Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

در هفته های آینده حدس ها درباره زمان افزایش نرخ های بهره در آمریکا، داده های اقتصادی و تحولات سیاسی در ..

سرمایه گذاران منتظر یک تحول بزرگ در بازارها باشند؟

هفته گذشته عملکرد بازارهای مالی بزرگ چندان مثبت نبود و نیز از قیمت فلزات پایه و نفت کاسته شد. البته ارزش دلار تحت تاثیر سخنان رییس بانک مرکزی آمریکا رشد کرد و قیمت طلا اندکی افزایش یافت. هفته گذشته خبرهای زیادی از اقتصادهای بزرگ جهان منتشر نشد اما این هفته گزارش های مختلفی از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و انگلستان در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد و انتظار می رود نوسان در شاخص های مالی و قیمت مواد خام بیشتر از هفته گذشته باشد. هفته گذشته، خانم یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره در این کشور در آینده نزدیک، تاکید کرد و این هفته روز چهارشنبه گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و انتظار می رود محتوای این گزارش نشان دهد دیدگاه اعضاء این کمیته درباره زمان افزایش نرخ های بهره چیست. در هفته های آینده حدس ها درباره زمان افزایش نرخ های بهره در آمریکا، داده های اقتصادی و تحولات سیاسی در اروپا بر رفتار سرمایه گذاران در بازارهای مختلف تاثیر خواهد داشت. انتظار می رود اخبار و رویدادهای این هفته بخشی از ابهام ها در حوزه های سیاسی و اقتصادی را رفع کند البته نمی توان گفت جهت حرکت بازارها این هفته بکلی تغییر خواهد کرد.

کاهش هفتگی قیمت ها

روز جمعه در پایان معاملات هفته در بازارهای جهان، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر بزرگ نداشت. هفته قبل، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد بر ذخیره نفت این کشور افزوده شده است. همچنین گزارش های رسمی نشان می دهد تعداد چاه های نفتی فعال آمریکا در هفته های اخیر پیوسته افزایش یافته و به نظر می رسد ثبات قیمت ها در سطوح کنونی سبب شده تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا به فکر ورود دوباره به بازار باشند. از پیش بر میزان تولید نفت آمریکا افزوده شده و انتظار می رود این رشد ادامه یابد. البته پایبندی اوپک و برخی تولیدکنندگان نفت غیرعضو این سازمان از جمله روسیه به برنامه کاهش عرضه سبب شده قیمت ها کاهش نیابند. اما سرمایه گذاران و فعالان بازار نفت همچنین به وضعیت تقاضای چین برای نفت توجه دارند. پیش بینی شد امسال نیز تقاضای این کشور برای نفت افزایش خواهد یافت. چین پس از آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است. در مجموع می توان گفت زمان برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا، عامل اصلی برای تعیین قیمت هاست. پیش بینی شده امسال و سال آینده میلادی، تولید نفت در آمریکا به ترتیب 100 هزار بشکه و 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در هفته ای که گذشت، قیمت نفت برنت و نفت آمریکا هر کدام حدود 1.5 دلار کاهش یافت و به ترتیب به 55.7 دلار و 53.4 دلار در هر بشکه رسید. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در هفته گذشته نشان داده شده است:

طلا در برابر فشارها مقاومت کرده است

روز گذشته قیمت طلا و سه فلز گرانبهای دیگر تغییر بزرگی نداشت. در پایان معاملات روز گذشته، قیمت طلا با 3 دلار کاهش به 1235 دلار رسید. در نظرسنجی این هفته کیتکو در باره تغییرات قیمت طلا در هفته پیش رو، از 17 تحلیلگر تکنیکال، معامله گر حرفه ای بازار و مدیر سرمایه گذاری، 10 نفر معادل 59 درصد پیش بینی کردند قیمت ها افزایش خواهد یافت، 4 نفر معادل 24 درصد نظری مخالف گروه اول داشتند و 3 نفر معادل 17 درصد معتقد بودند تغییری در قیمت ها مشاهده نخواهد شد. در این نظرسنجی، سرمایه گذاران نیز معتقد بودند قیمت طلا این هفته افزایش خواهد یافت. تحلیلگران معتقدند با آنکه بانک مرکزی آمریکا قصد دارد نرخ های بهره را بالا ببرد و احتمالا در گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا مشخص خواهد شد اعضاء کمیته با افزایش نرخ های بهره موافق هستند اما نگرانی ها درباره افق اقتصاد جهان و مشخص نبودن برنامه های رییس جمهور آمریکا عاملی قدرتمند است که از قیمت طلا حمایت می کند. در سال جاری میلادی تاکنون، قیمت طلا 85 دلار در هر اونس افزایش یافته و تا وقتی عوامل نگران کننده از میان نروند بازار طلا رونق خواهد داشت البته سرمایه گذارانی که تازه می خواهند وارد بازار شوند باید بدانند احتمال افزایش قابل ملاحظه قیمت ها در آینده نزدیک کم است. همچنین اساسا مشخص نیست در ماه های آینده عملکرد طلا چگونه خواهد بود. بسیاری عوامل وجود دارد که می تواند به افزایش قیمت ها کمک کند اما در مقابل عواملی هم وجود دارد که از رشد قیمت ها جلوگیری خواهد کرد. در هفته ای که گذشت، قیمت طلا حدود 5 دلار در هر اونس افزایش یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس نقره در هفته گذشته نشان داده شده است:

بازار در آستانه اصلاح

آسیا. روز جمعه شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا کاهش یافتند. کاهش قیمت فلزات پایه و نفت سبب شد از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. عاملی که در هفته های اخیر سبب هراس سرمایه گذاران آسایی شده همچنان وجود دارد. اگر چه تغییراتی در رفتار رییس جمهوی جدید آمریکا مشاهده شده اما هنوز مشخص نیست ترامپ در قبال چین چه سیاستی اتخاذ خواهد کرد. در هفته ها و ماه های آینده برخی از ابهام ها در این حوزه از میان خواهد رفت. این هفته گزارشی از اقتصاد چین منتشر نخواهد شد اما داده هایی که در هفته های اخیر از این کشور منتشر شده مثبت بوده است.

اروپا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافتند. برخی گزارش ها از عملکرد شرکت های بورسی اروپا منفی بوده و نیز کاهش قیمت نفت و نگرانی در باره افق سیاسی اروپا سبب شده از ریسک پذیری سرمایه گذاران کاسته شود. اگرچه اقتصاد منطقه یورو با خطر رکود مواجه نیست اما دیدگاه تحلیلگران درباره آینده چندان مثبت نیست. کارشناسان معتقدند سیاست های حمایتی بانک مرکزی اروپا باید حداقل تا پایان سال جاری میلادی ادامه یابد زیرا شاخص های اصلی اقتصادی از جمله نرخ تورم و اعتماد مصرف کنندگان، با هدف تعیین شده از سوی بانک مرکزی فاصله دارد. از سوی دیگر سیاست هایی که دولت جدید آمریکا در قبال اروپا اتخاذ خواهد کرد مبهم است. نکته دیگر، نگرانی سرمایه گذاران اروپایی در باره سرنوشت انتخابات در فرانسه است.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند البته میزان آن اندک بود. بخشی از رشد اخیر در شاخص های مالی آمریکا حاصل هیجان و خوشبینی بوده و انتظار نمی رود در هفته های آینده این روند ادامه پیدا کند. تحلیلگران معتقدند وعده هایی که ترامپ درباره کمک به رونق اقتصاد داده سبب شده سرمایه گذاران ریسک بالاتری بپذیرند و بروز هر گونه نشانه از ناتوانی ترامپ در عمل به این وعده ها سبب کاهش شدید شاخص ها خواهد شد. این هفته وضعیت بخش های خدمات و تولید کارخانه ای آمریکا در ماه جاری میلادی اعلام می شود. همچنین گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد و سرمایه گذاران بر مبنای محتوای این گزارش و داده های اقتصادی رفتار خواهند کرد. در هفته ای که گذشت، شاخص استاندارد اند پورز در بورس آمریکا رشد کرد و به محدوده 2350 واحد رسید.

