Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، معیار سنجی سهام بورس ها از سوی کارشناسان باعث می شود تا مدیران بورس ضمن دریافت بازخوردها، به نحو بهتری به فعالیت های خود ادامه دهند. اما نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که بورس ها ماموریت اول و اصلی شان، بحث شفاف سازی و روان سازی انجام معالات چه در حوزه اوراق بهادار و چه در حوزه بورس کالا است و همچنین ماموریت دیگرشان نیز پوشش ریسک و تامین مالی است...

«بورس کالا» در تابلوی الف فرابورس نقش بست

بورس24 : ورود بورس کالا به تابلوی الف فرابورس را می توان مهمترین خبر روز یکشنبه به شمار آورد که موفقیت مهمی برای بورس کالا به شمار آمده و این ارتقا در مراسمی رسمی با حضور مدیرعامل بورس کالا و مدیرعامل فرابورس برگزار شد. در بازار محصولات پتروشیمی هنوز ضعف معاملات در بورس و بازار به چشم می خورد هرچند که بازار آزاد پلیمرها با رشد پراکنده برخی از گریدها رو به رو شد اگرچه تمامی بازار را در بر نگرفت و ممکن است این رشد قیمت ها مقطعی باشد. این در حالی است که تا پایان هفته جاری امکان ورود بازار به یک فاز افزایشی دور از ذهن نیست بنابراین باید با دقت بالایی به رفتار قیمتی پلیمرها در بازار آزاد و حتی بورس کالا در روزهای پیش رو نگریست. در بازار فولاد نیز رشد قیمت های روزهای اخیر دوامی نیاورد و واقعیت های بنیادین بازار با ضعف تقاضا در نهایت بازاری راکد را رقم زد که میل نوسان قیمت ها را به سمت افت تنزل داد. این شرایط در وضعیتی خودنمایی می کند که احتمال خودنمایی بیشتر خریداران از این پس وجود دارد هرچند که ورود بازار به یک فاز تثبیت قیمتی و ممانعت از کاهش مجدد قیمت ها لازمه ورود خریداران و تغییر فاز قیمت ها به صورت بنیادین خواهد بود اگرچه پتانسیل جهش شدید نرخ ها در هفته جاری را نمی توان در نظر گرفت. با توجه به موارد فوق بازارهای کالایی هرچند که مستعد تغییر فاز هستند ولی با توجه به تعطیلی پایان هفته ، بهتر است خوش بینی ها را به هفته آینده موکول کنیم.

برخلاف هفته های اخیر و عرف معاملاتی در بورس کالا ، مس در تالار صنعتی عرضه نشد که همین نکته می تواند ابهامات و مشکلات جدیدی را در بازار ایجاد کند. این در حالی است که معاون معدنی وزارت صمت از نحوه عرضه این کالا در بورس انتقاد کرده بود و نوید بررسی عرضه های مس را در صورت عدم تزریق بازار ، ارائه کرده بود.

بورس کالا نخستین بورس پذیرش شده در تابلوی «الف»

بطور رسمی امروز نماد بورس کالای ایران در تابلوی الف بازار پایه فرابورس، گشایش یافت. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، مدیرعامل فرابورس ایران در بیستمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» ویژه بورس کالای ایران، در خصوص پذیرش این شرکت در تابلوی پایه الف گفت: بورس کالا به عنوان یک بورس مطرح در کشور که وظیفه پذیرش کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر آن از قبیل کالاهای پتروشیمی، صنعتی، معدنی و کشاورزی و ... را دارد، در تابلوی معاملات پایه الف پذیرش شده است که با گشایش نماد و کشف قیمت آن، شاهد انجام معاملات سهام این بورس به زودی در فرابورس ایران خواهیم بود.

امیر هامونی در مورد عملکرد سه نماد معاملاتی در فرابورس گفت: بر اساس دستورالعمل جدید در خصوص شرایط درج و نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه فرابورس، این بازار به سه تابلوی معاملاتی «الف»، «ب» و «ج» تقسیم‌بندی شده که مبنای پذیرش و درج شرکت‌ها در این سه تابلو با یکدیگر متفاوت است.

