Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نخستین سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره عملا هیچیک از ابهام ها درباره برنامه های آتی دولت جدید آمریکا را از میان نبرد و او به بیان وعده های خود در زمینه رونق بخشیدن ..

ترامپ بار دیگر از بیان جزییات برنامه هایش اجتناب کرد

نخستین سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره عملا هیچیک از ابهام ها درباره برنامه های آتی دولت جدید آمریکا را از میان نبرد و از به بیان وعده های خود در زمینه رونق بخشیدن به اقتصاد و افزایش امنیت آمریکا اکتفا کرد. سخنان او سبب رشد ارزش دلار و فشار بر قیمت طلا شده است.

تقریبا چهار ماه از زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد و طی این مدت جهت حرکت بازارهای مختلف تغییراتی داشته اما دو عامل یعنی نگرانی درباره تبعات سیاست های اقتصادی و تجاری رییس جمهور جدید آمریکا و امید به اجرای وعده های او درباره رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور، همواره بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذاشته است.

ترامپ بیستم ماه ژانویه یعنی 40 روز پیش در کاخ سفید مستقر شد و در این مدت فرمان های اجرایی او سبب شده سرمایه گذاران و کارشناسان در باره آینده دچار ابهام و نگرانی شوند.

ترامپ قبل از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وعده داد از مالیات اشخاص و شرکت ها خواهد کاست، مقررات دست و پاگیر را حذف خواهد کرد و 1000 میلیارد دلار طی 10 سال صرف توسعه زیرساخت ها خواهد کرد. اعلام این وعده ها سبب شد پیروزی او در انتخابات به رشد شاخص های مالی در اکثر بازارهای جهان و کاهش قیمت طلا منجر شود. همچنین قیمت فلزات پایه به سرعت رشد کرد.

در هفته های اخیر تحولاتی در عوامل موثر بر بازارهای یاد شده رخ داده که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

نخستین تغییر که سبب نگرانی بیشتر سرمایه گذاران شده احتمال به نعویق افتادن اجرای وعده های ترامپ در حوزه کمک به رونق اقتصاد آمریکاست. هفته پیش وزیر دارایی دولت ترامپ به روشنی اعلام کرد تدوین برنامه های مربوط به کاهش مالیات ها و اختصاص بودجه برای توسعه زیرساخت ها زمانبر است. برداشت سرمایه گذاران از این سخن آن بود که فعلا نباید انتظار داشت این دو وعده عملی شود.

از پیش کارشناسان هشدار داده بودند که تحقق وعده های ترامپ تنها به اراده او وابسته نیست بلکه مستلزم طی شدن مراحلی است که زمان زیادی باید صرف آن شود. بدین ترتیب برخی سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که تداوم رشد شاخص های مالی و قیمت مواد خام بعید است.

نفت

امروز قیمت نفت اندکی رشد کرده است. قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب در سطح 56.5 دلار و 54.1 دلار در هر بشکه قرار دارد. روز گذشته قیمت نفت اندکی کاهش یافت و این در حالی بود که تغییر بزرگی ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر مشاهده نشد. بازار نفت عموما تحت تاثیر اقدامات اوپک و پیش بینی هایی است که درباره افزایش تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورها مطرح می شود. پایبندی اوپک به برنامه کاهش عرضه نفت سبب بالا باقی ماندن قیمت ها در هفته های اخیر شده اما اگر اقتصاد جهان دچار ضعف شود یا بر تولید نفت آمریکا افزوده شود قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت.

فلزات پایه

روز گذشته قیمت فلزات پایه رشدی نسبی داشت و قیمت مس و روی به ترتیب در سطح 6000 دلار و 2830 دلار در هر تن قرار گرفت. گزارش هایی که در روز جاری از اقتصاد چین منتشر شده مثبت بوده و نشان می دهد بر سرعت رشد فعالیت ها افزوده شده است. امروز تاکنون قیمت فلزات پایه نوسانی اندک داشته است.

وضعیت کلی اقتصادی چین امیدبخش است اما سرمایه گذاران مایلند بدانند امسال دولت این کشور برای حمایت از رونق اقتصاد چه تدابیری اتخاذ خواهد کرد. در سال های اخیر اختصاص بودجه برای توسعه زیرساخت ها و کمک به رونق بخش مسکن دو برنامه دولت چین برای تحقق نرخ رشد مورد نظر خود بوده است. کارشناسان معتقدند برنامه های حمایتی ادامه خواهد یافت اما برخی عوامل خارجی از جمله اقداماتی که دولت جدید آمریکا در حوزه مناسبات تجاری با چین انجام خواهد داد هنوز مشخص نیست. این یک عامل تهدید محسوب می شود.

طلا

قیمت طلا در روزهای اخیر نوسانی محدود داشته زیرا سرمایه گذاران منتظر سخنرانی دونالد ترامپ بودند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 100 دلار در هر اونس افزایش یافته و اگر نگرانی ها درباره افق اقتصاد آمریکا باقی بماند و بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا نبرد عملکرد طلا مثبت خواهد بود. امروز اول مارس است و در این ماه، کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشست خواهد داشت. تحلیلگران معتقدند احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست بسیار کم است و به همین دلیل طلا جذاب باقی مانده است. اکنون قیمت هر اونس فلز زرد درمحدوده 1244 دلار در نوسان است.

بازارهای مالی

امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ آسیایی رشد کرده اند زیرا اخبار منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده است. بازارهای مالی در ماه های اخیر عملکرد مثبت داشته اند زیرا سرمایه گذاران معتقد بودند برنامه های ترامپ به رشد بالاتر اقتصاد آمریکا منجر خواهد شد. داده های اقتصادی نشان می دهد روند بهبود شرایط اقتصادی در این کشور ادامه یافته است اما هنور مشخص نیست در ماه های آینده اقدامات ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد خواهد داشت. نهادهای تحلیلگر معتقدند امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته میلادی است اما ریسک هایی وجود دارد که اگر رفع نشود مشخص نیست وضعیت بازارهای مالی به چه شکل خواهد شد.

بازار ارز

ارزش دلار امروز اندکی رشد کرده اما در روزهای اخیر سرمایه گذاران منتظر انتشار داده های جدید از اقتصاد آمریکا و سخنرانی ترامپ بودند در نتیجه تغییر بزرگی در شاخص دلار ایجاد نشد. اگر در ماه جاری میلادی بانک مرکزی آمریکا نرخ های بهره را بالا ببرد یا احتمال افزایش نرخ ها بیشتر شود دلار حمایت خواهد شد.

امروز گزارش های متنوعی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24