Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چهره اصلی بازار در روزهای اخیر را باید بیم و امید قیمتی دانست هرچند که بهبود زیرپوستی حجم تقاضا تاکنون موجب شده تا نرخ ها در بازار داخلی کاهش بیشتری را تجربه نکند اگرچه رشد قیمت ها را هم رقم نزده است. به نظر می رسد این ابهام قیمتی را باید مهمترین رخداد این روزهای بازار فولاد به شمار آورد که از یک سو تصمیم گیری را برای دورنمای قیمت ها با مشکل رو به رو ساخته و از سوی دیگر می تواند آینده رشد قیمت ها را نیز با مشکل رو به رو سازد...

روزهای خوش سنگ آهن

بورس24 :افزایش حجم عرضه محصولات پتروشیمی در بازار آزاد در کنار بالابودن حجم معاملات این کالا در بورس کالا شرایط مساعدی را برای بهبود حجم خرید در این بازار پدید آورده است. این وضعیت جدید البته به ثبات قیمت ها در این بازار نیز انجامیده است که باز هم سیگنالی از بهبود عرضه ها به شمار می رود. در بازار فولاد نیز شاهد تثبیت قیمت ها هستیم که البته شواهدی زیرپوستی از بهبود تقاضای مؤثر در بازار آزاد نیز محسوب شده اگرچه بهبود حجم معاملات در این گروه کالایی به هفته آینده موکول خواهد شد. در بازارهای جهانی هنوز هم شاهد رشد قیمت فولاد و سنگ آهن هستیم.

صعود سنگ آهن به مدد فولاد سازان

دیروز فولادسازان چین همزمان با رشد شاخص قیمت میلگرد در بورس کالای این کشور، اقدام به رشد قیمت تا ۲۰.۴دلار در تن کردند، حتی گزارش شده برخی فولادسازان از فروش محموله ها با تناژ بالا به مشتریان خودداری کرده اند.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،این موضوع بازار سنگ آهن را تقویت کرد و بنادر چین شاهد رشد ۲۲درصدی قیمت سنگ آهن عیار مبنا (۶۲%) بود و قیمت ها به ۹۲.۳۳دلار در تن رسید. در بنادر، تمرکز خریداران سنگ آهن با توجه به مارجین بالای سود فولادسازان (بیش از ۲۹دلار در تن) بروی سنگ آهن پرعیار است. دلیل آن هم افزایش اختلاف قیمت عیار ۶۲درصد با ۵۸درصد از رقم ۲۱.۷۸دلار ابتدای سال ۲۰۱۷ به ۲۹.۵۱دلار فعلی است. در واقع بازار به شدت تشنه سنگ آهن کم عیار است و فولادسازان به دنبال رشد تولید و بهره برداری بیشتر از ظرفیتهای تولید خود هستند.

رشد قیمتهای محصولات آهنی البته ریسک را افزایش داده است. امروز صحبت از تحقیق دلایل رشد قیمت محصولات آهنی در بازار توسط شورای برنامه ریزی چینNDRCو احتمال دخالت دولت در بازار شده که باعث نگرانی بوده و فعالان بازار به دقت این ریسک را دنبال کنند.

عرضه محصولات در بورس کالا راه جلوگیری از فساد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شفاف سازی در بورس کالا را مورد حمایت پارلمان دانست و گفت: یکی از راهکارها برای جلوگیری از فساد و رانت، عرضه کالاها در بورس است.

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، به نقل از مهر، محمدرضا پور ابراهیمی با بیان این که بورس کالا از ورود واسطه‌های عرضه کالا جلوگیری می‌کند گفت: بورس یک ساختار نظام‌منداست و هر کسی که معاملات خود را از طریق بورس انجام دهد با یک سازوکار شفاف مواجه می‌شود که در آن واسطه‌ای وجود ندارد.

وی همچنین به جلوگیری از فرار مالیاتی با عرضه محصولات در بورس کالا اشاره کرد و گفت: شفافیت های آماری در بورس کالا می تواند برای اصلاح و جلوگیری از فرار مالیاتی فعالان اقتصادی کمک کند، چرا که یکی از اهداف نه تنها بورس کالا بلکه سایر بورس ها ایجاد شفافیت و جلوگیری از فرار های مالیاتی است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع اساسی در کشور را شفافیت اقتصاد دانست و افزود: بازارهای مالی ما به این منظور به وجود آمدند تا شفافیت اقتصادی را به ارمغان آورند و تا کنون نیز موفق بوده اند.

