Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

ابهام و گمانه زنی را باید چهره غالب معاملات در بازار فولاد روز یکشنبه به شمار آورد مخصوصاً آن زمانی که شنیده ها از احتمال رشد قیمت ها در روز آینده خبر داد. روز یکشنبه شاهد برگزاری جلسه ای در انجمن تولیدکنندگان فولاد بوده ایم که خروجی آن شاید چهره بازار فولاد را در روزهای آینده ترسیم کند...

روزهای خوش پتروشیمی و فولاد!

بورس24 :خبر واگذاری صنعت فولاد پاکستان به ایران در کنار اعلام قیمت های پایه جدید محصولات پتروشیمی در بورس کالا با جهت گیری افزایشی را می توان دو خبر مهم روز یکشنبه به شمار آورد هرچند که خبر رفتارهای شتابان و هیجانی در بازارهای فولاد را نیز باید در نظر گرفت. به نظر می رسد بازار فولاد برای جهش قیمتی جدیدی آماده شده ولی بازار آن قدر هم پتانسیل رشد قیمت ها را در بر نداشته و همین مطلب برخی نگرانی ها را در برداشته است.

داد و ستد ۳۲ هزار میلیارد ریال انواع محصول در بورس کالا

طی بهمن ماه، افزون بر یک میلیون و ۷۹۲ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۳۲ هزار میلیارد ریال در بازارهای فیزیکی و فرعی بورس کالای ایران داد و ستد شد. به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»، طی دوره بهمن ماه، تالار محصولات صنعتی و معدنی در دو بخش داخلی و صادراتی شاهد معامله بیش از ۶۱۶ هزار تن انواع کالا با ارزشی افزون بر ۱۳ هزار میلیارد ریال بود .

در گروه محصولات فولادی بیش از ۴۷۵ هزار تن انواع فولاد مورد معامله قرار گرفت . در این تالار همچنین حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تن انواع آلومینیوم، ۶۰ تن شمش روی، ۲۱ هزار و ۱۶۰ تن انواع محصولات مسی، ۶ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۴۸۰ تن سولفور مولیبدن، ۱۲۰۰ تن کک متالورژی، ۱۰۵ هزار تن سنگ آهن و ۱۳ کیلوگرم شمش طلا داد و ستد شد.

داد و ستد یک میلیون تن انواع کالا در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی

طی بهمن ماه سال جاری حدود یک میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی و در دو بخش داخلی و صادراتی مورد معامله قرار گرفت . بیشترین حجم معاملات در تالار محصولات پتروشیمی به گروه قیر اختصاص یافت به طوری که در این ماه بالغ بر ۳۷۴ هزار تن انواع قیر به ارزشبیش از ۳ هزار و ۵۷۴ میلیارد ریال معامله شد .

در گروه مواد پلیمری نیز طی دوره بهمن ماه، معامله ۲۲۳ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۸ هزار و ۹۹۸ میلیارد ریال ثبت شد. مواد شیمیایی نیز به میزان ۸۵ هزار تن و به ارزش بیش از یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال از سوی مشتریان در این مدت خریداری شد. از دیگر کالاهای معامله شده در این تالار می توان به داد و ستد ۲۵ هزار و ۴۴۴ تن گوگرد، ۲۴۵ هزار و ۱۴۰ تن وکیوم باتوم، ۱۶۰ تن آرگون، ۷۳ هزار تن لوب کات ، ۴ هزار تن سلاپس واکس و یکهزار و ۶۶۱ تن عایق رطوبتی اشاره کرد.

معامله ۱۳۴ هزار تن محصول کشاورزی

در بهمن ماه سال ۹۵ بیش از ۱۳۴ هزار تن انواع کالاهای کشاورزی در بورس کالای ایران به ارزش بیش از یکهزار و ۸۲۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت .

