Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

از آنجا که هنوز مشخص نیست این وعده های امیدبخش تا چه میزان قابل تحقق هستند، سرمایه گذاران به آنچه او می گوید اطمینان می کنند و به همین دلیل شاهد رشد شاخص های مالی ..

احتمال اصلاح ١٠ تا ١۵ درصدی شاخص ها چقدر است؟

هفته گذشته سخنرانی ترامپ و سخنانی که جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا بیان کرد، تاثیری بزرگ بر بازارهای مختلف داشت. ترامپ در سخنرانی خود در کنگره، همان وعده های قبلی را تکرار کرد و از بیان جزییات برنامه های خود اجتناب کرد. از آنجا که هنوز مشخص نیست او تا چه حد می تواند به این وعده های امیدبخش عمل کند سرمایه گذاران به آنچه او می گوید اطمینان می کنند و به همین دلیل شاهد رشد شاخص های مالی در بازارهای بزرگ هستیم. هفته پیش تا قبل از سخنرانی ترامپ شاخص های مالی کاهش یافته بودند اما پس از سخنرانی او بار دیگر بازارها رونق پیدا کردند البته رشد قابل ملاحظه ای در قیمت سهام و مواد خام مشاهده نشد. در واقع به تدریج از تاثیر وعده دادن های ترامپ کاسته می شود و سرمایه گذاران ترجیح می دهند تا تحقق این وعده ها ریسک کمتری بپذیرند. در این میان تحلیلگران می گویند اگر رییس جمهور جدید نتواند به وعده هایش عمل کند شاخص ها 10 تا 15 درصد کاهش پیدا خواهند کرد. بویژه اگر مالیات شرکت ها و اشخاص کاهش نیابد پیش بینی های مثبت درباره سود شرکت ها تحقق نخواهد یافت. از سوی دیگر در اروپا ریسک هایی وجود دارد که می تواند به بازارهای مالی لطمه وارد کند.

نوسان قیمت نفت اندک بود

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 1.2 درصد و 1.1 درصد افزایش به 55.7 دلار و 53.2 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت در هفته های اخیر نوسانی در حد 5 دلار داشته و با توجه به شرایط کنونی انتظار نمی رود تحول بزرگی در بازار رخ دهد. از یک سو پیش بینی شده اعضاء اوپک و دیگر تولیدکنندگانی که در برنامه کاهش عرضه نفت حضور دارند به این برنامه پایبند باشند و این عاملی برای رشد قیمت هاست و از سوی دیگر انتظار می رود بر تولید نفت آمریکا و ارزش دلار افزوده شود و هر دو عامل بر قیمت ها فشار وارد می کنند. نهادهای تحلیلگر همچنان معتقدند قیمت ها در سال جاری میلادی زیر 60 دلار باقی خواهد ماند و اگر تقاضای جهانی برای نفت کمتر از پیش بینی ها باشد یا بر تولید نفت افزوده شود، وضعیت بازار چندان خوب نخواهد بود. اقداماتی که عربستان و روسیه انجام می دهند تاثیری بزرگ بر بازار دارد. روسیه در ماه گذشته میلادی از تولید نفت خود نکاسته و برخی کارشناسان می گویند این عاملی برای فشار بر قیمت نفت است. از سوی دیگر ممکن است عربستان قیمت نفت خود را کاهش دهد. این کشور قبلا بارهای چنین اقدامی انجام داده و اگر قیمت ها اندکی بالاتر از سطوح کنونی قرار گیرند ممکن است بار دیگر این رفتار از عربستان مشاهده شود. پیش بینی دقیق تحولات بازار نفت در ماه های آینده دشوار است اما بر مبنای شواهد و مدارک موجود، نوسان قیمت نفت در سال جاری میلادی بزرگ نخواهد بود. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک حدود یک دلار کاهش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته اخیر نشان داده شده است:

