Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بالابودن حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا در روز شنبه تا حدودی با سایر روزهای ابتدایی هفته های اخیر در تضاد قرار داشته و تفاوت اصلی را باید در حجم و جذابیت خرید جستجو کرد. در روز شنبه شاهد بودیم که بسیاری از کالاها با افزایش حجم معاملات رو به رو شده و برخی کالاها معاملات جذابی را ثبت کردند. این رفتار قیمتی نگرانی ها را از افزایش نرخ های پایه افزایش داده اگرچه هنوز هم بازار پتانسیل چندانی برای تقویت حجم خرید نداشته و ندارد. معاملات بورس کالا نشان می دهد که باز هم وکیوم باتوم مهمترین کالای مورد معامله است و قدرت نمایی سایر گریدها و یا گونه ها و ترکیبات شیمیایی چندان هم برجسته نبوده است...

توقف رشد قیمت ها در بازار فولاد

بورس24 :هرچند امیدواری به بهبود حجم تقاضا در روزهای پایانی سال هنوز هم وجود دارد ولی بازارهای کالایی با محوریت معاملات محصولات پتروشیمی و فلزی بسیار ضعیف ظاهر شده است. کاهش نسبی قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی و فلزی اگرچه نمی تواند معرف وضعیت بازار در روزهای پیش رو باشد ولی نشان می دهد که هنوز تقاضای مورد نظر به بازار وارد نشده است. این در حالی است که می توان به افزایش حجم معاملات در روزهای پیش رو و دقیق تر در دو هفته آینده امیدوار بود ولی بررسی این وضعیت احتمالی به شواهد بیشتری نیاز دارد.

بازار پتروشیمی ها

بالابودن حجم معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا در روز شنبه تا حدودی با سایر روزهای ابتدایی هفته های اخیر در تضاد قرار داشته و تفاوت اصلی را باید در حجم و جذابیت خرید جستجو کرد. در روز شنبه شاهد بودیم که بسیاری از کالاها با افزایش حجم معاملات رو به رو شده و برخی کالاها معاملات جذابی را ثبت کردند. این رفتار قیمتی نگرانی ها را از افزایش نرخ های پایه افزایش داده اگرچه هنوز هم بازار پتانسیل چندانی برای تقویت حجم خرید نداشته و ندارد. معاملات بورس کالا نشان می دهد که باز هم وکیوم باتوم مهمترین کالای مورد معامله است و قدرت نمایی سایر گریدها و یا گونه ها و ترکیبات شیمیایی چندان هم برجسته نبوده است.

در بازار آزاد هنوز هم شاهد کاهش قیمت ها هستیم که از ضعف تقاضا در کنار افزایش حجم عرضه ها خبر می دهد که این شبهه را مطرح می سازد که شاید برخی از شرکت های پتروشیمی به صورت مستقیم و بدون دریافت مالیات بر ارزش افزوده ، کالاهای خود را به بازار عرضه می کنند و یا از طریق کدهای معاف از مالیات ، تزریق کالا به بازار آزاد صورت می پذیرد. در هر حال نمی توان اظهارنظر قاطعی در خصوص این بازار ابراز داشت و تا زمانی که قیمت های پایه جدید اعلام نشود ، این نوسان قیمت ها و بیم و امید در معاملات ادامه می یابد. به نظر می رسد بازار چندان هم تمایلی به رشد قیمت های پایه ندارد و رفتار قیمتی در بازار آزاد به صراحت از تمایل فعالان بازار به کاهش قیمت ها خبر می دهد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,679

6,679

9000

9225

8975

لوب کات سنگین

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

11,128

11,128

10000

8000

8000

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

6,811

7,492

5000

11650

5000

قیر PG7010

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

9,726

9,726

2000

2000

2000

گوگرد کلوخه

پالایش نفت شازند اراک

نقدی

1,688

1,856

1000

5880

1000

قیر PG6422

نفت پاسارگاد شیراز

نقدی

9,401

9,401

500

500

500

گوگرد گرانوله

پالایش نفت تبریز

نقدی

1,986

1,986

300

610

300

بنزن

ذوب آهن اصفهان

نقدی

23,000

25,300

150

770

150

باز هم عقب نشینی حجم معاملات محصولات پتروشیمی

افت حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی مهمترین خبر هفته اخیر محسوب می شود که در کنار انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید و عقب نشینی خریداران شرایط بسیار سختی را در این بازار پدید آورد. به نظر می رسد هفته پیش رو شاهد بهبود حجم معاملات در بورس و بازار باشیم.

