Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت های کره ای و ژاپنی برای نوسازی پالایشگاه های بندرعباس، تهران و اصفهان، پیشنهاداتی مطرح کرده اند که با اجرای آنها کیفیت تولید فراورده ها افزایش می یابد...

چشم سهامداران به اسفند ماه

تیم بولتن 24 در طول هفته با بولتن بنیادی، بولتن تکنیکال و بولتن آموزش بروز خواهد شد و در روز جمعه با مجموعه گزارشات هفتگی بازار به همراه اخبار، کدال و همچنین بولتن بنیادی و تکنیکال با دسترسی آزاد در خدمت خوانندگان محترم خواهد بود.

این گزارش ، در چند بخش اصلی ارائه خواهد شد و هر یک از این موارد شامل زیر مجموعه هایی ست که سرفصل های این شماره از بولتن به قرار زیر خواهد بود:

  • عملکرد بازار بورس
  • تحلیل بنیادی
  • شوینده (بخش دوم)
  • بررسی تکنیکال
    • ولیز
  • هفته نامه کدال
    • عملکرد شرکت ها
    • آگهی مجامع
    • تصمیمات مجامع
  • مجله خبری
    • تحولات سیاسی
    • تحولات کلان اقتصادی
    • از دولت و مجلس چه خبر!!!
    • تحولات بورس

عملکرد بازار بورس

جزئیات بیشتر با زبان نموداری در زیر آورده شده است. ضمن آنکه در ادامه مقایسه شاخص شناور آزاد و شاخص کل آورده شده اند.

بررسی بنیادی

  • شوینده (بخش دوم)

شرکت های تولید کننده محصولات شوینده که به دلیل نزدیکی به فصل بهار به طور سنتی شناسایی درآمد مضاعف می کنند، می توانند در هفته های آتی مورد توجه قرار گیرند. این گروه که عمده مواد اولیه مورد نیازشان را از صنایع بالادستی پتروشیمی تامین می نمایند طی یک سال اخیر با توجه به ثبات قیمت مشتقات نفتی با روندی متعادل در سودآوری همراه بودند و در صورتی که بتوانند در بازار مصرف جای خود را باز کنند، احتمالا از روند رشد قیمت محصولات همجهت با تورم توانایی رشد درآمدها را با شیبی کند خواهند داشت. در مجموع شرکت های فعال در این حوزه در مرحله نخست بررسی می کنیم

در بررسی بنیادی زیر تلاش می شود شرکت های صنعت صرفا از بالا نگاه شوند تا مزایای کلی و شرایط بودجه این شرکت ها در مقایسه با یکدیگر با ابزاری یکسان ارزیابی شوند. در این جدول در قدم نخست تلاش شده است تا از سه فاکتور مهم حاشیه سود برای مقایسه استفاده شود. لازم به ذکر است که

  • هرچقدر حاشیه سود (ناخالص، عملیاتی و خالص) بیشتر باشد عموما بهره وری در شرکت بالاتر است.
  • از میانگین سه ساله اخیر برای مقایسه گزارش فعلی استفاده شده است تا برای هر شرکت ملاک درستی از قیاس در اختیار باشد.
  • هرچه اختلاف حاشیه سود های سه ساله با آنچه در جدول وجود دارد بیشتر باشد نشان از بودجه محتاطانه یا جسورانه شرکت است و در صورت نزدیک بودن این اعداد به یکدیگر عملا بودجه واقعی پیش بینی شده است.
  • شرکت های در حال توسعه که حاشیه سود کمی دارند می توانند با جهش سودآوری همراه گردند.

شرایط سودآوری و حاشیه سود به شرح زیر قابل تفسیر است:


در نمودار زیر بازدهی حقوق صاحبان سهم (ROE)، نسبت (P/E)،(P/B) و (P/S)را مشاهده می نمایید. لازم به ذکر است که برای شرکت ها عموما هرچه حقوق صاحبان سهم بالاتر باشد عملا ریسک های سودآوری کمتر خواهد شد و برای سه نسبت دیگر هرچه کمتر باشند ـ بسته به شرایط هر شرکت ـ می تواند نشانه پتانسیل بالاتر در رشد قیمتی به واسطه فعالیت عملیاتی شرکت گردد.

بررسی تکنیکال

الف) ولیز

روند قیمتی بیش از 3 ساله این سهم نشان داده شده است. این سهم طی روندی نزولی مشخص شده در حال طی کردن موج C بزرگ است که مطابق موج شماری نشان داده شده احتمالا با رسیدن به انتهای موج 5 نزولی در حوالی 98 الی 105 تومان می توان به تغییر روند نزولی امیدوار بود.

