Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دیروز اطلاعیه واگذاری سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو مجددا منتشر شد تا این نماد با معاملات مثبتی مواجه شود. همچنین دیروز گسترش سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو از واگذاری بلوک ۷۰ درصدی فنرسازی خاور خبر داد....

دریای آرام «بورس»

بانکی : در گروه بانکی معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در تشریح دلایل عدم بازگشایی نماد برخی بانک‌ها در بورس، علت اصلی را عملکرد هیات مدیره آنها دانست و گفت: برای متخلفان پرونده تشکیل می‌دهیم.حسن امیری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به چشم‌انداز سهام بانک‌ها و سهامداران بعد از اصلاحات مرحله دوم صورت‌های مالی بر اساس IFRSS گفت: اصلاحات صورت‌های مالی بر اساس گزارشگری مالی بین‌المللی در بانک‌ها ربطی به افت ارزش سهام ندارد و در صورت‌های مالی بانک‌ها بر اساس استانداردهای نوین، نکاتی وجود داشت که از سوی بانک مرکزی مورد اشاره قرار گرفته است. معاون سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: هر بانکی که کسری اطلاعات را تکمیل کند؛ بلافاصله نماد آن در بورس بازگشایی خواهد شد. امیری گفت: سازمان بورس مرتب با این بانک‌ها مکاتبه کرده و تذکر می‌دهد که اطلاعات را در هر مرحله، ارائه دهند؛ در این میان دستورالعمل‌ها کاملا مشخص است که هر اطلاعاتی باید در چه مقطعی ارائه شود؛ پس اگر بانک‌ها تخلف داشته باشند، برای آنها پرونده تخلفاتی تشکیل می‌دهند.

معدنی : در گروه معدنی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تلاش نهاد نظارتی بازار سرمایه برای رفع ابهام از وضعیت کسب و کار صنعت سنگ‌آهن به‌عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک صنعت و بورس کشور خبر داد. شاپور محمدی در جمع خبرنگاران درخصوص آزادسازی قیمت سنگ‌آهن گفت: با توجه به مشکلات موجود در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن و نارضایتی فعالان این عرصه و سهامداران و ذی‌نفعان، فرمولی برای تعیین قیمت سنگ‌آهن از سوی سازمان بورس تهیه شده است. این فرمول برای اجرایی شدن به وزیر صنعت، معدن و تجارت و برخی از نمایندگان مجلس نیز ارائه شده است. وی درخصوص جزئیات این فرمول تصریح کرد: در واقع با تعیین این فرمول تلاش داریم تا تمام سنگ‌آهن و سایر فرآورده‌های معدنی که بخش خصوصی تولید می‌کند، به قیمت‌های جهانی متصل و متناسب با آن نیز قیمت‌های داخلی تعیین شوند و عملا دولت دخل و تصرفی در قیمت‌گذاری نداشته باشد.کنسانتره سنگ‌آهن در حالی در جهان قیمت‌های بیش از 90 دلاری را پشت سرگذاشته که هر تن کنسانتره در ایران با قیمت متوسط 38تا 40 دلار به فروش می‌رسد. این ارزان فروشی صنعت سنگ‌آهن را با شرایط نامساعدی مواجه می‌کند و 10 هزار میلیارد‌ تومان طرح‌های توسعه در این صنعت به‌عنوان پیش‌نیاز تحقق تولید 55 میلیون تن فولاد خام را در افق 1404 با مخاطره رو به‌رو می‌سازد.

فولاد : قیمت فولاد طی یک هفته اخیر در ترکیه، منطقه cis و چین با رشدی بین 4 تا 5 درصد همراه بود بنابراین دولت چین تصمیم گیرفته در بازار دخالت کند و کمیته ای جهت تحقیق در زمینه علل افزایش نرخ ایجاد کرده است. برخی می گویند این عاملی برای توقف رشد قیمتی خواهد بود. روز گذشته میلگرد آجدار در بازار داخلی چین 3.6درصد رشد کرد در حالی که دولت قوانین جدید بر معاملات مسکن جهت جلوگیری از رشد قیمت ها لحاظ کرده است.

خودرویی : دیروز اطلاعیه واگذاری سهام گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو مجددا منتشر شد تا این نماد با معاملات مثبتی مواجه شود. همچنین دیروز گسترش سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو از واگذاری بلوک ۷۰ درصدی فنرسازی خاور خبر داد. «خگستر» 10 روز بعد از انتشار این آگهی، اقدام به عرضه بیش از 69 میلیون و 983 هزار سهم فنرسازی خاور خواهد کرد. قیمت هر سهم این بلوک 4772 ریال و به ارزش پایه بیش از 4/ 33 میلیارد تومان تعیین شده که به‌صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط روانه میز فروش خواهد شد.ر این میان، برخی فعالان برآورد کرده‌اند در صورت فروش این بلوک، 140 ریال به سود 78 ریالی هر سهم «خگستر» اضافه خواهد شد.در گروه خودرویی در ۱۱ ماه امسال تولید انواع خودرو ۳۹ درصد افزایش یافت. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید انواع خودرو از ۷۸۲ هزار و ۸۵۳ دستگاه در ۱۱ ماه سال گذشته به یک میلیون و ۸۷ هزار و ۹۵۸ دستگاه افزایش یافت.

