Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اما اگر او مانند قبل، به بیان سخنان کلی اکتفا کند مشکلی حل نخواهد شد و سرمایه گذاران مجبور خواهند بود بر مبنای حدس ها و گمان ها رفتار کنند. فردا همچنین نرخ رشد اقتصاد ..

آغاز آرام هفته ای پرالتهاب و نوسان های بزرگ

فردا دونالد ترامپ در کنگره آمریکا سخنرانی خواهد کرد و اگر او به بیان جزییات برنامه های خود در حوزه های سیاسی و اقتصادی بپردازد از شدت ابهام ها کاسته خواهد شد و سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری می توانند به فعالیت بپردازند. اما اگر او مانند قبل، به بیان سخنان کلی اکتفا کند مشکلی حل نخواهد شد و سرمایه گذاران مجبور خواهند بود بر مبنای حدس ها و گمان ها رفتار کنند. فردا همچنین نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته اعلام می شود. در هفته پیش رو تعداد بسیار زیادی گزارش از آمریکا، چین، منطقه یورو، انگلستان و ژاپن منتشر می شود و به همین دلیل، انتظار می رود تحولات در بازارهای مختلف بزرگ باشد. در روزهای اخیر بروز نشانه هایی از به تاخیر افتادن اجرای وعده های ترامپ سبب شده تحولاتی در بازارهای مالی و مواد خام پدید آید. این هفته سرمایه گذاران هم به داده های اقتصادی توجه خواهند کرد و هم به نشانه های جدید از روند اجرای برنامه هایی که ترامپ در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرده بود.

تولید نفت در آمریکا افزایش خواهد یافت

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی رشد به 56.1 دلار و 54.1 دلار در هر بشکه رسیده است. گزارش هایی که در هفته های اخیر از وضعیت عرضه و تقاضا برای نفت منتشر شده نشان می دهد اوپک و برخی دیگر از تولیدکنندگان نفت به برنامه کاهش عرضه پایبند بوده اند و این عاملی برای بالا باقی ماندن قیمت هاست اما عرضه از سوی برخی کشورها در حال افزایش است. همچنین رشد تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی کمتر از رشد سال قبل است. بدین ترتیب اکنون نمی توان به قاطعیت گفت وضعیت بازار در ماه های آینده به چه شکل خواهد بود. دو هفته پیش تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا با 5 حلقه افزایش به بالاتر از 600 حلقه رسیده که بالاترین میزان از اکتبر سال 2015 است. در هفته های اخیر پیوسته بر تعداد این چاه ها افزوده شده و انتظار می رود این روند ادامه پیدا کند در نتیجه فشارهایی بر قیمت ها وجود دارد. بنا بر گزارش های رسمی، صادرات نفت آمریکا به 1.2 میلیون بشکه در روز رسیده و میزان تولید نفت این کشور به بالاتر از 9 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند تاثیر مثبت برنامه کاهش عرضه بر قیمت نفت از پیش گذاشته شده و از این پس نمی توان این برنامه را عاملی برای بالاتر رفتن قیمت ها دانست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی رشد قیمت ها

امروز قیمت طلا بدون تغییر محسوس در سطح 1257 دلار در هر اونس قرار دارد. در نظرسنجی این هفته کیتکو پیش بینی شده قیمت طلا در هفته پیش رو نیز افزایش خواهد یافت و با توجه به بروز برخی تردیدها درباره اجرای فوری وعده های ترامپ، بعید نیست طلا همچنان جذاب باقی بماند. هفته پیش قیمت طلا رشد کرد و در هفته پیش رو داده های اقتصادی و محتوای سخنانی که رییس جمهور آمریکا در کنگره این کشور بیان خواهد کرد بر بازار طلا تاثیر می گذارد. هفته پیش وزیر دارایی جدید آمریکا، در مصاحبه ای گفت، "تدوین برنامه کاهش مالیات ها و اختصاص بودجه برای توسعه زیرساخت ها به زمان زیادی نیاز دارد." این بدان معناست که نباید انتظار داست این دو وعده بزودی تحقق یابد. از سوی دیگر برخی داده های اقتصادی از آمریکا منفی بوده و اکنون احتمال افزایش نرخ های بهره در این کشور در آینده نزدیک کمتر شده در نتیجه طلا جذابیت پیدا کرده است. عامل دیگر رشد قیمت فلز زرد، ریسک های سیاسی در اروپاست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس پلاتین در هفته گذشته نشان داده شده است:

انتظار برای شفافیت بیشتر

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافته اند. این هفته داده های جدید از اقتصاد چین یک عامل مهم است که بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر خواهد گذاشت. بخش های مختلف اقتصاد چین در ماه های اخیر وضعیت خوبی داشته اند اما این به معنای نرخ بالاتر رشد اقتصاد نیست. پیش بینی شده دولت چین برای سال جاری میلادی نرخ رشد را در محدوده 6.5 درصد تا 7 درصد تعیین خواهد کرد. هر اقدام حمایتی که از سوی دولت انجام شود در راستای تحقق این نرخ رشد خواهد بود در نتیجه نباید انتظار داشت تحولاتی بزرگ در اقتصاد این کشور رخ دهد. از سوی دیگر انتظار می رود تنش در روابط تجاری آمریکا و چین ادامه پیدا کند و این عاملی برای احتیاط سرمایه گذاران در بازارهای مالی است. این هفته همچنین چند گزارش از اقتصاد ژاپن منتشر خواهد شد.

