Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بعد از فروش ٢٠ درصد سهام ریل سیر کوثر که شنبه توسط حمید عزت آبادی پور عرضه و به ارزش ١.٢٧ میلیارد تومان انجام شد، دو سهامدار حقیقی دیگر نیز در واگذاری ۴٠ درصد سهام این شرکت فرابورسی برآمدند. ..

«زنگ ها» به صدا در می آید...

پالایشی : جعفر سبحانی در مورد تغییرات سبد سهام عدالت به ایلنا گفت: با توجه به مصوبه هیات وزیران، تغییراتی در سقف سبد سهام عدالت‌ ۷ پالایشگاه لحاظ شد و طی آن سهام پالایشگاه‌های کرمانشاه، بندرعباس، تبریز، اصفهان،تهران، شیراز و لاوان کاسته شد و به ازای آن دو پالایشگاه امام خمینی‌ و پالایشگاه آبادان افزایش سهام داشتند. وی در پاسخ به سوال آیا سودهایی که قبلا این 7 پالایشگاه به حساب سهام عدالت واریز کرده‌اند و سازمان خصوصی سازی‌ آنها را به حساب خزانه واریز کرده با این قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و سودها برخواهد گشت؟ گفت: این گونه نخواهد شد و تغییری در این بخش ایجاد نمی‌شود و سودها پا بر جا و به قوت باقی است. سبحانی تصریح کرد: ارزش ریالی این 7 پالایشگاهی که سهام عدالت آنها تغییر کرد در مقایسه با افزایش سهام دو پالایشگاه دیگر چندان زیاد نبود. وی بیان کرد: پالایشگاه امام خمینی شازند اراک ۳۶ درصد و پالایشگاه آبادان ۹ درصد نسبت به دوره گذشته رشد داشته‌اند و سهم پالایشگاه شازند نسبت به دوره قبل از ۳۰ به ۶۶ درصد و سهم پالایشگاه آبادان نیز از ۴۰ به  ۴۹ درصد رسیده است. در جریان جلسه 27 بهمن‌ماه هیأت وزیران و به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده 34 قانون اصل 44 تصویب شد 20 درصد سهام 7 پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به سهام عدالت خارج شود تا به عنوان سهم 20 درصدی دولت از ارزش فعالیت‌های پالایش نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارائه شود. همچنین 10 درصد سهام پالایشگاه نفت تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و تدریجی در بورس منظور و درصد درج شده در ردیف 14 جدول بند 1 مصوبه شماره 128 ستاد مرکزی سهام عدالت به این میزان اصلاح شود. در دوره اختصاص سهام این شرکت‌ها به طرح توسعه سهام عدالت، سود مورد تقسیم مربوط به طرح توزیع سهام عدالت اعم از وصول شده و وصول نشده، به طرح توزیع سهام عدالت تعلق داشته و بابت اقساط مشمولین این طرح محاسبه می‌شود. همچنین 36 درصد سهام پالایشگاه امام خمینی و 9 درصد سهام پالایشگاه آبادان بابت سهام جایگزین بند 1 این تصویب‌نامه به طرحت توزیع سهام عدالت اختصاص می‌یابد.

ورنا : در پایان معاملات امروز نماد ورنا برای برگزاری نوبت دوم مجمع سالانه به همراه دو شرکت دیگر بورسی بسته می شود. در پایان معاملات امروز، نماد سرمایه گذاری رنا به دلیل برگزاری مجمع سالانه نوبت دوم (برای تصویب صورت های شهریور 95 ) در شنبه 14 اسفند ، بسته می شود. این زیرمجموعه سایپا ، مجمع سالانه 30 دی لغو کرده بود.

خگستر : در پی عرضه 16 درصد سهام گسترش سرمایه‌گذاری‌ ایران‌خودرو که شنبه 7 اسفند انجام شد، این بلوک به دلیل تاخیر در برخی هماهنگی های لازم برای ارایه سفارش خرید، معامله نشد. همچنین بلوک 2 درصدی ایران خودرو که قرار بود یکشنبه 8 اسفند روانه میز فروش شود به علت توقف نماد شرکت ، عرضه نشد. با این حال ، ایران خودرو زمان جدید عرضه این دو بلوک را با همان شرایط قبلی روز دوشنبه 23 اسفند تعیین کرد و قرار است از طریق کارگزاری حافظ ، 240 میلیون سهم "خگستر" به قیمت پایه هر سهم 700 تومان و بوسیله کارگازی نهایت نگر، 296 میلیون و 567 هزار و 273 سهم "خودرو" به قیمت پایه هر سهم 380 تومان و به ارزش بیش از 1.12 هزار میلیارد تومان روانه میز فروش شود. بلوک 2 درصدی ایران خودرو به وکالت از سرمایه گذاری سمند واگذار خواهد شد.

خپارس : شرکت پارس خودرو اقدام به عرضه ۱۶.۵درصد سهام حق تقدم کرد اما کسی حاضر به خرید آن نشد تا این بلوک روزی زمین بماند و سایپا با چالش ۳۸۰ میلیارد تومانی آن هم در شب عید روبرو شود . این بلوک شامل بیش از 3.7 میلیارد سهم بود که به قیمت هر سهم یک تومان بعلاوه 100 تومان قیمت اسمی ، از سوی کارگزاری بانک ملی عرضه شد. با این اوصاف ، شرکت سایپا که متعهد این پذیره نویسی و افزایش سرمایه 237 درصدی "خپارس" است ، برای آینده دو راه در پیش دارد. اول اینکه طی مهلت باقی مانده تا 15 اسفند ، باز هم از طریق پارس خودرو اقدام به عرضه این بلوک و یا عرضه خرد آن کند و یا اینکه درصورت عدم وجود متقاضی ، اقدام به ایفای تعهد و پرداخت حدود 380 میلیارد تومان کند تا افزایش سرمایه این زیرمجموعه در اداره ثبت شرکت ها نهایی شود.

