Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محدود کردن فعالیت معادن زغال‌سنگ کشور را از ۳۳۰ روز در سال به ۲۷۶ روز مد نظر قرار داده، تصمیمی که پیش از این و در سال گذشته میلادی نیز از آن سخن گفته شده بود.

فاینانس ۵٠ میلیارد دلاری در سال ٩۶

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • فرآورده های نسوز
  • بررسی تکنیکال
    • ملی مس
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • فرآورده های نسوز

صنعت نسوز که مستقیما وابسته به رونق بازار فولاد است در ایران رونق نسبی دارد. از یک سو رقبای خارجی و از سوی دیگر نرخ ارز و وابستگی این شرکت ها به واردات، عرصه را به شرکت های این صنعت تنگ کرده و این در حالی ست که عدم رونق در تولید و فروش فولاد به دلیل اشباع بازار از تولید کنندگان و حتی واردات فولاد مزید بر علت شده تا این صنعت طی سال های اخیر در حاشیه بماند. این صنعت که وابسته به رونق اقتصاد و رونق صنعت فولاد می باشد مترصد فرصتی برای عرض اندام است تا به بهانه ای در سال 96 حرکت خود را آغاز کند. بد نیست نگاهی به شرکت های کم ریسک و پر ریسک این گروه داشته باشیم.

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) فملی

حدود 6 هفته پیش فملی در محدوده 180 تومان در کادر آبی رنگ برای خرید معرفی شد تا ریسک پذیران این سهم را مورد ارزیابی دقیق تر قرار دهند. این سهم که در حال تکمیل یک موج صعودی ست با مقاومت مهمی در محدوده 215 تا 220 تومان درگیر شده است که سرمایه گذاران کوتاه مدت احتمالا برای شناسایی سود وسوسه خواهند شد.

برای سهامداران میان مدت که دید 2 ماهه دارند، در صورت شکست مقاومت 220 تومان اهداف 230-240-250 تومان می تواند در دسترس باشد که شانس رسیدن به 250 از سایر مقاومت های مینور (به شرط عبور از 220 تومان) بالاتر است.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود انتقادات شدید ترامپ از برجام تاکید کرد که اطمینان دارد آمریکا این توافق را لغو نخواهد کرد. یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با فایننشیال تایمز تاکید کرد: توافق برجام که دونالد ترامپ در ماه جاری آن را بدترین توافقی خواند که تاکنون دیده است از آن‌چه انتظار می‌رفت با ثبات‌تر است. وی افزود: تا زمانی که طرف‌ها برجام را اجرایی کنند این توافق از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند پایدارتر است. وی با اشاره به این‌که «توافق هسته‌ای ایران را آژانس نظارت و راستی‌آزمایی می‌کند» گفت: یافتن راه‌حل دیگر بسیار دشوار خواهد بود. وی همچنین سرنوشت حسن روحانی در انتخابات ماه می را یکی دیگر از عواملی دانست که می‌تواند ابهام ایجاد کند و ابراز عقیده کرد: روحانی به اجرای برجام بسیار متعهد است و در صورت شکست او در انتخابات بعدی، مشکل جدیدی ایجاد خواهد شد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: هر چیز کوچکی می‌تواند بر شرایط تاثیرگذار باشد و این یکی از دشواری‌های موجود است. یک موضوع فنی بسیار کوچک می‌تواند باعث ایجاد مشکلات سیاسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه این هفته درباره صحبتهایی مربوط به ارتباط با تیم سیاست خارجی جدید آمریکا گفت: ما هیچ ارتباطی با دولت جدید آمریکا و مشاوران آن نداریم و آنچه که اکنون در خصوص برجام می‌تواند وجود داشته باشد، مسائل سیاسی نیست و نیازی به گفت‌وگو و ارتباط با آن وجود ندارد و آنچه که ممکن است در پی این روند بروز و ظهور پیدا کند، مسائل فنی است که کانال پیگیری آن نیز آژانس است. قاسمی در پاسخ به این سوال که اعلام شده در روز ۵ اسفند ماه هیاتی از ایران برای گفت‌وگو در ارتباط با موضوع حج سال آینده به عربستان سفر خواهد کرد، گفت: بعد از دریافت دعوت‌نامه از سوی دولت عربستان جهت حضور هیات ایرانی در این کشور به منظور مذاکره پیرامون شرایط حج قرار شده که هیاتی از ایران در روز ۵ اسفند ماه به عربستان سفر کند.