به گفته وی تابلوی «الف» این بازار مربوط به تشکل‌های خودانتظام و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است که بر پایه آن بورس‌ها امکان پذیرش در این تابلو را دارند. در تابلوهای «ب» و «ج» نیز شرکت‌ها بر اساس درجه شفافیت و نقدشوندگی درج می‌شوند.

مدیر عامل فرابورس همچنین در خصوص دو تابلوی دیگر این بازار نیز خاطرنشان کرد: تا تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۹۶ اگر شرکت‌های موجود در بازار پایه صورت‌های مالی خود را به کمیته درج ارائه دهند و از شفافیت و نقدشوندگی مناسبی برخوردار باشند در تابلوی «ب» و در غیر این صورت در تابلوی «ج» درج می‌شوند.

گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس

روز یکشنبه 8 اسفند ماه در نشست یک دیدار، یک عرضه در محل شرکت فرابورس ایران و با حضور مدیران عامل بورس کالا و فرابورس، نماد بورس کالای ایران در تابلوی الف بازار پایه فرابورس، بطور رسمی گشایش یافت.

به گزارش «پایگاه خبری بورس کالای ایران» امیر هامونی مدیرعامل فرابورس پس از خیر مقدم به مسئولان و خبرنگاران حاضر در این نشست گفت: بازار پایه فرابورس به ۳ بخش الف، ب و ج تقسیم می‌شود که تابلو الف مربوط به نهادهای مالی از جمله بورس‌ها است و بورس کالای ایران اولین بورسی است که سهام آن در تابلوی الف فرابورس پذیرش شده و کشف قیمت خواهد شد.

سپس دکتر حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران با تقدیر از همکاری شرکت فرابورس که با جدیت و سرعت، پذیرش بورس کالا را در دستور کار قرار داد، گفت: گشایش رسمی نماد بورس کالا در تابلوی الف بازار پایه فرابورس کمک می کند تا ما یک گام دیگر به سمت شفافیت بیشتر پیش برویم .

دکتر سلطانی نژاد افزود: همانگونه که بورس ها بازاری برای ایجاد شفافیت در حوزه معاملات اعم ازکالا و اوراق بهادار هستند، بنابراین این حق همه سهامداران و ذی نفعان این بورس ها است که خواستار معامله و کشف قیمت سهام بورس ها در یک مکانیزم شفاف باشند.

وی ادامه داد: از زمانی که بحث شرکتی شدن بورس ها به وجود آمد در بسیاری از کشورها نیز مشاهده شده بورس ها در بورس های دیگر پذیرش می شوند و شرکتی شدن آن ها این امکان را به وجود آورد تا بورس ها از ساختار عضو گرا به ساختار شرکتی تغییر یابند که در این ساختار به عملیات بورس به عنوان یک کسب و کار نگاه می شود و همچنین در سطح منطقه ای و کشور در حوزه عملیات بورس ها، رقابت هم به وجود می آید.

به گفته مدیرعامل بورس کالای ایران، معیار سنجی سهام بورس ها از سوی کارشناسان باعث می شود تا مدیران بورس ضمن دریافت بازخوردها، به نحو بهتری به فعالیت های خود ادامه دهند. اما نکته ای که نباید از آن غفلت کرد این است که بورس ها ماموریت اول و اصلی شان، بحث شفاف سازی و روان سازی انجام معالات چه در حوزه اوراق بهادار و چه در حوزه بورس کالا است و همچنین ماموریت دیگرشان نیز پوشش ریسک و تامین مالی است .

رشد ۲۱۰ درصدی حجم معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا

وی در ادامه به تشریح عملکرد و برنامه های بورس کالا پرداخت و افزود: اگر نگاهی به آمار معاملات بورس کالا طی سال ۹۵ داشته باشیم از ابتدای سال تا چهارشنبه اخیر که مقایسه شده با مدت مشابه سال قبل مشاهد می کنیم که در اکثر حوزه ها با رشد حجم و ارزش معاملات رو به رو بوده ایم. در این مدت، حجم محصولات صنعتی و معدنی درصد قابل قبولی افزایش پیدا نکرده اما ارزش آن افزایش قابل توجهی داشته است و این رشد به صنایع پایین دستی منتقل شده و آن ها استفاده بهتری از بورس داشته اند.

