Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بازار آزاد پلیمرها هفته ای کاهشی را آغاز کرد و شاهد افت غالب قیمت ها در این بازار بودیم که به صراحت از برتری عرضه ها بر تقاضا خبر می دهد. این در حالی است که معاملات بورس کالا نیز رونق چندانی نداشت که می تواند تأثیرگذاری واقعیت های بازار بر معاملات بورس کالا محسوب شود...

بازار کم رمق شنبه

بورس24 :ضعف بازارهای کالایی در ابتدایی ترین روز هفته جاری مشهود بود اگرچه این رویکرد را نمی توان آغاز به کار جدی بازارها عنوان داشت زیرا فعالیت های اجرایی به حالت عادی باز نگشته اند. به نظر می رسد هفته پرخبری در بورس و بازار در پیش باشد زیرا جلسات مختلف تصمیم سازان بازار فولاد و همچنین احتمال تغییر تاکتیک در بازار محصولات پتروشیمی چندان هم دور از ذهن نیست. این در حالی است که نمی توان از قطعی شدن تغییرات جدی در این بازار سخن گفت زیرا هنوز مشخص نیست که قدرت تأثیرگذاری خبرهای پیش رو در شرایط پیچیده فعلی بازار آزاد چگونه خواهد بود.

بازار پتروشیمی ها

بازار آزاد پلیمرها هفته ای کاهشی را آغاز کرد و شاهد افت غالب قیمت ها در این بازار بودیم که به صراحت از برتری عرضه ها بر تقاضا خبر می دهد. این در حالی است که معاملات بورس کالا نیز رونق چندانی نداشت که می تواند تأثیرگذاری واقعیت های بازار بر معاملات بورس کالا محسوب شود.

در هفته گذشته در بورس کالا شاهد کاهش حجم معامله محصولات پلیمری و شیمیایی به صورت همزمان بودیم که از نیاز بازار به تغییر تاکتیک حکایت دارد.هفته گذشته شاهد عقب نشینی حجم معاملات محصولات پتروشیمی دربورس کالای ایران بودیم و حجم معاملات پلیمرها و محصولات شیمیایی ، به صورت توأمان کاهش یافت. این در حالی بود که قیمت ها در بازار آزاد به رغم افزایش نرخ های پایه دربورس کالا نیز نزولی شد.

به نظرمی رسد بازار دیگر تمایل چندانی به خرید نداشته و این رخداد را می توان در کاهش حجم معاملات و بالابودن موجودی انبارهای واحدهای تولیدی بالادستی به صراحت مشاهده کرد هرچند که برخی ازکارشناسان اعتقاد دارند دلیل این وضعیت را باید درقیمت های بالای این بازار جستجو کرد.

پس ازافزایش قیمت دلار در ماه های اخیر در کنار رشد قیمت های جهانی محصولات پتروشیمی شاهد افزایش قیمت ها در بورس کالا و بازار آزاد هستیم که جذابیت چندانی برای مصرف کنندگان این مواد اولیه ندارد. این در حالی است که در ضعف صادرات مواد اولیه ، بازار داخلی را باید جدی تر از قبل مورد نظر قرار داد هرچند که هم اکنون تقاضای چندانی در این بازار وجود ندارد اگرچه کاهش قیمت های پیشنهادی در بورس کالا قطعاً می تواند به بهبود حجم معاملات منجر شده و سیگنال مثبتی را به بازار ارائه می دهد که در صورت ضعف صنایع پایین دستی ، صنایع بزرگ بالادستی ازآن ها حمایت خواهند کرد.

این رویکرد اجرایی در نهایت به بازگشت تقاضا منجر شده و فرآیندی برد – برد را برای صنایع بالادستی و پایین دستی ایجاد می کند. با توجه به کاهش قیمت دلار در بازار داخلی در روزهای اخیر در کنار رقابت کشورهای رقیب برای عرضه محصولات نهایی تولید شده از مواد اولیه پتروشیمی در کنار ضعف بازارهای صادراتی مواد اولیه و محصولات نهایی ، هم اکنون این نگرانی وجود دارد که بازار داخلی کشورمان در روزهای پایانی سال با ورود محصولات خارجی رو به رو شده است.

