Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

دولت در جهت کاهش آن مهمترین موضوع که بحث حضور بیمه های اروپایی در ایران است را مورد نظر قرار داده و قصد تسویه بدهی خود به آنها را دارد...

بانک، سرخرگ حیاتی بورس

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • کانی های غیر فلزی
  • بررسی تکنیکال
    • غمارگ
    • خاور
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • کانی غیر فلزی (بخش دوم)

کانی های غیر فلزی عموما شرکت هایی هستند که با اندازه متوسط و کوچک در بازارهای نسبتا راکد و نوسانی مورد توجه هستند. این سهام کوچک که بعضا نقدشوندگی بالایی هم دارند می توانند از محل رونق صنایع بالادستی عموما منتفع شوند. در هفته های جاری در اسفند ماه سعی خواهد شد این سهام در گروه بندی های ویژه ای بررسی شوند. هفته پیش با صنایع نسوز همراه بودید، این هفته با دو تک سهم خاص این گروه، هفته بعد با صنعت شیشه و هفته آخر اسفند نیز به بررسی فاکتورهای بنیادی سایر سهام این گروه با محصولات انحصاری خواهیم پرداخت.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) غمارگ

مارگارین اخیرا موفق به شکست 650 تومان نشد و با اصلاح در محدوده 600 تا 650 تومان در نوسان است. مطابق یک سناریو سهم پس از تکمیل یک 5 موجی نزولی و الگوی کلاسیک هارمونیک ب مقاومت مهمی برخورد کرده است و ممکن است روند صعودی سهم حداقل در کوتاه مدت مختل شود.

لازم به ذکر است که با توجه به افزایش ریسک سهم در محدوده قیمتی کنونی شناسایی سود برای بسیاری از سهامداران در اولویت قرار خواهد گرفت و این سهم گروه غذایی ممکن است در صورت اصلاح بیشتر به حمایت های 560 و 520 تومان واکنش نشان دهد. در صورت شکست 650 تومان به بالا می توان تحلیل را مجددا بروز کرد.

ب )خاور

روند 3 ساله نماد خاور در شکل زیر نشان داده شده است. خاور که پیش از توقف در بالای کانال مشخص شده در کانال نوسان می کرد با بازگشایی روند نزولی را شروع نمود تا در نهایت به کانالی که از بهمن 92 تا بهمن 94 در آن نوسان می کرد بازگردد. طی یک سال اخیر سهم از این کانال خارج شده بود اما نهایتا با خبرهای منفی بنیادی به این سطح بازگشت.

همانگونه که مشاهده می شود 75 تومان کف کانال به حساب می آید و بعید به نظر می رسد سهم به کمتر از این قیمت برسد. این محدوده برای افراد ریسک پذیر با حد ضرر 65 تومان می تواند مورد توجه قرار گیرد ضمن آنکه سهامداران قبلی می توانند در کف های قیمتی اقدام به فروش و شناسایی زیان ننمایند.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

به گزارش خبرگزاری ها، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی چهارشنبه شب و پس از بازگشت از پاکستان و شرکت در اجلاس سران اکو گفت: هنگامی که از تعامل سازنده سخن می‌گوییم، معنای آن این است که در گام نخست باید این تعامل را با همسایگان و کشورهای عضو سازمان اکو داشته باشیم که البته قدم‌هایی هم در این راستا برداشته شده است رییس جمهوری با اشاره به دیدارهای خود با نخست‌وزیر پاکستان و رییس جمهور ترکیه در حاشیه این اجلاس، گفت: ایران، ترکیه و پاکستان از بنیان گذاران سازمان همکاری اقتصادی هستند و در دیدار با مقامات این دو کشور روابط و همکاری‌های دو کشور مورد بررسی قرار گرفت. رییس‌ جمهوری گفت: شرایط امروز سوریه و این‌که مردم باید تعیین‌کننده آینده کشور باشند، مبارزه با تروریسم و گسترش همکاری‌ها میان ایران، ترکیه و عراق و نیز مسایل و مشکلات یمن و اینکه مسایل این کشور باید از طریق گفت‌وگوهای یمنی – یمنی حل و فصل شود نیز در دیدار با رییس جمهوری ترکیه بررسی شد، رییس‌ جمهوری با بیان این‌که توسعه شرق برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: امروز دولت توسعه سواحل مکران را به طور جدی پیگیری می‌کند و این روابط نزدیک‌تر با پاکستان را موجب خواهد شد رییس‌ جمهوری با اشاره به این‌که امروز در منطقه شاهد ناامنی و افراطی‌گری هستیم، اظهار امیدواری کرد تا با همکاری همه کشورها ثبات در منطقه به وجود آید تا به جای کشتار، توسعه و همکاری‌ها جایگزین شود.