در این تالار بیش از ۷۸ هزار تن انواع ذرت ، ۲۰ هزار و ۶۹۴ تن جو، ۲۱۰۰ تن مرغ منجمد، ۲۳ هزار تن گندم خوراکی و دورم، ۱۲۵۰ تن کنجاله، ۶ هزار و ۵۲۵ تن شکر سفید و شکر خام، ۲۱ هزار و ۴۰۰ تن روغن خام و یک هزار تن برنج داد و ستد شد.

ارزش معاملات ۷۰میلیون دلاری در تالار صادراتی

طی بهمن ماه سال جاری بالغ بر ۳۳۷ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۷۰ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت. در این تالار ۱۰۵ هزار تن سنگ آهن به ارزش بیش از ۴ میلیون و ۹۸۲ هزار دلار برای صادرات به بازارهای جهانی داد و ستد شد. قیر نیز به میزان ۲۱۹ هزار و ۷۹۰ تن و به ارزش حدود ۶۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار در این تالار مورد معامله قرار گرفت. انواع گوگرد پاستیلی، پودر و گرانوله نیز به میزان ۱۱ هزار و ۲۴ تن و به ارزش بیش از ۵۲۵ هزار دلار به فروش رفت. از دیگر کالاهای داد و ستدشده در این تالار می توان به معامله یکهزار و ۶۶۱ تن عایق رطوبتی به ارزش بیش از ۶۹۶ هزار دلار اشاره کرد.

معامله یکهزار و ۹۹۴ میلیارد ریالی در بازار مالی

ارزش بازار مالی بورس کالای ایران نیز طی بهمن ماه ۹۵ از مرز یکهزار و ۹۹۴ میلیارد ریال عبور کرد. در این بازار علاوه بر انواع اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی سکه طلا، زعفران و ذرت مورد معامله قرار گرفت. در بازار مالی بورس کالا طی بهمن ماه ، حدود ۷۰ هزار تن گواهی سپرده کالایی ذرت، ۳ کیلو و ۵۷۴ گرم گواهی سپرده زعفران و ۲۴۷ عدد گواهی سپرده سکه یکروزه داد و ستد شد. اوراق سلف استاندارد اوره پتروشیمی پردیس نیز به میزان ۱۹ هزار و ۹۰۰ تن، اوره پتروشیمی شیراز به میزان ۸ هزار و ۶۵۲ تن، تیرآهن سایز ۱۴ شرکت ذوب آهن اصفهان به میزان ۴۳ هزار و ۶۱ تن و گندم شرکت بازرگانی دولتی به میزان ۶۱۴ هزار و ۷۰۰ تن طی بهمن ماه در بازار ثانویه به فروش رفت.

بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی بهمن ماه شاهد معامله انواع کالاها بود. در این تالار ۵۰۰ تن اوره صنعتی، بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ تن انواع مواد پلیمری و شیمیایی، ۲۸۲ تن پودر نارگیل، ۲۶۲ هزار قطعه جوجه یکروزه، ۶۳ تن خوراک دام و طیور، ۵۰۰ تن رب گوجه، ۳۳۰ تن سولفات آمونیوم، ۴۸۵۷ تن ضایعات فلزی شرکت راه آهن، ۴۰ تن فوکروم پرکربن، ۵۰۰ تن کنسانتره فسفات، ۶۰ تن نخ پلی استر و ۱۵۰۰ تن ورق فولادی به فروش رفت.

بازار پتروشیمی ها

هرچند که قیمت های پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با افزایش نرخ اعلام شد ولی بازار آزاد پلیمرها کاهش قیمت ها را در پیش گرفتند تا جایی که یک روز کاهشی به ثبت رسید. این مطلب نشان می دهد که هنوز هم بازار ذهنیت مشخص و مدونی از تأثیرگذاری قیمت های پایه بر بازار آزاد نداشته است. از سوی دیگر رشد قیمت ها در روزهای گذشته در کنار خوش بینی به افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا نیز دلیل دیگری به شمار می رود که بخش بزرگ تری از تقاضا به بورس کالا وارد شده و جذابیت خرید در بازار آزاد را کاهش می دهد.