برای خریداران بررسی سهم در این محدوده با رعایت حد ضرر 95 تومان خالی از لطف نخواهد بود.

هفته نامه کدال

آگهی مجامع

مجامع عادی سالیانه برای شرکت ها عموما می تواند با تقسیم سود همراه باشد اما بسته به شرایط شرکت ممکن است هیئت مدیره به پرداخت سود اقدام نکند.

تصمیمات مجامع

مجله خبری

الف) سیاسی

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح چهارشنبه در دیدار پر شور هزاران نفر از مردم آذربایجان، حضور منسجم، مقتدارنه و پرطراوت ملت در راهپیمایی ۲۲ بهمن را «مایه‌ی آبروی انقلاب و نظام و ایران» خواندند و با اشاره به اینکه مسئولان نباید این حضور را به معنای گله نداشتن مردم تصور کنند، افزودند: آمریکا می‌خواهد با تکرار ترفند تهدید و جنگ نظامی، توجه مسئولان کشور را از صحنه جنگ واقعی یعنی جنگ اقتصادی منحرف کند، مسئولان هوشیار باشند و همه همت خود را صرف حل مشکلاتی همچون بیکاری، رکود، گرانی و تبعیض کنند. رهبر انقلاب اسلامی، تلاش دشمنان را برای ناکارآمد نشان دادن نظام، کوبیدن آب در هاون برشمردند و افزودند: ما البته مثل همه جای دنیا نابسامانی‌هایی داریم که به هیچ‌وجه از آنها نمی‌گذریم اما دشمن در تلاش است پیشرفتها و کارهای بسیار مهم ۳۸ سال اخیر را نادیده بگیرد و مردم را مأیوس کند. حضرت آیت الله خامنه‌ای، «بیکاری و رکود و گرانی» را از مشکلات مهم کشور خواندند و گفتند: البته مسئولان در تلاش هستند اما ظرفیت‌های کشور بیش از اینهاست و راه خروج از مشکلاتِ چند بعدی هم مشخص است.
رهبر انقلاب اسلامی، تحقق رشد ۸ درصدی را به استناد نظر متخصصان و به شرط استفاده کامل از ظرفیتهای داخلی امکان پذیر دانستند و خاطرنشان کردند: معنای واقعی رشد، رشد تولید و استحکام داخلی اقتصادی یعنی همان اقتصاد مقاومتی است نه فقط فروش بیشتر نفت که البته آن هم مفید است.

رییس جمهور کشورمان به دعوت رسمی امیر کویت، شامگاه چهارشنبه وارد این کشور شد. این سفر در حالی انجام می‌شود که طی مدت اخیر تکاپوها از سوی دو کشور کویت و عمان برای گسترش همکاری‌ها بین کشورهای منطقه از جمله ایران و کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس شدت یافته، موضوعی که جمهوری اسلامی ایران نیز همواره از آن استقبال کرده و بر گسترش اهمیت تعاملات دوجانبه و منطقه‌ای بین کشورهای این حوزه تأکید کرده است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر ریاست جمهوری به کویت گفت: در این سفر علاوه بر گفت وگو در خصوص مناسبات دو جانبه، مذاکرات مفصل و دقیقی در خصوص شرایط منطقه ای و ساز و کار مناسب برای کاهش تنش درمنطقه و همکاری های جمعی صورت گرفت. سخنگوی وزارت امور خارجه به حضور تمامی مقام های عالیرتبه عمان و کویت در مراسم استقبال رسمی از رییس جمهوری کشورمان و انجام بالاترین سطح تشریفات اشاره کرد و گفت: این سفر کوتاه ٨ ساعته نشان از اهمیتی داشت که مقام های این دو کشور برای سفر رییس جمهوری ایران قائل بودند.

یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در حاشیه یک نشست در دوبی امارات در روز سه شنبه گفت: ایران به استثناء مواردی که ذخایر آب سنگین آن اندکی از حد مجاز فراتر رفته بود به تعهد خود در برجام عمل کرده است. هم‌اکنون اوایل آغاز به کار دولت ترامپ است و ما مایل هستیم تا با آن‌ها ارتباط داشته باشیم.

