Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند در آینده نزدیک بازارها به ثبات برسد زیرا واقعیت این است که چهار عامل ..

چهار عامل پایدار بر بازارها تاثیر می گذارند!

امروز بازارهای آمریکا تعطیل هستند و خبرهای مهمی از اقتصادهای بزرگ دیگر منتشر نمی شود اما از فردا، هر روز گزارش های متنوع در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت. بویژه روز چهارشنبه گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود محتوای آن سبب رشد ارزش دلار شود. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ها در اروپا، بر تعداد عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف افزوده می شود. ریسک سیاسی حاصل از پیروزی احزاب ضد جهانی شدن، تصمیم های ترامپ در حوزه های اقتصادی و سیاسی، برنامه افزایش نرخ های بهره در آمریکا و تحولات در بازار نفت چهار عامل مهم هستند که بر بازارهای گوناگون تاثیر می گذارند. سرمایه گذاران نباید انتظار داشته باشند در آینده نزدیک بازارها به ثبات برسد زیرا واقعیت این است که چهار عامل یاد شده در ماه های آینده همچنان تاثیرگذار خواهند بود و بهتر است سرمایه گذاران با وضعیت پرنوسان و مبهم کنونی سازگار شوند. البته با گذشت زمان از ابهام ها کاسته می شود. امروز تحولات در بازارهای مختلف بزرگ نخواهد بود زیرا سرمایه گذاران منتظر داده های جدید هستند.

ثبات ادامه پیدا می کند

امروز دوشنبه در آغاز معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر بزرگی نداشته و به ترتیب در سطح 53.4 دلار و 55.8 دلار در هر بشکه قرار دارد. هفته گذشته قیمت نفت پس از پنج هفته رشد، کاهش یافت. افزایش ذخیره نفت آمریکا و رشد نسبی ارزش دلار سبب شد تاثیر کاهش عرضه از سوی اوپک و برخی تولیدکنندگان دیگر کمتر شود. با آنکه برنامه کاهش عرضه نفت سبب شده قیمت این ماده خام در سطوحی بسیار بالاتر از ابتدای سال گذشته میلادی قرار گیرد اما نباید انتظار داشت طی هفته های آینده قیمت ها رشد قابل ملاحظه ای داشته باشند. مهمترین مانع رشد قیمت نفت، افزایش تولید در آمریکاست. در شرایط که رشد تقاضای جهانی برای نفت زیاد نیست هر گونه افزایش در تولید سبب می شود بر قیمت ها فشار وارد شود. در هفته های اخیر بر تعداد چاه های نفتی فعال در آمریکا افزوده شده است و برخی تحلیلگران معتقدند در ماه های آینده میزان پایبندی اوپک به برنامه کاهش عرضه افول خواهد کرد. در واقع پیش بینی افزایش تولید از سوی اوپک یک عامل رشد نکردن قیمت نفت در هفته های اخیر است. برنامه کاهش عرضه در نیمه نخست سال جاری میلادی اجرا می شود و در آن 1.8 میلیون بشکه نفت از میزان تولید اوپک و برخی تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان از جمله روسیه کاسته می شود. بررسی ها نشان می دهد در ماه گذشته میلادی میزان پایبندی به این برنامه 90 درصد بوده که رقمی بسیار خوب است. برخی کارشناسان معتقدند میزان پایبندی به برنامه کاهش عرضه کمتر نخواهد شد زیرا تولیدکنندگان عرب حوزه خلیج فارس چاره ای جز همکاری برای بالا بردن قیمت ها ندارند. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت آمریکا در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی رشد قیمت ها

امروز قیمت طلا با یک دلار کاهش در محدوده 1233 دلار در هر اونس قرار دارد. عملکرد طلا در سال جاری میلادی مثبت بوده و انتظار می رود برای مدتی وضعیت بازار به همین شکل باقی بماند اما عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند از رشد قیمت ها جلوگیری کند. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون حدود 7 درصد افزایش یافته زیرا ریسک هایی وجود دارد که سبب جذابیت فلز زرد شده است. هیجان های مثبت و منفی در باره آینده بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا دارند. هفته پیش با آنکه ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد اما قیمت طلا کاهش نیافت. ریسک های سیاسی در اروپا و تصمیم های نسنجیده ترامپ در آمریکا سبب شده توجه سرمایه گذاران به طلا معطوف شود. اگر در گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر می شود بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید نشده باشد قیمت طلا حمایت می شود. برخی تحلیلگران معتقدند اگر قیمت ها از سد 1250 دلار عبور کند رشد قیمت ها تا 1300 دلار محتمل است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در هفته گذشته نشان داده شده است:

سرمایه گذاران منتظر داده های جدید هستند

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا اندکی کاهش یافته است. در روزهای اخیر نوسان شاخص های مالی در این قاره بزرگ نبوده اما انتظار می رود در هفته پیش رو تحولاتی در این بازارها رخ دهد. با آنکه این هفته تنها یک خبر از اقتصاد چین منتشر می شود اما از منطقه یورو و آمریکا داده های مهم در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت و نیز تصمیم های جدید از سوی دولت آمریکا اتخاذ خواهد شد که همگی بر بازارهای مالی آسیا تاثیر خواهند داشت. تغییرات قیمت نفت و فلزات پایه نیز بر رفتار سرمایه گذاران تاثیر می گذارد.