برخی از مهمترین معاملات محصولات پتروشیمی و نفتی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

وکیوم باتوم

پالایش نفت بندرعباس

نقدی

7,151

7,866

12000

98350

12000

سود کاستیک

پتروشیمی اروند

نقدی

6,679

6,679

9000

8025

8025

وکیوم باتوم

پالایش نفت تبریز

نقدی

6,811

7,492

5000

10780

5000

پلی وینیل کلراید S60

پتروشیمی بندرامام

نقدی

36,154

36,154

2002

1056

1034

قیر 6070

نفت پاسارگاد بندرعباس

نقدی

9,326

9,326

1000

1000

1000

پلی وینیل کلراید S60

پتروشیمی بندرامام

نقدی (مچینگ)

36,154

36,154

0

946

946

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

نقدی

37,986

37,986

2002

583

583

برتری عرضه بر تقاضا در بازار محصولات پلیمری

کاهش حجم معاملات در بازار محصولات شیمیایی در کنار افزایش محسوس عرضه پلیمرها در بورس کالا را می توان مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی به شمار آورد اگرچه بازاری کم رونق را شاهد بودیم.

هرچند که حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا نزدیک به ٢٠ درصد افزایش یافت ولی شرایط سخت بازار داخلی در نهایت موجب شد تا تقاضا ٧.٦٣ درصد کاهش یابد تا جایی که تنها نزدیک به ٥٠ درصد از عرضه های هفته گذشته مورد معامله قرار گرفته و همچنین غالب خریداران تنها برای خرید گریدهای جذاب به رقابت تن دادند که نشان دهنده ضعف نسبی بازار است. این در حالی است که پتروشیمی های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس هم اکنون با بالابودن موجودی انبارهای خود رو به رو هستند که نشان می دهند کالاهای تولیدی آن ها ، نه در بورس کالا و نه در بازارهای صادراتی خریدار ندارد که البته احتمال عرضه مستقیم به بازار را هم تقویت می کند. این شرایط خود احتمال عرضه با قیمت هایی پایین تر را مطرح کرده که افت نرخ ها در بازار آزاد را توجیه می کند هرچند که این ادعا تنها یک احتمال است.

همچون هفته های قبل پلی پروپیلن های نساجی با بیشترین جذابیت مورد معامله قرار گرفتند تا جایی که تمامی عرضه ها رشد نرخ را در کارنامه خود به ثبت رساندند. این در حالی بود که شرایط به نسبت هفته پیش از آن ، از بهبودی شکننده و نسبی خبر می دهد ولی باز هم التهاب، جزئی جدایی ناپذیر از این بازار محسوب می شود. این در حالی است که زمان تحویل تمامی معاملات برای سال جاری است که همین نکته جذابیت خرید را افزایش داده ولی با توجه به رشد نسبی حجم معاملات در هفته های اخیر ، می توان این احتمال را مطرح کرد که این بازار به آرامی وارد یک فاز آرام و با ثبات خواهد شد اگرچه هنوز هم به عرضه های بیشتری نیاز داریم.

در بازار آزاد پلیمرها شاهد روندی کاهشی بودیم هرچند که در ابتدای هفته با خوش بینی به قیمت ها در بورس کالا ، بهای پلیمرها در بازار آزاد افزایش یافت ولی در پایان هفته شاهد بودیم که غالب رشد قیمت ها از بین رفت و به جز چند گرید جذاب ، بازاری با ثبات با جهت گیری نسبتاً کاهشی به ثبت رسید. این موارد به صراحت از عقب نشینی تقاضا در بازار حکایت دارد که شرایط مطلوبی را پیش روی تولید در صنایع پایین دستی ترسیم نمی کند.

در بازار محصولات شیمیایی شاهد افت جدی حجم عرضه ها هستیم که در نهایت موجب شد تا حجم معاملات به کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون کاهش یابد که سیگنال مهمی در خصوص عقب نشینی احتمالی حجم تولید در این گروه کالایی در هفته های اخیر است که در نهایت موجب شده تا این بازار در هفته های گذشته با رونق چندانی رو به رو نباشد.

مهمترین رخدادها در بازار محصولات پتروشیمی در هفته گذشته:

- افزایش ١٩.٨٩ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به نسبت هفته پیش از آن و ثبت رقم ٩٧ هزار و ١٠٤ تن که بالاترین حد در سال جاری محسوب می شود.

- کاهش ٧.٦٣ درصدی حجم تقاضای پلیمرها و ثبت رقم ١٤٢ هزار و ٦٩٤ تن که کمترین حد در ٤ هفته اخیر به شمار می آید.