به گزارش کارگزاری آبان؛ در هفته گذشته شاهد رشد محسوس حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا بودیم که یکی از بیشترین عرضه های تاریخی در این بازار به ثبت رسید. بالابودن نسبی قیمت و جذابیت فروش ، مشکلات صادراتی ، بالابودن موجودی انبارهای تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ، نگرانی از کاهش قیمت ها در بورس و بازار و تلاش برای نقد کردن دارایی ها از سوی شرکت های عرضه کننده در روزهای پایانی سال را می توان از دلایل بالابودن حجم عرضه ها به شمار آورد. این در حالی بود که خوش بینی به کاهش احتمالی قیمت های پایه در شرایط سخت نقدینگی فعلی و همچنین بالابودن قیمت ها و البته افت نرخ در بازار آزاد برخی از پلیمرها موجب شد تا خریداران از بورس کالا عقب نشینی کرده و حتی بازار آزاد را به بورس ترجیح دهند. این وضعیت موجب شد تنها ٣٠.١٨ درصد از عرضه ها مورد داد و ستد قرار بگیرد که از بی رمقی محسوس خرید در بورس کالا حکایت دارد. این در حالی است که هنوز هم گریدهای جذابی همچون پلی پروپیلن های نساجی با بالابودن جذابیت و حتی التهاب قیمتی مورد داد و ستد قرار گرفته که موجب شد ٤٥ هزار و ٥٤٩ تن تقاضا تنها برای خرید ٧ هزار و ٢٣٤ تن عرضه این گروه کالایی خودنمایی کند. با توجه به این موارد تنها می توان از شرایط دشوار معامله پلیمرها در بورس کالا در هفته گذشته سخن گفت.

در بازارهای جهانی و به کمک کاهش نسبی قیمت نفت در روزهای اخیر شاهد افت بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع صنعت پتروشیمی هستیم که از احتمال جدی کاهش قیمت محصولات پتروشیمی خبر می دهد. بهای نفتا که در روزهای اخیر بالاتر از ٥٠٠ دلار در هر تن در حال نوسان بود ، هم اکنون به ٤٦٨ دلار بر هر تن کاهش یافته و ممکن است این روند نزولی باز هم ادامه یابد. به نظر می رسد بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی خود را برای یک فاز کاهش نرخ آماده کرده باشد.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد کاهش حجم عرضه ، افت حجم معاملات و عقب نشینی تقاضا هستیم که موجب شد حجم معامله محصولات شیمیایی به ٩ هزار و ٧٣٦ تن برسد که کمترین حد از ابتدای فرودین ماه تاکنون محسوب می شود. ضعف محسوس عرضه ها را می توان مهمترین دلیل کاهش حجم معاملات در این گروه کالایی برشمرد اگرچه ترکیبات جذاب هفته های قبل عرضه نشدند و حجم معاملات دقیقاً برابر با حجم تقاضا بود که نشان می دهد در قیمت های بالای هفته گذشته ، این خریدار است که برای بازار تعیین تکلیف می کند.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته ای که گذشت:

- ثبت بیشترین عرضه هفتگی پلیمرها در بورس کالا در سال جاری که با ثبت رقم ١٢٤ هزار و ٤٧٧ تن رکوردشکنی کرد.

- خودنمایی ٩٥ هزار و ٤٧٧ تن تقاضا که در مقایسه با هفته قبل ٣٣.٠٩ درصد کاهش داشته و کمترین حد در ٦ اخیر محسوب می شود.

- معامله ٣٧ هزار و ٥٧٢ تن از انواع پلیمرها در بورس کالا که با ثبت ٢٢.١٦ درصد کاهش هفتگی به کمترین حد در ٧ هفته اخیر رسید.

- وجود محصولاتی بیش از مصرف داخلی در انبارهای واحدهای پتروشیمی که دلیل اصلی آن را باید عقب نشینی محسوس تقاضا در قیمت های بالای فعلی و ضعف صادرات عنوان کرد.

- ثبت ٧٦.٧٠ درصدی تقاضا در برابر عرضه ها یعنی در برابر هر تن عرضه تنها ٠.٧٦ تن تقاضا به ثبت رسید که کمترین حد از پایان خردادماه تاکنون محسوب می شود.

- معامله ٣٠.١٨ درصدی حجم عرضه ها که کمترین حد در سال جاری محسوب شده و نشان دهنده تجمیع تقاضا برای خرید گروه های کالایی جذاب است.

- ادامه التهاب در گروه کالایی پلی پروپیلن های نساجی که باز هم تمامی عرضه ها در این گروه با رقابت و معامله در سقف قیمتی رو به رو شد.

- ثبات نسبی قیمت ها در بازار آزاد محصولات پلیمری هرچند که برخی از گریدها مخصوصاً در پایان هفته با رشد قیمت هایی مقطعی رو به رو شدند.

- انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید در هفته پیش رو در شرایطی که بازار به افت قیمت ها در بورس کالا خوش بین است.

- کاهش نسبی قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در روزهای اخیر که به کاهش بهای نفتا به عنوان مهمترین خوراک مایع واحدهای پتروشیمی در روزهای اخیر انجامید.