در حوزه محصولات کشاورزی کارهای بسیار جدی انجام شد و این اقدامات منجر شد تا شاهد رشد ۲۱۰ درصدی در حجم معاملات باشیم و ارزش آن نیز رشد ۱۸۶ درصدی را تجربه کند. حوزه کشاورزی پتانسیل های زیادی دارد و علی رغم تلاش های بسیار زیادی که برای رونق این حوزه صورت گرفت این بازار جای پیشرفت دارد.

وی سپس گفت: در حوزه محصولات پتروشیمی نیز در کنار تعاملات خیلی خوبی که با صنایع بالا دستی و پایین دستی داشتیم موجب شد تا معاملات محصولات پتروشیمی از رشد قابل قبولی بر خوردار شود و ما یک رشد ۳۶ درصدی در ارزش و رشد ۲۹ درصدی در حجم معاملات را طی سال ۹۵ تجربه کردیم.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: توجه به نیاز صنایع پایین دستی و بالا دستی منجر به توسعه رینگ محصولات پتروشیمی شده، اگر چه در تالار فرآورده های نفتی تنها شاهد رشد حجمی معاملات بوده ایم و از لحاظ ارزش به دلیل افت بهای نفت شاهد افت ۹ درصدی بوده ایم. از سویی دیگر در بازار فرعی نیز رشد خوبی را شاهد بوده ایم و در حوزه طلا نیز به همین ترتیب بخش قابل توجه شمش طلای تولیدی در کشور در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت که اگر به آمار معاملات نگاهی بیاندازیم خواهیم دید ۶۲۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حجم و ارزش معاملات در بازار فیزیکی طی سال ۹۵ در بورس کالای ایران به عدد ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا و به ارزش بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسید گفت: این ارقام طی سال گذشته روی ۲۰ میلون تن و ۲۷ هزار میلیارد تومان بسته شده است.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه گفت: در حوزه بازار مالی نیز طی سال ۹۵ رشد بسیار خوبی را شاهد بودیم و همچنین در حوزه قراردادهای آتی نیز رکوردهایی که در سالجاری ثبت شد، رکورد هایی تاریخی است که از جمله آنها می توانم به ثبت رکورد معامله ۷۳۵ هزار سکه در یک روز معاملاتی اشاره کنم.

وی با اشاره به راه اندازی قراردادهای اختیار معامله در روزهای پایانی آذر ماه گفت: حدود ۳۶ هزار قرارداد اختیار معامله خرید و فروش بر روی سکه طلا نیز در این مدت مورد معامله قرار گرفت و در حقیقت ابزارهای جدیدی که بورس کالای ایران به عنوان ابزارهای تبدیل اوراق بهادار سازی دارایی ها در سال ۹۵ معرفی کرده است، همگی با موفقیت روبرو شدند.

وی افزود: با نگاهی به آمار معاملات قراردادهای سلف موازی استاندارد و گواهی سپرده کالایی نیز می توان دریافت که بورس کالا در راه اندازی این ابزارها نیز رشد های قابل قبولی را تجربه کرده است بطوریکه ارزش قراردادهای سلف موازی استاندارد رشد بیش از یک هزار درصدی و گواهی سپرده کالایی افزایش ۱۸۷ درصدی را در سال ۹۵ به ثبت رسانده است.

ارزش ۵ هزار میلیارد تومانی بازار مالی بورس کالا

سلطانی نژاد سپس گفت : در مجموع ارزش بازار مالی بورس کالا طی این مدت به رقم ۵ هزار میلیارد تومان را تجربه کردیم که نسبت به سال گذشته رشد بالای ۹۰۰ درصدی را تجربه کرد.

وی در ادامه به اقدامات بورس کالای ایران طی سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی را طی این سال شاهد بودیم که در دو محصول جو و ذرت انجام شد که بالغ بر یک میلیون و۱۰۰ هزار تن جو و عددی نزدیک به ۶۰۰ هزار تن ذرت مورد معامله قرار گرفت . بر اساس این ماده قانونی، ۸۵ هزار کشاورز وارد فرآیند بورس شدند و ضمن کاهش بار مالی دولت، کشاورزان توانستد محصول خود را در بورس کالای ایران به فروش برسانند و ما به التفاوت پولشان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه راه اندازی قراردادهای اختیار معامله سکه طلا منجر به تکمیل زنجیره‌ ابزارهای مالی موجود بر پایه سکه طلا در کشور است گفت: این امر موجب تنوع بخشیدن به سبد ابزارهای مالی در دسترس سرمایه گذاران و پرتفوی سرمایه گذاری صندوق‌های کالایی شده است.