ب) اقتصاد از دیدگاه کلان

پس از توافق نفتی اعضا عضو و غیر عضو اوپک در آخرین روزهای سال 2016 مبنی بر کاهش تولید نفت به میران 1.2 میلیون بشکه در روز حال این سازمان اعلام کرده است که این توافق تا حدود 90 درصد ان محقق شده است و کشورها به تعهدات خود پایبند بوده اند. این مهم اگرچه باعث شد تا مقداری قیمت نفت افزایش یابد اما با آنچه که کارشناسان نفت 60 دلاری اعلام می کردند فاصله دارد. این مهم شائبه هایی را در حال حاضر به گفته رئیس سابق بورس لندن در مورد تقلب کشور عربستان مبنی بر ذخیره سازی این کشور به میزان 170 میلیون بشکه در تاسیسات خود در آمریکا بوجود آورده است که اثبات آن میتواند این تعهد و قیمت نفت را تحت الشعاع قرار بدهد.

در اقتصاد ایران در هفته اخیر بار دیگر شاهد افزایش نقدینگی در کشور بودیم که این امر زنگ خطری برای رشد بازار دلالی در کشور با توجه به مهیا نبودن بازار تولید می باشد. بر همین اساس بانک مرکزی که چند هفته ای هست کاهش سود بانکی را در برنامه خود دارد تصمیم بر کاهش سود بانکی را به سال آینده و در ماههای اردیبهشت و خرداد محول کرده است. این مهم البته با توجه به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری بسیار با اهمیت می باشد و ممکن است کاهش سود، تورم را افزایش دهد که خبر خوبی برای دولت نمی باشد و لذا بانک مرکزی فعلا این قضیه را مسکوت نگه داشته است.

با عنایت به موارد گفته شده یک کارشناس اقتصادی در مورد نظام بانکی اعلام کرد: در نظام بانکی هیچ نشانه‌ای از نقطه‌ی چرخش ملاحظه نمی‌شود. اصلاح نظام بانکی، حیاتی‌ترین ضرورت نجات اقتصاد ایران از مسیر گذشته است. بنگاه‌های بزرگ غیربهره‌ورند و بنگاه‌های کوچک و متوسط هم ضعیف‌اند. نظام موجود بنگاه‌داری هم نمی‌تواند تحولی ایجاد کند. بنا به گفته دکتر مسعود نیلی: اقتصاد ایران در بزنگاهی تاریخی قرار گرفته است. لذا بین تصمیم بد و تصمیم سخت باید یکی را انتخاب کرد. تصمیم سخت یعنی تصمیمی که احتمالا اقبال عمومی به آن نمی‌شود. اقتصاد ایران مثل بیماری است که دکتر می‌گوید باید جراحی شود. گفتن این امر یک تصمیم سخت است چون خانواده‌ی بیمار از این خبر ناراحت می‌شوند. تصمیم بد هم این است که به جای جراحی بیمار، او را به پارک ببریم. برای ایجاد این تغییر نیازمند یک سرمایه اجتماعی قوی هستیم.

در این هفته هیئت تجاری از سوئد به همراه نخست وزیر این کشور به ایران سفر کردند در این ارتباط پنج یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های علمی و فناوری، آموزش عالی و تحقیقات، همکاری‌ در زمینه راه و جاده، ارتباطات و فناوری و همکاری در زمینه زنان و خانواده میان دو کشور امضاء شد. این دیدار از آنجا اهمیت داشت که اتاق بازرگانی بین‌المللی سوئد بزرگترین سازمان تجاری در جهان با شبکه ای متشکل از ۶/۵ میلیون عضو در بیش از ۱۳۰ کشور جهان است.

برای نخستین بار در تاریخ صنعت ۱۰۸ ساله نفت، اسفند ماه با راه‌اندازی ۵ فاز جدید پارس‌جنوبی، علاوه برجبران عقب ماندگی‌ها و برداشت برابر گاز با قطر، تولید نفت از این میدان مشترک آغاز می شود. با بهره برداری نهایی از پنج فاز آماده افتتاح ۱۷ تا ۲۰ پارس جنوبی به طور متوسط روزانه ۱۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز شیرین کشور افزوده می‌شود، علاوه بر این افزایش تولید حدود ۲۳۰ تا ۲۳۷ هزار بشکه میعانات گازی از دیگر اهداف محقق شده بهره برداری از این پنج فاز جدید گازی خواهد بود. بر اساس محاسبات انجام گرفته و با احتساب هر مترمکعب گاز غنی تولید شده (شامل اتان، متان، پروپان و بوتان) ۱۳ سنت و هر بشکه میعانات گازی ۵۰ دلار، ارزش محصولات تولیدی هر دو فاز استاندارد پارس جنوبی (فاز ۱۹ معادل دو فاز استاندارد ظرفیت تولید گاز و محصولات گازی دارد) روزانه حدود ۳۰ میلیون دلار و سالانه معادل ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

ج) چه خبر از دولت و مجلس!

