Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز در برخی بازارهای مالی شاهد توقف روند رشد شاخص ها هستیم و در بازار مواد خام قیمت ها کاهش یافته اند. عامل اصلی هر گونه رشد در بازارهای مالی، وعده های ..

منطقی رفتار نشود خیلی ها بازنده خواهند بود

روز گذشته در برخی بازارهای مالی شاهد توقف روند رشد شاخص ها بودیم و در بازار مواد خام قیمت ها کاهش یافت. البته عامل اصلی هر گونه رشد در بازارهای مالی، وعده های ترامپ است و سرمایه گذاران فعلا با پیش بینی بهبود اوضاع ریسک بالاتری پذیرفته اند. گویی عده زیادی از آنها نمی خواهند باور کنند اوضاع اقتصادی در منطقه یورو، آمریکا و چین خیلی خوب نیست. البته ریسک رکود اقتصادهای یاد شده را تهدید نمی کند اما شرایط اقتصادی به شکلی نیست که رشد شدید شاخص های مالی منطقی باشد. روز گذشته جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا برای منطقی جلوه دادن برنامه افزایش نرخ های بهره اعلام کرد اقتصاد آمریکا بهتر از اقتصاد منطقه یورو توانسته بحران مالی را پشت سر بگذارد. این سخنان به خوشبینی سرمایه گذاران منجر شده است اما تحلیلگران با اشاره به عواملی که می تواند به اصلاح رو به پایین شاخص های مالی و قیمت مواد خام منجر شود از سرمایه گذاران خواسته اند با احتیاط بیشتری رفتار کنند. همچنین سرمایه گذاران باید بدانند در فضای کنونی که هیجان بر تصمیم های عقلانی غلبه دارد احتمال سفته بازی در بازارهای مختلف زیاد است. امروز شاخص های مالی در برخی بازارهای بزرگ آسیا و اروپا کاهش یافته اند. نرخ رشد اقتصاد چین امسال پایین تر از سال گذشته است، در منطقه یورو انتخابات های متعددی وجود دارد که ریسک هایی برای اقتصاد این منطقه بوجود خواهد آورد و در آمریکا هنوز مشخص نیست ترامپ تا چه حد می تواند به وعده های خود عمل کند.

قیمت نفت همچنان تحت فشار است

امروز پنجشنبه قیمت نفت برنت و نفت آمریکا تغییر بزرگی نداشته و تحت تاثیر کاهش ارزش دلار، اندکی افزایش یافته است. روز گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد، هفته قبل ذخیره نفت این کشور 9.5 میلیون بشکه افزایش یافته است. انتشار این خبر به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهان منجر شد البته میزان کاهش زیاد نبود و قیمت نفت برنت و نفت آمریکا به ترتیب با 0.6 درصد و 0.4 درصد کاهش به 55.6 دلار و 53 دلار در هر بشکه رسید. در حال حاضر، میزان ذخایر نفت در اقتصادهای بزرگ بویژه آمریکا، میزان پایبندی تولیدکنندگان به برنامه کاهش عرضه و میزان تولید نفت در آمریکا در کنار تغییرات ارزش دلار مهمترین عوامل موثر بر قیمت این ماده خام هستند. تغییر در هر یک از این عوامل به نوسان قیمت نفت منجر می شود. در اقتصادهای بزرگ، میزان ذخیره نفت بسیار بالاست و اگر قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشته باشد امکان ورود این ذخیره به بازار برای فشار بر قیمت ها وجود دارد. از سوی دیگر در صورتی که بانک مرکزی آمریکا طبق برنامه خود نرخ های بهره را بالا ببرد ارزش دلار از سطوح کنونی بالاتر خواهد رفت و این عاملی برای فشار بر قیمت هاست. در حال حاضر که ثابت شده تولیدکنندگان نفت به برنامه کاهش عرضه پایبند هستند، بزرگ ترین عامل تهدید برای قیمت ها افزایش تولید در آمریکاست. پیش بینی شده امسال و سال آینده میلادی، تولید نفت در آمریکا به ترتیب 100 هزار بشکه و 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر بشکه نفت برنت در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

