Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

احتمال دارد در ماه های آینده از میزان پایبندی به این برنامه کاسته شود. در مجموع دلایلی برای رشد نکردن قیمت ها وجود دارد و تنها با گذشت زمان و مشخص شدن نقاط مبهم ..

افزایش حساسیت سرمایه گذاران به برخی نشانه های مهم

از امروز انتشار گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا آغاز می شود و بر همین مبنا، ثباتی که روز گذشته در بازارهای مختلف مشاهده شد از میان خواهد رفت. وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و امریکا در ماه جاری میلادی اهمیت بالایی دارد زیرا نشان می دهد در یک ماهی که ترامپ در آمریکا رییس جمهور است وضعیت بخش های یاد شده چگونه بوده است. همچنین گزارشی که فردا از نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود جهت گیری بانک مرکزی در خصوص نرخ های بهره را مشخص می کند. انتظار می رود در نشست ماه آینده این کمیته، نرخ های بهره بالا برده شود. تصمیم های بانک مرکزی آمریکا مستقیما بر ارزش دلار و قیمت مواد خام تاثیر دارد. بدین ترتیب از امروز تحولات در بازارهای مختلف بزرگ تر خواهد بود و سرمایه گذاران باید بر مبنای داده های جدید و روندهای کلان اقتصادی و سیاسی تصمیم گیری کنند. همچنین انتظار می رود در روزهای آینده تصمیم های جدید از سوی ترامپ اتخاذ شود.

افزایش اندک قیمت ها

امروز سه شنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا با اندکی رشد در سطح 56.2 دلار و 53.7 دلار در هر بشکه قرار گرفته است. قیمت نفت در هفته های اخیر در سطوح کنونی نوسان کرده و این درحالیستکه تولیدکنندگان نفت به برنامه کاهش عرضه پایبند بوده اند. همچنین انتظار می رود امسال تقاضا برای نفت رشد کند. در حال حاضر تحلیلگران افزایش تولید نفت در آمریکا را عامل اصلی افزایش نیافتن قیمت ها می دانند. پیش بینی شده تولید نفت در آمریکا امسال و سال آینده میلادی به ترتیب 100 هزار و 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و احتمال دارد در برخی دیگر از کشورها نیز بر میزان تولید افزوده شود. از سوی دیگر افزایش ارزش دلار مانعی در برابر رشد قیمت نفت است. و نکته ای که برخی کارشناسان بازار نفت به آن اشاره می کنند این است که برنامه کاهش عرضه نفت موقت است و در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا خواهد شد و احتمال دارد در ماه های آینده از میزان پایبندی به این برنامه کاسته شود. در مجموع دلایلی برای رشد نکردن قیمت ها وجود دارد و تنها با گذشت زمان و مشخص شدن نقاط مبهم می توان درباره افق بازار اظهار نظر کرد. سال گذشته میلادی قیمت نفت برنت و نفت آمریکا رشدی قابل ملاحظه داشت و پیش بینی شده اواسط سال جاری میلادی تعادل بین عرضه و تقاضا برای نفت ایجاد خواهد شد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

انتظار سرمایه گذاران

امروز قیمت طلا با 2 دلار کاهش به 1235 دلار در هر اونس رسیده و قیمت سه فلز گرانبهای دیگر تغییر بزرگی نداشته است. روز گذشته همانطور که انتظار می رفت نوسان در قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر اندک بود. سرمایه گذاران در بازار فلز زرد، منتظر مشخص شدن جهت گیری قیمت ها هستند و انتظار می رود امروز بر نوسان قیمت این فلز افزوده شود زیرا بخشی از داده ها که بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر دارند منتشر می شوند. گروهی از تحلیلگران معتقدند قیمت طلا نمی توان بیش از این افزایش یابد زیرا شرایط کلی اقتصاد جهان امیدبخش است و به تدریج نگرانی ها در باره تصمیم های دولت جدید آمریکا کاهش خواهد یافت. اگر چنین شود شاهد رشد شاخص های مالی و افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران خواهیم بود و این به معنای کاهش جذابیت طلاست. البته سرمایه گذاران نباید فراموش کنند که ابتدای سال گذشته میلادی نیز درباره تحولات مثبت در صحنه اقتصاد اطمینان وجود داشت اما به تدریج مشخص شد خوشبینی ها بجا نبوده است. به همین دلیل، پیش بینی افق بازار طلا فعلا آسان نیست. اما در ماه های اخیر، اخبار مربوط به وضعیت اقتصادهای بزرگ مثبت بوده و اگر ریسک های سیاسی پدید نیاید شرایط کلی اقتصاد جهان بهتر از سال قبل است. سال گذشته قیمت طلا پس از سه سال کاهش، رشد کرد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