آنچه که این روزها بازار سهام از آن رنج می برد ضعف شدید نقدینگی و عدم جریان پول تازه در بازار سرمایه است. اتفاقات بسیاری باعث این مهم شده است که مهمترین آنها را می توان انتشار اوراق از طریق دولت در بازار سرمایه و رفتن سرمایه به سمت ریسک کمتر، نرخ بالای سود بانکها و عرضه اولیه های نامناسب در این شرایط بازار دانست. بر همین اساس مسئولان بازار سرمایه در اولین اقدام جلوی عرضه های اولیه را در شرایط حال گرفت و از سوی دیگر ریاست سازمان بورس در جهت حل مشکل اواق بدهی با بیان اینکه عدم توانایی بازارسهام برای جذب اوراق بدهی به دولت منتقل شده است، گفت: توسعه بازار بدهی باید در یک مرحله تدریجی و برنامه ریزی شده انجام شود. محمدی یادوآور شد:بازار اوراق بدهی باید متناسب با سایر بازارها رشد کند و توسعه بازار بدهی باید در یک مرحله تدریجی و برنامه ریزی شده انجام شود. مضاف بر اینکه باید انتشار اوارق در هر بازاری که باشد از لحاظ نرخ سود نیز با تنظیم گری مناسب صورت گیرد.

بعد از عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار در آیسکو، نمایندگان سازمان برای اولین بار در این نشست مهم – که یکی از 4 کمیته اصلی آیسکو است و روسا و نایب رئیسان کشورهای عمان، غنا، تونس، آفریقای جنوبی، کویت، عربستان، امارات از جمله شرکت کنندگان آن بودند– حضور یافتند. تمرکز اصلی این کمیته بر ارتقای سطح همکاری و تسهیل در تبادل ارتباطات بین نهادهای ناظر و قانونگذار بازار سرمایه منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است.

صنایع بورسی

شیمیایی ؛ نمادهای این گروه همزمان با تثبیت قیمتها در بازارهای جهانی و آینده روشن پیش روی خود روزهای متعادل و با شیب مثبتی را پشت سر گذاشتند که در این میان شاراک با شایعاتی از گزارش خوب سال آینده خود بیشترین روند مثبتی را از آن خود کرد.

در میان نمادهای این گروه شپترو با تعدیل مثبت و اعلام سود 152ریالی برای سال مالی آینده در مقابل زیان 465 ریالی امسال روبرو شد که افزایش فروش و کاهش هزینه ها بیشترین تاثیر را در این مهم بر جای گذاشت، این سهم در حال حاضر متوقف می باشد. شرکت پتروشیمی شیراز نیز به جهت تعدیل مثبت متوقف شد. دیگر شرکتهای پتروشیمی نیز تنها ریسک خود را در حال حاضر سردی مجدد هوا و احتمال قطع خوراک خود می دانند. از متانول سازان نیز که شرایط خوبی را در چند وقت اخیر تجربه کردند خبر می رسد که طرحهای توسعه ای تولید متانول متوقف شده است چرا که وزارت نفت اعتقاد دارد در سالهای آینده تولید متانول صرفه اقتصادی نخواهد داشت و از همین رو مشوق هایی در جهت صنایع زیر دستی این محصول داده می شود.

در کنار شرکتهای تولید کننده محصولات اصلی پتروشیمی زیرمجموعه های این گروه هم شرایط نسبتا خوبی ار تجربه می کنند و طرحهای توسعه ای برخی از آنها در حال بهره برداری و سود دهی برای آنها می باشد که از آن جمله طرحهای توسعه شسینا و شگل را می توان نام برد. اما در بین نمادهای این گروه شپلی پر حاشیه این هفته برخی شرکتهای فرعی خود را منحل کرد و سازمان بورس اعلام کرده است بازگشایی آن منوط به ارائه ارسال گزارشهاس حسابرسی شده عملکرد 6 و 12 ماهه سال 95 شرکت دارد.

در خودروسازی؛ معاملات گروه خودروسازی در هفته اخیر عموما متعادل پیگیری شدند و نوسان زیادی را شاهد نبودند. در این میان خساپا با حمایت از سوی سهامداران و حقوقی ها بیشترین حجم معاملات را همانند ماههای اخیر به خود اختصاص داد و پس از ان هم خودرو و خزامیا قرار داشتند. خاور هم پس از مشخص نشدن وضعیت افزایش سرمایه­اش و مشکلات پیش رو در این راه معاملات خود را کاملا منفی پیگیری کرد و فشار فروش از روی آن برداشته نشد.