- جهت گیری نزولی در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی به صورت پراکنده به تبع افت بهای نفت خام ، کاهش قیمت تمام شده تولیدات و عقب نشینی خریداران که مشکلاتی را برای محموله های صادراتی کشورمان پدید آورده است.

- خودنمایی زیرپوستی کدهای معاف از مالیات که موجب شد بهای برخی از محصولات پتروشیمی در بازار آزاد کمتر از قیمت های تمام شده با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در بورس کالا باشد.

- نگرانی از ورود محموله هایی که به صورت مستقیم و بدون معامله در بورس کالا ، به بازار آزاد وارد شده و از یک سو جذابیت خرید در بورس را کاهش داده و از سوی دیگر امکان کاهش بیشتر قیمت ها را فراهم می آورد.

- عرضه ١١ هزار و ٣٣٧.٩ تن محصولات پتروشیمی به بورس کالا که از افت هفتگی ٨.١١ درصدی عرضه ها حکایت دارد.

- ثبت ٩ هزار و ٧٣٩.٦ تن تقاضا در رینگ شیمیایی بورس کالا که از کاهش ٢.٤ درصدی به نسبت هفته پیش از آن حکایت دارد.

- معامله ٩ هزار و ٧٣٩.٦ تن معامله محصولات شیمیایی در بورس کالا که دقیقاً برابر با حجم تقاضا بوده و کمترین حد از دومین هفته فرودین ماه تاکنون است.

- بی رمقی محسوس در تالار محصولات شیمیایی که دلیل اصلی آن را باید در ضعف عرضه های جذاب به شمار آورد.

- عدم عرضه حتی ١ کیلوگرم اسید استیک ، دی اتیل هگزانول ، منو اتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول در هفته گذشته در رینگ محصولات شیمیایی

- انتظار برای اعلام قیمت های پایه جدید که می تواند شرایط بهتری را پیش روی حجم معاملات در بورس کالا قرار دهد.

بورس انرژی: عرضه 6،000 تن میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی بازار فیزیکی در روز یکشنبه

در جریان معاملات روز جاری (شنبه 14 اسفند 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوفید، آیزوریسایکل و حلال 402 پالایش نفت تبریز، گاز مایع صنعتی، گاز بوتان، گاز پروپان و برش سنگین پتروشیمی بندر امام و متانول پتروشیمی زاگرس عرضه شدند که کل معاملات امروز معادل 3,442 تن و به ارزش قریب به 46 میلیارد و 585 ریال می‌باشد.

در جلسه معاملاتی روز یکشنبه 15 اسفند 95، کالاهای آیزوریسایکل و نفتای سنگین پالایش نفت تهران و میعانات گازی پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی و گاز مایع خام پالایش گاز ایلام، گاز مایع پالایش نفت شازند و آبادان، میعانات گازی پالایش گاز پارس جنوبی و نفت کوره 380 شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

همچنین گفتنی است پیرو اعلام رسمی کارگزار عرضه‌کننده متانول پتروشیمی شیراز، این کالا طی هفته جاری در روز دوشنبه 16 اسفند ماه 95 و در طی هفته آینده در روز شنبه 21 اسفند ماه 95 عرضه خواهد شد.

بازار فولاد

رشد قیمت ها کلاً در بازار فولاد متوقف شده و گفتمان غالب بازار در ابتدایی ترین روز هفته جاری با کاهش نسبی رو به رو شده اگرچه به تمامی کالاها و محصولات سرایت نکرده است. با توجه به حضور در روز ابتدایی هفته در کنار تعطیلی پایان هفته گذشته می توان این جهت گیری قیمتی را کم اهمییت دانست ولی باز هم از وضعیت کلی در این بازار حکایت می کند. هنوز تقاضای مؤثر رشد چندانی را تجربه نکرده و نمی توان از افزایش حجم معاملات سخن گفت اگرچه نگرانی ها از بارش های پیش رو به دلیل مشکلات احتمالی حمل و نقل هم شاید بخشی از دلایل ضعف معاملات به شمار بیاید. در هر حال منتظر هستیم تا روزهای آینده حجم تقاضا بهبود یافته تا شاید حجم معاملات را تقویت کند که می تواند سیگنالی برای حمایت از قیمت ها به شمار بیاید. به نظر می رسد بازار در مسیر بهبود قرار داشته ولی شدت و شتاب تقویت بنیادین این بازار را نمی توان به صورت دقیق رصد کرد اگرچه هنوز هم خوش بینی ها به بهبود حجم تقاضا در روزهای پیش رو وجود دارد. روزهای آینده شرایط بهتری را می توان در خصوص رصد واقعیت های بازار محسوب کرد اگرچه هنوز هم بی اعتمادی به دورنمای تقاضا و وضعیت قیمت ها را باید جدی گرفت. با توجه به موارد فوق دو هفته پیش رو زمان تجمیع تقاضای مؤثر در بازار است بنابراین انتظار بهبود حجم معاملات و حتی بهبود قیمت ها دور از ذهن نیست البته در شرایطی که بازارسازی های جدید نگرانی ها را افزایش ندهد.