باید به بازارهای مالی توجه ویژه داشت و از آن ها حمایت کرد؛ چرا که اگر به این موضوع توجه کافی نشود آثار آن علاوه بر حوزه اقتصادی در مسائل اجتماعی بین المللی و دیگر حوزه ها نیز خود را نشان خواهد داد.

پورابراهیمی اضافه کرد: چارچوب معاملات در بورس کالای ایران مشخص است و این بازار کالایی منسجم، بر پایه شفافیت بنا شده و ما در مجلس آماده ایم تا شرایط را برای پیشرفت بازارهای مالی فراهم کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به ابزارهای متنوع و گسترده ای که در بورس کالا وجود دارد، باید اقدامات گسترده تری در حوزه بورس کالا و اوراق بدهی صورت بگیرد.

وی افزود: توسعه و گسترش ابزارهای متنوع مالی در بورس‌های کالایی به شفافیت اقتصادی، جمع‌آوری اطلاعات صحیح، تامین سرمایه در گردش و پوشش ریسک صنایع کمک بسزایی خواهد کرد.

بازار پتروشیمی ها

بالابودن حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به نفع بازار تمام شد و از یک سو التهاب بسیاری از گریدها مرتفع شده و از سوی دیگر رشد قیمت ها در بازار آزاد نیز به سمت ثبات متمایل گشت. این شرایط می تواند وضعیت کلی در بازار آزاد را بهبود بخشد و شرایط را برای خرید در بازار با تزریق بیشتر عرضه ها بهبود بخشد. این در حالی است که قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی وارد یک فاز ثبات با جهت گیری کاهشی شده که در کنار کاهش قیمت دلار می تواند کاهش قیمت های پایه را رقم بزند.

تالار پتروشیمی در آرامش

حجم معاملات محصولات پلیمری امروز در تالار پتروشیمی بورس کالای ایران ۳۴ هزار و ۳۲۲ تن رقم خورد. به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران»، عرضه محصولات ۷۱ هزار و ۸۹۳ تن و تقاضای آن هم ۷۴ هزار و ۳۶۸ تن بود. تالار محصولات پتروشیمی امروز معاملاتی آرام را پشت سر گذاشت و تنها برخی از محصولات با رقابت قیمتی به فروش رسیدند.

به این ترتیب در گروه پی وی سی ها، گرید ۶۵ پتروشیمی اروند با حجم ۱۹۸ تن و قیمت پایه ۳ هزار و ۴۴۳ تومان معامله شد، گرید ۶۵ پتروشیمی بندرامام هم با حجم ۶۱۶ تن و قیمت پایه مورد معامله قرار گرفت، این کالا به صورت سلف عرضه شده بود.

گرید ۶۵ پتروشیمی غدیر با رقابت قیمتی و میانگین نرخ ۳ هزار و ۴۵۵ تومان معامله شد، این کالا ۵۰۰ تن عرضه و ۷۴۰ تن تقاضا داشت.گرید ۷۰ پتروشیمی بندرامام هم با نرخ پایه ۳ هزار و ۷۸۷ تومان و حجم ۱۳۲ تن معامله شد.

در گروه پلی اتیلن های سنگین، ایکس تری پتروشیمی امیرکبیر که به صورت سلف عرضه شده بود با رقابت خریداری شد. این کالا با حجم ۲۸۰۰ تن و تقاضای ۴۱۰۰ تن روبه رو شد، نرخ پایه این کالا ۴ هزار و ۲۷۱ تومان و میانگین نرخ خرید آن هم ۴ هزارو ۶۱۰ تومان رقم خورد.

در گروه پلی اتیلن های ترفتالات، گرید بطری ۸۲۵ پتروشیمی تندگویان با حجم ۱۰۶۷ تن و قیمت پایه ۳ هزار و ۹۸۸ تومان معامله شد، گرید ۷۸۵ و ۸۴۵ وارد سیستم مچینگ شد. گریدهای نساجی هم با قیمت پایه معامله شدند.

