Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بهزاد گلکار خبره بازار سهام : یکی از متغیرهای مهم اقتصاد ایران قیمت ارز است.لزوما اگر دلار رشد داشته باشد به نفع بازار بورس نیست.باید به فکر ورود سرمایه گذران خارجی باشیم با این روند سال آینده بهتر از امسال نیست...

پیش بینی یک خبره مالی از بورس ٩۶/حتی یک دلیل هم برای خوش بینی وجود ندارد/دلار ۴٣٠٠ تومان!

بورس24 : سال 1395 درحالی به نقطه پایانی خود نزدیک می شود که چیزی جز زیان نصیب سرمایه گذاران نشده است،اما بازار 96 چگونه خواهد بود؟این سوالی است که همواره با توجه به تحولات سال شمسی جاری و سال میلادی 2017ذهن ها را به خود مشغول کرده است. از زمان قبول مسئولیت رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار بیشتر دغدغه مدیران پیگیری تخلفات در بازار و تغییرات زیر بنایی و زیر ساختی بوده است و علی رغم تحولاتی چون افزایش مقطعی قیمت ارز « دلار» ، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحولات منطقه و افزایش قیمت فلزات اساسی در دنیا چندان شاهد تحولات در بازار سرمایه نبوده ایم. اما حافظه بازار به خوبی به یاد می آورد که اولین ریزش شاخص به دلیل افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها اتفاق افتاد کما این که این موضوع نباید تا این حد شاخص را تحت تاثیر قرار می داد. حال آن که با توجه به این که سال جاری برای معادن، پتروشیمی ها و صنایع وابسته به نفت و گاز«توافقنامه با اوپک برای افزایش تولید » می تواند افق روشن تری پیش رو داشته باشد ، باید دید استقبال بازار از سال 96 چگونه خواهد بود.گفت و گو با بهزاد گلکار خبره بازار سرمایه و مدیرعامل سابق هلدینگ مالی و سرمایه گذاری سینا را در ادامه بخوانید:

تاثیر انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا بر وضعیت اقتصادی و در راستای آن بازار سهام چگونه است؟

در ابتدای ریاست جمهوری ترامپ دو کشور ایران و آمریکا به زور آزمایی پرداختند. ایران در سه هفته ابتدایی انتخاب ریاست جمهوری جدید آمریکا قدرت نمایی خوبی از خود نشان داد و طرف مقابل در این مورد شکست خورد.اما به دنبال آن بحث عدم ورود تبعه چند کشور به ایالات متحده از جمله ایران مطرح شد.حال باید دید در دو ماه آینده سیاست های آمریکا در مقابل ایران به چه صورت خواهد بود که غیر قابل پیش بینی است.تنها چیزی که در مورد این رئیس جمهور قابل پیش بینی است وجود مشاوران رادیکالی است که درباره سیاست های آمریکا در قبال ایران به او مشورت می دهند. درباره اقدامات سال آینده او نمی توان اظهار نظر دقیقی کرد اما شخصا حضور ترامپ در کاخ سفید را برای ایران سازنده و مطلوب نمی دانم.

با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری ایران عکس العمل بازار سرمایه چیست؟

در حال حاضر در ایران رقیب جدی برای رئیس جمهوری فعلی وجود ندارد، اگر به روش سنتی این ریاست جمهوری پیش بینی شود احتمالا رئیس دولت دوازدهم هم حسن روحانی است.مگر این که کاندیدای جدیدی در این رقابت حضور یابد. در هر حال رئیس جمهور فعلی باید برنامه های شفاف و روشن خود را برای رونق اقتصادی ارائه نماید چرا که ، پس از برجام و رفع تحریم ها دیگر جایی برای شعار وجود ندارد و هدف واقعی در اقتصاد رونق و تغییر درآمد های مردم است.

بازار سرمایه از تحرکات منطقه از جمله سوریه چه تاثیری می پذیرد؟

تحرکات منطقه چندان در اقتصاد کشور جایگاهی ندارد و روال سال 96در عراق، سوریه و یمن همان رویه موجود است البته ممکن است تنش ها در این کشورها کمتر شود ولی در روال اداره کشور ایران تاثیری ندارد. همچنین موضوع سوریه و یمن به خروجی ملاقات های سران منطقه موکول می شود.