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

15,600

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

14,770

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

14,720

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

15,400

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 14 آجدار A3

15,500

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 16 آجدار A3

15,500

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 18 آجدار A3

15,500

فولاد خراسان ( میلگرد نیشابور )

میلگرد 25 آجدار A3

2,870,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

3,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

4,150,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

6,480,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

7,350,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

8,920,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

10,320,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

روزهای دوگانه بازار فولاد

معاملات بازار فولاد، هفته گذشته در حالی ادامه یافت که تحرک و جنب و جوش چندانی در سطح بازار با وجود نزدیک‌تر شدن به روزهای پایانی سال مشاهده نشد، اگرچه سطح عمومی قیمت‌ها در این بازار در برخی موارد رشد یا ثبات را تجربه کرد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته معاملاتی منتهی به ١٣ اسفندماه از یکسو روند کاهشی قیمت‌ها متوقف و از سوی دیگر شواهدی از رشد قیمت برخی واحدهای تولیدی مشاهده شد. دست‌اندرکاران بازار معتقدند تحت این شرایط امکان خودنمایی مجدد تقاضا به‌صورت نامحسوس و زیرپوستی وجود دارد که این امر می‌تواند از بدنه کلی در بازار فولاد حمایت کند. در این میان البته نباید نادیده گرفت که در هفته پایانی سال جاری و حتی ١٠ روز انتهایی آن با توجه به زمان تسویه وجوه و مشکلات حمل و نقل خودروهای سنگین در جاده‌ها، حجم معاملات به کمترین حد خود خواهد رسید. بنابراین هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم و به خصوص هفته آتی، زمانی برای تجمیع حجم معاملات و البته امکان رشد محدود قیمت‌ها به شمار می‌رود اگرچه زمان زیادی برای این رشد باقی نخواهد ماند.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم پس از چند هفته غیبت فولاد خوزستان در معاملات بورس کالا، سرانجام این فولادساز با عرضه ٢٥ هزار تن شمش بلوم با قیمت پایه ١٣٦٠ تومان در دادوستدهای رینگ فولاد حاضر شد. به این ترتیب از حجم عرضه این محصول ١٥ هزار و ٣٥٠ تن خریداری شد و مابقی آن بدون مشتری ماند.

در مجموع در تالار صنعتی بورس کالای ایران ١٤١ هزار و ٣٠٠ تن انواع فولاد عرضه شد و حجم معامله این محصولات با ثبت معاملات خراج از بورس فولاد مبارکه ١٧٥ هزار و ٢٦٠ تن به ثبت رسید. فولاد مبارکه و فولاد خوزستان تنها فولادسازانی بودند که در این هفته در تالار معاملات بورس کالا حضور یافتند و خبری از باقی عرضه‌کنندگان نبود.

در میان بازار کم خبر و البته کم رمق فولاد، این صنعت اما شاهد اخبار متفاوت و بعضا جالب توجهی بود. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سمپوزیوم فولاد ۹۵ اعلام کرد صادرات فولاد ایران در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود که در ۱۰ ماهه امسال به ۴.۵ میلیون تن رسید و تا آخر سال به ۵.۵ میلیون تن هم خواهد رسید. جعفر سرقینی با رد اتهام اتحادیه اروپا مبنی بر دامپینگ فولاد از سوی ایران، گفت: یک میلیون تن از این صادرات به بازار اروپا بوده و هیچ دامپینگی رخ نداده است. وی همپنین در خصوص تغییر نرخ تعرفه بر واردات محصولات فولادی به کشور اظهار کرد: تعرفه‌ها را امسال افزایش دادیم و در سال ۹۶ تعرفه‌ها مقداری تعدیل خواهند شد. تعرفه واردات بخشی از ورق‌ها از ۲۰ به ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت و همینطور در مورد شمش کاهش تعرفه خواهیم داشت. به گفته وی اخباری در خصوص تعرفه ۲۵ دلاری روی واردات فولاد که رئیس انجمن صادرکنندگان فولاد ترکیه مطرح کرده است نیز در حد شایعه است و صحت ندارد.

کاهش صادرات فولاد مبارکه برای تامین نیاز داخل

هفته گذشته همچنین مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از کاهش صادرات برای تامین نیاز بازار داخلی تا حدود ۳۰۰ هزار تن خبر داد. سبحانی، با بیان اینکه فولاد مبارکه تلاش می کند تا جای ممکن بازار داخلی را تامین کند، گفت: فولاد مبارکه بر اساس جلسه مشترکی که با انجمن تولیدکنندگان لوله و پروفیل و وزارت صنعت، معدن و تجارت داشت، تعهد کرد تا یک میلیون تن خوراک صنایع لوله و پروفیل را تامین کند و بر همین اساس هم پیش رفت تا جایی که حتی تا انتهای بهمن ماه ۲۰ درصد بیش از رقم تعهد یعنی یک میلیون و ۲۰۰ هزار ورق فولادی را به صنایع لوله و پروفیل تحویل داده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بازار داخلی اولین اولویت مبارکه است، عنوان کرد: از آنجاکه ترجیح ما تامین نیاز بازار داخلی نسبت به بازار خارجی است، از مقدار صادرات خود کم کرده ایم تا این اتفاق محقق شود؛ به طوری که با وجود صادرات ۱.۸ میلیون تنی در سال گذشته، امسال صادرات را به ۱.۵ میلیون تن رساندیم و توانستیم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد بیشتر نیاز به بازار داخلی را تامین کنیم.