در زیر نمودار تغییرات این شاخص در هفته گذشته نشان داده شده است:

از قیمت ها کاسته شد

روز گذشته قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافت. قیمت فلزات پایه که ابتدای هفته قبل رشدی قابل ملاحظه داشت در روزهای بعد افول کرد و از دید تحلیلگران، این کاهش طبیعی است زیرا از یک سو احتمال از سرگرفته شدن فعالیت در معدن مس شیلی افزایش یافته و از سوی دیگر، پس از هر رشد در قیمت ها، برای مدتی بازار تب و تاب خود را از دست می دهد بویژه اگر دلایل بنیادی رشد قیمت ها را حمایت نکنند. از پیش کارشناسان بازار فلزات پایه به سرمایه گذاران هشدار داده بودند که بخشی بزرگ از رشد قیمت فلزات پایه حاصل هیجان در باره رشد تقاضا در آینده است و تغییری در شاخص های بنیادی بازار رخ نداده است. البته در هفته های اخیر از میزان ذخیره برخی فلزات پایه در انبارهای تحت نظارت بورس لندن کاسته شده و نیز دولت چین به اعطاء وام ادامه داده است یعنی برنامه های حمایتی ادامه یافته است. اما رشد ارزش دلار یک عامل فشار بر قیمت هاست. همچنین امسال اقتصاد چین حداکثر 6.5 درصد رشد خواهد کرد و با این نرخ رشد، تقاضا برای فلزات پایه خیلی افزایش پیدا نمی کند. جمعه گذشته قیمت مس به بالای 6200 دلار در هر تن رسید و قیمت دیگر فلزات پایه تحت تاثیر رشد قیمت فلز سرخ، رشد کردد. انتظار می رود این هفته نوسان قیمت ها زیاد باشد زیرا گزارش هایی از بخش تولید کارخانه ای آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود. همچنین نرخ رشد اقتصاد انگلستان در سه ماهه پایانی سال قبل اعلام می شو. در هفته ای که گذشت، قیمت مس با حدود 200 دلار کاهش به محدوده 5950 دلار در هر تن رسید.

در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن آلومینیوم در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

موانعی در برابر رشد شاخص دلار وجود دارد

روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو و پوند افزایش یافت و نسبت یورو به دلار در سطح 1.06 قرار گرفت. البته در هفته ای که گذشت شاخص دلار اندکی افول کرد. ارزش دلار، یورو و پوند انگلستان در هفته پیش رو تحت تاثیر گزارش های مختلفی که از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود قرار خواهد گرفت. این هفته روز چهارشنبه، گزارش نشست اخیر کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود و محتوای آن مشخص خواهد کرد اعضاء این کمیته چه دیدگاهی درباره وضعیت اقتصادی آمریکا و زمان مناسب برای بالا بردن نرخ های بهره دارند. هفته پیش، خانم یلن در گزارش هایی که در دو کمیته از کنگره ارائه کرد افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک را اقدامی ضروری دانست. سخنان او نشان داد بانک مرکزی آمادگی دارد در نشست ماه آینده خود نرخ های بهره را بالا ببرد. با انتشار سخنان خانم یلن، ارزش دلار حمایت شد. البته هفته گذشته یک عامل دیگر در افزایش ارزش دلار تاثیر داشت: داده های اقتصادی از آمریکا مثبت بود و اکنون بیش از گذشته این باور وجود دارد که روند بهتر شدن شرایط اقتصادی ادامه پیدا خواهد کرد. برخی تحلیلگران معتقدند بانک مرکزی آمریکا در نشست ماه آینده یا ماه می نرخ های بهره را بار دیگر بالا می رود. این هفته گزارش های مهم از اقتصاد آمریکا، منطقه یورو و انگلستان منتشر می شود و انتظار می رود نوسان ارزش دلار، یورو و پوند بیشتر از هفته گذشته باشد. در هفته ای که گذشت، ارزش دلار در برابر یورو اندکی رشد کرد.

در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در هفته گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24