Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دولت چین مایل است فرصت بیشتری برای اجرای برنامه اصلاح مالی داشته باشد. انتظار می رود همانطور که پیش بینی شده بود به تدریج از میزان حمایت ها از اقتصاد کاسته شود. بدین ترتیب سرمایه گذاران ..

قیمت کالاهای پایه تحت فشار بیشتری قرار می گیرد؟

این هفته احتمال بالای افزایش نرخ های بهره در آمریکا در نشست هفته آینده کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی این کشور و کاهش نرخ هدف برای رشد اقتصاد چین، دو عامل مهم هستند که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارند. عامل اول به رشد ارزش دلار منجر می شود و عامل دوم سبب کند شدن رشد مصرف مواد خام خواهد شد. هر دو عامل بر قیمت مواد خام فشار وارد می کنند. روز گذشته اعلام شد دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ هدف برای رشد اقتصاد را در محدوده 6.5 درصد تعیین کرده که پایین تر از رقم مربوط به سال قبل است. دولت چین مایل است فرصت بیشتری برای اجرای برنامه اصلاح مالی داشته باشد. انتظار می رود همانطور که پیش بینی شده بود به تدریج از میزان حمایت ها از اقتصاد کاسته شود. بدین ترتیب سرمایه گذاران در بازار مواد خام اکنون باید با دقت بیشتری در این بازار فعالیت کنند. از سوی دیگر، کاهش قیمت مواد خام به افول شاخص های مالی کمک خواهد کرد زیرا بسیاری از شرکت های بورسی در حوزه مواد خام فعال هستند. این هفته گزارش های مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر خواهد شد و محتوای این گزارش ها نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد.

احتمال کاهش قیمت ها

امروز دوشنبه، در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا اندکی کاهش یافته و به ترتیب به 55.7 دلار و 53.1 دلار در هر بشکه رسیده است. تردیدهایی در باره پایبندی روسیه به برنامه کاهش عرضه وجود دارد. تحلیلگران معتقدند قیمت نفت در هفته های آینده در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد زیرا دلیلی برای تغییرات بزرگ در این بازار وجود ندارد. پایبندی اوپک به کاهش عرضه نفت عاملی مثبت است که سبب شده قیمت ها نسبت به چند ماه پیش بالاتر قرار گیرند اما روز گذشته اعلام شد دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد در سال جاری میلادی را در محدوده 6.5 درصد تعیین کرده و این به معنای رشد کندتر تقاضا برای نفت در این کشور است. چین پس از آمریکا بزرگ ترین مصرف کننده نفت در جهان است و اگر از تقاضای آن کاسته شود لطماتی به بازار وارد خواهد شد. در روزهای آینده تاثیر تصمیم دولت چین در خصوص نرخ رشد اقتصادی در این کشور بر بازار نفت مشخص خواهد شد. این هفته نیز گزارش تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل منتشر می شود. این ذخیره در بالاترین میزان قرار دارد و پیش بینی شده بر تولید نفت آمریکا افزوده خواهد شد. برخی تحلیلگران معتقدند اکثر عوامل موثر بر بازار نفت منفی هستند یعنی بر قیمت ها فشار وارد می کنند. احتمال دارد اوپک در واکنش به رشد کندتر تقاضا برای نفت، میزان عرضه خود را کاهش دهد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته اخیر نشان داده شده است:

سرمایه گذاران محتاط خواهند بود

امروز قیمت طلا بدون تغییر در سطح 1234 دلار در هر اونس قرار دارد. در نظرسنجی کیتکو، تحلیلگران و سرمایه گذاران دیدگاه واحدی درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو نداشتند. استدلال کسانی که معتقدند قیمت ها کاهش خواهد یافت این است که بانک مرکزی آمریکا در آستانه افزایش مجدد نرخ های بهره است و این عامل به رشد ارزش دلار منجر می شود. همچنین وضعیت بازارهای مالی خوب است و بعید نیست میزان بالاتری از سرمایه ها به سمت این بازارها حرکت کند. در واقع از نظر این دسته، تداوم رشد قیمت طلا به محرک های جدید نیاز دارد. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت طلا 85 دلار در هر اونس رشد کرده و بعید است این روند ادامه یابد مگر آنکه برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا به تعویق افتد یا ریسک های بزرگ رونق اقتصاد جهان را تهدید کند. در مقابل، گروهی از تحلیلگران و سرمایه گذاران معتقدند ابهام در باره افق اقتصاد آمریکا و برنامه های ترامپ عاملی قدرتمند است که سبب رشد قیمت طلا می شود البته ممکن است از سرعت افزایش قیمت ها کاسته شود. سال پیش قیمت طلا پس از سه سال کاهش، رشد کرد زیرا وضعیت اقتصاد جهان چندان خوب نبود و سرمایه گذاران بر مبنای وعده های ترامپ به این نتیجه رسیده بودند که بازارهای مالی محلی پرسودتر برای سرمایه گذاری است. اگر در هفته ها و ماه های آینده ثابت شود ترامپ قادر نیست در آینده نزدیک به وعده های خود عمل کند و برنامه های او ریسک هایی را متوجه اقتصاد آمریکا و جهان خواهد کرد آنگاه بازار طلا جذابیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

اصلاح شاخص ها محتمل است

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. کره شمالی چهار موشک به دریای نزدیک ژاپن شلیک کرده است. این هفته گزارش های متعدد و مهم از اقتصاد چین منتشر می شود و انتظار می رود سرمایه گذاران بر مبنای این گزارش ها و نیز تصمیم دولت چین در خصوص نرخ رشد اقتصاد در سال جاری میلادی، تصمیم گیری کنند. کاهش نرخ هدف برای رشد اقتصاد به معنای محدود شدن سیاست های حمایتی است البته اجرای اصلاحات سبب می شود رشد اقتصاد بر پایه های مستحکم تر صورت گیرد. باید دید واکنش سرمایه گذاران به تصمیم جدید دولت چین چیست. پایان هفته جاری تصمیم گیری های کلان اقتصادی در چین انجام خواهد شد. این هفته همچنین اخبار اقتصادی از آمریکا و ژاپن بر بازارهای مالی آسیا موثر است.