در گروه پلی اتیلن ها هم گرید ۰۲۰ و ۰۰۷۵ پتروشیمی بندرامام با قیمت پایه توسط کارگزاران خریداری شد.

در همین حال محصولاتی همچون پلی اتیلن سنگین دورانی ۳۸۴۰UAپتروشیمی تبریز، پلی اتیلن سنگین تزریقی ۵۲۵۱۸ پتروشیمی جم، پلی اتیلن سنگین بادیBL۳پلیمر کرمانشاه، پلی اتیلن سنگین فیلمF۷۰۰۰پتروشیمی ایلام و پلی اتیلن سبک خطی ۰۲۰۹AAپتروشیمی امیرکبیر وارد سیستم مچینگ شدند.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پلیمری در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی پروپیلن نساجی HP552R

پتروشیمی مارون

نقدی

37,116

39,235

1518

2552

1518

پلی پروپیلن نساجی SIF030

پتروشیمی پلی نار

نقدی

37,116

40,827

210

7686

210

پلی اتیلن سنگین اکستروژن EX3

پتروشیمی امیرکبیر

سلف

42,713

46,100

2800

4100

2800

پلی وینیل کلراید E6834

پتروشیمی اروند

سلف

37,187

44,624

220

3124

220

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی اروند

نقدی

34,432

34,432

4994

2178

1650

پلی پروپیلن شیمیایی EP548R

پلی پروپیلن جم

نقدی

42,243

44,437

220

1540

220

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

نقدی

34,432

34,862

500

1080

500

پلی وینیل کلراید S65

پتروشیمی غدیر

سلف

34,432

34,511

500

740

500

پلی استایرن مقاوم 7240

پتروشیمی تبریز

نقدی

58,892

58,892

600

180

90

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

نقدی

46,808

46,808

2000

80

80

اپوکسی رزین مایع E06 SPL

پتروشیمی خوزستان

نقدی

73,200

80,520

35/2

74/8

35/2

بورس انرژی: معامله 6،000 تن گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل

در جریان معاملات روز جاری (سه‌شنبه 10 اسفند 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، متانول پتروشیمی شیراز و فن‌آوران، پنتان پلاس پتروشیمی پارس، آیزوریسایکل، نفتای سنگین تصفیه نشده، بلندینگ نفتای حلال 410 و حلال 404 پالایش نفت شیراز، حلال 410 پالایش نفت آبادان و اکستراکت نفت بهران در رینگ داخلی و حلال 402 پالایش نفت اصفهان و تبریز و گاز مایع پالایش گاز فجر جم در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی عرضه شدند که کل معاملات امروز معادل 10,716 تن و به ارزش قریب به 150 میلیارد ریال می‌باشد.

از نکات حائز اهمیت معاملات امروز رینگ داخلی می‌توان به معامله 506 تن اکستراکت نفت بهران اشاره کرد که این نخستین عرضه سال جاری این محصول بود. همچنین رینگ ببین‌الملل بازار فیزیکی شاهد معامله 6،000 تن گاز مایع پالایش گاز ایلام بود که تقاضایی بالغ بر 12،000 تن به ثبت رسید و خریداران به رقابت پرداختند. همچنین خریداران حلال 402 پالایش نفت تبریز با ثبت تقاضایی بیش از 4،000 تن به رقابت پرداختند.

در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه 11 اسفند 95، کالاهای میعانات گازی خانگیران (S-500)، میعانات گازی خانگیران (TP-200) و میعانات گازی خانگیران (TP-400) در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

بازار فولاد

رشد قیمت ها در بازار فولاد دوامی نداشته هرچند که از کاهش محسوس نرخ نیز خبری نیست. این شرایط نشان دهنده ثبات شکننده بازار فولاد است اگرچه میل به تثبیت نرخ را می توان در معاملات کف بازار فولاد رصد کرد. بسیاری از واحدهای فولادی قیمت های خود را با ثبات نرخ اعلام کرده ولی برخی از واحدها نیز کاهش قیمت را در دستور کار خود قرار داده اند اگرچه تعداد انگشت شماری از واحدها نیز به سمت افزایش نرخ گام برداشته اند. امیدواری به کف سازی نرخ ها جدی تر از کاهش قیمت خودنمایی می کند اگرچه هنوز نمی توان منتظر افزایش قیمت ها باشیم ولی امیدواری به رشد حجم معاملات مخصوصاً برای هفته پیش رو نیز قابل رصد کردن است.