سلطانی نژاد خاطرنشان کرد: ارتقای سامانه های عملیاتی نیز طی سال ۹۵ پروژه های مهمی در بخشITبورس کالای ایران انجام شد که از جمله مهمترین آنها می توان به راه اندازی سامانه معاملات اختیار معامله اشاره کرد. همینطور بورس کالای ایران در سال ۹۵ موتور معاملات آتی را ارتقا داد تا هم سرعت معاملات و هم ظرفیت موتور معاملاتی افزایش پیدا کند . در حوزه معاملات فیزیکی، نیز بورس کالا شاهد توسعه و ارتقاء سامانه جامع معاملاتTTSبود که در کنار راه اندازی تابلوی جدید معاملات، دسترسی به این سامانه برای معامله‌گران تسهیل شد. پروژه ی بزرگ دیگری که در حوزه فعالیت فناوری اطلاعات راه اندازی شد، تولید سامانه اطلاعات کشاورزان و همینطور ایجاد ارتباطات الکترونیکی لازم جهت اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی بود.

وی در ادامه افزود: طی بهمن ماه نیز معاملات گواهی سپرده زعفران برای نخستین بار و بطور رسمی بین نماینده اتحادیه مرکزی تعاون روستایی به عنوان خریدار و اتحادیه تعاون روستایی استان خراسان رضوی به عنوان فروشنده در شهر مقدس مشهد افتتاح شدکه امکان ورود کشاورزان به معاملات و فروش محصولات ، تسهیل در فروش محصول و دریافت سریع وجه، امکان انجام معاملات در سطح خرد و کلان، عرضه مستمر و کشف نرخ روزانه و کاهش هزینه های جابه جایی محصول از جمله مزایای راه اندازی معاملات گواهی سپرده زعفران در بورس کالا است.

وی سپس به ایجاد بستر لازم برای انعقاد قراردادهای بلندمدت محصولات پتروشیمی در بورس کالا در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: اقدامات لازم برای رفع نیاز مجتمع های پتروشیمی به منظور عرضه بلند مدت کالاها در قالب عقد قراردادهای بلندمدت طی امسال فراهم شد. شرکت‌ها متمایل بودند تا به منظور توانایی برای برنامه ریزی بلند مدت تولید، وارد قراردادهای بلند مدت شوند و کالاهایی را تولید کنند که مشتری داشته باشد و این را با قراردادهای بلند مدت تضمین کنند. با قراردادهای بلند مدت در بورس کالا،‌ تولیدکنندگان مطمئن هستند و می دانند چه کالایی را در چه بازه زمانی تولید کنند و به این ترتیب در زمان های رکودهای فصلی با مشکل مواجه نمی شوند. از طرف دیگر،‌ عرضه کنندگان محصول در بورس کالا، نگرانی برای تعیین قیمت در قراردادهای بلند مدت داشتند که این موضوع نیز در بورس کالا مرتفع شده است. به این شکل که قرارداد بلند مدت با مصرف کننده بسته می‌شود و قیمتش هم قیمتی است که برای بازارعمده فروشی در بورس کالا استخراج شده است.