با توجه به تغییرات در وضعیت دلار و ارز روند بازار سرمایه چگونه است؟

ارز و دلار برای سال آینده نقش مهمی ایفا می کنند در حال حاضر نرخ تسعیر ارز در مقابل ریال توسط بانک مرکزی کنترل می شود و تا انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد. در هر حال دلار پتانسیل رشد دارد و می تواند ارزش ریال را کمتر کند و ممکن است از نیمه دوم سال 96 دلار به تدریج رشد نموده و دلیل آن تک نرخی شدن دلار در دوره ریاست جمهوری بعدی است که باید به نتیجه برسد. دلیل اصلی احتمال تک نرخی شدن دلار واردات با نرخ دلار آزاد و صنعتی کردن در بازار بین المللی است.به نظر بنده دلار در سال آینده رشد با اهمیتی نسبت به امسال دارد و قیمت 4300تومان به صورت رسمی منطقی است.

بازار مسکن به چه سمتی حرکت می کند؟

در مورد بازار مسکن که بازار نظام یافته و متشکلی نیست روند فعلی دنبال می شود و رشد 20درصدی برای مسکن پیش بینی می شود. در کل شاید بازار مسکن رونقی داشته باشد اما نه جهشی و فقط جایی برای سرمایه گذاران که نسبت به نرخ تورم نیاز به سود بالاتر دارند و بازده متوسط بدون ریسک نیاز دارند.در کل دولت درگیر تعهداتی در سال آینده است. کشور ما طی 3.5سال گذشته با رشد نقدینگی همراه بوده است که به 1100میلیارد تومان رسیده و اگر دولت نخواهد پایه پولی را افزایش دهد باید به سمت انتشار اسناد خزانه و کاهش بدهی خود برود تا مخارج جاری خود را جبران نماید. در هر حال اگر سرمایه گذاران خارجی به بازار ایران ورود نکنند در بازار سرمایه رونقی اتفاق نمی افتد و وارد رکود می شود. از طرفی دولت باید عنوان کند که نقدینگی به کدام بازار هدایت شده است چرا که در صورت مشخص نشدن می تواند حباب هایی در انواع بازار های غیر متشکل ایجاد کند.

چه میزان روند اقتصادی کنونی ما روی بازار سهام تاثیر گذار است؟

سرمایه گذاران خارجی بیشتر در انتظار سیاست های دولت آمریکا هستند و اگر دلار رشد داشته باشد بازار بورس برای سرمایه گذاران داخلی جذاب نخواهد شود. در کل سال آینده بهتر از امسال نیست.

P/Eبازار در سال آینده با توجه به پیش بینی های مثبت و گزارشات مثبت شرکت ها چه میزان است؟

در مورد شرکت هایی که در سال جاری گزارش های خوبی ارائه داده اند ، هم می توان گفت سال آینده با افزایش نرخ دلار قیمت تمام شده و البته قیمت فروش آن ها متاثر خواهد شد.پیش بینی می شود در 6ماهه قیمت تمام شده با درآمد سر به سر شده و حاشیه سود کاهش می یابد و سایر صنایع مانند سیمان و فولاد هم به دلیل این که پروزه های عمرانی زیادی وجود ندارد تاثیر پذیر هستند.از طرفی رکود با نرخ بهره 25درصد و با وجود بازار اسناد خزانه دولتی قابل خروج نیست. با این حال P/Eبازار از وضعیت کنونی کمتر می شود. در نتیجه با این وضعیت نمی توان به بازار سال آینده هم امیدوار بود.

در سال آتی تغییرات شاخص چگونه خواهد بود؟

شاخص معیار مناسبی برای شناسایی سود و زیان شرکت ها نیست و چندان تغییرات آن اهمیت ندارد.

بودجه های پیش بینی شده برای 96 چقدر واقع بینانه است؟

البته ممکن است شرکت های پتروشیمی به نسبت حاشیه سود بهتری داشته باشند. همچنین برای صنایعی مانند مس، فولاد و سنگ آهن سال آتی سال حساسی است. در مورد صنعت بانکداری به نظر می رسد که این صنعت کمی خوشبینانه گزارش ارائه داده و تا تکلیف وجه التزام و بدهی دولت به بانک ها مشخص نشود این روش و این سیستم در بانک ها اشتباه است .به طوری که تعدادی موسسات مالی دیگری ورشکست می شوند و بانک های دیگر میراث دارشان می شوند که با این روند چند بانک تعیین تکلیف و ادغام می شوند که این موضوع می تواند اقتصاد ایران را دچار بحران کند و نقش زیادی در بازار سرمایه دارد. در هر حال با تمام احترامی که به بازار پول داریم ، ضرر رشد حجم نقدینگی و اسناد خزانه برای اقتصاد ایران جبران ناپذیر است. صنعت خودرو که همیشه طرفدار آن هستم هم قرار دادهایی دارد که بیشتر بستگی به وضعیت جدید آمریکا دارد و همه مذاکره کننده گان بیشتر در انتظار هستند.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهران ایرانی
    مهران ایرانی

    درسته

    7 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24