همزمان با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان در سال آینده بحث نامزد نهایی احزاب در روزهای اخیر بسیار داغ شده است و شایعات و گمانه زنی ها در این باره به سوژه اصلی رسانه ها تبدیل شده است.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

در هفته اخیر مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه بودجه سال آینده کشور را با 111 رای موافق در مقابل 70 رای مخالف به تصویب رساند. بودجه سال 1396 کل کشور بالغ بر یازده میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و هشتصد و پنجاه میلیارد و دویست و بیست و هشت میلیون ریال بسته شده است. با تصویب کلیات بودجه 96، مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه بودجه 96 در بخش‌های درآمدی و هزینه‌ای خواهد شد. براساس این بودجه، وابستگی به نفت از 25 درصد در سال 95 به حدود 36 درصد رسیده است که خود یک ضعف به شمار می رود و درآمدهای مالیاتی نیز 21 درصد رشد داشته است که احتمالا این مهم به علت فرار مالیاتی و نبود سیستم جامع، محقق نخواهد شد. در این رابطه معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور نیز با اذعان به وجود بی‌عدالتی در اخذ مالیات در کشور، گفت: دلیل بی‌عدالتی در اخذ مالیات به دلیل در اختیار نداشتن اطلاعات کافی از مودیان است. همچنین رئیس اتاق بازرگانی کشور هم در این باره عنوان کرد: مهم‌ترین آسیب ما اتکا به درآمدهای نفتی است. ما در مقابل شوک‌های اقتصادی با تهدید زیادی مواجه می‌شویم و این تهدیدها به بحران تبدیل می‌شود. در گذشته ما هم درآمد رویایی نفت و هم افت قیمت نفت را دیده‌ایم که با هر دو اقتصاد ما دچار مشکل شد. راه برون‌رفت از این مسأله عدم اتکا به درآمدهای نفتی است. تولید باید رونق یافته و صادرات به درآمدهایی غیر از نفت متکی شود. یکی از این موارد مالیات است. باید مالیات یکی از تکیه های مهم اداره کشور باشد.

بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه 1395 نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن‌ماه 1394 را معادل 8.7 درصد اعلام کرد.

فرشاد مقیمی معاون طرح و برنامه ریزی صنایع کوچک در خصوص اعطای وام ۱۶۶ میلیاردی برای رونق بخشی به واحد‌های کوچک صنعتی اعلام کرد: بر اساس طرح رونق بخشی به واحد هایی که دچار تعطیلی یا کاهش تولید شده اند با توجه به نام گذاری سال اقتصاد مقومتی در سال جاری ۱۲ هزار و ۱۴۶ واحد از طریق سازمان به ارزش ریالی ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند همچنین برخی از بانک‌ها هم به ۱۰ هزار واحد صنعتی به ارزش ۶ هزار و ۹۵۰ تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که در مجموع ۱۵ هزار و ۶۵۰ واحد صنعتی به ارزش ۲۲ هزار و ۸۶۲ تومان تسهیلات را دریافت کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، وی با اشاره به اینکه دریافت این تسهیلات موجب شد تا واحد‌های صنعتی به چرخه تولید باز گردند اظهار داشت: برخی از واحد‌ها پس از دریافت میزان تولید خود را ارتقا داده اند که به این سبب کاهش قیمت تمام شده‌ی تولیداتشان خواهد شد بخش دیگر هم درصدد اشتغال زایی برآمده اند که در این راستا از محل رونق بخشی ۶ هزار ۵۰۰ نفر به اشتغال پیدا کرده اند همچنین برخی از واحد‌های تعطیل دوباره به چرخه تولید بازگشتند.

نمایندگان در نشست علنی مجلس و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور، در بخش درآمدی بند الف تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی )فاینانس) برای طرح ها علاوه بر باقیمانده سهمیه سال های ‌قبل، معادل ریالی پنجاه میلیارد (۵۰,۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار را تعیین کردند.

به گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور اگر این بند رأی نمایندگان را نمی آورد، موسساتی که برای جذب منابع خارجی با طی مراحل طولانی اقدام کرده بودند از ادامه کار برای دریافت این منابع منع شده و درخواست آنها منتفی می شد؛ لذا باید مجدداً از صفر درخواست شان را از سر می گرفتند، اما اکنون علاوه بر تمدید درخواست های جذب منابع خارجی باقی‌مانده مبلغ ۵۰ میلیارد دلار نیز برای تامین تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) تعلق می گیرد.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

خبرهایی از انتشار اوراق خزانه(به میزان 8500 میلیارد تومان) در بازار سرمایه کشور از طرف رئیس سازمان برنامه و بودجه در این هفته نگرانی­هایی را برای اهالی بازار بوجود آورده است. در همین باره رئیس سازمان بورس اعلام کرد اوراق خزانه جدید، خارج از بورس و برای تسویه بدهی پیمانکاران منتشر می شود، من پیش از این نیز عنوان کردم، اولویت ما بازار سهام و تامین مالی بخش خصوصی است. نمی توان به مقوله شرکت ها و بازار سهام بی توجه بود و باید بازار بدهی کنترل شود. مدیر ارشد بازار سرمایه افزود: باید حد بهینه در انتشار این اوراق رعایت شود و سیاستگذاران با توجه به ظرفیت های بازار سرمایه می توانند به قانون گذار پیشنهاد دهند تا مسیری که به صلاح کشور است اجرایی شود.