از مهمترین اخبار این گروه تعدیل مثبت 107 درصدی خکاوه و اعلام سود 52 ریالی در گزارش سال مالی آینده این شرکت بود که افزایش میزان فروش و کاهش 100 درصدی هزینه­ها تاثیر زیادی در این امر داشت. این مهم در حالی اتفاق افتاد که در یکی دو سال اخیر اکثر شرکتهای این گروه در ابتدا پیش بینی خود را با سود اعلام می کنند لیکن در انتهای سال مالی این سود به زیان تبدیل می­شود، با این حال نکته مهم در این بین که میتواند سال آینده را برای این شرکت متفاوت رقم بزند همکاری بیشتر این شرکت با ولوو می باشد که در این هفته نمایندگان انها در ایران حضور داشتند و صحبت از آوردن خط تولید به ایران داشتند. از دیگر خبرهای این گروه گرفتن مجوز صادرات به کشورهای مشترک المنافع از سوی ایران خودرو بدون عوارض گمرکی و مالیات بود. از سایپا هم خبرها حاکی از آن بود که یکی از مدیران سیتروئن اعلام کرد که با وجود مواضع سرسختانه ترامپ کار خود را در ایران ادامه خواهند داد.

در فلزات اساسی؛ کامودیتی ها در ابتدای هفته اخیر روند صعودی داشتند و این مهم در مورد مس و سرب و روی با توجه به کاهش ذخیره انبارهای LME و اعتصاب کارگران معادن شیلی شیب بیشتری به خود گرفته بود. این مهم در انتهای هفته با سخنان یلن رئیس فدرال رزرو آمریکا(بانک مرکزی آمریکا) در مورد افزایش نرخ بهره در ماههای آینده و تقویت شاخص دلار روند کاهشی را تجربه کرد که البته این کاهش باز هم قیمتها را نسبت به هفته قبل بالاتر نگه داشت. این نوسانات کامودیتی ها بر بازار داخل نیز بی تاثیر نبود و باعث رسیدن قیمت فملی به بالای 210 تومان شد. لیکن نمادهای گروه سرب و روی با توجه به افزایش قیمت در چند ماه قبل و بالا رفتن ریسک آنها آنچنان مورد استقبال قرار نگرفتند.

در بین نمادهای این گروه فباهنر سود سال آینده خود را با تعدیل مثبت نسبت به سال مالی فعلی روانه بازار کرد.

در این گروه خبری مبنی بر واریز یک درصد از فروش معادن به خزانه کل(به جای خزانه استانها) بود که در این باره مدیر عامل گل کهر اعلام کرد که امیدواریم این یک درصد در بخش معدن هزینه بشود و در اینصورت ما حتی حاضر به پرداخت دو درصد نیز می باشیم.

در فرآورده های نفتی و پالایشگاهی ؛ همزمان با اعلام تعهد کشورهای عضو و غیر عضو اوپک مبنی بر کاهش تولید و محقق شدن این موضوع به میزان 90 درصد قیمت نفت کمی با رشد روبرو شد که البته این میزان آنچنان مشهود نبود. در این گروه این هفته تحرکات خوبی را شاهد بودیم و شبریز نیز با تعدیل مثبت روبرو شد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: پالایشگاه آبادان با تامین مالی فاینانس دو میلیارد و 700 میلیون یورویی چین و دانش فنی(لایسنس) شرکت های دانمارکی، فرانسوی و ایتالیایی نوسازی می شود.

وی با بیان اینکه مجموع ظرفیت پالایشگاه آبادان پس از نوسازی به 360 هزار بشکه می رسد، افزود: براساس طرح جدید، در کنار حفظ یک واحد روزانه 150 هزار بشکه ای، حدود 210 هزار بشکه ظرفیت جدید ساخته می شود. مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره نوسازی سایر پالایشگاه ها نیز بیان داشت: شرکت های کره ای و ژاپنی برای نوسازی پالایشگاه های بندرعباس، تهران و اصفهان، پیشنهاداتی مطرح کرده اند که با اجرای آنها کیفیت تولید فراورده ها افزایش می یابد. شریف رازی افزود: اکنون سودآورترین پالایشگاه کشور، پالایشگاه اراک است که میزان تولید نفت کوره آن زیر 10 درصد است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی خبری بورس 24 - تیم بولتن 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24