ایران، بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی جهان

آمارهای اولیه منتشر شده از سوی اتحادیه فولاد جهان نشان می دهد که تولید سنگ آهن دی آر آی (آهن اسفنجی) جهان در ماه ژانویه سال جاری میلادی به میزان ٠.٦٨ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشته است. تولید سنگ آهن دی آر آی در ماه ژانویه ٢٠١٧ به ٤.٧٠٥ میلیون تن رسیده که ٠.٦٨ درصد کمتر از ٤.٧٣٧ میلیون تن تولید شده در دسامبر ٢٠١٦ بوده است. بر اساس آمارهای اتحادیه فولاد جهان، ایران در این ماه بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی جهان بوده است. هند و مکزیک نیز دومین و سومین تولید کنندگان بزرگ این محصول در ماه ژانویه بوده‌اند.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

سنگ آهن در بنادر چین روز جمعه ٣ مارس ٢٠١٧ شاهد افت قیمت ١.١ درصدی بود و به این ترتیب قیمت به ٩١.٣٢ دلار در هر تن رسید.به گزارش متال بولتن تقاضا در صبح جمعه ضعیف و در بعد از ظهر بسیار زیاد بود که در نتیجه شاهد رشد قراردادها در بنادر بودیم. پرمیوم سنگ‌آهن پرعیار (٦٢ درصد) نیز روز جمعه به ٤.٦ دلار رسید و در واقع افزایش یافت که نشان از تداوم کسری بازار فعلی است. قیمت سنگ‌آهن در سال ٢٠١٧ تاکنون ١٧درصد رشد داشته و از ١٥ دسامبر ٢٠١٥ تا به امروز ١٤٠ درصد بالا رفته است. دلایل این صعود چشمگیر قیمتی شامل محدودیت عرضه (بدی آب و هوا)، رشد تقاضای فولاد، رشد قیمت و مارجین سود فولادسازان چین، تشدید محدودیت‌های محیط‌زیستی در چین، کاهش ظرفیت مازاد در بخش فولاد و زغال سنگ چین و خوشبینی به آینده تقاضای فولاد است.

از سوی دیگر این هفته قیمت فولاد در چین بالا رفت. علت رشد قیمت این است که شنیده شد با توجه به نزدیکی جلسه حزب کمونیست چین در سوم ماه مارس کارخانه‌ها ملزم به کاهش تولید شده‌اند.

به گزارش متال اکسپرت، علت اصلی رشد قیمت ها اطلاعیه جدید دولتی برای کاهش موقتی تولید بوده است تا برای جلسه سالانه کنگره ملی هوای پکن پاک‌تر شود. در هر حال کاهش تولیدها چشمگیر نخواهد بود و تنها بر جو بازار اثر گذاشته است. چنین رشد قیمت‌هایی همیشه موقتی است و به دنبال آن قیمت ها پایین آمده است. کارشناسان معتقدند رشد قیمت های داخلی وضعیت صادر کننده‌های چینی را بدتر کرده است. بر این اساس شاید تا اواسط ماه مارس که جلسات دولتی تمام می‌شوند و تولید کارخانه‌ها به حالت عادی باز می‌گردد قیمت فولاد صادراتی چین قدرت رقابت نداشته باشد.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد به گزارش بازار پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد. برخی از تغییرات امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

در خصوص بازار تیرآهن ذوبی اصفهان از" انبار تهران " و " انبار اصفهان " در بازار غیر رسمی کمی افزایش قیمت در برخی از مبادی فروش در خصوص سایزهای سنگین دیده میشود که بیشترین آن مربوط به سایز 30 بوده است( حدود شاخه ای 7+-2 هزار تومان). همچنین از " خط کارخانه " هم به غیر از سایز 30 که کمی افزایش قیمت شنیده شد بقیه تقریبا ثابت اعلام شده است.

- تیرآهن تولیدی نورد فولاد یزد؛ فولاد ناب تبریز و جهان فولاد غرب هم امروز ثابت شنیده شد.