در این هفته با حضور وزیر اقتصاد و مدیران سازمان بورس و و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه نخستین جلسه تعیین هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه برای تصمیم گیری بر سر تزریق یک درصدی سهم صندوق توسعه ملی تشکیل شد. "طبق بند «الف» ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید، صندوق تثبیت بازار سرمایه به‌عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و به‌صورت شخصیت حقوقی مستقلی در بازار سرمایه فعالیت کند. همچنین شرایط و معیارهای مخاطرات سامانه‌ای، مخاطرات فرادستگاهی و بحران‌های مالی و نیز شرایط و مقررات فعالیت و انحلال صندوق، ارکان صندوق و وظایف و اختیارات هیأت امناء و هیأت عامل از موارد ذکر شده در اساسنامه صندوق یاد شده است."

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ پس از افزایش مجدد نفت و به تناسب آن افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی شیب منفی سود سازی شرکتهای این گروه در بازار داخل که از سال 92 آغاز شده بود و تا نیمه ابتدای سال 95 ادامه داشت روندی صعودی به خود گرفت و اکثر شرکتهای گروه توانستند در عرض 5 ماه شرایط خود را تغییر بدهند. این موضوع در مورد شرکتهای متانول ساز بسیار با شیب تندی صورت گرفت، به گونه ای که زاگرس در ابتدای سال سود خود را حدود 1192ریال پیش بینی کرده بود در ده ماهه توانسته حدود 2848 ریال آنرا محقق بکند و برای پایان سال حدود 373تومان را پیش بینی کرده است. این شرکت همچنین برای سال آینده خود نیز 4060 ریال را پیش­بینی نموده است. در این میان شاراک نیز که با کاهش حدود 500 درصدی سود در سه سال اخیر روبرو شده در بودجه سال آینده تعدیل مثبت بالای 20 درصدی را شاهد بود و البته روند فعلی قیمتها تعدیل مثبت برای این نماد را به همراه خواهد داشت. این اتفاقات مثبت البته برای هلدینگها و شرکتهای سرمایه گذاری در این بخش نیز سود ده می باشد و آنها را نیز با توجه به بالا رفتن ارزش دارایی هایشان با افزایش قیمت همراه کرده است.

در این گروه مهمترین اتفاق که می تواند جریان سود دهی را تغیییر دهد به ثمر نشستن توافقات این صنعت و شرکتهای خارجی علاقه­مند به سرمایه گذاری در این صنعت به مثابه آنچه در خودروسازان اتفاق افتاده است می باشد.

در خودروسازی؛ معاملات این گروه در این هفته عمدتا در محدوده متعادل و البته با شیب منفی پیگیری شد و به جز برخی نمادها از جمله ختور و خکار در بقیه نمادها عرضه ها بیشتر از تقاضا در بازار مشهود بود. لیکن در این میان نماد خاور که چند هفته ای است پس از بازگشایی از قیمت120 تومان به حدود 83 تومان بدون توقف رسید در آخرین روز کاری به صف خرید نیز دست یافت ولی با توجه به تعدیل منفی این شرکت برای سال آینده، سهامداری این شرکت بسیار پر ریسک می باشد.

در این گروه در هفته­ای که سپری کردیم سهامدارن خودرو با تعدیل منفی در بودجه سال آینده به میزان 15 درصد و خساپا با تعدیل مثبت در بودجه سال 96 به میران 33 درصد ربرو شدند که این مهم با توقف نماد ایران خودرو برابر شد. در هیمن حال خگستر بلوک بیمه پارسیان خود را به قیمت پایه به فروش رساند و قرار است ایرن خودرو نیز در روز هفتم اسفند بلوک خگستر ار با قیمت 700 تومان به فروش برساند.

به گزارش ایرنا، افت قیمت سهام پارس خودرو به زیر قیمت اسمی یک هزار ریال همزمان با عرضه حق تقدم و همچنین مطرح شدن شایعه حراج حق تقدم های استفاده نشده به جای عرضه به صورت عمده و بلوکی از جمله چالش های بازار سرمایه در روزهای اخیر بوده است. علی صحرایی، معاون بازار شرکت بورس تهران در گفت وگو با ایرنا درباره تعیـیـن تکـلیف حق تــقدم شرکت پارس خودرو گفت: در جلسه ای با سهامدار عمده پارس خودرو، راهکارهای عرضه به صورت عمده بررسی می شود. صحرایی با بیان اینکه حق تقدم های باقی مانده حراج نمی شود، ادامه داد: به سهامدار عمده اعلام کرده ایم که حق تقدم های باقی مانده باید به صورت عمده و بلوکی به فروش برسد.