معدنی : مهدی کرباسیان در نشست با هیات استرالیایی با برشمردن اشتراکات معدنی و اقتصادی دو کشور، گفت: بخش های اکتشاف، تحقیق و توسعه، آموزش، مشاوره، ‌ کاهش مصرف آب و انرژی، تولید مواد معدنی از جمله زنجیره فولاد و آلومینیوم، شرایط مناسبی را برای ارتقاء همکاری های معدنی دو کشور ایجاد کرده است. وی به افزایش همکاری ایران با شرکت هایی از ایتالیا، آلمان، هند، ‌ کره و ژاپن در دوران پسا تحریم اشاره و تاکید کرد: یکی از موارد اصلی ما در فرایند تولید محصولات معدنی و صنایع معدنی، کاهش مصرف انرژی به ویژه آب است. این مقام مسئول به جایگاه منحصر به فرد مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی ایران در خاورمیانه اشاره کرد و ادامه داد: برنامه اکتشافی ایران از حدود ۳ سال پیش آغاز شده و نتایج قابل توجهی در کشف ذخایر جدید داده که این زمینه نیز یکی از راه های تقویت مناسبات دو کشور است. کرباسیان با اشاره به وجود گاز طبیعی و ذخایر متنوع و بالا معادن در ایران اظهار داشت: با توجه به پتانسیل های رشد و نیاز ایران و همچنین کشورهای همسایه به ساخت و ساز و توسعه ‌ می توانیم با ایجاد کارگروه و شرکت های مشترک، فرصتی برای نفع چند جانبه ایجاد کنیم. همچنین ریچارد بالت  وزیر توسعه اقتصادی، ‌حمل و نقل و منابع ایالت ویکتوریا استرالیا هم با ذکر اینکه شرکت های این کشور از گذشته با ایران همکاری داشته اند افزود: ما نتایج این نشست را در اختیار شرکت های کشور خود قرار می دهیم تا بتوان بیش از گذشته به همکاری مشترک دست یافت. وی با استقبال از پیشنهاد ارایه شده برای تقویت همکاری ها گفت: بررسی راه کارهای همکاری و امضای تفاهمنامه در بخش های مختلف از جمله اهداف ما در این سفر در جهت توسعه روابط با بخش معادن ایران است. یان بیگز سفیر استرالیا در تهران نیز پس از استماع توانمندی های معدنی ایران در حوزه های اکتشاف و ذخایر، با ابراز شگفتی از پتانسیل های این حوزه گفت: در حال بررسی توسعه روابط دو کشور در بخش معدن هستیم و این امر با تبادل گروهای تخصصی میسر می شود.بخش های تحقیق و توسعه، اکتشاف و زمین شناسی از فرصت های همکاری بین ایران و استرالیا است.

حسیر : بعد از فروش 20 درصد سهام ریل سیر کوثر که شنبه توسط حمید عزت آبادی پور عرضه و به ارزش 1.27 میلیارد تومان انجام شد، دو سهامدار حقیقی دیگر نیز در واگذاری 40 درصد سهام این شرکت فرابورسی برآمدند. براساس این گزارش، محمد عزت آبادی پور و نادر کریمی مکی آبادی، روز یکشنبه 22 اسفند اقدام به عرضه بیش از 188 میلیون و 729 هزار سهم "حسیر" خواهند کرد که به همان قیمت پایه 450 تومانی هر سهم ، توسط کارگزاری ارگ هومن عرضه خواهد شد.

رفاه : درحالی بانک ملت 20 بهمن اقدام به عرضه و فروش 10 درصد سهام فروشگاه رفاه از طریق بازار پایه فرابورس و به قیمت 1655 تومانی هر سهم (بیش از 75.2 میلیارد تومان) کرد، بلوک 52 درصدی این فروشگاه نیز آماده واگذاری شده است. براساس این گزارش، این بلوک شامل بیش از 64.6 و 42.6 میلیون سهم متعلق به بانک‌های صادرات و ‌تجارت ، 38.5 و 10.1 میلیون سهم متعلق به سرمایه گذاری امید و مدیریت طرح و توسعه آینده پویا و 78..6 میلیون سهم متعلق به بانک ملی ایران است که روز یکشنبه 22 اسفند از سوی کارگزاری بانک ملی روانه میز خواهد شد. در این واگذاری ، قیمت پایه هر سهم فروشگاه رفاه 1660 ریال و ارزش پایه 52 درصد سهام فروشگاه رفاه بیش از 389.5 میلیارد تومان با شرایط 25 درصد نقد و باقی اقساط تعیین شده است.  براساس این گزارش، فروشگاه زنجیره ایی رفاه شهریور 87 در تابلوی فرعی بورس درج و آماده عرضه اولیه شده بود اما به دلایلی نامعلوم، برنامه ایی برای ورود به بورس اعلام نشد تا زمینه ترک حضور در بازار سهام فراهم شود. سپس در آبان 93 و بعد ازگذشت 6 سال از آن زمان، با درخواست پذیرش در فرابورس این شرکت 45 میلیاردتومانی با معاملاتی "رفاه" در بازار پایه فرابوررس موافقت شد. درترکیب سهامداری این شرکت بانک‌های ملی،صادرات،تجارت و سپه، بازرگانی سپهر نوید آفرین (مالک جدید و جایگزین بانک ملت) ، شهرداری‌های تهران و کشور به همراه حدود 30 هزار سهامدار حضور دارند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24