در حوزه ناودانی و نبشی هم امروز بنا بر رصد بازار و گزارش اقنا تغییرات در برخی از مبادی کاهشی و در برخی دیگر با ثبات همراه بود :

- ناب تبریز : یک قلم 10 + بقیه ثابت

- آریان : برخی اقلام 15 -

- نصر تبریز : ثابت

- منظومه اصفهان : ثابت

- البرز غرب : ثابت

- ماهان : ثابت

- نستا : 60 -

- شکفته مشهد : 30 - الی 60 -

- گرم فلز : 70 -

- جاوید بناب : ثابت

- سجاد : 40 - تا 60 -

- کوهپایه : ثابت

- فراد : 60 -

- لاهور : 20 - الی 40 -

در حوزه میلگرد هم امروز شاهد ادامه کاهش قیمت 5 تا 35 تومانی مطابق با گزارش ضمیمه در برخی از مبادی این حوزه بودیم و این در حالی بود که برخی دیگر از مبادی که از شمار بیشتری هم برخوردار بودند؛ نرخ اعلامی محصولات خود را توام با ثبات اعلام کردند.

در حوزه قراضه آهن هم مطابق با آخرین گزارش نرخ باکس بنظر میرسد که کاهش همچنان ادامه داشته و طی 3 روز آخر هفته گذشته برخی از مراکز این حوزه با کاهش 10 الی 30 تومانی توام بوده اند.همچنین بنا بر گزارش همین منبع ( نرخ باکس)، شمش فولادی هم در بازار رسمی از چهارشنبه هفته گذشته تا کنون با کاهش 5 الی 20 تومانی در برخی از مبادی این حوزه به دنبال کاهش نرخ قراضه آهن، با کاهش قیمت توام بوده است. بطوریکه امروز در محدوده 1270 تا 1320 اعلام شنیده شد

برخی از تغییرات امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد پرشین : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد شاهرود : 10 الی 20 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان کاشان : میلگرد A2 حدود 5 تومان کاهش قیمت و میلگرد A3 ثابت شنیده شد.

فولاد ابهر : 10 الی 25 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد خرم آباد : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد پرند : 5 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 25 تومان کاهش قیمت ( با احتساب تخفیفات)

آریان فولاد : 10 الی 20 تومان کاهش قیمت نسبت به آخرین اعلام رسمی.

صدر فولاد لرستان : برخی اقلام 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود ) : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ارگ تبریز : به غیر از سایز 12 الباقی 15 تومان کاهش قیمت

فولاد درپاد تبریز : 35 تومان کاهش قیمت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد A3 به غیر از سایز 36 که از آخرین قیمت رصد شده حدود 20 تومان کاهش قیمت داشته، بقیه تقریبا ثابت شنیده شد.

فولاد امیرکبیر خزر : برخی مبادی غیر رسمی فروش : 10 تومان کاهش قیمت

سیما فولاد جهان : 10 تومان کاهش

فولاد هیربد : انواع میلگرد : ثابت؛ ادامه 20 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد : برخی مبادی غیر رسمی فروش : برخی از اقلام 5 تومان کاهش قیمت

پولاد نورد شیراز : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان ابهر : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد ایزد خواست جنوب : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد امیرآباد : انواع میلگرد کلاف 6.5 تا 10 ساده از خط کارخانه توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

فولاد قزوین و پارس آرمان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

فولاد کویر کاشان : نسبت به آخرین اعلام : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

مجتمع نیک صدرای توس : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

فولاد کوثر اهواز : از انبار اهواز: برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز تقریبا ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر) : ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

فولاد سیرجان حدید جنوب : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

آذر چلیک تبریز : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

مجتمع فولاد البرز غرب ( البرز تاکستان ) : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد خلیج فارس : ثابت

نورد فولاد یزد : نسبت به آخرین اعلام : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت

انواع کلاف 6.5 ساده و کلاف 10 آجدار از یکی از نمایندگان رسمی فروش فولاد نطنز امروز ثابت شنیده شد.

فولاد روهینا جنوب : ثابت

فولاد ابرکوه : ثابت

صنایع فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد الماس : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

در حوزه ورق امروز به غیر از نوسانات اندک در برخی از اقلام ورق سیاه و در برخی از مبادی؛ تغییرات قابل توجه و محسوسی رصد نشد؛ بطوریکه می توان گفت بازار این حوزه امروز بیشتر توافقی و با ثبات نسبی توام بوده است.

- انواع ورق گالوانیزه شهرکرد از " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش تقریبا ثابت شنیده شد.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه گیلان امروز ضخامت 40و45و60و65 میل این محصول را از " خط کارخانه" در سبد فروش خود ثابت اعلام کرده است.

- برخی از انواع ورق سیاه اراک و کاویان از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز صرفنظر از برخی تغییرات جزئی تقریبا ثابت شنیده شد.