بر نوسان شاخص های مالی افزوده می شود

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته اند. روز گذشته شاخص ها در بازارهای مالی این قاره رشد کردند. افزایش قیمت نفت و سنگ آهن سبب شد بر ریسک پذیری سرمایه گذاران افزوده شود. این هفته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که بر بازارهای مالی آسیا موثر خواهد بود. همچنین یک خبر از بازار مسکن چین در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. وضعیت بخش مسکن چین اهمیت بالایی دارد زیرا رونق آن بر بسیاری از بخش های اقتصاد این کشور تاثیر می گذارد. دولت چین تلاش کرده از تشکیل حباب در بخش مسکن جلوگیری کند و تدابیری در این جهت اتخاذ کرده است. البته اقدامات چین برای اصلاح نقایص تدریجی خواهد بود. نگرانی های کلی سرمایه گذاران آسیایی در باره تنش در روابط چین و آمریکا همچنان وجود دارد.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ اروپا کاهش یافتند. امروز گزارش هایی که از بخش خدمات و تولید کارخانه ای فرانسه، آلمان و منطقه یورو در ماه جاری میلادی منتشر می شود مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد. پیش بینی تداوم برنامه های حمایتی بانک مرکزی اروپا عاملی برای اطمینان سرمایه گذاران است اما ابهام ها در باره آینده بویژه نتیجه چند انتخابات در ماه های آینده سبب شده رفتار آنها با احتیاط همراه باشد.

آمریکا. روز گذشته بازارهای آمریکا تعطیل بودند اما امروز گزارش هایی از بخش خدمات و تولید کارخانه ای این کشور منتشر می شود. فردا گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد و روز پنجشنبه گزارش وضعیت بازار کار در هفته قبل در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. این هفته تعدادی از اعضاء کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا سخنرانی خواهند کرد. گزارش های اقتصادی ماه های اخیر عموما مثبت بوده و انتظار می رود همین وضعیت ادامه یابد. بدین ترتیب انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی بزرگ باشد.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

احتمال افزایش قابل ملاجظه قیمت ها کم است

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه تا این لحظه بدون تغییر بوده اند. روز گذشته قیمت فلزات پایه اندکی رشد کرد و قیمت مس به بالای 6000 دلار در هر تن رسید. البته روز گذشته شاخص دلار تغییر بزرگی نداشت و تحلیلگران معتقدند اگر این شاخص رشد کند احتمال افزایش قیمت فلزات پایه کمتر خواهد شد. امروز گزارش هایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود نوسان قیمت فلزات پایه بیشتر شود. روز گذشته بانک سیتی گروپ در گزارشی به افق مثبت بازار مس در چهار سال آینده اشاره کرد. در این گزارش آمده بود افزایش مصرف و اختلال در عرضه سبب می شود امسال بازار مس با کسری عرضه مواجه شود و قیمت ها رشد کنند. همچنین پیش بینی شد طی چهار سال آینده قیمت ها به نزدیکی 10 هزار دلار در هر تن افزایش خواهد یافت. از آنجا که همبستگی قیمت مس و قیمت دیگر فلزات پایه مثبت است انتظار می رود قیمت تمامی فلزات پایه حمایت شود البته وضعیت بازار به عوامل دیگری نیز وابسته است. تغییرات ارزش دلار و وضعیت بخش های تولید کارخانه ای و ساخت و ساز در اقتصادهای بزرگ در کنار میزان عرضه بر قیمت ها تاثیر دارند. برخی نهادهای تحلیلگر پیش بینی کرده اند امسال وضعیت اقتصاد جهان بهتر از سال گذشته است بنابراین می توان به افق بازار فلزات پایه امیدوار بود. روز گذشته قیمت روی و سرب به ترتیب با 2.6 درصد و 2.5 درصد افزایش به 2860 دلار و 2300 دلار در هر تن رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

ثبات در آستانه نوسان های بزرگ

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان افزایش یافته است. فردا گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای این گزارش بر ارزش دلار تاثیر خواهد گذاشت. اگر اعضاء کمیته بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرده باشند ارزش دلار حمایت خواهد شد. بانک مرکزی آمریکا دسامبر سال پیش یعنی سه ماه قبل نرخ های بهره را برای دومین بار در یک دهه اخیر بالا برد و اعلام کرد امسال اگر شرایط فراهم باشد سه بار دیگر این اقدام انجام خواهد شد. داده های مثبت از اقتصاد آمریکا سبب افزایش احتمال بالا رفتن نرخ های بهره در آینده نزدیک می شود. امروز گزارش وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا در ماه جاری میلادی منتشر می شود و پیش بینی شده داده ها مثبت باشد. روز گذشته گزارش منتشر شده از اقتصاد آلمان مثبت بود و ارزش یورو در برابر دلار حمایت شد. امروز وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای فرانسه، آلمان و منطقه یورو در ماه جاری میلادی منتشر می شود. شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا معتقد است حمایت های بانک مرکزی باید تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا کند. تحقق این درخواست بر ارزش یورو فشار وارد خواهد کرد. فردا نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی اعلام می شود. روز گذشته ارزش دلار در برابر پوند رشد کرد زیرا زمان آغاز برنامه جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا نزدیک است و درباره تاثیر این جدایی بر اقتصاد انگلستان نگرانی هایی وجود دارد. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد فرانسه، منطقه یورو، آلمان و آمریکا منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24