در فلزات اساسی؛ قیمت محصولات فلزی در بازارهای جهانی که در هفته قبل به بالاترین حد خود در چند ماهه اخیر رسیدند شیب متعادل و البته رو به منفی را طی کردند. این مهم در غیاب شرکتهای بزرگ بازار سرمایه ایران و همچنین خبرهایی در مورد اتهامات اروپا بر علیه ایران درباره دامپینگ فولاد تقاضا در این گروه را با کاهش روبرو کرده بود و قیمتها عموما در محدوده منفی پیگیری می شد.

در مورد سنگ آهنی ها بار دیگر موضوع حق انتفاع معادن در تیتر مهمترین اخبار قرار گرفته است بر همین اساس معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: در صورت کنار گذاشتن نگاه تک بعدی و خواسته‌های درون گروهی می‌توان به فرمولی برای تعیین حق انتفاع معادن سنگ آهن دست یافت که علاوه بر تامین منافع دولت و بخش خصوصی بتواند دورنمای روشن‌تری را برای سرمایه‌گذاری ترسیم کرد. وی افزود: راه حل این موضوع تعیین نرخ سنگ آهن مشابه قیمت فروش شرکت‌هایی همچون ملی صنایع مس است که مطابق با نرخ هر تن مس در بورس کالایی لندن منهای سه درصد نرخ فروش داخلی تعیین می‌شود.

در مورد ذغال سنگی ها کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین که بزرگترین سیاست‌گذار کشور است، محدود کردن فعالیت معادن زغال‌سنگ کشور را از ۳۳۰ روز در سال به ۲۷۶ روز مد نظر قرار داده، تصمیمی که پیش از این و در سال گذشته میلادی نیز از آن سخن گفته شده بود. منابع آگاه به بلومبرگ گفته‌اند گرچه هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده، اما این محدودیت برای ۶ماه آینده امسال است و چین به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده و تولیدکننده جهان، یک ماه پیش از ادامه طرح‌های بلندمدتش با هدف کاهش سهم زغال‌سنگ در ترکیب انرژی کشور، کاهش دود ناشی از آن و انتشار گازهای گلخانه‌ای خبر داد. در همین راستا پکن توقف به کار معادن جدید را در چین دست کم تا دو سال آینده تایید کرده و ۷۲۵۰ معدن زغال‌سنگ را در طول ۵ سال گذشته تعطیل کرد. در این گروه امید فلاح مجری طرح زغال سنگ طبس گفت: طرح های تجهیز معدن زون های 6و7و8 پروده یک با سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان، تجهیز معدن بلوک 4 پروده 4 طبس با سرمایه گذاری شرکت سامان کاوش طبس، بلوک 1 پروده شرقی با سرمایه گذاری شرکت سامان فراز قشم و بلوک 2و 3 پروده شرقی با سرمایه گذاری شرکت فولاد زرند ایرانیان در سال 95 به مناقصه گذاشته شده و جذب سرمایه برای آنها صورت گرفته که در مجموع یک میلیون تن زغالسنگ کنسانتره و 250 میلیون یورو سرمایه گذاری را به همراه داشته است.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ انتشار گزارشات 9 ماهه مناسب از سوی شرکتهای این گروه نوسانات مثبتی را در نمادهای مجاز و قابل معامله پالایشگاهی­ها به همراه داشت که نشان داد در روزهای آینده با بازگشایی نمادهای متوقف باید شاهد روند مثبتی باشیم. بر همین اساس در این هفته پالایشگاه بندرعباس سود خود در سال 95 را که پیش از این 240 ریال اعلام شده بود را با 110 درصد تعدیل مثبت 505 ریال اعلام کرد که توانسته است در 9 ماهه ایتدای سال حدود 81 درصد از آنرا معادل 408 ریال را محقق بکند. همچنین شتران نیز با تعدیل مثبت 82 درصدی پیش بینی سال مالی منتهی به اسفند 95 حدود 75 درصد آنرا در 9 ماهه محقق کرد که افزایش میزان فروش و کاهش هزینه ها از جمله عوامل تاثیر گذار بر تعدیل مثبت ان بوده است.

بانک و بیمه؛ با اجرای قانون جدید بیمه شخص‌ثالث در دولت یازدهم و موافقت وزیر اقتصاد، پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث منتفی خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24