اروپا. این هفته داده های اقتصادی از منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ این منطقه، گزارش های اقتصادی از آمریکا و سخنرانی دونالد ترامپ در جمع نمایندگان کنگره در روز سه شنبه، عواملی هستند که بر بازارهای مالی اروپا تاثیر خواهند گذاشت. به نظر می رسد سرمایه گذاران اروپایی منتظر شفاف تر شدن فضا برای سرمایه گذاری هستند. از یک سو درباره نتیجه انتخابات ها در فرانسه، آلمان و .. نگرانی هایی وجود دارد و از سوی دیگر تصمیم های دولت جدید آمریکا موضوعی است که سبب احتیاط سرمایه گذاران شده است. این هفته نرخ تورم در منطقه یورو مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.

آمریکا. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و نرخ رشد اقتصاد این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته و وضعیت بخش تولید صنعتی در ماه گذشته میلادی برای سرمایه گذاران اهمیت بالایی دارد زیرا هم نشان می دهد وضعیت اقتصادی به چه شکلی است و هم بر احتمال افزایش نرخ های بهره در نشست ماه مارس تاثیر می گذارد. فردا دونالد ترامپ در کنگره سخنرانی خواهد کرد و محتوای سخنان او بر بازار مالی آمریکا و دیگر بازارهای مالی تاثیر خواهد گذاشت. این هفته ششمین هفته ریاست جمهوری اوست. در این مدت تصمیم هایی که اتخاذ شده چندان امیدبخش نبوده است. نکته مهم دیگر این است که تردیدهایی درباره توانایی ترامپ در اجرای فوری وعده هایش بوجود آمده است. از پیش تحلیلگران هشدار داده بودند که تحقق وعده های اصلی ترامپ زمانبر است. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته اخیر نشان داده شده است:

بر نوسان قیمت ها افزوده می شود

امروز دوشنبه قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت فلز سرخ در محدوده 5900 دلار در هر تن قرار دارد. برخلاف هفته گذشته، این هفته داده های متنوع از بخش های مختلف اقتصاد چین منتشر می شود. همچنین اطلاعات مربوط به وضعیت بخش های تولید کارخانه ای منطقه یورو، انگلستان و آمریکا در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت که بر قیمت فلزات پایه تاثیر می گذارد. وضعیت این بخش در اقتصادهای بزرگ در ماه های اخیر خوب بوده اما رشد فعالیت ها در این بخش به معنای افزایش قابل ملاحظه قیمت فلزات پایه در آینده نیست. واقعیت این است که قیمت ها در ماه های اخیر رشدی چشمگیر داشته اند و برای آنکه این روند ادامه یابد به عوامل بنیادی جدید نیاز است. تغییراتی در ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی بوجود آمده که بر قیمت ها موثر خواهد بود اما در نهایت، عامل تعیین کننده، وضعیت اقتصاد چین است. اقتصاد چین سال گذشته 6.7 درصد رشد کرد که پایین ترین میزان در 25 سال اخیر است. برای سال جاری میلادی، نرخ رشد بالاتر از این رقم نخواهد بود. برنامه های حمایتی دولت چین در بخش های زیرساختی ادامه پیدا می کند اما رشد مصرف فلزات پایه در بخش های مختلف اقتصاد این کشور اندک خواهد بود. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند افق بازار فلزات پایه مثبت است. از دید این نهادها، بروز اختلال در عرضه و کاهش ذخیره در انبارها دو عامل رشد قیمت هاست. در هفته های آینده اگر برنامه دولت چین برای حمایت از رونق اقتصاد در سال جاری میلادی اعلام شود فضا برای سرمایه گذاران در بازار فلزات پایه شفاف تر خواهد شد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن قلع در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات شاخص دلار

امروز ارزش دلار در برابر یورو افزایش یافته اما میزان آن زیاد نیست. نسبت یورو به دلار اکنون در سطح 1.0566 قرار دارد. تغییرات ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای معتبر این هفته عمدتا تابع داده های اقتصادی از آمریکا و منطقه یورو خواهد بود. در هفته پیش رو، نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته منتشر خواهد شد و نیز گزارش وزارت کار درباره وضعیت بازار کار این کشور در هفته گذشته در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. همچنین از منطقه یورو شاخص اعتماد مصرف کنندگان و وضعیت تولید صنعتی اعلام می شود. بدین ترتیب، داده های اقتصادی در روزهای آینده نقشی بزرگ در تغییرات نسبت ارزهای مختلف خواهند داشت اما در کنار این عامل باید به یک عامل دیگر یعنی نگرانی درباره افق اقتصاد آمریکا اشاره کرد. برخی کارشناسان می گویند دولت ترامپ قادر نیست در آینده نزدیک به وعده هایی که داده عمل کند و این عاملی برای به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره و در نتیجه وارد شدن فشار بر ارزش دلار است. ماه مارس که از روز چهارشنبه آغاز می شود کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا نشست خواهد داشت. در نظرسنجی ها پیش بینی شده احتمال افزایش نرخ های بهره در این نشست تنها 30 درصد است. در نشست ماه می احتمال افزایش نرخ های بهره 50 درصد است. اگر ترامپ نتواند به وعده هایی که در باره بالا بردن نرخ رشد اقتصاد داده عمل کند شرایط برای بالا بردن نرخ های بهره در آینده نزدیک فراهم نیست و این به معنای کاهش ارزش دلار است. البته ارزش یورو تحت تاثیر ریسک های سیاسی تحت فشار قرار دارد و ارزش پوند به دلیل نگرانی ها درباره تبعات جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا شانس رشد ندارد. پیش بینی شده این هفته عملکرد دلار در برابر یورو مثبت خواهد بود. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد منطقه یورو، آمریکا و ژاپن منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24