از سوی دیگر شارژ سهیمه های بهین یاب در روزهای ابتدایی اسفندماه نیز نکته دیگری محسوب می شود که جذابیت خرید از بورس کالا را افزایش داده و بازار را با عقب نشینی نسبی خریداران رو به رو می سازد.

کاهش 14 ریالی بهای دلار در قیمت های مورد محاسبه در بورس کالا موجب نشد تا روند افزایشی قیمت های جهانی تأثیر خود را بر قیمت های پایه از دست بدهد و با نوسان نرخ هایی افزایشی رو به رو بودیم.قیمت های اعلامی جدید نشان می دهد که اغلب پلیمرها با رشد قیمت رو به رو شده و تنها پت نساجی ، پلی اتیلن سبک فیلم ، سنگین دورانی 3840 ، پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی با افت نرخ رو به رو شدند هرچند که هیچ کدام از این افت نرخ ها به 1 درصد هم نرسید.

بیشترین رشد نرخ را نیز می توان در بازار پلی اتیلن های سنگین اکستروژن و لوله و PVC با بیش از 4 درصد و پلی استایرن های انبساطی با بیش از 11 دانست اگرچه SBR نیز بیش از 12 درصد رشد داشته است.

با توجه به شرایط کلی در بازار ، معاملات روز یکشنبه را می توان کم اهمییت دانست و بهتر است مهمترین رخدادها را در بازار روز سه شنبه جستجو کرد.

برخی از مهمترین معاملات محصولات شیمیایی در بورس کالای ایران

نام کالا

تولید کننده

نوع قرارداد

قیمت پایه عرضه ریال

قیمت پایانی میانگین ریال

عرضه تن

تقاضا تن

حجم معامله تن

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,705

36,705

561

385

385

پلی اتیلن ترفتالات نساجی TG645

پتروشیمی تندگویان

نقدی

35,254

35,254

374

374

374

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG785

پتروشیمی تندگویان

نقدی

36,655

36,655

242

242

242

تولوئن دی ایزو سیانات (TDI)

پتروشیمی کارون

سلف

119,190

119,190

600

160

160

پلی اتیلن ترفتالات نساجی Super Bright TG641

پتروشیمی تندگویان

نقدی

38,338

38,338

330

132

88

پلی اتیلن ترفتالات بطری BG781

پتروشیمی تندگویان

نقدی

38,016

38,016

55

44

44

تری اتانول آمین

پتروشیمی شازند

سلف

40,633

40,633

110

22

22

منو اتانول آمین

پتروشیمی شازند

نقدی

38,827

38,827

110

22

22

بازار فولاد

ابهام و گمانه زنی را باید چهره غالب معاملات در بازار فولاد روز یکشنبه به شمار آورد مخصوصاً آن زمانی که شنیده ها از احتمال رشد قیمت ها در روز آینده خبر داد. روز یکشنبه شاهد برگزاری جلسه ای در انجمن تولیدکنندگان فولاد بوده ایم که خروجی آن شاید چهره بازار فولاد را در روزهای آینده ترسیم کند. به گزارش کانال تلگرامی دیده بان فولاد؛ اطلاعات غیر رسمی از جلسه امروز حکایت از تصمیم جمعی بر افزایش قیمت تا سقف کیلویی 250 تومان در میلگرد تا پایان سال دارد چگونگی افزایش باز هم بصورت پلکانی مصوب شده است که در ابتدا کیلویی 50 تومان و سپس بتدریج تا سقف تعیین شده حرکت کند همچنین در جلسه بیان شد که قیمت های داخلی می بایستی به نرم جهانی و منطقه ای نزدیک شود در این میان نوردکاران بیشتر از این روند ناراضی بودند چون می بایست شمش را گران خریده و محصول تولید کنند