اصولگرایان و اصلاح طلبان برای انتخابات سال آینده ریاست جمهوری جلسات متعددی را برگزار می کنند و هر طرف برای رسیدن به اجماع کلی و مشخص شدن نامزد نهایی تلاش می­کنند. در همین راستا عارف به عنوان یکی از اعضای اصلاح طلبان اعلام کرد ما با یک کاندیدا می آییم و پیش بینی من این است که وضع روحانی یا کاندیدای نهایی اصلاح طلبان خوب است و در دور اول انتخاب می شود.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

از سال 1334،چارچوب قانونی سرمایه گذاری خارجی در ایران قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی بوده است. در راستای انجام اصلاحات در ساختار اقتصادی کشور، مجلس ایران طرح قانون جدید سرمایه گذاری خارجی با عنوان قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی را پیشنهاد نمود که نهایتا“ در سال 1381 به تصویب رسید. قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی جانشین قانون جلب و حمایت سرمایه های خارجی، که از سال 1334 حاکم بود، گردید. از مهمترین نکات قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی ریسک های تحت پوشش است که این موضوع شامل نقل و انتقال سود و همچنین بازگشت سرمایه، سلب مالکیت و ملی کردن دارایی های سرمایه گذاران خارجی و ... می شود. با عنایت به این قانون که در جهت حمایت از سرمایه گذار خارجی به تصویب رسیده است کشور ما پس از تحریم های ظالمانه عملا در موضوعات نقل و انتقال سود با توجه به تحریمهای بانکی جایگاه سرمایه گذاری خارجی را از دست داد و پس از آن نیز با توجه به بالا رفتن ریسکهای بوجود آمده قدرت جذب اعتبارات کاهش یافت.

در همین زمینه باید گفت بانک ها و شرکت های بزرگ خارجی هم هنگام سرمایه گذاری و ورود به بازار یک کشور برآوردهایی از اقتصاد و بانکهای آن کشور دارند و بر اساس آن برآوردها یک رتبه ریسک پذیری به آن می دهند که این رتبه در کشور ما در دولت هشتم عدد 4 بود و در دولت نهم و دهم به 7 نزول کرد این مهم در دولت فعلی به رتبه 6 رسیده است و دولت در جهت کاهش آن مهمترین موضوع که بحث حضور بیمه های صادراتی دولتی کشورهای اروپایی در ایران است را مورد نظر قرار داده و قصد تسویه بدهی خود به آنها را دارد.

این مهم باعث شده تا به عنوان نمونه نتوانیم در صنایع پتروشیمی پیشرفت کنیم. زیرا این صنایع نیاز به فناوری و سرمایه دارد. در شرایط عادی برای شروع پروژه‌های بزرگ ۲۰ درصد آورده نیاز است و ۸۰ درصد از طریق سرمایه‌گذاری خارجی تامین می‌شود. در صورتی که در زمان تحریم نتوانستیم از این موضوع استفاده کنیم. در حالی که قطر تنها در حوزه تبدیل گاز به گازوئیل و بنزین بیش از ۴ طرح بزرگ احداث کرد که تنها یکی از آنها ۱۹ میلیارد دلار ارزش داشت. کشورهایی مانند قطر و ترکیه کاسبان تحریم علیه ایران بودند و از آن شرایط استفاده بردند.

رئیس جمهور در این هفته در اجلاس اقتصادی اکو شرکت کرد وی در این اجلاس اعلام کرد قلب اقتصاد جهان از نیمه قرن حاضر به بعد در قاره آسیا خواهد تپید. اقتصادهای نوظهور آسیایی، جریان اقتصاد جهانی را از غرب به سوی شرق تغییر خواهد داد، و این تغییر قرن بیست و یکم را به دوران پیشتازی آسیا بدل خواهد کرد. برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که با تغییر جایگاه اقتصادی برخی اعضای موثر اکو در دهه آینده، سازمان ما در آسیای آینده بار دیگر کلید تعامل شرق و غرب خواهد شد؛ آینده ای که از امروز آغاز می‌شود و به جهانیان نشان می‌دهد که نه تنها اکو فلسفه وجودی خود را از دست نداده ، بلکه اهمیتی مضاعف در آینده منطقه خواهد داشت.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