- ورق سیاه 2 میل روس از " انبار تهران " توسط برخی از مبادی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- برخی از اقلام ورق سیاه گیلان امروز و از " انبار تهران " و " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان رسمی و غیر رسمی فروش توام با 10 الی 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان ( 6 تا 15 میل) توسط یکی از مبادی فروش از " انبار تهران " امروز توام با 5 الی 20 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق روغنی قزاقستان/MMK از " انزلی " توسط برخی از مبادی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه 2.5 تا 15 میل از " انبار اصفهان " برش خورده توسط برخی از مبادی فروش امروز توام با 5 الی 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه سمنان از " خط کارخانه " توسط برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان از انبار اصفهان و خط کارخانه توسط برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- ورق سیاه قزاق 1.5 تا 3 میل از انزلی توسط برخی از مبادی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- برخی از اقلام ورق سیاه اکسین از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 10 الی 20 تومان افزایش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه شهرکرد از " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش تقریبا ثابت شنیده شد.

در حوزه قوطی و پروفیل هم امروز شاهد تغییرات خاصی نبوده و بطوریکه در ضمیمه مشاهده میشود نرخ اکثر مبادی این حوزه امروز با ثبات توام بود.

تغییرات نرخ امروز مبادی تولیدکننده قوطی و پروفیل بر مبنای قوطی ضخامت ۲ میلیمتر شامل موارد زیر بودند :

- مشهد : ثابت

- یزد : ثابت

- صابری : ثابت

- علویجه : ثابت

- تهران شرق : ثابت

- پایا اصفهان : ثابت

- نورد میلاد یزد : ثابت

- اصفهان : ثابت

- آریا افق پاسارگاد : ثابت

- یاران : ثابت

- هیربد : ثابت

- ساوه : ثابت

- پترو : ثابت

- آدنیس : ثابت

- صدرا : ثابت

- جهان : ثابت

بیشترین قیمت : 2370

کمترین قیمت : 2310

انعقاد ۵۰ هزار قرداد آتی سکه در بورس کالا

حجم و ارزش معاملات آتی سکه در بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب روی ارقام ۵۰هزار و ۶۰۰ قرارداد و ارزش ۶ هزار و ۹۲۳میلیارد ریال قرار گرفت که نسبت به دو هفته ماقبل رشد ۷۵ درصدی را تجربه کرد، چرا که طی هفته مذکور حجم معاملات به ۲۸ هزار و ۸۷۴ قرارداد رسیده بود.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،روند نزولی اونس در بازارهای جهانی از دوشنبه هفته اخیر آغاز شد و بازار آتی سکه نیز از ابتدای هفته با روند نزولی قیمت همراه بود مسیر خود را با بی توجهی به اونس و تبعیت از بهای دلار ادامه داد، کارشناسان دلیل اصلی این موضوع را کاهش قیمت دلار کاغذی در بازار عنوان کرده اند و این در حالی است که با توجه به کاهش طلای جهانی طی روزهای هفته گذشته باید گفت کاهش قیمتی در بازار آتی سکه مجزا از روند مسیر کاهشی طلای جهانی محقق شده است.

بر این اساس طبق روال معاملات آتی سکه، سررسید آبان سال ۹۶ یعنی دورترین موعد تحویل بازار آتی به عنوان پرطرفدارترین سررسید لقب گرفت به نحوی که معامله گران ۴۴هزار و ۳۲۰ قرارداد را به ارزش ۶هزار و ۱۱۵میلیارد ریال در این موعد تحویل به ثبت رساندند. در رتبه دوم معاملات هفتگی آتی سکه، سررسید شهریور سال آینده قرار گرفت؛ در این سررسید ۳ هزار و ۳۰۵ قرارداد به ارزش ۴۴۰میلیارد ریال منعقد شد. قرارداد تحویل اسفند سال آتی نیز با ثبت یک هزار و ۵۹۶ قرارداد به ارزش ۱۹۳ میلیارد ریال در مکان سوم پرمعامله ترین سررسید بازار آتی قرار گرفت. به همین ترتیب دو سررسید اردیبهشت و تیر ۹۶ نیز به ترتیب با ۸۶۱ قرارداد به ارزش ۱۰۷ میلیارد ریال و ۵۱۸ قرارداد به ارزش ۶۶میلیارد ریال در انتهای جدول بازار آتی سکه قرار گرفتند.

نگاهی به آخرین روز معاملاتی

بررسی معاملات آتی سکه در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) بیانگر آن است که در مجموع ۱۲هزار و ۳۴۹ قرارداد منعقد شده است.

براساس آمار معاملات، سکه تحویل اسفند ماه با ثبت قیمت یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان، کاهش ۰/۳۴درصدی را تجربه کرد. این در شرایطی است که قرارداد تحویل اردیبهشت ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۲۳۵ هزار تومان افت۰/۵۹ درصدی را به ثبت رساند. از سویی سکه تحویل تیر سال آتی با نرخ یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان به فروش رسید و با کاهش ۰/۷۳درصدی همراه شد. همچنین سررسید شهریور ماه سال آینده با نرخ یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان معامله و افت ۰/۸ درصدی را تجربه کرد و در پایان نیز سررسید آبان سال ۹۶ با قیمت یک میلیون و ۳۶۲ هزار تومان معامله شد و کاهش ۰/۸۲ درصدی را به ثبت رساند.