طلا در برابر فشارها مقاومت کرده است

امروز قیمت طلا تحت تاثیر کاهش ارزش دلار 5 دلار رشد کرده و به 1237 دلار در هر اونس رسیده است. روز گذشته قیمت طلا نوسانی محدود داشت و در نهایت 4 دلار رشد کرد. افزایش قیمت فلز زرد به رغم تاکید مجدد رییس بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک بود. قیمت طلا در سال جاری میلادی تاکنون 85 دلار در هر اونس رشد کرده و عامل اصلی این افزایش، نگرانی در باره ریسک های مختلفی است که اقتصاد جهان را تهدید می کند. روز گذشته قیمت نقره، پلاتین و پالادیوم نیز افزایش یافت. در نظرسنجی کیتکو پیش بینی شد این هفته قیمت طلا افزایش پیدا خواهد کرد. نکته مهم این است که در دو روز اخیر جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در دو کمیته کنگره این کشور حضور پیدا کرد و در سخنان خود به توصیف دلایل لزوم افزایش نرخ های بهره پرداخت. همچنین گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بوده و هیچیک از این دو عامل سبب کاهش قیمت طلا نشده است. برخی تحلیلگران معتقدند عامل اصلی رشد قیمت طلا در هفته های اخیر، هراس از آینده است. اگر در رفتار و تصمیم های دولت جدید آمریکا تغییر ایجاد شود و از ابهام ها کاسته شود طلا جذابیت خود را از دست خواهد داد. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

رشد ادامه دارد

آسیا. امروز شاخص ها در برخی بازارهای مالی آسیا افزایش یافته است. روز گذشته شاخص ها در این قاره رشد کردند البته میزان افزایش زیاد نبود. افزایش شاخص های مالی در بورس آمریکا در روز سه شنبه سبب افزایش ریسک پذیری سرمایه گذاران شد. روز گذشته انتشار گزارش های مثبت از اقتصاد آمریکا در زمانی بود که بازارهای آسیایی تعطیل بودند. بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا بر بازارهای مالی آسیا تاثیر مثبت دارد. البته نگرانی های چند هفته اخیر سرمایه گذاران آسیایی از میان نرفته است. آنها در باره تنش در روابط چین و آمریکا نگران هستند و بروز برخی اختلافات بین دو کشور بسیار محتمل است.

اروپا. امروز شاخص های مالی در بورس های بزرگ اروپایی کاهش یافته اند. روز گذشته شاخص های مالی در این بازارها رشد کردند. گزارش های مثبت از عملکرد شرکت های بورسی و خبرهای امیدبخش از اقتصاد آمریکا سبب شد سرمایه گذاران به سمت بازارهای مالی حرکت کنند. طی هفته ها و ماه های آینده تحولات سیاسی در اروپا عاملی برای نگرانی سرمایه گذاران است. احتمال به قدرت رسیدن احزاب مخالف ساختارهای اقتصادی کنونی زیاد است در نتیجه ابهام هایی در باره آینده وجود دارد. در واقع تحلیلگرن می گویند ریسک های مختلفی اقتصاد اروپا را تهدید می کند در نتیجه رشد مداوم شاخص های مالی منطقی نیست.

آمریکا. روز گذشته شاخص های مالی در بورس آمریکا رشد کردند. اخبار مهم روز گذشته از شاخص های اقتصادی آمریکا نشان داد دیدگاه بانک مرکزی این کشور درباره بهتر شدن شرایط اقتصادی درست است البته درباره تبعات سیاست های دولت جدید نگرانی هایی وجود دارد. روز گذشته شاخص متوسط صنعتی داوجونز با بیش از 100 واحد رشد به بالای 20600 واحد رسید. البته بخشی از این رشد مداوم شاخص های مالی، حباب و حاصل هیجان سرمایه گذاران است. در بیش از سه هفته ای که ترامپ در کاخ سفید مستقر شده تصمیم های متعددی گرفته اما سرمایه گذاران صرفا با وعده رونق اقتصادی، ریسک بالاتری پذیرفته اند. هنوز وعده اختصاص بودجه به توسعه زیرساخت ها یا کاهش مالیات ها عملی نشده است.