وی سپس گفت: از دیگر اقدامات انجام شده در این بورس طی سال ۹۵ می توانم به گسترش بازار فرعی، عرضه گندم صادراتی، عرضه و معامله شکر، راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته که (۲۱ اسفند) سال جاری شاهد آن خواهیم بود، معاملات جوجه یک روزه، تامین مالی ۲۶۵۰ میلیارد تومانی گندم توسط دولت جهت پرداخت پول کشاورزان، تامین مالی ۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت پتروشیمی شیراز، تامین مالی ۱۲۰ میلیاردتومانی گل گهر،تنظیم بازار محصولات خصوصا در حوزه پتروشیمی، شکر، راه اندازی سامانه جامع معاملات فیزیکی، فراهم سازی و توسعه زیرساخت های اجرای ماده ۳۳ و توسعه تالار کشاورزی اشاره کنم.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان به اقدامات این بورس در سال ۹۶ اشاره کرد و افزود: راه اندازی بازار مشتقه ارزی، توسعه طرح قیمت تضمینی در حوزه گندم،راه اندازی معاملات سوآپ کالایی،ایجاد ابزار پوشش ریسک بازار ساخت مسکن،راه اندازی معاملات خرده فروشی ، توسعه معاملات گواهی سپرده کالایی با دارایی های جدید، راه اندازی دارایی های پایه جدید در معاملات آتی، اختیار و همچنین صندوق های کالایی،معاملات حراج دوطرفه در بازار فیزیکی ،افزایش تامین مالی شرکت ها از طریق اوراق سلف موازی استاندارد،اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید،عرضه سنگ آهن، گسترش نقش بورس کالا در تنظیم بازار محصولات اساسی، عرضه کود اوره کشاورزی در بورس و توسعه صادرات از طریق بورس کالای ایران با اولویت کشورهای همسایه از جمله اقداماتی هستد که بورس کالای ایران طی سال ۹۶ در راستای راه اندازی آن ها در مسیر شفافیت گام بر خواهد داشت.

دادوستد ۶۵ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات

تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی روز یکشنبه معامله ۶۵ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات را تجربه کرد. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی این روز۴۰ هزار تن وکیوم باتوم شرکت های پالایش نفت بندرعباس، تهران، اصفهان و شیراز و ۲۵ هزار تن لوب کات شرکت های پالایش نفت بندرعباس و تهران در این تالار داد و ستد شد.

این گزارش حاکی است، ۷۱۰ تن گوگرد، ۱۲ هزار و ۷۶۶ تن انواع قیر، ۴ هزار و ۷۴ تن مواد پلیمری و ۷۰۲ تن مواد شیمیایی نیز در این تالار مورد معامله قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، ۳۰۰ تن روغن، ۷۰۰ تن شکر سفید، یک هزار و ۵۰۰ تن گندم خوراکی و ۶۷۰ تن مرغ منجمد رنج دو در تالار محصولات کشاورزی مورد معامله قرار گرفت.

علاوه براین، ۳ هزار و ۲۸۱ تن ذرت دانه ای در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و ۶۹ تن ذرت دانه ای در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت گواهی سپرده کالایی نیز در تالار محصولات کشاورزی معامله شد.همچنین ۵۰ گرم زعفران در قالب گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی مورد معامله قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، ۵ هزار تن گوگرد، ۲۱ هزار تن قیر و ۹۰ تن عایق رطوبتی در تالار صادراتی معامله شد.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد معامله ۷۰ تن سولفات آمونیوم و ۲ هزار تن ضایعات فلزی بود.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران نیز در این روز معامله ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها و ۱۲۰ تن سولفور مولیبدن را تجربه کرد.

بازار پتروشیمی ها

بازار آزاد محصولات پتروشیمی هرچند که با رشد قیمت برخی گریدهای خاص رو به رو شد ولی هنوز روند عمومی در این بازار از کم رونقی معاملات و ضعف تقاضا خبر می دهد هرچند که برخی گریدهای جذاب هنوز رشد قیمتی خود را حفظ کرده و همچنین بهبود زیرپوستی در حجم معاملات قابل رهگیری است. این در حالی است که معاملات گریدهای جذاب مخصوصاً پلی پروپیلن های نساجی در بورس کالا در هفته گذشته بهبودی نسبی پیدا کرده که احتمال افزایش حجم عرضه ها در بازار داخلی را افزایش داده که می تواند از یک سو به افزایش حجم عرضه ها کمک کرده و از سوی دیگر فاکتوری مقاومتی در برابر رشد قیمت این گروه کالایی لحاظ خواهد شد. از سوی دیگر سایر گریدهای پرمصرف نیز به مرور زمان وارد یک فاز بهبود شده و می تواند رشد قیمت هایی را هرچند محدود تجربه کند. این شرایط یعنی تعدیل و تثبیت بازار گریدهای جذاب در کنار بهبود آرام گریدهای حاشیه ای ، می تواند چهره ای بهتر از رفتار قیمتی را بروز داده که به جذب خریداران بیشتر و بهبود حجم تقاضا منجر خواهد شد که این بازار را از لحاظ بنیادین بهبود بخشیده و تقویت خواهد کرد. با توجه به موارد فوق می توان این گونه انتظار داشت که بازار محصولات پتروشیمی خود را برای ورود به یک فاز بهبود آماده کرده و پایان هفته جاری و آغاز هفته آینده ، چهره ای بهتر از این بازار را نظاره خواهیم کرد.