- کاهش ١٤.٩٣ درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا و ثبت رقم ٤٨ هزار و ٢٧١ تن که کمترین حد در ٤ هفته اخیر است.

- ثبت ١.٤٦ برابری تقاضا به نسبت عرضه پلیمرها در بورس کالای ایران که کمترین حد از ابتدای تیرماه تاکنون است.

- معامله ٤٩.٧١ درصدی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا که پایین ترین حد از ابتدای خردادماه تاکنون محسوب می شود.

- عقب نشینی جدی تقاضا در برابر عرضه ها در کنار جهش غیرمنتظره حجم عرضه که نشان می دهد تقاضا و حجم خرید است که برای بازار تعیین تکلیف می کند.

- نگارش نامه ای از سوی شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس ( هلدینگ خلیج فارس ) مبنی بر بالابودن موجودی انبارها و تلاش برای آزادسازی خرید در مچینگ برای کدهای غیرمرتبط بهین یابی و البته برای کالاهای PVC-S٦٠ , PVC-S٧٠ , HI٠٥٠٠, ٠٠٣٥ , SBR PET, و F٧٠٠٠

- کاهش نسبی قیمت ها در بازار پلیمرها در هفته گذشته به جز گریدهای جذاب همچون برخی پلی پروپیلن های نساجی

- بی رمقی محسوس تقاضا در بورس و بازار در شرایطی که قیمت های پایه هفته هاست که رشد را تجربه می کند.

- بالابودن دسته جمعی بهای پلیمرها با اهرم قیمت های جهانی و رشد نرخ دلار در ماه های اخیر که در نهایت شرایط خرید را دشوار ساخته است.

- ضعف تولید در صنایع پایین دستی و تمایل به استفاده از مواد اولیه با کیفیت پایین تر ( و برخی اوقات ضایعات ) به دلیل نرخ های بالای بازار در روزهای پایانی سال جاری

- کاهش ٨.١٩ درصدی حجم عرضه محصولات شیمیایی به نسبت هفته گذشته و ثبت عرضه ١٢ هزار و ٣٣٨ تن که کمترین حد از ابتدای سال جاری تاکنون محسوب می شود.

- کاهش ٢٢.٦٢ درصدی حجم تقاضای محصولات شیمیایی و ثبت رقم ٩٩٧٩ تن که کمترین حد از ابتدای سال جاری محسوب شده و همچنین متعاقب با کاهش حجم عرضه ها به ثبت رسیده است.

- کاهش ١٨.٠٨ درصدی حجم معامله محصولات شیمیایی و ثبت رقم ٩ هزار و ٩٧٩ تن که کمترین حد از فروردین ماه تاکنون محسوب می شود.

- ضعف محسوس عرضه ها که دلیل اصلی ضعف معاملات به شمار رفته هرچند که از این رقم نزدیک به ١٠٠٠ تن تنها به سود کاستیک مربوط است.

- عدم ثبت رقابتی مهم در بازار محصولات شیمیایی در هفته گذشته در کنار بی رمقی عرضه و تقاضا و البته عدم عرضه گریدهای جذاب که یکی از کم رونق ترین هفته ها را در این بازار به ثبت رساند.

- نگرانی از کاهش تولید در صنایع پتروشیمی تولیدکننده محصولات شیمیایی که باعث شده است تا حجم عرضه ها در هفته های اخیر به نسبت کاهش یابد.

- ادامه التهاب در بازار پلی پروپیلن های نساجی هرچند که اوضاع از هفته قبل کمی بهتر شده ولی هنوز هم التهاب این گروه کالایی پابرجاست.

بورس انرژی: معامله حدود 146 میلیارد ریال در بازار مشتقه

در جریان معاملات روز جاری بورس انرژی ایران (شنبه 7 اسفند ماه 95)، در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد سنندج 961، 27,233 قرارداد با ارزشی بالغ بر 110 میلیارد و 77 میلیون ریال و در نماد ستاره 961، 15,000 قرارداد با ارزشی بالغ بر 35 میلیارد و 396 میلیون ریال معامله انجام پذیرفت.

همچنین امروز بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 65 قرارداد معادل 1,560 مگاوات ساعت به ارزش بیش 513 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز جاری، نماد بار پایه با متوسط قیمت 329,385 ریال برمگاوات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

لازم به ذکر است در آغاز جلسه معاملاتی امروز، نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 96/01/05، 96/01/06 و 96/01/07 و نمادهای بار پیک هفتگی، بار پایه هفتگی، میان باری هفتگی و کم باری هفتگی 96/01/05 گشایش یافتند و همچنین نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 95/12/11 در پایان جلسه معاملاتی امروز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز گردید.