رشد قیمت ها در بازار جهانی تاکنون سیگنال مثبتی برای بازار داخلی فولاد نبوده و البته رونق تقاضا در روزهای پایانی سال را هم شاهد نیستیم. این در حالی است که در هفته آینده انتظار بهبود حجم معاملات قطعاً بیش از هفته جاری خودنمایی خواهد کرد ولی نمی توان از رشد نرخ نیز برای این بازه زمانی سخن گفت اگرچه در صورت افزایش قیمت ها ، چندان هم عمیق و قدرتمند نیست.

چهره اصلی بازار در روزهای اخیر را باید بیم و امید قیمتی دانست هرچند که بهبود زیرپوستی حجم تقاضا تاکنون موجب شده تا نرخ ها در بازار داخلی کاهش بیشتری را تجربه نکند اگرچه رشد قیمت ها را هم رقم نزده است. به نظر می رسد این ابهام قیمتی را باید مهمترین رخداد این روزهای بازار فولاد به شمار آورد که از یک سو تصمیم گیری را برای دورنمای قیمت ها با مشکل رو به رو ساخته و از سوی دیگر می تواند آینده رشد قیمت ها را نیز با مشکل رو به رو سازد. با توجه به این موارد نمی توان اظهار نظر قاطعی در مورد دورنمای نرخ ها داشت و بهتر است تا پایان یافتن این دوران گذار صبر پیشه کرد هرچند که کف سازی قیمتی جدی است ولی رشد نرخ ها قطعی نیست. به نظر می رسد خرید در شرایط فعلی اقدام معقولی باشد ولی داد و ستد به منظور سفته بازی هم نگرانی های خاص خود را دارد.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد به گزارش بازار پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد. برخی از تغییرات امروز بازار میلگرد شامل موارد زیر بودند :

فولاد ابهر : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد سپهرایرانیان : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان کاشان : به غیر از سایز 10 که امروز حدود 10 تومان کاهش قیمت داشته بقیه ثابت شنیده شد.

فولاد خرمدشت : محصولات A2 حدود 10 تومان و محصولات A3 حدود 20 تومان توام با کاهش قیمت شنیده شد.

انواع کلاف 6.5 تا 10 کلاف فولاد امیر آباد توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش نسب به آخرین اعلام 30 تومان کاهش قیمت

آذر فولاد امین تیکمه داش : 20 تومان کاهش قیمت؛ مجددا 5 تومان کاهش قیمت

آریا ذوب : 10 تومان کاهش قیمت برخی مبادی غیر رسمی فروش

فولاد کاوه تیکمه داش : 20 الی 25 تومان کاهش قیمت

سیما فولاد جهان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : 10 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : انواع میلگرد از خط کارخانه : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز 10 الی 20 تومان کاهش قیمت

به نظر می رسد که در خصوص محصولات ذوب آهن اصفهان در بازار غیر رسمی هم چند کانال فروش وجود دارد بطوریکه کانالی که ارزان تر است، نرخ تیرآهن و میلگرد آن هم در زیرمجموعه ارزانتر است و دیگری که ثابت است، زیرمجموعه اش هم ثابت اعلام کرده اند.

فولاد خلیج فارس : 10 تومان کاهش قیمت.

قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد کویر کاشان : کلیه محصولات : ثابت

فولاد روهیناجنوب : ثابت

فولاد هیربد : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد شاهرود : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد ارگ تبریز : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

فولاد سیرجان حدید جنوب : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

مجتمع نورد فولاد گیلان ( حسن رود) : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

فولاد البرز غرب ( البرز تاکستان) : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد پرند : ثابت

فولاد آذربایجان : ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : ثابت

فولاد نیشابور : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد

مجتمع فولاد صنعت بناب : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت؛ 25 تومان کاهش قیمت نرخ مبدا رسمی آخر وقت

فولاد ابرکوه : ثابت

آریان فولاد : به غیر از سایز 10 که امروز 20 تومان افزایش قیمت داشته بقیه ثابت شنیده شد.

پرشین فولاد : 10 تومان افزایش قیمت !

نورد فولاد یزد : انواع میلگرد A3 حدود 20 تومان افزایش قیمت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24