Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به نظر می رسد او برای تحقق وعده خود در زمینه کاهش مالیات ها و اختصاص بودجه به توسعه زیرساخت ها با موانعی مواجه است و این بدان معناست که سرمایه گذاران باید منتظر ..

برخی ریسک ها رونق هیجانی بازار را تهدید می کند

روز گذشته انتظار برای سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره آمریکا سبب شد تغییرات بزرگی در شاخص های مالی و قیمت مواد خام ایجاد نشود. این درحالیسکه برخی گزارش ها از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر شد که در شرایط عادی می توانست بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر داشته باشد. امروز آخرین روز ماه فوریه است و بد نیست نگاهی به عملکرد بازارهای مختلف در ماه جاری میلادی بکنیم. در ماه جاری که امروز پایان می یابد شاخص های مالی در بازارهای بزرگ رشدی نسبی داشتند و قیمت طلا افزایش یافت. قیمت فلزات پایه چندان تغییری نداشت و شاخص دلار اندکی رشد کرد. در هفته های اخیر، ترامپ که به تازگی در کاخ سفید مستقر شده تلاش کرده به وعده های خود عمل کند اما اقدامات نسنجیده او سبب نگرانی سرمایه گذاران و رشد قیمت طلا شده است. نکته مهم این است که به نظر می رسد او برای تحقق وعده خود در زمینه کاهش مالیات ها و اختصاص بودجه به توسعه زیرساخت ها با موانعی مواجه است و این بدان معناست که سرمایه گذاران باید منتظر نوسان های بزرگ در بازارهای مختلف باشند. رشد شدید شاخص های مالی و قیمت مواد خام در چند ماه اخیر حاصل خوشبینی درباره افق اقتصاد آمریکا بوده و اکنون درباره تحقق این پیش بینی تردیدهایی پدید آمده است. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست ترامپ قصد دارد در قبال مناسبات اقتصادی با چین و اروپا چه رویکردی اتخاذ کند. همچنین در اروپا برخی ریسک های سیاسی وجود دارد که در صورت رخ دادن بر رونق اقتصادی تاثیر خواهد داشت. بدین ترتیب در هفته های آینده نیز سرمایه گذاران باید با شرایط پرابهام دست و پنجه نرم کنند.

پیش بینی ثبات قیمت ها در میان مدت

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی افزایش به 56.1 دلار و 54.1 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته تغییرات بزرگی در قیمت نفت ایجاد نشد زیرا از یک سود ارزش دلار تقریبا ثابت بود و از سوی دیگر داده جدیدی از وضعیت عرضه و تقاضا منتشر نشده است. نهادهای تحلیلگر معتقدند در ماه های آینده تعادل بین عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد اما از آنجا که تولید نفت در آمریکا و برخی دیگر از کشورها افزایش می یابد بعید است قیمت نفت افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد بویژه اگر نرخ رشد اقتصاد آمریکا افزایش نیابد رشد تقاضای جهانی برای نفت همان 1.4 میلیون بشکه ای است که آزانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده است. البته بروز تنش های ژئوپولیتیک که عرضه نفت را تهدید کند می تواند به افزایش قیمت ها منجر شود اما این عامل یک استثنا محسوب می شود. در شرایط عادی، انتظار می رود قیمت ها تا پایان سال در سطوح کنونی نوسان کند. وضعیت اقتصادی چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان عامل دیگری است که بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

مقاومت قیمت طلا در سطوح بالا

امروز قیمت طلا تغییری نداشته و در سطح 1253 دلار در هر اونس در نوسان است. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت قیمت طلا تغییر بزرگی نداشت و اندکی کاهش یافت. قیمت فلز زرد در محدوده 1255 دلار در هر اونس نوسان کرد و قیمت نقره در سطح 18.3 دلار قرار گرفت. قیمت پلاتین و پالادیوم به ترتیب با 4 دلار و 12 دلار افزایش به 1031 دلار و 784 دلار رسید. سرمایه گذاران در بازار طلا روز گذشته شاهد آرامش در بازارهای مالی و نوسان اندک ارزش دلار بودند و ترجیح دادند تا مشخص شدن جهت بازار صبر کنند. ترامپ در هفته های اخیر تصمیم های مختلفی اتخاذ کرده که سبب نگرانی سرمایه گذاران و افزایش جذابیت طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری شده است. انتظار می رود در هفته های آینده نیز این وضعیت ادامه یابد. و به همین دلیل پیش بینی شده بازار طلا همچنان مورد توجه سرمایه گذاران باشد. برای هفته پیش رو پیش بینی شده قیمت طلا افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته نشان داده شده است:

احتیاط و دیگر هیچ

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ این قاره کاهش یافتند البته نوسان شاخص ها بزرگ نبود و به نظر می رسد سرمایه گذاران در انتظار انتشار داده های جدید از اقتصادهای بزرگ بویژه چین و آمریکا هستند. این هفته هر روز اخبار جدید و مهم از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود و بویژه در آمریکا رویدادهای مختلف بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند اما میزان کاهش اندک بود. سرمایه گذاران اروپایی مانند آسیایی ها ترجیح داده اند برای مدتی منتظر باشند. روز گذشته عملکرد ضعیف بازارهای مالی به رغم انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد منطقه یورو مشاهده شد و این بدان معناست که رویدادهای خارج از اروپا بر بازارهای مالی این قاره تاثیری بزرگ دارند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. گزارش هایی که روز گذشته از بخش مسکن آمریکا منتشر شد منفی یود البته میزان سفارش کالاهای باداوم ماه پیش افزایش یافته است. امروز چند گزارش دیگر از اقتصاد منتشر می شود البته سرمایه گذاران بیشتر تحت تاثیر سخنان ترامپ در کنگره این کشور هستند. امروز نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال قبل اعلام می شود. در روزهای آینده نیز گزارش های جدید از شاخص های اقتصادی در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و تحولات در بازار مالی این کشور تحت تاثیر این گزارش ها و تصمیم های دولت قرار خواهد داشت. در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها تحت تاثیر عوامل مختلف قرار دارد

امروز سه شنبه قیمت مس اندکی کاهش یافته و در سطح 5900 دلار در نوسان است. روز گذشته ثبات نسبی در ارزش دلار و منتشر نشدن گزارشی از اقتصاد چین سبب شد نوسان قیمت فلزات پایه اندک باشد. قیمت ها بطور متوسط 0.5 درصد تغییر کردند و قیمت مس، آلومینیوم و نیکل رشد کرد. فردا سه گزارش از اقتصاد چین منتشر می شود و محتوای این گزارش ها در کنار نوسان ها در ارزش دلار بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت. روز گذشته گزارش هایی که از اقتصاد منطقه یورو منتشر شد مثبت بود در نتیجه ارزش یورو در برابر دلار رشد کرد. تحلیلگران معتقدند اخبار اقتصادی از چین و آمریکا و نیز تغییرات ارزش دلار در روزهای آینده بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت البته در هفته ها و ماه های آینده پیش بینی شده قیمت فلزات پایه در محدوده های کنونی یا پایین تر قرار گیرد زیرا به نظر می شد عاملی که بیشترین تاثیر را بر رشد قیمت ها در ماه های اخیر داشته یعنی پیش بینی افزایش مصرف در آمریکا فعلا چندان قدرتمند نیست. برخی تحلیلگران معتقدند وعده ترامپ در باره اختصاص بودجه به توسعه زیرساخت ها تا رسیدن به مرحله اجرا فاصله زیادی دارد. البته در بلندمدت افق بازار بهتر خواهد شد. روز گذشته گروه بین المللی مطالعات مس پیش بینی کرد در چهار سال آینده رشد تولید مس در جهان کند می شود. موضوع مهمی که سرمایه گذاران باید به آن توجه کنند این است که رشد اخیر قیمت ها بر مبنای پیش بینی افزایش مصرف بوده و اکنون در باره تحقق این پیش بینی تردیدهایی پدید آمده است. انتظار می رود برای مدتی قیمت ها حمایت شود اما اگر عاملی قدرتمند وجود نداشته باشد احتمال اصلاح رو به پایین قیمت ها زیاد است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

انتظار سرمایه گذاران

امروز ارزش دلار در برابر یورو رشد کرده اما میزان افزایش زیاد نیست. روز گذشته در آستانه سخنرانی دونالد ترامپ در کنگره آمریکا، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان نوسان بزرگی نداشت و سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر سخنان او باشند. البته گزارش هایی که روز گذشته از اقتصاد منطقه یورو منتشر شد مثبت بود و این عاملی برای رشد ارزش یورو در برابر دلار بود. امروز برخی گزارش ها از اقتصاد این منطقه در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و انتظار می رود نوسان ارزش دلار، یورو و پوند انگلستان بیشتر از روز گذشته باشد. امروز همچنین نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی منتشر می شود و اگر محتوای این گزارش با آنچه اقتصاددان ها پیش بینی کرده اند فاصله داشته باشد تغییراتی در ارزش دلار مشاهده خواهد شد. اما در هفته های اخیر بازارهای ارز عموما تحت تاثیر تحولات در آمریکا بوده است. در این کشور بانک مرکزی مایل است امسال نرخ های بهره را سه بار بالا ببرد در حالیکه کارشناسان معتقدند سیاست های ترامپ سبب می شود شرایط برای اجرای این برنامه فراهم نشود. فردا ماه مارس آغاز می شود و در این ماه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشست خواهد داشت. احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست بسیار کم است و به همین دلیل دلار تحت فشار قرار گرفته است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا و ژاپن منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24