در بورس کالا در روز یکشنبه معاملات محصولات نقتی و پتروشیمی مهم تنها به داد و ستد وکیوم باتوم و قیر محدود شد و رخداد خاصی را به جز ادامه جذابیت همیشگی وکیوم باتوم به ثبت نرسید.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی و نفتی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

6,811

7,492

12000

39370

12000

وکیوم باتوم

پالایش نفت اصفهان

نقدی

6,811

7,195

6000

15800

6000

لوب کات سنگین

پالایش نفت تهران (تندگویان)

نقدی

11,351

11,351

14000

14040

14000

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,866

7,866

12000

12000

12000

وکیوم باتوم

پالایش نفت شیراز

نقدی

7,866

7,866

10000

10000

10000

لوب کات سنگین

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

11,128

11,128

10000

7000

7000

قیر PG6422

نفت پاسارگاد تهران

نقدی

9,298

9,298

3000

3000

3000

پلی اتیلن سبک فیلم 0075

پتروشیمی بندرامام

نقدی

46,808

46,808

2000

1110

610

پلی اتیلن سبک فیلم 0200

پتروشیمی بندرامام

نقدی

46,808

46,808

3000

970

450

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی بلندمدت

35,996

35,996

550

550

550

بورس انرژی: تنوع عرضه و معامله در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران

در جریان معاملات روز جاری (یکشنبه 8 اسفند 95)، در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران کالاهای آیزوریسایکل پالایش نفت بندرعباس و تهران، حلال 400، 402، 406 و 410 پالایش نفت اصفهان، نفتای سبک و سنگین پالایش نفت تهران، و میعانات گاز پالایش گاز خانگیران(TP-200)و پالایش گاز ایلام در رینگ داخلی عرضه شدند که کل معاملات روز جاری معادل 14،395 تن و به ارزش بیش از 208 میلیارد و 6922 میلیون ریال می‌باشد.

از نکات مهم معاملات امروز می‌توان به تنوع محصولات معامله شده اشاره نمود. در کنار معاملات انواع حلال­ها، امروز شاهد معامله آیزوفید، آیزوریسایکل، نفتا و میعانات در رینگ داخلی بورس انرژی ایران بودیم.

در جلسه معاملاتی آتی، دوشنبه 9 اسفند 95، کالاهای حلال 402 و 410 پالایش نفت شیراز و برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی بازار فیزیکی عرضه خواهند شد.

بازار فولاد

رشد قیمت ها در بازار فولاد دیری نپایید و شاهد بازگشت نسبی قیمت ها و البته ورود بازار به یک فاز تعدیل و تثبیت هستیم که می تواند کف سازی قیمتی جدیدی را ایجاد کرده و همچنین فضا را برای خودنمایی خریداران بیشتر آماده سازد. این در حالی است که ادعای بهبود بازار در روزهای پیش رو و در کوتاه مدت خوش بینانه است ولی می توان به بهبود بازار در هفته آینده امیدوار بود اگرچه این ادعا نیز به شواهد بیشتری نیاز دارد.