احتمال رشد قیمت ها

روز گذشته قیمت طلا نوسان بزرگ داشت و تا اواخر ساعات معاملات کاهش یافته بود اما پس از سخنرانی رییس بانک مرکزی آمریکا کاهش قیمت ها از میان رفت و در نهایت قیمت هر اونس از فلز زرد در سطح 1235 دلار قرار گرفت. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر یعنی نقره، پلاتین و پالادیوم با اندکی رشد به ترتیب در سطح 17.97 دلار، 1000 دلار و 776 دلار در هر اونس نوسان کردند. این هفته در نظرسنجی کیتکو، دیدگاه تحلیلگران و سرمایه گذاران در باره وضعیت بازار طلا در هفته پیش رو یکسان نبود. تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت ها کاهش خواهد یافت در حالی که سرمایه گذاران معتقد بودند قیمت ها رشد خواهد کرد. ابتدای هفته قبل هر دو گروه پیش بینی کرده بودند قیمت ها هفته قبل افزایش می یابد اما در هفته ای که گذشت، قیمت طلا کاهش یافت. در هفته پیش رو نوسان قیمت طلا بزرگ خواهد بود زیرا خبرهای متعددی از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و نیز سرمایه گذاران منتظر گزارش وزارت کار این کشور هستند که روز جمعه منتشر خواهد شد. برخی تحلیلگران که معتقدند قیمت طلا در مسیر رشد حرکت خواهند کرد می گویند ترامپ نمی تواند در آینده نزدیک به وعده های خود در خصوص کاستن از مالیات شرکت ها و توسعه زیرساخت ها عمل کند و این به معنای کاهش شاخص های مالی و جذابیت طلاست. در یک ماه و نیم اخیر که ترامپ در کاخ سفید مستقر شده صرفا با تکرار وعده های خود توانسته هیجان در بازارهای مالی را حفظ کند. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 20 دلار کاهش پیدا کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

هیجان سرمایه گذاران کم می شود

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. با آنکه ترامپ در سخنرانی خود در کنگره بر اجرای برنامه های حمایتی تاکید کرده بود اما سرمایه گذاران آسیایی درباره تنش در روابط آمریکا و چین نگران هستند. همچنین کاهش قیمت نفت و برخی دیگر از مواد خام سبب شد شاخص های مالی افول کند. در هفته پیش رو مانند هفته قبل، داده های متعددی از اقتصاد چین و زاپن منتشر خواهد شد و بر همین مبنا سرمایه گذاران تا شفاف شدن وضعیت، با احتیاط رفتار خواهند کرد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی اندکی کاهش یافتند. اما طی هفته گذشته شاخص های مالی در این قاره رشد کردند. سرمایه گذاران اروپایی در آستانه نشست شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا که این هفته برگزار می شود با احتیاط رفتار می کنند. این هفته همچنین نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته منتشر می شود و به همین دلیل سرمایه گذاران ترجیح داده اند با احتیاط رفتار کنند. بانک مرکزی اروپا همواره بر انجام هر اقدام برای حمایت از رونق اقتصاد منطقه یورو تاکید کرده است اما برخی عوامل سیاسی از جمله انتخابات های ماه های آینده بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر دارد. موضوع دیگری که مورد توجه سرمایه گذاران است احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری در آمریکاست.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. افزایش قیمت نفت و تاکید ترامپ بر اجرای برنامه های حمایتی سبب شد بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده شود. در چند ماه اخیر یعنی از زمان پیروزی ترامپ در انتحابات ریاست جمهوری آمریکا سرمایه گذاران تحت تاثیر هیجان های مثبت رفتار کرده اند و شاخص های مالی در بورس آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشته اند. اگر ترامپ نتواند به وعده های خود عمل کند بازار مالی در وضعیت نگران کننده قرار خواهد گرفت. این هفته خبرهای مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و بویژه گزارش روز جمعه وزارت کار در باره وضعیت بازار کار در ماه گذشته میلادی اهمیت بالایی دارد. مثبت بودن محتوای این گزارش سبب می شود احتمال افزایش نرخ های بهره در ماه جاری میلادی بیشتر شود. جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنرانی روز گذشته خود گفت افزایش نرخ ها در ماه جاری میلادی اقدامی "مناسب" است. در هفته ای که گذشت، شاخص متوسط صنعتی داوجونز رشد کرد و به سطح 21 هزار واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک هفته اخیر نشان داده شده است:

نوسان قیمت ها در سطوح پایین تر

روز جمعه قیمت مس و دیگر فلزات پایه تغییرات بزرگی نداشت و تنها قیمت نیکل رشد کرد. هفته گذشته اخباری که از اقتصاد چین منتشر شد عموما مثبت بود و در هفته پیش رو خبرهای مهم دیگری از اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده فلزات پایه در جهان است منتشر خواهد شد در نتیجه انتظار می رود نوسان قیمت ها قابل ملاحظه باشد. روند تحولات در اقتصاد چین نشان می دهد اوضاع امیدبخش است اما شرایط خوب اقتصاد این کشور به معنای منطقی بودن افزایش شدید قیمت فلزات پایه در ماه های اخیر نیست. بر همین مبناست که تحلیلگران معتقدند اگر محرک قدرتمندی ایجاد نشود قیمت فلزات پایه در محدوده های کنونی نوسان خواهد کرد و احتمال دارد از قیمت ها کاسته شود. نکته مهم این است که ممکن است برنامه توسعه زیرساخت ها در آمریکا که ترامپ وعده داده آن را اجرا کند به تعویق افتد. همچنین اگر بانک مرکزی آمریکا همانطور که پیش بینی کرده امسال 3 بار دیگر نرخ های بهره را بالا ببرد ارزش دلار افزایش خواهد یافت و این عامل نیز بر قیمت ها فشار وارد می کند. البته برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند در پایان سال جاری میلادی و سال آینده، قیمت فلزات پایه رشد می کند زیرا بازار با کسری مواجه خواهد شد. روز جمعه قیمت نیکل و آلومینیوم به ترتیب با 2 درصد رشد و 0.6 درصد کاهش به 10800 دلار و 1920 دلار در هر تن رسید. قیمت روی و سرب به ترتیب با 0.3 درصد و 0.35 درصد کاهش در سطح 2820 دلار و 2270 دلار قرار گرفت. در هفته ای که گذشت قیمت مس 1.5 درصد معادل 90 دلار در هر تن افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

هفته ای پرخبر پیش روی سرمایه گذاران

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافت. هفته گذشته برخی اخبار منتشر شده از اقتصاد آمریکا منفی بود و بر همین مبنا دلار تحت فشار قرار گرفت. روز گذشته پس از سخنرانی جانت یلن رییس بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش بیشتری پیدا کرد زیرا او در سخنان خود بطور صریح به افزایش نرخ های بهره در نشست ماه جاری کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا اشاره نکرد. البته تحلیلگران معتقدند اکثر اعضاء این کمیته با افزایش نرخ ها در آینده نزدیک موافق هستند زیرا معتقدند وضعیت اقتصادی رو بهبود است. این هفته روز جمعه گزارش وزارت کار آمریکا در باره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منتشر می شود و محتوای این گزارش بر ارزش دلار تاثیری بزرگ خواهد داشت. هفته پیش گزارش این وزارتخانه در باره وضعیت بازار کار در دو هفته قبل مثبت بود. از سوی دیگر این هفته روز سه شنبه گزارش مربوط به نرخ رشد اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی منتشر می شود. همچنین روز پنجشنبه شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا نشست خواهد داشت. پیش بینی شده در این نشست تغییری در نرخ های بهره ایجاد نخواهد شد اما دیدگاه هایی که ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا درباره وضعیت اقتصاد منطقه یورو بیان می کند بر ارزش یورو تاثیر خواهد گذاشت. در هفته پیش رو همچنین اخبار مهم از اقتصاد انگلستان منتشر می شود که بر ارزش پوند تاثیر خواهد داشت. با توجه به داده های مهمی که در هفته پیش رو از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود انتظار می رود نوسان در بازارهای ارز بزرگ باشد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو اندکی کاهش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.062 قرار گرفت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24