اروپا. امروز تنها یک خبر از اقتصاد منطقه یورو منتشر می شود اما از فردا هر روز چند خبر مهم در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. با توجه به اینکه این هفته گزارش های متعددی از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر می شود و شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشست دارد، بازارهای مالی اروپا نوسان های بزرگ را تجربه خواهند کرد.از سوی دیگر جهت حرکت دولت جدید آمریکا هنوز مشخص نیست و این یک عامل برای احتیاط سرمایه گذاران است. تحولات سیاسی در اروپا بویژه انتخابات های پیش رو نیز بر بازارهای مالی تاثیر خواهند داشت.

آمریکا. این هفته تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی می کنند و سرمایه گذاران بر مبنای احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست این کمیته در روزهای آینده، رفتار خواهند کرد. احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست هفته آینده این کمیته بیشتر شده و ممکن است سرمایه گذاران ترجیح دهند با احتیاط رفتار کنند. در نظرسنجی خبرگزاری فایننشال تایمز، اکثر اقتصاددان ها پیش بینی کرده اند امسال 3 بار نرخ های بهره در آمریکا بالا برده می شود زیرا وضعیت شاخص های اقتصادی در این کشور خوب است و شرایط بانک مرکزی برای محدود کردن سیاست های حمایتی تحقق یافته است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص اف تی اس ایی 250 در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

فشار بر قیمت ها بیشتر می شود

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی اندک داشته است. قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 5950 دلار و 2800 دلار در هر تن قرار دارد. روز گذشته اعلام شد دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را در محدوده 6.5 درصد تعیین کرده است. سال پیش نرخ هدف بین 6.5 تا 7 درصد تعیین شده بود و اقتصاد چین بنا به اعلام دولت این کشور سال قبل 6.7 درصد رشد کرد. حال که نرخ هدف برای رشد اقتصاد پایین آورده شده انتظار می رود فشار قابل ملاحظه ای بر قیمت مواد خام مصرفی در چین بویژه فلزات پایه وارد شود. نکته مهم این است که دولت چین قصد دارد سرعت اجرای سیاست های اصلاحی را بیشتر کند و این به معنای کاستن از تزریق نقدینگی به بخش های ساخت و ساز است. در سال های اخیر دولت چین برای جلوگیری از کاهش نرخ رشد اقتصاد و با هدف ایجاد تعداد کافی فرصت های شغلی، برنامه های بزرگ حمایتی اجرا کرده و اگرچه اجرای این برنامه ها ادامه پیدا خواهد کرد اما از میزان آن کاسته می شود. بدین ترتیب بعید نیست شاهد اصلاح قیمت فلزات پایه باشیم. بویژه از آن جهت که قیمت این فلزات در ماه های اخیر با سرعت زیاد رشد کرده اکنون احتمال اصلاح آنها بیشتر است. وضعیت اقتصاد چین خوب است اما اگر از میزان مصرف فلزات پایه در این کشور کاسته شود قیمت این مواد به شدت تحت فشار قرار می گیرد زیرا چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات در جهان است. از سوی دیگر احتمال دارد برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا در آینده نزدیک اجرا نشود.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

شاخص دلار حمایت خواهد شد

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان تغییر بزرگی نداشته و اندکی رشد کرده است. امروز خبرهای زیادی از اقتصاد آمریکا و منطقه یورو منتشر نمی شود و سرمایه گذاران در انتظار گزارش مربوط به رشد اقتصاد منطقه یورو هستند که فردا منتشر می شود. همچنین روز پنجشنبه شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشست خواهد داشت و نتیجه آن اهمیت بالایی برای سرمایه گذاران در بازارهای ارز دارد در نتیجه سرمایه گذاران با احتیاط رفتار خواهند کرد. عاملی دیگری که بر بازارهای ارز تاثیر دارد داده های اقتصادی از آمریکا و انگلستان است. پیش بینی شده این داده ها مثبت خواهند بود و به همین دلیل انتظار می رود شاخص دلار حمایت شود. عامل دیگر، احتمال افزایش نرخ های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته آینده این نهاد است. اعضاء این کمیته معتقدند هر چه زودتر باید از میزان حمایت ها کاسته شود و جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ های بهره در نشست هفته آینده را اقدامی مناسب توصیف کرده است. اگر داده های اقتصادی این هفته مثبت باشد احتمال افزایش نرخ ها بسیار بالا خواهد رفت. در نظرسنجی خبرگزاری فایننشال تایمز از 43 اقتصاددان، اکثر آنها پیش بینی کرده اند امسال بانک مرکزی آمریکا 3 بار نرخ های بهره را بالا می برد. تحقق این پیش بینی به معنای رشد ارزش دلار است. البته دولت آمریکا مایل نیست ارزش دلار رشد کند. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد اسپانیا، منطقه یورو، یونان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24