Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اما سوالی که سرمایه گذاران مایلند پاسخ آن را بدانند این است که آیا در ماه های آینده وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد یا برعکس، اقدامات ..

سد مستحکم در برابر رونق بازار مواد خام می شکند؟

روز گذشته برخلاف انتظارها، گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت نبود و سرمایه گذاران ترجیح دادند منتظر داده های جدید بمانند اما شاخص های مالی در بورس های بزرگ رشد کردند و بویژه در آمریکا، هر سه شاخص استاندارد اند پورز، متوسط صنعتی داوجونز و نزدک به سطوح بی سابقه افزایش یافتند. در قیمت طلا تغییر بزرگی رخ نداد و بازار نفت نسبتا آرام بود. برخی نهادهای تحلیلگر درباره رشد قابل ملاحظه شاخص های مالی در بورس های بزرگ هشدار داده اند و معتقدند بخشی از این رشد حباب است. بانک جهانی روز گذشته در گزارش خود به تاثیر منفی سیاست های دولت جدید آمریکا بر تجارت جهانی اشاره کرد و هشدار داد که رشد تجارت در حال کند شدن است. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند هنوز مشخص نیست ترامپ در هفته ها و ماه های آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد. او تلاش کرده به وعده های خود عمل کند اما این تلاش سبب بروز نگرانی در بین سرمایه گذاران شده است. البته وعده هایی که در زمینه کمک به رونق اقتصاد داده شده هیجان هایی پدید آورده است و نتیجه آن، رشد شاخص های مالی بوده است. اما سوالی که سرمایه گذاران مایلند پاسخ آن را بدانند این است که آیا در ماه های آینده وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد یا برعکس، اقدامات ترامپ به کاهش رونق اقتصاد منجر می شود. پاسخ این سوال، در رفتار ترامپ، تحولات سیاسی در اروپا و واکنش های چین به اقدامات دولت جدید آمریکا وابسته است.

شانس اندک رشد قیمت ها

امروز چهارشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر یک با 0.5 درصد افزایش به 57 دلار و 54 دلار در هر بشکه رسیده است. روز گذشته قیمت نفت رشد کرد اما میزان آن زیاد نبود. امروز گزارشی از تغییرات ذخیره نفت آمریکا در هفته قبل منتشر می شود و انتظار می رود بر ذخیره افزوده شده باشد. روز گذشته بانک سیتی گروپ در گزارش خود به افق مثبت بازار نفت اشاره کرد در این گزارش آمده بود تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت طی ماه های آینده سبب می شود قیمت ها رشد کنند و به سمت 70 دلار در هر بشکه حرکت کنند. البته در آینده نزدیک نمی توان انتظار داشت رونق قابل ملاحظه ای در بازار مشاهده شود زیرا فعلا مشخص نیست عوامل موثر بر قیمت ها چه وضعیتی پیدا خواهند کرد. برای مثال درباره افزایش ارزش دلار یا پایبندی کامل تولیدکنندگان به برنامه کاهش عرضه تردیدهایی وجود دارد. همچنین پیش بینی شده بر تولید نفت آمریکا و برخی دیگر از کشورها افزوده شود اما میزان این افزایش مشخص نیست. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

قیمت طلا رشد قابل ملاحظه ای نخواهد داشت

امروز قیمت طلا با یک دلار افزایش به سطح 1236 دلار در هر اونس رسیده است. قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز اندکی رشد کرده است. روز گذشته قیمت طلا در ساعات اولیه معاملات کاهش یافت زیرا ارزش دلار رشد کرده بود اما پس از انتشار گزارش منفی از بخش خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا قیمت ها افزایش یافت اما این رشد نیز پایدار نبود و در نهایت بازار بدون تغییر نسبت به ابتدای معاملات به کار خود پایان داد. قیمت طلا روز گذشته در سطح 1236 دلار قرار گرفت. قیمت سه فلز گرانبهای دیگر نیز نوسان قابل ملاحظه ای نداشت. روز گذشته بانک سیتی گروپ در گزارش جدید خود پیش بینی کرد متوسط قیمت طلا امسال 1180 دلار در هر اونس خواهد بود. در گزارش سه ماه پیش، این رقم 1160 دلار ذکر شده بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 85 دلار رشد کرده و نهادهای تحلیلگر معتقدند ریسک های سیاسی و اقتصادی عامل اصلی رشد قیمت ها هستند. اگر در هفته ها و ماه های آینده از هراس سرمایه گذاران کاسته شود و فضا شفاف گردد طلا شانسی برای رشد ندارد. امروز گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن بر قیمت ها تاثیر خواهد داشت البته کارشناسان بازار طلا از پیش اعلام کرده اند که اخیرا قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر تحولات اقتصادی و سیاسی قرار داشته و کمتر از تغییرات ارزش دلار تاثیر پذیرفته است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

