در منطقه یورو اعلام شد که بالاتر از پیش بینی ها بود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا کاهش یافتند البته میزان کاهش اندک بود. یک سوال مهم که برای سرمایه گذاران مطرح است این است که آیا بانک مرکزی آمریکا هفته آینده نرخ های بهره را بالا خواهد برد یا نه. واقعیت این است که برخی اقتصاددان ها می گویند امسال نباید نرخ ها بالا برده شود زیرا وضعیت اقتصادی آمریکا و جهان خیلی امیدبخش نیست. اما در مقابل اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی معتقدند هر چه زودتر باید این اقدام انجام شود زیرا پایین باقی ماندن نرخ های بهره به زیان اقتصاد است. موضوع دیگری که سبب کاهش ریسک پذیری سرمایه گذاران شده برنامه های ترامپ است. او در این مدت به جزییات برنامه های خود اشاره نکرده و در برخی موضوعات تصمیم های تنش آفرین اتخاذ کرده است. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاید قیمت ها باز هم کاهش یابد

امروز قیمت مس با اندکی رشد در سطح 5870 دلار در هر تن قرار دارد. قیمت دیگر فلزت پایه به میزانی محدود کاهش یافته است. روز گذشته قیمت این فلزات تحت تاثیر رشد ارزش دلار و تصمیم دولت چین در خصوص نرخ رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی، کاهش یافت. البته میزان کاهش زیاد نبود و به نظر می رسد سرمایه گذاران منتظر هستند تا داده های جدید از اقتصاد چین منتشر شود. فردا و روز پنجشنبه چند گزارش مهم از تراز تجاری و نرخ تورم چین منتشر خواهد شد و محتوای آن بر بازار فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت. اگر آنطور که پیش بینی شده این هفته ارزش دلار رشد کند نمی توان انتظار داشت قیمت فلزات پایه افزایش یابد. در چهار ماه اخیر قیمت ها در سطوح بالاتر از قبل قرار گرفته اند اما تحلیلگران می گویند اگر عامل جدیدی برای حمایت از قیمت ها پدید نیابد احتمال آنکه شاهد افول قیمت ها باشیم زیاد است. البته همه چیز به رفتار دولت چین بستگی دارد. اگر دولت چین بر اجرای اصلاحات مالی تاکید کند و از رونق بحش ساخت و ساز کاسته شود قیمت فلزات پایه در مسیر کاهش حرکت خواهد کرد. در این میان تغییرات ارزش دلار نیز یک عامل موثر محسوب می شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد نسبی ارزش دلار در برابر یورو و پوند

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته عملکرد دلار در برابر این دو ارز مثبت بود و با آنکه گزارش منتشر شده از شاخص اعتماد مصرف کنندگان در منطقه یورو امیدبخش بود اما ارزش یورو تحت فشار قرار گرفت. نزدیک شدن زمان انتخابات فرانسه و ریسک هایی که نتیجه آن می تواند متوجه اقتصاد منطقه یورو کند سبب شده یورو تحت فشار قرار گیرد. تحلیلگران در نظرسنجی ابتدای هفته پیش بینی کرده اند این هفته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان رشد خواهد کرد. البته میزان این افزایش به محتوای گزارش هایی وابسته است که از اقتصاد آمریکا منتشر می شود. روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته، دو گزارش از وزارت کار آمریکا منتشر می شود که وضعیت بازار کار این کشور را در هفته و ماه گذشته میلادی مشخص خواهد کرد. باور کارشناسان این است که گزارش های اقتصادی آمریکا مثبت خواهد بود و این به معنای فراهم شدن زمینه افزایش نرخ های بهره در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور است. امروز نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام می شود و رقم رشد بر ارزش یورو موثر خواهد بود. در هفته های اخیر ارزش پوند انگلستان در برابر دلار کاهش یافته است زیرا در باره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نگرانی هایی وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد آلمان، منطقه یورو، انگلستان، ژاپن و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24