Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پالایشگاه تهران پیش بینی سود هر سهم را با تعدیل قابل ملاحظه‌ای همراه کرد براساس گزارش منتشره از سوی شرکت سود هر سهم از ١٨٠ریال به ٣٢٩ریال افزایش یافته است که تغییری معادل ٨٣درصد را نشان می‌دهد....

«نبض بازار» این گونه می تپد...

پالایشی : پالایشگاه تهران پیش بینی سود هر سهم را با تعدیل قابل ملاحظه‌ای همراه کرد براساس گزارش منتشره از سوی شرکت سود هر سهم از 180ریال به 329ریال افزایش یافته است که تغییری معادل 83درصد را نشان می‌دهد. در گروه تصفیه نفت هیات وزیران تصویب کرد در برابر افزایش مالکیت در 7 پالایشگاه بورسی و فرابورسی، 36 درصد سهام پالایشگاه امام خمینی(ره) به سهام عدالت اختصاص داده شود. به گزارش خبرگزاری فارس در جریان جلسه 27 بهمن‌ماه هیات وزیران و به پیشنهاد وزارت اقتصاد و به استناد ماده 34 قانون اصل 44 تصویب شد 20 درصد سهام هفت پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس از فهرست‌ شرکت‌های واگذار شده به سهام عدالت خارج شود تا به‌عنوان سهم 20 درصدی دولت از ارزش فعالیت‌های پالایش نفتی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ارائه شود. همچنین 10 درصد سهام پالایشگاه نفت تهران بابت سهام ترجیحی، کشف قیمت و به تدریج در بورس منظور و درصد درج شده در ردیف 14 جدول بند یک مصوبه شماره 128 ستاد مرکزی سهام عدالت به این میزان اصلاح شود. در دوره اختصاص سهام این شرکت‌ها به طرح توسعه سهام عدالت، سود مورد تقسیم مربوط به طرح توزیع سهام عدالت اعم از وصول شده و وصول نشده، به طرح توزیع سهام عدالت تعلق داشته و بابت اقساط مشمولان این طرح محاسبه می‌شود. همچنین 36 درصد سهام پالایشگاه امام خمینی(ره) و 9 درصد سهام پالایشگاه آبادان بابت سهام جایگزین بند یک این تصویب‌نامه به طرح توزیع سهام عدالت اختصاص می‌یابد.

پتروشیمی : قیمت متانول در بازار چین در آستانه بالاترین رقم در 3 سال اخیر رسید و تا سطح 380 دلار در هر تن افزایش یافته است. بنا به گزارش نشریه تخصصی پلاتز قیمت متانول در این هفته با رشد 22 دلار در هر تن روبرو شده که علت اصلی آن کمبود محموله های تجاری بوده است. قیمت متانول در بازار داخلی چین در این مدت با 120 یوان افزایش به بیش از 3150 یوان به ازای هر تن رسیده است که این قیمت بر اساس برابری واردات با 16 دلار افزایش به 363 دلار رسیده است. این گزارش افزود: شرکت پتروشیمی زاگرس ایران یکی از کارخانه های متانول خود را تعطیل کرده است و کارخانه دوم آن نیز به علت کمبود گاز طبیعی با کاهش تولید روبرو شده است. تنها یک چهارم ظرفیت اسمی 3.3 میلیون تن در سال این شرکت هم اکنون فعالیت می کند و این شرایط احتمالا هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت. این مطلب را منابع آگاه این صنعت اعلام کرده اند. نرخ عملیات در کارخانه پتروشیمی فناوران با ظرفیت یک میلیون تن در سال نیز به کمتر از 60 درصد رسیده است که این رقم نسبت به نرخ عملیاتی 70 درصد جمعه گذشته کاهش داشته است. سرمای شدید هوا در ایران موجب شده تا گاز طبیعی کارخانه های متانول به مصرف خانگی منتقل شود و این مساله کارخانه های متانول را با کمبود گاز روبرو کرده است. شرکت متانول سلاله عمان نیز اواخر هفته تولید خود را از سرخواهد گرفت، این شرکت ظرفیت تولید سالانه 1.3 میلیون تن را داراست. مشکلات فنی موجب شده است تا تولید این کارخانه به طور غیر منتظره ای در روز سه شنبه متوقف شود.

فولاد : ایران در حالی متهم به دامپینگ در بازار جهانی فولاد شده که رئیس هیات عامل ایمیدرو با رد این اتهام، می‌گوید برخی نگران بازاری هستند که ایران به دست آورده است. کرباسیان همچنین اظهار کرد: ایران سال گذشته ۴ میلیون تن صادرات فولاد داشته و امسال رکورد سال 94 را شکسته است؛ بنابراین یکسری به دلیل اینکه بازار خود را از دست می‌دهند و از سویی دیگر رکود هم بر بازار جهانی حاکم است، این بحث‌ها را طرح کرده‌اند.