شاخص های بورس آمریکا در قله

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته شاخص های در برخی بازارهای بزرگ این قاره رشد کردند البته میزان افزایش اندک بود زیرا سرمایه گذاران منتظر انتشار گزارش های جدید از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا بودند. البته رشد قیمت نفت به افزایش شاخص ها کمک کرد. امروز گزارش وضعیت مسکن در چین مثبت بود و نشان داد شاخص قیمت ها 12.2 درصد بوده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا رشد کردند اما سرمایه گذاران در باره نتیجه انتخابات هایی که در ماه های آینده در اروپا برگزار می شود و نیز روابط اروپا و آمریکا نگران هستند. امروز نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال گذشته منتشر می شود و چند گزارش از اقتصاد آلمان و ایتالیا در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. همچنین نرخ تورم در منطقه یورو اعلام خواهد شد. این شاخص اهمیت بالایی دارد زیرا نشان می دهد مصرف کنندگان چه دیدگاهی در باره آینده دارند. روز گذشته گزارش های منتشر شده از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای فرانسه، آلمان و منطقه یورو مثبت بود و نشان داد در ماه جاری میلادی بر میزان فعالیت ها در بخش های یاد شده افزوده شده است. فردا نرخ رشد اقتصاد آلمان در سه ماهه پایانی سال قبل اعلام می شود.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند و شاخص متوسط صنعتی داوجونز با 118 واحد افزایش به بالای 20740 واحد رسید. افزایش قیمت نفت و امید به آینده سبب شده شاخص های مالی در این کشور از زمان انتخابات ریاست جمهوری تا کنون 10 درصد افزایش یابد و به ارقام بی سابقه برسد. درباره افق بازار مالی آمریکا دیدگاه های مثبت و منفی مطرح شده اما فعلا سرمایه گذاران خوشبین هستند. در هفته ها و ماه های آینده عملکرد دولت جدید آمریکا و تحولات سیاسی و اقتصادی جهان بر بورس آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات قیمت ها در ارقام پایین تر

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته قیمت فلزات پایه نوسانی محدود داشت و قیمت مس به محدوده 6040 دلار در هر تن رسید. امروز گزارش وضعیت بازار مسکن چین نشان داد شاخص قیمت ها 12.2 درصد بوده است. تحلیلگران در هفته های اخیر نگاهی مثبت به افق بازار فلزات پایه داشته اند و می گویند رشد تقاضا و اختلال در عرضه سبب می شود قیمت ها حمایت شود. واقعیت این است که قیمت این مواد خام در ماه های اخیر رشد کرده و عوامل مختلفی در این رونق موثر بوده اند. عامل اول، کاهش ارزش دلار است. با آنکه سال گذشته میلادی شاخص دلار رشد کرد اما در چند ماه اخیر این روند معکوس شده زیرا در باره تاثیرات تصمیم های دولت جدید آمریکا بر اقتصاد این کشور و جهان نگرانی هایی وجود دارد. از سوی دیگر پیش بینی شده تحقق وعده های دونالد ترامپ در خصوص رونق بخشیدن به اقتصاد آمریکا سبب رشد مصرف فلزات پایه خواهد شد. همچنین اخیرا در عرضه مس به بازار اختلال هایی پدید آمده که سبب رشد قیمت این فلز شده و این افزایش به رشد قیمت دیگر فلزات پایه کمک کرده است. روز گذشته گزارش های مربوط به بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا منفی بود در نتیجه فشارهایی بر قیمت فلزات پایه وارد شد. اما سهم آمریکا در مصرف جهانی فلزات پایه بسیار پایین تر از سهم چین است در نتیجه آنچه در چین رخ می دهد بیشترین تاثیر را بر بازار دارد. ابتدای هفته گذشته با اعلام اعتصاب کارگران معدن مس در شیلی قیمت این فلز به 6200 دلار رسید. در روزهای اخیر قیمت ها زیر این رقم نوسان کرده و این امر نشان می دهد بازار کشش رشد پایدار قیمت ها را ندارد. برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت فلزات پایه در سال جاری میلادی در سطوح کنونی یا اندکی پایین تر نوسان خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار حمایت شد اما تنها اندکی!

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. روز گذشته در ابتدای ساعات معاملات، ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافت زیرا تصور می شد گزارش های مربوط به بخش خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا مثبت است و ارزش دلار حمایت خواهد شد. اما پس از انتشار گزارش های یاد شده، از رشد ارزش دلار کاسته شد زیرا شاخص های اعلام شده برای فعالیت های تولیدی و خدماتی در ماه جاری میلادی در این کشور، پایین تر از پیش بینی اقتصاددان ها بود. البته نوسان ارزش دلار خیلی بزرگ نبود زیرا سرمایه گذاران منتظر گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا و گزارش وضعیت بخش مسکن این کشور بودند که امروز منتشر خواهد شد. اگر اعضاء کمیته سیاستگذاری بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرده باشند ارزش دلار حمایت خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده امسال اگر شرایط فراهم باشد سه بار دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. تحقق این برنامه به رشد ارزش دلار منجر می شود. امروز نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی منتشر می شود و انتظار می رود داده های آن مثبت باشد اما ارزش پوند انگلستان تحت فشار است زیرا درباره تبعات جدایی این کشور از اتحادیه اروپا نگرانی هایی وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد چین، ایتالیا، انگلستان، منطقه یورو، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24