سطور فوق بر اساس گفته های همکاران حاضر جمع آوری شده و کار نقد و بررسی مساله را به اظهار نظر رسمی خبر از سوی انجمن تولید کنندگان فولاد ایران موکول می کنیم

موارد فوق موجب شد تا قیمت ها در بازار فولاد یا اعلام نشده و یا با اعتماد بالایی همراه نباشد هرچند که بازار به هیچ عنوان پتانسیل رشد قیمت هایی بالاتر از 250 تومان را نداشته و تنها به شکننده تر شدن بازار منجر خواهد شد. با توجه به موارد فوق شاید بهتر باشد دورنمای بازار را بدون اعلام نرخ در روز دوشنبه پیگیری کنیم.

اکستان تودی خبر از واگذاری فولاد پاکستان به ایران داد

پاکستان تودی به نقل از یک مقام رسمی از سازمان خصوصی سازی پاکستان، "لحظاتی قبل" خبر داد: کارخانه فولاد پاکستان (PSM) برای 30 سال در اختیار یک شرکت ایرانی قرار گرفت. پس از تصمیم دولت پاکستان مبنی بر طرح اجاره بلند مدت به جای خصوصی سازی فولاد پاکستان، یک شرکت ایرانی به همراه برخی شرکت های محلی در نهایت بر سر اجاره این شرکت به توافق رسیدند.

یک مقام آگاه در کمیسیون خصوصی سازی پاکستان اعلام کرد، یک شرکت ایرانی و دو شرکت داخلی با ایجاد کنسرسیوم درمورد اجاره شرکت فولاد پاکستان توافق کردند. این مقام اگاه گفت، کنسرسیوم مربوطه در حال مذاکره با مقامات سازمان خصوصی سازی پاکستان است.

پیش از این نیز چیلان به نقل از رویترز طی خبری تسهیلاتی که دولت پاکستان به اجاره کننده ارائه می دهد پرداخته بود. اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۷ بود که کمیسیون خصوصی سازی پاکستان طرح اجاره ۳۰ ساله کارخانه فولاد پاکستان را تصویب کرد.

رویترز در گزارش های اولیه خود از واگذاری این کارخانه نوشته بود، کارخانه فولاد پاکستان (PSM) در سال های اخیر شاهد اخراج کارکنای زیادی بود و این عدد از ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر به ۷ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

هیئت مدیره کمیسیون خصوصی سازی پاکستان این تصمیم مشاوران مالی سازمان را ناشی از بازسازی و تجدید ساختار این صنعت اعلام کرده اند. این پیشنهاد برای تصویب به کمیته هیئت دولت جهت تایید نهایی ارائه شده است.

این توافق سه جانبه در صورت تایید بین دولت، مدیران کارخانه فولاد پاکستان و سرمایه گذار جدید برای یک دوره ۳۰ ساله خواهد بود که این توافق سه جانبه باعث درآمدهازایی برای هر سه این گروه ها خواهد شد.

ساختار این توافق نامه بدین گونه است که زمین های این کارخانه همچنان در اختیار دولت باقی خواهد ماند اما ماشین آلات و کارخانه به شرکت سرمایه گذار جدید به مدت ۳۰ سال تحویل داده می شود. البته قرار نیست دارایی به فروش برسد.

محمد زبیر، رئیس کمیسیون خصوصی سازی درخصوص اجاره ۳۰ ساله صنعت پاکستان گفت: این شرکت قرار است به شرکت های چینی و ایرانی که علاقمندی نشان داده اند واگذار شود.

وی گفت: گام بعدی تایید ساختار اجاره نامه از سوی هیئت دولت است و پس از تایید مناقصات انجام خواهد شد اما پیش بینی می شود کل این فرایند حدود ۴ یا ۵ سال به طول انجامد. ۵ هزار نیروی کار در این شرکت از سوی سرمایه گذار جدید حفظ خواهند شد و ۷ هزار و ۵۰۰ نفر باقی مانده با پیشنهاد مقامات مبنی بر دریافت حق و حقوق خود از مجموعه جدا خواهند شد.