خساپا : در گروه خودرویی ساپیا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده ساپیا کاشان برای تغییر ساختار و نهایی کردن واگذاری ۵۰ درصد به پژو-سیتروئن را اعلام کرد. به گزارش بورس پرس، در پی قرارداد واگذاری 50 درصد سهام سایپا کاشان بین سایپا و پژو-سیتروئن که هنوز نهایی نشده، سایپا زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را برای سایپا کاشان اعلام کرد. برهمین اساس ساعت 9 صبح 11 اسفند، مجمع فوق‌العاده‌ای برگزار می‌شود تا مقدمات واگذاری این زیرمجموعه فراهم شود. در این مجمع قرار است مفاد اساسنامه، نوع شرکت، شخصیت حقوقی و تبدیل از سهامی عام به سهامی خاص و تعداد اعضای هیات‌مدیره تغییر کند. «خکاشا» با سرمایه 250 میلیارد تومانی از آبان سال 93 به‌عنوان صد و هفتاد و دومین نماد در بازار پایه فرابورس درج شده اما به رغم مصوبه 10 آذر، هنوز از فرابورس و فهرست شرکت‌های تحت نظارت سازمان بورس خارج نشده است. دیروز همچنین شایعاتی در مورد حصول توافق میان سایپا و نماینده ایرانی شرکت ولوو بر سر سهام سایپا دیزل منتشر شد که باید منتظر خبرهای رسمی در این زمینه بود.

سیمان : قرار است چند روز دیگر جلسه ای برای افزایش نرخ سیمان در انجمن سیمان با حضور مدیرعامل های شرکت های سیمانی برگزار شود. شنیده ها از افزایش نرخ 30 درصدی سیمان برای سال جدید حکایت دارد! مجید خام وردی مدیرعامل شرکت سیمان بجنورد در خصوص جلسه نهم اسفند ماه انجمن سیمان مبنی بر افزایش نرخ سیمان گفت: قرار است جلسه ای در خصوص افزایش نرخ سیمان در انجمن سیمان برگزار شود اما میزان این افزایش مشخص نیست و معمولا در طی آن جلسه مشخص خواهد شد. افزایش قیمتی متفق القول صورت خواهد گرفت. اما این افزایش نرخ قطعی است. وی ادامه داد: از سال 93 تا به الان ما شاهد افزایش قیمت در نرخ سیمان نبودیم و 3 سال است که هیچ گونه افزایشی نداشته ایم. پیشنهاداتی هم برای افزایش نرخ به اندازه 20 ، 25 ، 30 درصد وجود دارد اما تصمیم قطعی در این خصوص در آن جلسه صورت خواهد گرفت. وی افزود: هزینه ها به مقدار زیادی برای شرکت های سیمانی افزایش یافته و این در حالیست که ما شاهد افزایش نرخ نبودیم و در شرکت های سیمانی سرمایه گذاری ها به همین دلیل به سود مناسبی دست نیافته اند. ما حتی کف قیمت های جهانی را در صنعت سیمان نداریم. وی بیان داشت: ما هرساله رشد هزینه های مختلفی مانند هزینه پرسنل، آب و برق و ... را دیده ایم، به گونه ای که می توان گفت به طور متوسط کلیه هزینه ها به اندازه میانگین 30 درصد افزایش یافته است و با افزایش حتی 30 درصدی نرخ سیمان ما می توانیم هزینه های خود را پوشش دهیم. وی تاکید کرد: قمیتی که در حال حاضر سیمان ایران دارد، به اندازه 40 درصد کف قیمتی سیمان جهانی است. ما نیاز به افزایش قیمت داریم.

قچار : مدیرعامل شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و بختیاری گفت: امسال برای نخستین بار، این کارخانه با تولید بیش از 19 هزار و 350 تن محصول شکر مرغوب، رکورد جدیدی را در کارنامه خود به ثبت رساند. علیرضا جانقربان روز دوشنبه در گفت وگو با «ایرنا» افزود: این کارخانه در سال جاری 128 هزار و 200 تن چغندرقند از کشاورزان این استان و استان‌های همجوار خریداری کرد. شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال در زمستان 94 از مالکیت بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

هپکو : در گروه تجهیزات مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره زمزمه‌هایی مبنی بر نهایی شدن واگذاری 72/ 62 درصدی هپکو توضیح داد. یک مقام مسوول هم از نهایی شدن این واگذاری خبر داد. جعفر سبحانی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، اظهار کرد: با توجه به اینکه هپکو در فهرست واگذاری گروه دوم قرار دارد، می‌توان به‌صورت مزایده یا مذاکره، اقدام به واگذاری آن کرد. وی ادامه داد: بنابراین احتمال دارد این بلوک به‌صورت مذاکره و بدون برگزاری مزایده از طرف شرکت واگن‌سازی کوثر به متقاضی واگذار شود که نتیجه نهایی آن تا دو، سه روز دیگر نهایی خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24