در مجموع ارزش معاملات بازار مشتقه بورس انرژی ایران، به 145 میلیارد و 988 میلیون ریال بالغ گردید.

بازار فولاد

رشد قیمت ها در بازار فولاد نه تنها متوقف شد بلکه وارد یک روند کاهشی جدید شده که نگرانی ها از دورنمای بازار را تقویت می کند. این در حالی است که تقاضا به حداقل رسیده و همچنین خبرها از تشکیل جلسه ای دیگر در انجمن تولیدکنندگان فولاد خبر می دهد. تمامی این موارد نشان می دهد که هفته پرخبری آغاز شده ولی ممکن است خبرهای هفته جاری ، به رخدادهای واقعی در قیمت ها و حجم معاملات تبدیل نشود. در هر حال ضعف تقاضای مؤثر جدی است و واحدهای تولیدی برای پرداخت مطالبات پایان سال راهی جز فروش ندارند که همین وضعیت چهره ای مبهم و حتی خطرناک را پی روی بازار فولاد ترسیم می کند.

آمارهای منتشره نشان می‌دهد؛ تولید فولاد ایران در مسیر صعودی

بازار فولاد در اولین هفته معاملاتی اسفندماه در حالی که در برخی روزها شاهد رشد قیمت بود در باقی روزها ثبات یا افت قیمتی را به ویژه در خصوص محصولاتی نظیر میلگرد و برخی دیگر از مقاطع ساختمانی تجربه کرد.

به گزارش کارگزاری آبان، در هفته منتهی به جمعه ششم اسفندماه قیمت بیلت با روند صعودی همراه شد و نرخ این محصول بین ٥ تا ١٥ تومان به ازای هر کیلو افزایش یافت، این در حالی است که در خصوص سایر محصولات فولادی مانند تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی و... شاهد ثبات قیمتی و بعضا افت نرخ‌ها در پایان هفته در مقابل افزایش آن در اوایل هفته بودیم.

در همین حال در بورس کالا نیز برای چندمین هفته متوالی خبری از عرضه شمش فولاد خوزستان در بورس کالا نبود و تنها شاهد یک عرضه نقدی و دو سلف از سوی ذوب آهن و صنایع فولاد هیربد زرندیه بودیم. به این ترتیب ٣٠ هزار تن سبد میلگرد و تیرآهن ذوبی با قیمت پایه ١٦٥٠ تومان، ١٢٠٠ تن سبد میلگرد و نبشی از طرف این کارخانه با نرخ ١٥٣٠ تومان و ٢٢٠ تن سبد میلگرد از سوی کارخانه هیربد زرندیه با قیمت پایه ١٣٨٢ تومان به روی تابلو رفت که عرضه‌های ذوب‌آهن فروخته شدند اما عرضه نقدی دیگر مورد معامله قرار نگرفت. در نهایت با ثبت معامله خارج از بورس ورق گرم C از طرف فولاد مبارکه حجم معامله ٤٥٧٠٧ تن در مقابل ٣١٤٢٠ تن حجم عرضه به ثبت رسید.