شپلی : عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار دستور رئیس‌جمهوری درخصوص نامه نمایندگان اصفهان درخصوص مشکلات کارخانه پلی اکریل شد.زهرا سعیدی مبارکه درگفت وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مرتفع نشدن مشکلات شرکت پلی اکریل اصفهان گفت: سوال اول اینجاست که چرا کار این کارخانه باسابقه به اینجا رسیده است و دولت و وزرا نباید به راحتی از کنار این مساله عبور کنند. نماینده مردم مبارکه با بیان اینکه کارخانه پلی اکریل فروخته شده اما مبلغی معادل قیمت واقعی کارخانه به آن پرداخت نشده است، خاطرنشان کرد: باغی که متعلق به این شرکت بوده به نام «باغ فردوس» نیز به فروش رفته است، اما کسی درباره دلیل فروش باغ و همچنین محلی که این منابع در آنجا هزینه شده سوال نکرده است. مساله دیگر وام‌هایی است که این کارخانه طی سال‌ها گرفته و به یکباره 700 میلیارد تومان بدهی به بارآورده است.وی تصریح کرد: همه می‌دانستند که با 20 میلیارد تومان این کارخانه راه نمی‌افتد و اگر می‌خواستند این مبلغ را در اختیار کارخانه قرار دهند، چرا 9 ماه است که برای پرداخت 20 میلیارد دوم تعلل می‌کنند؟ در حالی که به راحتی می‌شود این کارخانه را احیا کرد تا برای کارخانه‌های دیگر مادری کند.

روی : بهای شمش روی 2813دلار در هر تن است که تغییر مهمی از ابتدای هفته نداشته است. مدیرعامل گلینکور به سهامداران گفته که قصد دارد 500هزار تن ظرفیت معدن روی را مجددا به مدار تولید بازگرداند و این عاملی برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت جهانی شده است. در همین حال فدرال رزرو 14مارس( 2هفته دیگر) در خصوص نرخ بهره تصمیم گیری خواهد کرد. انتظار می رود نرخ بهره 0.25درصد رشد کند و این می تواند مانع از رشد قیمت ها در سطح جهانی شود.

فاسمین : دیرعامل شرکت کالسیمین گفت: در حال حاضر معدن انگوران تامین کننده خاک موردنیاز واحدهای تولیدی شمش در ایران است. اما معدن انگوران تنها جوابگوی 25 درصد از نیاز ما است. این رقم برای 79 یا 80 شرکت دیگری که کار کنسانتره روی یا تولید شمش انجام می دهند نیز در همین اندازه است. در نتیجه مجبور هستیم نزدیک به 5 درصد از خاک موردنیاز را از طریق معادن کوچک اطراف و مابقی نیاز را از طریق واردات خاک از ترکیه تامین کنیم.  کشوری که خاک را از آن وارد می کنیم طالب شمش تولیدی ما است. این به معنای صورت گرفتن 2 کار بطور همزمان (واردات در مقابل صادرات) است. این موضوع هم به صادرات بخشی از محصولات تولید شده کمک می کند و هم مواد اولیه تامین می شود. توجیه پذیر بودن واردات خاک به میزان عیار مربوط است البته با توجه به بالا بودن عیار خاک های وارداتی، با مخلوط کردن آنها با خاک های کم عیار داخلی توجیه اقتصادی حاصل می شود اما به تنهایی استفاده از خاک وارداتی هزینه های تولید را افزایش می دهد. یکی از طرح های توسعه ای در دستورکار، طرح «BZS» است که خاک باطله سابق را که انباشته شده با عیار 5 تا 6 درصد به عنوان خوراک کارخانه استفاده خواهد کرد. این کارخانه در حال احداث بوده و امید است عملیات اجرایی آن که بیش از 85 درصد پیشرفت داشته تا قبل از پایان سال جاری به بهره برداری برسد. با اجرای این طرح باطله پرعیار و به خط تولید می رسد. سرمایه گذاری صورت گرفته برای این پروژه 22.5 میلیارد تومان است. البته ممکن است این رقم تا حدود 26 میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند.

غگل : شرکت گلوکوزان که اولین و بزرگترین تولیدکننده محصولات متنوع از ذرت در ایران از سال 1349 است، بعد از افت قیمت صنعتی اردکان، به گرانترین سهم بازار تبدیل شده است. این شرکت درحالی  آبان ماه برنامه افزایش سرمایه 163درصدی از محل مطالبات و آورده سهامداران را اعلام کرده بود که طبق مصوبه 26 دی هیات مدیره ، در نظر دارد علاوه بر مطالبات و آورده سهامداران، از محل اندوخته طرح و توسعه، افزایش سرمایه دهد. به این ترتیب در صورت صدور مجوز قانونی سازمان بورس ، سرمایه 7.6 میلیارد تومانی "غگل" به 20 میلیارد تومان خواهد رسید و صرف اصلاح ساختار مالی و جبران کمبود نقدینگی و جبران مخارج سرمایه ای خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24