اروپا. این هفته خبرهای متعددی از اقتصاد منطقه یورو و اعضاء مهم آن منتشر می شود و نیز سرمایه گذاران به تحولات در اقتصاد آمریکا توجه خواهند داشت. این روزها مسایل سیاسی در اروپا اهمیت بالاتری پیدا کرده و در هفته های آینده نیز این عامل بر بازارهای مالی تاثیر خواهند داشت. اعضاء شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا در نشست اخیر خود با اشاره به ریسک های سیاسی که رونق اقتصاد منطقه یورو را تهدید می کند بر لزوم تداوم حمایت های بانک مرکزی اروپا از اقتصاد این منطقه تاکید کرده اند. برنامه خرید اوراق قرضه دولت های عضو منطقه یورو از سال 2014 آغاز شده و قرار است ماه آینده پایان یابد اما بعید است چنین شود. پیش بینی شده تا پایان سال جاری میلادی، تزریق نقدینگی به اقتصاد منطقه یورو ادامه پیدا کند.

آمریکا. امروز بازارهای مالی در آمریکا تعطیل هستند اما از فردا، هر روز گزارش هایی از اقتصاد این کشور منتشر می شود. یک ماه از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ می گذرد و با آنکه در این مدت شاخص های مالی در آمریکا رشد کرده اند اما سرمایه گذاران نگرانی هایی دارند. برخی تحلیلگران معتقدند تصمیم های ترامپ به تدریج منطقی تر خواهد شد و اگر چنین شود رونق بازارهای مالی ادامه پیدا خواهد کرد البته سرمایه گذاران منتظر اجرا شدن وعده های ترامپ هستند. اگر موانعی در برابر تحقق وعده های او بوجود آید، وضعیت بازارهای مالی تغییر خواهد کرد. در زیر نمودار تغییرات شاخص متوسط صنعتی داوجونز در هفته گذشته نشان داده شده است:

پیش بینی ثبات قیمت ها

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه نوسانی محدود داشته و قیمت مس در سطح 6000 دلار در هر تن قرار دارد. با توجه به آنکه انتظار می رود در هفته پیش رو ارزش دلار رشد کند بعید نیست قیمت فلزات پایه این هفته تغییری نداشته باشد و حتی اندکی کاهش پیدا کند. این هفته اخبار مربوط به وضعیت بخش تولید کارخانه ای در آمریکا و منطقه یورو بر قیمت فلزات پایه تاثیر خواهد گذاشت و با توجه به آنکه قیمت ها در سه ماه اخیر در سطوح بالاتر از قبل قرار گرفته اند احتمال اصلاح رو به پایین قیمت ها زیاد است. این هفته تنها یک گزارش از اقتصاد چین منتشر خواهد شد که به تغییرات قیمت مسکن در این کشور مربوط است. روز گذشته اعلام شد امسال رشد سرمایه گذاری در بخش ساخت و ساز چین کندتر می شود اما در بخش زیرساخت ها رشد سرمایه گذاری ها دو رقمی باقی خواهد ماند. این خبری مثبت برای بازار فلزات پایه است زیرا نشان می دهد دولت به حمایت های خود از رونق اقتصاد ادامه خواهد داد. البته تحلیلگران می گویند تدابیر حمایتی صرفا با هدف جلوگیری از کاهش نرخ رشد اتخاذ می شود. پیش بینی شده برای سال جاری میلادی نیز نرخ هدف برای رشد اقتصاد 6.5 درصد تا 7 درصد تعیین شود. تحولات در اقتصاد چین بیشترین تاثیر را بر قیمت فلزات پایه دارد زیرا چین بزرگ ترین مصرف کننده این فلزات است. از سوی دیگر، برای پیش بینی تحولات در بازار فلزات پایه باید به تغییرات ارزش دلار توجه داشت. اکنون افق بازار ارز مبهم تر شده است زیرا داده های اقتصادی آمریکا مثبت است و بانک مرکزی قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد در حالی که دونالد ترامپ با افزایش ارزش دلار مخالف است. باید دید در هفته ها و ماه های آینده کدام عامل نیروی بیشتری دارد. اگر ارزش دلار رشد نکند انتظار می رود قیمت فلزات پایه در سطوح بالاتر از ارقام کنونی تثبیت شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن روی در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

عملکرد دلار در برابر یورو مثبت است

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان بدون تغییر بوده است. این هفته از فردا هر روز گزارش های مهم از اقتصاد منطقه یورو و آمریکا منتشر می شود و در نظرسنجی ها پیش بینی شده عملکرد دلار در برابر یورو در هفته پیش رو مثبت خواهد بود. این هفته هم گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و هم خبرهایی از بخش های خدمات و تولید کارخانه ای این کشور. روز پنجشنبه نیز وضعیت بازار کار در هفته قبل اعلام خواهد شد. با توجه به اینکه پیش بینی شده محتوای گزارش های اقتصادی مثبت است و در گزارش کمیته سیاستگذاری مشخص می شود اعضاء بر لزوم افزایش نرخ های بهره تاکید کرده اند، انتظار می رود ارزش دلار رشد کند. در بازه زمانی سه ماه نیز پیش بینی ها این است که عملکرد دلار مثبت خواهد بود. امروز بازارهای آمریکا تعطیل هستند و در روزهای آینده یک عامل دیگر که بر تغییرات ارزش دلار تاثیر دارد تصمیم های جدید دونالد ترامپ است. هر چه از ابهام ها درباره آینده کاسته شود ارزش دلار بیشتر حمایت می شود. طی یک ماهی که از آغاز ریاست جمهوری ترامپ می گذرد شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معتبر نوسان های بزرگی نداشته و اندکی کاهش یافته یعنی از 101.15 به 100.95 رسیده است. تغییرات شاخص دلار برای سرمایه گذاران در بازارهای دیگر نیز اهمیت دارد زیرا رشد آن سبب فشار بر قیمت مواد خام می شود. در زیر نمودار تغییرات نسبت پوند به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

تقویم اقتصاد جهان

امروز گزارش هایی از اقتصاد انگلستان، آلمان و منطقه یورو منتشر می شود. در زیر جدول این گزارش ها به ترتیب انتشار نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24