قیمت محصولات فولادی مورخ 8 اسفندماه سال 95

درصد تغییر

قیمت ریال بر هر کیلوگرم

کارخانه تولیدی / انبار تهران

نوع کالا

-0.32

15,650

قزوین

میلگرد 8 آجدار A2

-0.66

15,000

قزوین

میلگرد 10 آجدار A2

-0.66

15,000

قزوین

میلگرد 12 آجدار A2

0.00

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 14 آجدار A3

0.61

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 16 آجدار A3

0.61

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 18 آجدار A3

0.61

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 20 آجدار A3

0.61

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 22 آجدار A3

0.61

16,600

ذوب آهن اصفهان

میلگرد 25 آجدار A3

0.00

2,870,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 14

0.00

3,450,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 16

-0.24

4,170,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 18

-0.61

6,470,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 20

-0.41

7,320,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 22

-0.22

8,890,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 24

-0.19

10,310,000

ذوب آهن اصفهان

تیرآهن شاخه 27

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد به گزارش بازار پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد. برخی از تغییرات رصد شده امروز بازار میلگرد امروز شامل موارد زیر بود :

فولاد کیان ابهر : 10 تومان کاهش قیمت

مجتمع نورد فولاد گلستان : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد کیان کاشان : نسبت به آخرین اعلام که سه روز پیش بوده 5 تا 30 تومان کاهش قیمت

سیما فولاد جهان : 30 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : برخی مبادی غیر رسمی فروش انواع میلگرد : برخی اقلام 5 تا 10 تومان کاهش قیمت

نورد فولاد یزد ( احرامیان) : انواع میلگرد A3 حداقل 30 تومان کاهش قیمت از مبدا رسمی.

یکی از نمایندگان رسمی فروش ذوب آهن اصفهان؛ امروز انواع میلگرد تولیدی این شرکت را ثابت اعلام کرد.

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

فولاد ابهر : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

مجتمع فولاد نیک صدرای توس : ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر ) : ثابت

فولاد سیرجان حدید جنوب : ثابت

فولاد الماس : ثابت

مجتمع فولاد امیرآباد : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد درپاد تبریز : ثابت

فولاد آذر چلیک تبریز : ثابت

آریان فولاد : کلیه محصولات ثابت

مجتمع فولاد ظفر بناب : ثابت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود) : ثابت

فولاد خراسان ( نیشابور) : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

مجتمع فولاد صنعت بناب : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

فولاد کوثر اهواز : از انبار اهواز : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

فولاد خلیج فارس : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد آذربایجان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

فولاد هیربد : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت

فولاد البرز غرب ( البرز تاکستان ) : ثابت

فولاد ایزد خواست جنوب : ثابت

فولاد امیرکبیر خزر : برخی مبادی غیر رسمی فروش اندکی ( حدود 3 تا 5 تومان) افزایش قیمت؛ برخی از دیگر مبادی ثابت شنیده شد.

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده و آجدار توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش ثابت شنیده شد.

فولاد ابرکوه : ثابت

فولاد معراج کردکوی : ثابت

فولاد کویر کاشان : برخی از اقلام 10 تومان افزایش قیمت

فولاد صدر لرستان : برخی اقلام 10 تومان افزایش و برخی دیگر ثابت.

فولاد شاهرود : 20 تومان افزایش قیمت

در حوزه ورق امروز بنا بر رصدهای صورت گرفته از مبادی مختلف در سطح بازار، تقریبا به غیر از برخی از اقلام ورق اکسین، افزایش قیمتی دیده نشد و بطوریکه در ادامه می خوانید، ثبات در بازار امروز این کالا مشهود است.

- ورق سیاه 2 میل روس از " انبار تهران " توسط برخی از مبادی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- ورق سیاه فولاد مبارکه 2.5 تا 4 میل از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- ورق آجدار قزاق 3 تا 5 میل از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- برخی از انواع ورق سیاه اراک و کاویان از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه اکسین از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز در برخی از اقلام توام با 10 الی 30 تومان افزایش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه از 6 تا 15 میل از " انبار تهران " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز با اندکی تعدیل قیمت تقریبا ثابت شنیده شد.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش ورق سیاه گیلان امروز ضخامت 30 تا 90 میل این محصول را در سبد فروش خود ثابت اعلام کرده است.

- انواع ورق گالوانیزه امیرکبیر کاشان از " خط کارخانه " امروز توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش ثابت شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه سمنان از " خط کارخانه " امروز توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان ( 3 تا 6 و 15 میل) توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش از " انبار تهران " ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان ( 3 تا 15 میل) توسط یکی از مبادی فروش از " انبار اصفهان " ثابت شنیده شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24