دست اندرکاران بازار می‌گویند، موجودی شمش در کارخانه‌ها محدود بوده و صادرات شمش در مقایسه با چند سال گذشته رونق خوبی پیدا کرده است. در ٢٠ روزه بهمن ٦٥ هزار تن شمش صادر شده که از ماه شهریور به بعد بالاترین رقم بوده است؛ بیشترین صادرات شمش در ماه مرداد بوده که به ٧٠ هزار تن رسید. فولاد خوزستان کانال‌های فروش شمش خود را در بازارهای مختلف از اردن گرفته تا فیلیپین تعریف کرده که به معنای آن است که صادرات شمش به عنوان یک برنامه طولانی‌مدت تعریف شده است. به گزارش ایفنا (پایگاه خبری تحلیلی فولاد) آخرین قیمت صادراتی شمش سایز ١٥٠ میلیمتر تحویل فوب بنادر ایران ٤١٠ دلار شنیده شده و فروش این محصول هنوز به صورت نقدی صورت می‌گیرد از این رو معاملات شمش با محدودیت برای صادرات روبروست. این محدودیت باعث شده که این کارخانه نتواند از پتانسیل بانکی استفاده کند و از طرف دیگر ریسک معامله برای خریدار و فروشنده بالا برود. در صورتیکه سیستم فروش با اعتبار اسنادی برای تولیدکنندگان ایرانی فعال شود می‌توان شاهد جهش صادرات این کالا بود.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم همچنین آمار انجمن جهانی فولاد در خصوص تولید ماه ژانویه ٦٥ کشور عضو این انجمن منتشر کرد که طبق آن ایران در ژانویه ٢٠١٧ معادل یک میلیون و ٥٢٠ هزار تن فولاد خام تولید کرده که نسبت به مدت مشابه در سال ٢٠١٦ رشد ١١.٣ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین حال به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز شرکت‌های فولادساز کشور طی ١٠ ماه امسال، بیش از ١٥ میلیون و ٤٠٠ هزارتن فولاد خام (شمش) تولید کردند که نسبت به رقم مدت مشابه سال گذشته (١٣ میلیون و ٩٥٩ هزار تن)، ١٠ درصد رشد نشان می‌دهد. از این میزان، ١١ میلیون و ٩٨٣ هزار تن از طرف «بخش خصوصی شده» و ٣ میلیون و ٤٢٢ هزار تن از طرف «بخش خصوصی» تولید شده است. علاوه بر این طی ١٠ ماه امسال، ١٥ میلیون و ٣ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش‌دار و ...) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ٩٤ (١٤ میلیون و ٨٧١ هزار تن)، حاکی از رشد یک درصدی است. از آمار یاد شده، ٩ میلیون و ٤٤٣ هزار تن ازطرف «بخش خصوصی شده» و ٥ میلیون و ٥٦٠ هزار تن از طرف «بخش خصوصی» تولید شده است.

آخرین وضعیت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی

قیمت سنگ آهن این هفته به اوج ٣٠ ماه گذشته رسید. زغال سنگ نیز ٨٠ درصد نسبت به قیمت مدت مشابه سال گذشته بالاتر است. این روند صعودی بازارهای مواد اولیه شاید امسال باز هم ادامه یابد؛ چرا که تولید جهانی فولاد بالاست. انجمن جهانی فولاد در گزارش اخیر خود اعلام کرده در ژانویه تولید فولاد دنیا ٧ درصد رشد داشته و ١٣٦.٥ میلیون تن شده است. این رقم در سال ٢٠١٦ تنها ٠.٧ درصد بود! در واقع سرعت رشد تولید ١٠ برابر شده و نیاز به سنگ آهن در حال افزایش است و این امر قیمت این ماده اولیه را در مسیر صعودی قرار خواهد داد.

این موسسه ٥٠ ساله برآورد کرده تولید فولاد چین که نیمی از تولید دنیا را در دست دارد ٧.٤ درصد در ژانویه نسبت به سال قبل بالا رفته است البته نسبت به ماه قبل آن نسبتا ثابت بود.

تولید کننده شماره سه جهان یعنی هند نیز بیشترین رشد در تولید را بین کشورهای بزرگ تولید کننده فولاد داشت. میزان تولید آن ١٢ درصد رشد سالانه داشت. ژاپن دومین تولید کننده فولاد دنیا سال گذشته با کمی افت تولید روبرو شد ولی سال ٢٠١٧ را با رشد ٢.٧ درصدی نسبت به ژانویه گذشته و ٣.٣ درصد بهبود نسبت به دسامبر آغاز کرد. تولید فولاد امریکا نیز در ژانویه ٦.٥ درصد بهبود سالانه را تجربه کرد در حالی که سال ٢٠١٦ کاهش داشت. در روسیه و اوکراین نیز تولید فولاد در ژانویه رشد خوبی داشته این کشورها به ترتیب پنجمین و دهمین تولید کننده های بزرگ فولاد دنیا هستند. تولید روسیه ١١.٦ درصد نسبت به ژانویه ٢٠١٦ بالا رفت و تولید اوکراین نیز ٨.٥ درصد بهبود داشت.