بازار سرمایه پلی است که پس­اندازهای واحدهای اقتصادی مازاد را به واحدهای سرمایه گذاری که بدان نیازمندند انتقال می دهد و دو طرف بدین وسیله به سود می رسند. این امر رایج البته نیازمند یک بازار مالی شفاف و با پشتوانه بالا می باشد و شفافیت این موضوع به تعهد شرکتهای حاضر دربازار سرمایه، نظارت مستمر سازمان بورس، استفاده از آخرین متدهای روز گزارش­گیری و شرکتهای حسابرسی با رتبه بستگی دارد تا افردا و شرکتهایی که دست به سرمایه گذاری می زنند با ریسک کمی این اقدام را انجام دهند و جذب سرمایه ها بیش از پیش انجام بشود. این امر اما در حال حاضر دربازار سرمایه کشور دچار مشکلات فراوانی است که سازمان بورس و مجلس در جهت رفع این مشلات برآمده اند و درصدد برطرف کردن آنها هستند. بر هین اساس پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اعتقاد به پایین بودن سطح استانداردهای حسابرسی در کشور گفت: بخشی از شفافیت اقتصادی انجام شده است و افشای اطلاعات بنگاههای اقتصادی در این زمینه گام اول است که در حال پیگیری است فارغ از اینکه هر بنگاه اقتصادی تحت مالکیت شخص حقیقی یا حقوقی است. براساس قانون مصوب مجلس و قرار دادن ضمانت های اجرایی از سال آینده شاهد افشای صورت های مالی بنگاه ها براساس ساختار و استانداردهای مالی دنیا خواهیم بود. وی افزود: سازمان حسابرسی هم در راستای توسعه استانداردها برای گزارشگری مالی اقداماتی را انجام داده است اما ساختار حسابرسی نیاز به یک بازنگری اساسی دارد زیرا در مواقعی که کارشناسان سازمان حسابرسی از ارگان، دستگاه یا بنگاه اقتصادی تخلفی را گزارش نکرده اند در صورتیکه ما شاهد تخلفات متعددی در حوزه حسابرسی خصوصی و دولتی هستیم. در همین ارتباط رئیس سازمان بورس هم اعلام کرد: حسابرسان در بورس رتبه‌بندی می‌شوند و ده‌ها هزار صورت مالی در بورس تهیه شده، سالی 4 صورت مالی توسط شرکت‌ها ارائه می‌شود، بیش از 2 هزار صورت مالی سالانه تهیه می‌شود و شاید برخی از آنها خطا و مشکل داشته باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذار خارجی براساس استاندارد گزارشگری مالی تا زمانی که متوجه می‌شود صورت‌های شرکت‌های مالی داخلی را ورق خواهد زد، تصریح کرد: این موضوع به تقویت پاسخگویی کمک می‌کند البته IFRS حلال تمام مشکلات نیست. رئیس کل بانک مرکزی هم در همین زمینه گفت: شفافیت اطلاعاتی و سرعت نقد شوندگی از جمله ویژگی شاخص بورس ها برای نشان دادن عملکرد درست آنها است و لذا اقدامات مرتبط با IFRS منجر به این خواهد شد که بورس کاراتر شود.

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ در هفته های اخیر با افزایش قیمت تولیدات شرکتهای پتروشیمی در بازارهای جهانی شاهد تغییر شرایط نمادهای این گروه هستیم که این مهم باعث تعدیلات مثبتی در این گروه شده است. در راس این شرکتها می توان به پتروشیمی زاگرس اشاره کرد که با رسیدن قیمت متانول در بازارهای جهانی به بالای 350 دلار با توجه به مفروضات بودجه در سال 95 این شرکت را با سود دو برابری مواجه ساخت. این امر با توجه به افزایش تقاضا در صنایع پایین دستی با رویه مثبتی ادامه خواهد داشت و نوید روزهای خوبی برای این گروه را در سال 96 می دهد. از دیگر نمادها هم شخارک نرخ متانول در بودجه سال 96 را بسیار کمتر از نرخ متانول در واقعیت حاضر گرفته که این نماد هم سال آینده را در صورت حفظ شرایط فعلی قیمت متانول با تعدیل مثبت روبرو خواهد شد. اما از جمله مهمترین مفروضاتی که در بودجه اکثر شرکتهای گروه در نظر گرفته شده است نرخ دلار در محدوده 3800 تومان می باشد.

در خودروسازی؛ معاملات این هفته خودروسازان بیشتر تحت تاثیر معاملات بلوکی قرار گرفته بود و انتشار اخباری در این مورد سمت و سوی نمادهای گروه را مشخص کرد. بر همین اساس در ابتدای این هفته عرضه 16 درصدی بلوک خگستر از سوی ایران خودرو با توجه به نبود خریدار با صلاحیت با شکست مواجه شد که این خبر بار منفی برای اکثر نمادها داشت. این امر در حالی بود که در ادامه هفته اخباری از عرضه بلوک خفنر توسط خگستر روند معاملات را بار دیگر مثبت کرد که البته نزدیکی به انتهای سال و تسویه اعتباری ها اینبار باعث منفی شدن سهام این گروه شد. در میان معاملات بلوکی خبر رسید که خساپا ورنا را با قیمت تمام شده واگذار خواهد کرد.