در بازار نقدی نیز طی پنجمین روز هفته، سکه با ۲ هزار تومان افت به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. روز چهارشنبه، سکه تمام بهار آزادی در برابر افت قیمت اونس تا حدی مقاومت کرد تا در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان باقی بماند. در آخرین روز کاری هفته گذشته، سکه تمام بهار آزادی ۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید. نزول اونس در مقاطع ابتدای روز حتی منجر به خروج سکه به کانال پایین‌تر شد و فلز گرانبهای داخلی تا نقطه یک میلیون و ۱۹۷ هزار تومان پایین رفت.

رشد ۷۸ درصدی حجم معاملات گواهی سکه

هفته اخیر در مجموع ۴۱ قطعه سکه بهار آزادی به ارزش ۴۹۴ میلیون ریال در قالب گواهی سپرده در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که نسبت دو هفته ما قبل رشد ۷۸ درصدی داشته است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، هفته گذشته ۴۱ سکه در ۱۳ نوبت مورد معامله قرار گرفت که بررسی ها نشان می دهد که از بین چهار روز معاملاتی، قیمت ها در یک روز نزولی و طی سه روز نیز صعودی بوده است.

بیشترین حجم معاملات در روز یکشنبه با انعقاد ۱۶ سکه طلا به ارزش ۱۹۳ میلیون ریال اختصاص داشت. این در شرایطی است که کمترین حجم معاملات طی روز دوشنبه هفته گذشته با ۳ سکه معامله و ارزش حدود ۳۶میلیون ریال ثبت شد.

همچنین امروز نیز حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران به ۸ سکه و ارزش ۹۶ میلیون ریال رسید. آخرین پیشنهاد صف خرید متقاضییان سکه نیز طی این روز، یک میلیون و ۱۹۸ هزار تومان و آخرین پیشنهاد فروش سکه به صورت آنلاین در بورس کالا نیز یک میلیون و ۲۳۰ هزار تومان بوده است.

انعقاد ۱۹۴۳ قرارداد آپشن سکه در بورس کالا

هفته گذشته در جریان قراردادهای اختیار معامله سکه طلا در بورس کالای ایران در مجموع یک هزار و ۹۴۳ قرارداد منعقد شد که نسبت به معاملات دو هفته ما قبل رشد ۸ درصدی داشته است .

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، نگاهی به جزییات این معاملات نشان می دهد که در روز شنبه ۳۶۹ قرارداد، یکشنبه ۶۵۷ قرارداد، دوشنبه ۳۰۴ قرارداد، سه شنبه ۴۲۰ قرارداد و در نهایت چهارشنبه ۱۹۳ قرارداد اختیار خرید و فروش سکه در بورس کالا منعقد شد.

براساس این گزارش، در ادامه مروری داریم بر مختصات قرارداد اختیار معامله سکه طلا که از روز ۲۴ آذر ماه در بورس کالا راه اندازی شد.

در ایران تنها طلای استاندارد مورد تائید مراجع قانونی و فعالان بازار، سکه طلا اعم از امامی و بهار آزادی است که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شود. متاسفانه هیچ گونه طلای استاندارد دیگری در کشور از قبیل انواع شمش های طلا که در سایر کشورهای جهان مرسوم است در کشور ما وجود ندارد.

به همین دلیل دارایی پایه قرارداد اختیار معامله طلا، تمام سکه طلای امامی ضرب شده توسط بانک مرکزی است. به دلیل اینکه آخرین سال ضرب سکه توسط بانک مرکزی و همچنین بیشترین حجم سکه ضرب شده و وارد شده به بازار توسط این بانک همین نوع سکه است، دارایی پایه قرارداد اختیار معامله تمام سکه امامی ضرب سال ۸۶ در نظر گرفته شده است. البته دارایی پایه قراردادهای آتی سکه طلای بورس کالای ایران نیز همین سکه بوده که دلیل دیگری برای انتخاب این نوع سکه است.

تمامی معاملات بر اساس همین سکه قیمت گذاری می شود، بطوریکه قیمت سایر سکه های طلا از قبیل بهار آزادی و غیره بر اساس قیمت سکه امامی ضرب ۸۶ تعیین می شود.

بازار نقدی تمام سکه امامی بیشترین حجم معاملات را در بین انواع سکه از قبیل نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی داراست. همچنین نوسان قیمت سکه امامی (تمام سکه) بیشتر از سایر انواع سکه است. همین موضوع باعث می شود حباب قیمتی سکه تمام امامی نسبت به نیم سکه، ربع سکه و سکه گرمی به مراتب کمتر باشد. بنابراین سکه تمام جذابیت بیشتری برای فعالان بازار دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24