اصفهانی گزارشگر بازار فولاد به گزارش بازار پرداخته است که در ادامه ملاحظه خواهید کرد. برخی از تغییرات رصد شده امروز بازار میلگرد امروز شامل موارد زیر بود :

فولاد ایزد خواست جنوب : ثابت

فولاد قزوین و پارس آرمان : ثابت

فولاد سپهرایرانیان : ثابت

پرشین فولاد : ثابت

مجتمع فولاد ایوان : ثابت

مجتمع فولاد نیک صدرای توس : ثابت

فولاد بافق یزد : ثابت

مجتمع فولاد خرم آباد : ثابت

فولاد شمس سپهر : ثابت

فولاد آناهیتا گیلان : ثابت

فولاد کوثر اهواز : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

فولاد البرز ایرانیان : برخی مبادی رسمی فروش : ثابت

آذر فولاد امین تیکمه داش : ثابت

پولاد نورد شیراز : ثابت

فولاد آذر چلیک تبریز : ثابت

فولاد کاوه تیکمه داش : ثابت

فولاد خرمدشت : ثابت

فولاد الماس : ثابت

فولاد کیان ابهر : ثابت

نورد فولاد گیلان ( حسن رود) : ثابت

نورد فولاد گلستان : ثابت

مجتمع ذوب آهن ونورد کرمان : ثابت

صبا فولاد زاگرس شهرکرد : ثابت

فولاد خراسان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

آریان فولاد : ثابت

سیما فولاد جهان : برخی مبادی غیر رسمی فروش : ثابت

صدر فولاد لرستان : ثابت

مجتمع فولاد البرز غرب ( البرز تاکستان) : ثابت

فولاد ابر کوه : ثابت

فولاد آلیاژی ایران : انواع میلگرد ساده وآجدار :ثابت

فولاد خلیج فارس و گروه ملی اهواز : از انبار اهواز : برخی مبادی رسمی فروش: ثابت

انواع کلاف 6.5 ساده و کلاف 10 آجدار از یکی از نمایندگان رسمی فروش فولاد نطنز امروز ثابت شنیده شد.

فولاد معراج کردکوی : ثابت

نورد فولاد یزد : کلیه محصولات ثابت

فولاد کیان کاشان : ثابت

فولاد هیربد : انواع میلگرد : ثابت؛ ادامه 30 تومان کاهش قیمت.

فولاد کویر کاشان : به غیر از کلاف ساده 5.5 تا 6.5 ساده که امروز توام با 20 تومان کاهش قیمت اعلام شده، بقیه ثابت شنیده شد.

فولاد سیرجان حدید جنوب : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد ابهر : 5 تومان کاهش قیمت

فولاد شاهرود : 20 تومان کاهش قیمت

فولاد پرند : 5 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد روهینا جنوب : میلگرد 32 حدود 5 تومان کاهش قیمت

فولاد ارگ تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

صنایع فولاد کرمان ( بردسیر) : 20 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد ظفر بناب : 3 تومان کاهش قیمت ( افزایش تخفیف)

فولاد درپاد تبریز : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد امیرکبیر خزر : برخی مبادی غیر رسمی؛ میلگرد شاخص A3 توام با 35 تومان کاهش قیمت؛ میلگرد 10 حدود 30 تومان کاهش قیمت؛ میلگرد 32 حدود 60 تومان کاهش قیمت

ذوب آهن اصفهان : بازار غیر رسمی میلگرد : برخی مبادی 5 تومان کاهش قیمت

مجتمع فولاد صنعت بناب : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آریا ذوب : 10 تومان کاهش قیمت

فولاد آذربایجان : برخی مبادی غیر رسمی 10 تومان کاهش قیمت

برخی از انواع میلگرد A3 کوثر اهواز : برخی از مبادی غیر رسمی فروش از انبار اهواز : 50 تومان کاهش قیمت نسبت به چهارشنبه هفته پیش.

بازار ورق امروز در برخی حوزه ها توافقی و در برخی دیگر کاهشی رصد شد بطوریکه امروز افزایش قیمتی در بازار این کالا دیده نشد.

- انواع ورق سیاه اکسین ( 8 تا 40 میل) از انبار تهران به غیر از 8 میل که حدود 30 تومان توام با کاهش قیمت اعلام شده بقیه ثابت شنیده شد. در ادامه روز برخی از اقلام ضخیم این کالا با کاهش حدود 10 تومانی از همین مبدا شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان از 2.5 تا 4 میل از " انبار تهران " در بازار غیر رسمی توسط برخی از مبادی امروز ثابت شنیده شد.