اخبار منتشر شده از این گروه حاکی از آن بود که در هفته پیش رو قرارداد ایران خودرو و بنز آلمان نهایی می شود. همچنین اولین تولید مشترک ایران خودرو و پژو کامل شد و به صورت غیر رسمی از آن رونمایی شد. همچنین در اخباری دیگر شایعاتی از پرداخت مطالبات قطعه­سازان از خودروسازان منتشر شد.

در فلزات اساسی؛ معاملات نمادهای حاضر در این گروه به دلیل گزارشات محتاطانه از سوی برخی شرکتها همچون فملی و همچنین روند متعادل کامودیتی­ها در بازارهای جهانی شیبی متعادل را به خود گرفت. این امر در حالی بود که برخی نمادها همچون فلوله با توجه به تبدیل سود به زیان با روندی کاملا سبز روبرو بودند. در این گروه در بازار های جهانی تحلیها نشان از پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه در ماههای آینده دارد ضمن اینکه اعتصابها در معادن مهم دنیا همچنان ادامه دارد و این اخبار همراه با کاهش موجودی انبارها نشان از کاهش نیافتن و حتی بالا رفتن قیمت کامودیتی ها در سال 2017 دارد. این اتفاقات به گونه ای است که کارشناسان برای نمونه در مورد روی با توجه به کمبودها در عرضه این محصول قیمت 2900 تا 3300 را برای آن پیش بینی می کنند. این مهم می تواند تعدیلات مناسبی را در نمادهای این گروه به همراه داشته باشد.

در مورد سنگ آهنی ها شاپور محمدی از تلاش نهاد نظارتی بازار سرمایه برای رفع ابهام از وضعیت کسب و کار صنعت سنگ آهن به عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک بورس کشور و همچنین کنترل عرضه اوراق بدهی خبر داد. وی گفت: با توجه به مشکلات موجود در قیمت گذاری سنگ آهن و نیاز فعالان این عرصه و سهامداران و ذی نفعان، فرمولی برای تعیین قیمت سنگ آهن از سوی سازمان بورس تهیه شده که این فرمول برای اجرایی شدن به وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی از نمایندگان مجلس نیز ارائه شده است. وی تصریح کرد: در واقع با تعیین این فرمول تلاش داریم تمام سنگ آهن و سایر فرآورده های معدنی که بخش خصوصی تولید می‌کند، به قیمت‌های جهانی متصل و متناسب با آن نیز قیمت های داخلی تعیین شود. این فرمول بر اساس قیمت های جهانی تهیه و تنظیم شده است.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ افزایش قیمت نفت و رسیدن آن به بالای 50 دلار بالاخره باعث تحرکات مثبتی در EPS شرکتهای گروه شد و تعدیل مثبت اکثر نمادها را به همراه داشت. این مهم به گونه ای بود که شبندر با تعدیل مثبت 106 درصدی توانست در 9 ماهه 81 درصد سود خود را پوشش بدهد. همچنین شتران هم با تعدیل مثبت 94 درصدی پوششی همانند شبندر را در 9 ماهه داشت. شبریز و شاوان هم به ترتیب با تعدیل مثبت 195 درصدی و 68 درصدی را به همراه داشت. این گزارشات مناسب روند خوبی را پس از بازگشایی نمادهای بسته این گروه به همراه خواهد داشت.

بانک و بیمه؛ نمادهای این گروه به خصوص تجارت و ملت با حمایت حقوقی ها با افزایش روبرو شدند. این در حالی بود که خبرها حکایت از کاهش ذخیره قانونی بانکها دارد که خبر خوبی برای اقتصاد کشور به شمار می آید و در جهت کاهش بهره بانکی تاثیر گذار است و همچنین بانکها هم با افزایش وام دهی از این وضعیت خارج می شوند با این حال همچنان ریسک بزرگ بازار سرمایه، وضعیت کنونی بانک ها و زیان ناشی از فعالیت بانکداریست که می تواند فشار نقدینگی به بازار سرمایه وارد نماید و باید امیدوار بود این مشکلات با رونق بازار مسکن، فروش اموال مازاد و افزایش سرمایه تا حدودی مرتفع گردد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24