گفتنی است، دولت پاکستان تاکنون نتوانسته در زمینه خصوصی سازی موفق عمل کند حتی در خصوصی سازی برخی نهادها یا واحدها شاهد تظاهرات گسترده بود اما PSM از کمبود سرمایه رنج می برد و برای ارتقا و بدست آوردن قدرت رقابت با سایر رقبا نظیر چین نیازمند این سرمایه گذاری است.

سرمایه گذار این پروژه از معافیت مالیاتی ۱۰ ساله و معافیت گمرکی برای واردات تجهیزات و ماشین آلات برخوردار خواهد شد.

دولت همچنین تعرفه قانونی ۳۵ درصد را برای محصولات فولادی برای مدت ۵ سال پیشنهاد داده تا بدین طریق از صنعت فولاد داخلی کشور و ترویج استفاده از محصولات بومی حمایت کند. دولت پاکستان قول داده تمامی بدهی های شرکت فولاد پاکستان را قبل از امضای قرارداد با سرمایه گذار حل و فصل نماید. شایان ذکر است که این کارخانه طی یک سال و نیم گذشته تولیدی نداشته است.

پیش بینی های متفاوت طی هفته جاری؛ چه سرنوشتی در انتظار فلزات رنگی است؟

نگاهی به تغییرات موجودی انبارها در بورس فلزات لندن طی یک هفته گذشته منتهی به ۱۷ فوریه نشان می دهد که در میان فلزات اساسی مس و نیکل شاهد کاهش موجودی هستند که این موضوع می تواند عامل اخبار خوب در هفته آینده شود.

شرایط برای صعود مس فراهم است

به گزارش«پایگاه خبری بورس کالای ایران»،کاهش موجودی انبار مس در بورس لندن و کاهش تولید آن نشان از صعود نرخ فلز سرخ در هفته جاری دارد.

گزارش های منتشر شده ازWBMSو یا "دفتر بین المللی آمار فلزات" نشان میدهد که مازاد عرضه مس از ۱۴۱هزار تن (۲۰۱۵) به تنها ۵۸ هزار تن(۲۰۱۶) کاهش یافته و در سال ۲۰۱۷ به سمت کمبود عرضه پیش میرویم.همزمان مذاکرات بین معدنکاران اسکوندیدا وBHPبا محوریت وزیر کار شیلی بدون نتیجه خاتمه یافته و معدن گراسبرگ اندونزی متعلق بهFreeportآمریکا نیز کماکان مجوز صادرات کنسانتره نداشته و تعطیل است.

نیکل محدوده قیمتی خود را حفظ می‌کند؟

از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات دیگر از تاثیرپذیری بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل روند نزولی خود را با توجه به جو مثبت بازار آغاز کرده و نسبت به ابتدای هفته جاری با وجود نوسانات پی‌درپی اما باز هم با ثبات در حرکت بوده است و انتشار کاهش موجودی انبارها نشان از رشد قیمت این فلز در هفته جاری دارد.

روی در انتظار تغییر قیمت

فلز روی بعد از مدت ها شاهد رشد قیمت بود، اما گزارش‌های منتشرشده از سوی رویترز نشان می‌دهد، تولید این فلز در معادن جهان در حال افزایش است، البته این رشد تولید به اندازه‌ای نیست که بازار را دچار نوسان شدید قیمت کند؛ اما همین خبر موجب مقاومت رشد این فلز در بازارهای جهانی شده است.

روند آرام آلومینیوم

بازار آلومینیوم با اینکه‌ مدت زیادی است در رکود به سر می‌برد، اما به دلیل بهبود روند تقاضا نسبت به سایر فلزات دیگر محدوده قیمتی خود را حفظ کرده است و موجودی انبار این فلز تغییری را شاهد نبوده است بنابراین پیش بینی ها نشان می دهد طی هفته جاری نوسان قیمتی زیادی را تجربه نکند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24