- ورق 2 میل سیاه روس از " انبار تهران " توسط برخی از مبادی فروش امروز توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- ورق گالوانیزه هفت الماس : برخی مبادی غیر رسمی فروش از " خط کارخانه " : ثابت

- انواع ورق 2.5 تا 10 میل سیاه مجتمع فولاد گیلان توسط یکی از نمایندگان رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق گالوانیزه سمنان و امیر کبیر کاشان از " خط کارخانه " توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

- انواع ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان ( فابریک 6 تا 15 میل) توسط برخی از نمایندگان غیر رسمی فروش از " انبار تهران " امروز در برخی اقلام ( 12و15 میل) توام با 10 تومان کاهش قیمت شنیده شد.

- انواع ورق 2 میل سیاه روس؛ قزاق عرض 1 از انزلی و سبا از " خط کارخانه " با 25 تومان کاهش قیمت؛ و فولاد مبارکه اصفهان عرض 1.25 توام با 35 تومان کاهش قیمت؛ از برخی مبادی غیر رسمی فروش شنیده شد.

- برخی از اقلام ورق کاویان و اراک هم در " انبار تهران " توسط برخی از مبادی غیر رسمی فروش امروز ثابت شنیده شد.

در حوزه قوطی و پروفیل هم علیرغم رصد کاهش قیمت 20 الی 30 تومانی برخی از اقلام ورق سیاه نازک و بخصوص 2 میل در برخی از مبادی؛ شاهد افزایش معنی دار 10 الی 20 تومانی این کالا در برخی از این مبادی این حوزه بودیم؛ که با هماهنگی های صورت گرفته و اعلام نرخ و مدیریت دفتر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور صورت گرفت. بنا بر مصاحبه تلفنی با تنی چند از مبادی این حوزه مشخص شد علت این افزایش قیمت امروز علیرغم کاهش قیمت ورق نازک، صرفا" توافقات صنفی بوده است.

تغییرات نرخ امروز مبادی تولیدکننده قوطی و پروفیل بر مبنای قوطی ضخامت ۲ میلیمتر :

- مشهد : ثابت

- صابری : 10 +

- علویجه : 10 +

- جهان : 10 +

- صدرا : 10 +

- تهران شرق : 10 +

- کیان پرشیا : 20 +

- آدنیس : 20 +

- نورد میلاد یزد : ثابت

- هیربد : 10 +

- پایا اصفهان : 10 +

- چی چست : ثابت

- ساوه : ثابت

- پترو فولاد : 20 +

- یاران : 10 +

بیشترین قیمت : 2360

کمترین قیمت : 2330

انواع تیرآهن ذوب آهن اصفهان در بازار غیر رسمی رصد شده از برخی مبادی؛ در هر سه مبدا " انبار تهران " و " انبار اصفهان " و " خط کارخانه " امروز تقریبا ثابت شنیده شد.

- یکی از نمایندگان رسمی فروش تیرآهن 12 تا 16 تولیدی ذوب آهن اصفهان هم امروز نرخ این محصولات را ثابت اعلام کرد.

- انواع تیرآهن جهان فولاد غرب و نورد فولاد یزد و فولاد ناب تبریز هم امروز ثابت شنیده شد.

در حوزه ناودانی و نبشی هم بنا بر رصد بازار و گزارش اقنا تغییرات قابل توجهی در این حوزه دیده نشده و بازار این حوزه امروز بیشتر با ثبات و روند توافقی برآورد گردید.

برخی از تغییرات رصد شده این حوزه شامل موارد زیر بودند :

- ناب تبریز : ثابت

- منظومه اصفهان : ثابت

- گرم فلز : ثابت

- آریان : 10 -

- سجاد : ثابت

- نصر تبریز : ثابت

- فراد : ثابت

- ماهان : 20 + ( نسبت به 3 روز پیش)

- شکفته مشهد : ثابت

- البرز غرب : ثابت

- دهشیر یزد : ثابت

در حوزه میلگرد هم امروز بنا بر گزارش ضمیمه، حدود 30 الی 35 درصد از مبادی توام با کاهش رسمی و متوسط حدود 5 تا 30 تومانی شنیده شد و این در حالیکه بود که بقیه مبادی توام با ثبات و روند توافقی همراه بودند.

در حوزه شمش هم با وجود این که نرخ باکس تا این لحظه هنوز به روز نشده است ولی از برخی منابع دیگر کمی کاهش قیمت ( حدود 5±10 تومان) به گوش رسید. همچنین در تماس تلفنی با مدیریت این مجموعه هم طی دیروز و امروز تغییرات حوزه قراضه آهن را تقریبا جزئی و توام با ثبات اعلام کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24