Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نکته ای که سبب نگرانی برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران شده این است که نشانه هایی از محدود بودن توانایی دولت جدید آمریکا برای کمک ..

نشانه هایی از تغییر فاز بازارها نمایان شده است

در روزهای پایانی هفته گذشته، برخی گزارش ها منفی از اقتصاد آمریکا و نگرانی ها در باره ریسک های سیاسی و اقتصادی سبب شد رشد شاخص های مالی کند و گاه معکوس شود و قیمت طلا افزایش پیدا کند. همچنین قیمت برخی فلزات پایه کاهش یافت و قیمت نفت تغییر بزرگی نداشت. هفته گذشته گزارش های زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر نشد اما در هفته پیش رو تعداد بسیار زیادی گزارش از آمریکا، چین، منطقه یورو، انگلستان و ژاپن منتشر می شود و به همین دلیل، انتظار می رود تحولات در بازارهای مختلف بزرگ باشد. نکته ای که سبب نگرانی برخی تحلیلگران و سرمایه گذاران شده این است که نشانه هایی از محدود بودن توانایی دولت جدید آمریکا برای کمک به رونق اقتصاد این کشور نمایان شده است. تیم اقتصادی دولت ترامپ در هفته های اخیر با روسای دو مجلس نمایندگان و سنا مذاکرات فشرده داشته اند تا محتوای برنامه حمایت مالی تدوین شود. برخی کارشناسان می گویند تدوین این برنامه دشوار و زمانبر است. برداشت سرمایه گذاران از این سخنان آن است که دولت جدید آمریکا در اجرای برنامه های وعده داده شده در باره کاهش مالیات ها، حذف قوانین دست و پاگیر و اختصاص بودجه به توسعه زیرساخت ها، با محدودیت هایی روبه روست. تقویت باور به این محدودیت ها به زیان بازارهای مالی است و سبب رشد قیمت طلا می شود. هفته پیش قیمت طلا باز هم رشد کرد و این بدان معناست که هیجان ها درباره رونق قابل ملاحظه اقتصاد آمریکا به تدریج در حال از میان رفتن است و سرمایه گذاران به واقعیت ها توجه بیشتری نشان می دهند.

پیش بینی افق بازار دشوار است

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا کاهش یافت و به ترتیب به محدوده 56 دلار و 54 دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت هفته گذشته نوسان های چند دلاری داشت اما فشار بر قیمت ها همچنان زیاد است. در روزهای اخیر تاکید اعضاء اوپک بر اجرای دقیق برنامه کاهش عرضه نفت سبب شده قیمت ها در سطوح بالاتر از قبل قرار بگیرند البته در میان مدت، یعنی چند ماه آینده، برخی دیگر عوامل از جمله ارزش دلار، افزایش تولید نفت در آمریکا و وضعیت کلی تقاضای جهانی برای نفت بر قیمت ها تاثیر خواهند داشت. آژانس بین المللی انرژی در گزارش اخیر خود پیش بینی کرد امسال تقاضای جهانی برای نفت 1.4 میلیون بشکه بالاتر از سال قبل است. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند رشد تقاضا و محدود بودن افزایش عرضه سبب می شود در چند ماه آینده بازار از لحاظ عرضه و تقاضا به تعادل برسد. البته این به معنای رشد قابل ملاحظه قیمت ها نیست زیرا از یک سو ذخیره نفت در اقتصادهای بزرگ بالاست و از سوی دیگر بر میزان تولید نفت در برخی کشورها افزوده می شود. هفته قبل رشد کمتر از انتظار ذخیره نفت آمریک یک عامل برای حمایت از قیمت ها بود اما ذخیره نفت این کشور در سطوح بسیار بازار قرار دارد و پیش بینی شده تولید نفت از سوی شرکت هایی که هزینه تولیدشان بالاست در آینده بیشتر خواهد شد. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا حدود یک درصد رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

افزایش جذابیت فلز زرد

روز گذشته قیمت طلا افزایش یافت و به 1258 دلار در هر اونس رسید. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز به ترتیب در سطح 18.4 دلار، 1030 دلار و 774 دلار قرار گرفت. رشد قیمت طلا به رغم افزایش ارزش دلار و به دلیل کاهش شاخص های مالی در بازارهای بزرگ و احتمال به تعویق افتادن برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا رخ داد. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند ریسک های سیاسی در اروپا سبب شده بر جذابیت طلا به عنوان حوزه امن سرمایه گذاری افزوده شود. در نظرسنجی این هفته کیتکو درباره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، هم سرمایه گذاران و هم تحلیلگران پیش بینی کردند قیمت فلز زرد رشد خواهد کرد. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 107 دلار در هر اونس رشد کرده و اگر ابهام ها و نگرانی ها درباره آینده از میان نرود، کاهش شدید قیمت طلا در دو ماه پایانی سال گذشته بزودی جبران خواهد شد. این هفته گزارش های بسیار مهم از اقتصاد آمریکا منتشر می شود و روز جمعه جانت یلن، رییس بانک مرکزی این کشور سخنرانی خواهد کرد. محتوای گزارش ها و سخنرانی خانم یلن بر قیمت طلا تاثیر خواهد داشت. نکته مهم این است که هفته گذشته رشد ارزش دلار سبب نشد قیمت طلا کاهش یابد. این بدان معناست که تاثیر تغییرات ارزش دلار بر قیمت فلز زرد کمتر شده و فعالان بازار طلا بیشتر تحت تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی قرار دارند. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا بیش از دو درصد رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