در زیر نمودار تغییرات شاخص استاندارد اند پورز در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

تثبیت قیمت ها در سطوح بالاتر

امروز قیمت مس و دیگر فلزات پایه کاهش یافته البته میزان کاهش اندک است. روز گذشته قیمت این مواد خام نوسانی محدود داشت و در نهایت قیمت روی و سرب به ترتیب با 1.4 درصد و 1.25 درصد کاهش به 2930 دلار و 2385 دلار در هر تن رسید همچنین قیمت دیگر فلزات پایه رشد قابل ملاحظه ای نداشت و قیمت مس در پایان معاملات در محدوده 6050 دلار قرار گرفت. روز گذشته نوسان ارزش دلار بزرگ نبود و از این جهت تاثیری بر قیمت فلزات پایه گذاشته نشد. برخی کارشناسان می گویند خبر منفی از بخش تولید صنعتی آمریکا سبب شد فشارهایی بر قیمت این فلزات وارد شود. از سوی دیگر رشد اخیر قیمت ها قابل ملاحظه بوده و طبیعی است روند رشد نتواند ادامه یابد. از پیش، تحلیلگران اعلام کرده بودند که تداوم رشد قیمت ها به سطوح بالاتر مستلزم پدید آمدن محرک های جدید است. با آنکه گزارش ها از اقتصاد چین نشان می دهد اوضاع اقتصادی این کشور رو به بهبود و ثبات است اما امسال رشد مصرف فلزات پایه در چین زیاد نخواهد بود. بازار فلزات پایه عموما از تحولات در چین تاثیر می پذیرد زیرا این کشور بزرگ ترین مصرف کننده این مواد خام است. نکته مهم دیگر این است که احتمال دارد ارزش دلار رشد کند. تاکید رییس بانک مرکزی آمریکا بر لزوم افزایش نرخ های بهره نشان می دهد امسال حداقل دو بار نرخ ها بالا برده می شود و این به معنای رشد شاخص دلار است. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر تن سرب در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

دلار نتوانست رشد کند

امروز ارزش دلار در برابر یورو و پوند انگلستان کاهش یافته است. روز گذشته ارزش دلار در برابر یورو کاهش و در برابر پوند انگلستان افزایش یافت. این درحالی بود که گزارش های منتشر شده از اقتصاد آمریکا مثبت بود و جانت یلن، رییس بانک مرکزی آمریکا در سخنان خود در کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان بر لزوم افزایش نرخ های بهره در آینده نزدیک تاکید کرد. برخی تحلیلگران معتقدند رشد اخیر ارزش دلار سبب شد بازار وارد فاز استراحت شود. روز سه شنبه ارزش دلار در برابر ارزهای معتبر به بالاترین میزان در یک ماه اخیر رسیده بود. از سوی دیگر سرمایه گذاران باید به این نکته توجه داشته باشند که ترامپ با رشد ارزش دلار مخالف است و آن را عاملی برای کاهش رقابت پذیری کالاهای صادراتی آمریکا می داند. برخی کارشناسان معتقدند ترامپ تدابیری برای جلوگیری از رشد ارزش دلار اتخاذ خواهد کرد. او معتقد است ارزش یورو و پوند انگلستان بطور مصنوعی و با اقدامات بانک مرکزی آلمان و بانک مرکزی انگلستان پایین نگه داشته شده است. در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در شش ماه گذشته نشان داده شده است:

منبع خبر: سازمان خبری تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24