ثبات و گاه کاهش شاخص های مالی

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. در هفته های اخیر سرمایه گذاران آسیایی درباره روابط چین و آمریکا نگران بوده اند اما به تدریج از این نگرانی کاسته شده است. برخی تحلیلگران معتقدند افق بازارهای مالی در آسیا به تصمیم هایی که دولت جدید آمریکا اتخاذ خواهد کرد و واکنش چین وابسته است. البته اکنون برای قضاوت در این زمینه زود است. پنج هفته از آغاز دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ می گذرد و در این مدت او تصمیم هایی گرفته که از دید مقامات دولت چین چندان خوب نبوده است. سرمایه گذاران برای مشخص شدن جهت بازارها باید منتظر بمانند. این هفته گزارش های متعددی از اقتصاد چین و ژاپن منتشر خواهد شد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. گزارش ها از عملکرد سه ماهه شرکت های بزرگ بورسی منفی بوده و بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر گذاشته است. این هفته گزارش های بسیار زیادی از اقتصادهای اروپایی منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش ها مثبت باشد البته سرمایه گذاران اروپایی همچنین به تحولات در آمریکا و چین توجه نشان خواهند داد. این هفته ماه مارس آغاز می شود و برخی تحلیلگران معتقدند در این ماه نرخ های بهره در آمریکا بار دیگر بالا برده خواهد شد. از سوی دیگر موضع گیری های ترامپ در قبال موضوعات مختلف ادامه دارد. بدین ترتیب نباید انتظار داشت سرمایه گذاران ریسک بالایی بپذیرند.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا اندکی رشد کردند. هفته گذشته اکثر خبرهایی که از اقتصاد آمریکا منتشر شد امیدبخش نبود اما شاخص های مالی در بورس این کشور در مجموع رشد کردند و تحلیلگران معتقدند سرمایه گذاران همچنان تحت تاثیر هیجان رفتار می کنند. در چهار ماه اخیر یعنی از زمان اعلام پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بسیاری از سرمایه گذاران بر مبنای وعده هایی که او درباره کمک به رونق اقتصادی داده رفتار کرده اند و شاهد رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی بوده ایم. البته برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند به تدریج از این هیجان کاسته می شود و رشد شاخص های مالی کند خواهد شد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز حدود 15 واحد افزایش یافت و به محدوده 2365 واحد رسید. در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته اخیر نشان داده شده است:

قیمت ها کاهش یافتند

روز گذشته قیمت مس و دیگر فلزات پایه افزایش یافت اما کاهش روز پنجشنبه جبران نشد. تحلیلگران بازار فلزات پایه معتقدند احتمال رشد ارزش دلار زیاد است و نیز سرمایه گذاران به تدریج به این نتیجه می رسند که اگر قرار باشد بر مصرف فلزات یاد شده افزوده شود این رشد به شکل کند صورت خواهد گرفت. واقعیت هایی که درباره بازار فلزات پایه وجود دارد به شکلی است که نمی توان انتظار داشت قیمت ها رشدی قابل ملاحظه داشته باشند. اقتصاد چین به سمت ثبات در حرکت است اما امسال نرخ رشد آن کمتر از سال قبل است. از سوی دیگر در آمریکا دولت جدید تلاش می کند به وعده خود درباره توسعه زیرساخت ها عمل کند اما تصویب بودجه این کار و اجرای این برنامه ماه ها زمان می برد. همچنین اختلال ها در عرضه پدیده هایی زودگذر هستند. و میزان ذخیره فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس های فلزی بالاست. این ها واقعیت های بازار فلزات پایه هستند. البته بنا به پیش بینی بانک جهانی، امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته خواهد بود. همچنین انتظار می رود سیاست های حمایتی دولت چین ادامه یابد و بخش های ساخت و ساز در این کشور و آمریکا رونق داشته باشد. بدین ترتیب بعید است قیمت فلزات پایه رشدی قابل ملاحظه یا سقوطی شدید داشته باشد. این هفته خبرهای زیادی از اقتصاد چین منتشر می شود و تغییرات ارزش دلار زیاد خواهد بود در نتیجه انتظار می رود در بازار فلزات پایه نیز شاهد نوسان های بزرگ در قیمت ها باشیم. در هفته ای که گذشت، قیمت هر تن مس با سه درصد کاهش به محدوده 5900 دلار در هر تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

رشد هفتگی شاخص دلار

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت و این رشد درحالی رخ داد که گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا در هفته گذشته چندان مثبت نبود و داده های اقتصادی از منطقه یورو و اقتصادهای بزرگ آن امیدبخش بوده است. تحلیلگران معتقدند برای مدتی شاخص دلار در سطوح کنونی نوسان خواهد کرد زیرا سرمایه گذاران منتظر داده های جدید از اقتصادهای بزرگ و نیز اظهارنظر برخی اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستند. در هفته پیش رو گزارش های بسیار متنوعی از اقتصاد چین، منطقه یورو، آمریکا، انگلستان و ژاپن منتشر می شود و انتظار می رود نوسان ارزش دلار و دیگر ارزهای معتبر بزرگ باشد. بویژه در هفته پیش رو، نرخ رشد اقتصاد آمریکا در سه ماهه پایانی سال گذشته اعلام می شود. محتوای گزارش های اقتصادی از آمریکا بر تصمیم بانک مرکزی این کشور درباره زمان بالا بردن نرخ های بهره تاثیر می گذارد و همین عامل ارزش دلار را تحت تاثیر قرار می دهد. ترامپ با افزایش ارزش دلار مخالف است زیرا این رشد را به زیان شرکت های آمریکایی صادرکننده کالا می داند. از سوی دیگر بانک مرکزی معتقد است وضعیت شاخص های اقتصادی به شکلی است که ضروری است نرخ های بهره بالا برده شود. در این میان تغییرات ارزش یورو، پوند و ین بر بازار تاثیر می گذارد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو اندکی افزایش یافت.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24